Caballos schreef:De brokken van hayster zijn niet te vergelijken met grasbrokken van andere merken, deze laatste zwellen geheel op bij aanraking van water (worden 3x zo groot), dan is/kan droog voeren idd erg gevaarlijk.
Ik weet niet precies waar je dat op baseert?
Ik gebruik nu op 400 gram weidebrok 1 liter heet water en 1,5 liter koud en als ik dat tien minuten laat staan, dan heb ik echt een gortdroge pap waar ik maar met moeite doorheen kan roeren. Dan is het pas volledig opgelost, dus het wordt niet eens 3x zo groot in volume, maar meer dan 6x zo groot.
Ik denk dat waar mensen zich jammerlijk in vergissen (ik helaas dus ook) is dat ze het in koud water gooien en dan zien heel langzaam weekt: dan doet het er anderhalf uur over voor de brok die paar liter water heeft opgezogen en dik en 'droog' is. De conclusie die ze dan na tien minuten trekken; het zwelt nauwelijks op. Terwijl je het moet vergelijken een omgeving op lichaamstemperatuur en dan zwelt het wel degelijk en ook veel en veel sneller. Dat krijg je dus bij de weidebrok dat de buitenkant van zo'n brokje uitzet terwijl er nog een dikke harde kern overblijft en ik kan me heel goed voorstellen dat dat verstopping bevordert, ook bij een paard met een net gebit en rustig eetgedrag.

. Dus als er nog liefhebbers zijn voor de basisbrokplus... ik heb nog ruim anderhalve zak in een ton zitten, wel al geopend maar uiteraard droog. Ik ga er vanuit dat ze uiteindelijk de superplus wel weer zal eten als ze echt honger heeft....