[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Volgtopic: jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:00

Heb je al eens naar fiberforce gekeken van cavalor? Is aangeraden door mijn osteopate/veearts voor maagdarm stelsel. Ik voer nu fiber force en pianissimo van cavalor.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 18:49

Ze krijgt nu ekygard sinds 1,5 week. Dat is nog iets sterker dan maag compositum. Heb haar eerder maag support gegeven en prompt had ze geen diaree meer tijdens het rijden. Nu vermoed ik ook een verband tussen de ekygard en het weer gaan eten van krachtvoer. Vandaag heeft ze weer netjes 1,5 kilo gegeten. Als ze zich hier een weg door heeft gevreten ga ik me eens beraden op alternatieven die beter bij haar passen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 10:03

Update:

Omdat de Ekygard leek aan te slaan, heb ik toch in overleg met de DA besloten om haar op de Omeprazole te zetten. Dit krijgt ze nu sinds een week en lijkt zn werk goed te doen. Ze zit beter in haar vacht, is opgewekter, flanken en bovenlijn lijken langzaamaan voller te worden, ze reageert minder heftig op de singel, ze hinnikt naar haar voer, ze loopt vlotter mee aan de hand en loopt niet meer weg als ze me ziet. Gister had ik haar even aan de longe en toen vond ze kennelijk dat er iets te zien viel naast de bak en ging ze in passage de bak door :+ :D , iets wat ik haar al een tijdje niet meer heb zien doen. Eten gaat bijna altijd helemaal op. Benen zijn dunner, rug is minder gevoelig.... en ik denk dat ik niet eens alles genoemd heb zo.
Het behandelplan is nu om haar in totaal 28 dagen hele spuit te geven, gevolgd door 14 dagen halve spuit en te blijven ondersteunen met Ekygard. Ik hoop binnenkort ook wat foto's te plaatsen waarop er duidelijk een verschil zichtbaar is maar het zal toch nog wel even tijd nodig hebben verwacht ik. In ieder geval ben ik heel blij met hoe dit zich nu ontwikkeld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:31

Wat fijn!Heb je het voer aangepast?
Biks en muslie is funest bij maagzweren...maar ik heb de indruk dat je je dat niet realiseert.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:46

Nee heb ik niet gedaan. Ze heeft de maagzweren ook niet te wijten aan haar krachtvoer maar aan dat ze in het verleden te weinig ruwvoer heeft gekregen. Bovendien doet ze het er goed op. Ze krijgt straks vakantie en dan stop ik ook met krachtvoer geven.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:09

UPDATE 12

Hoi bokkers,

Inmiddels is madam met vakantie voor onbepaalde tijd en krijgt ze omeprazole. Ik ben al even begonnen hiermee vanaf 30 juni. In het begin ging het vrij rap beter. Ze werd levendiger, minder gevoelig op de rug, minder reageren op aansingelen etc... Toch heeft ze vorige week 3 a 4 dagen een terugval gehad waarin ze weer niet graag mee wilde uit het land, wat gevoeliger op de rug en ook restjes slobber liet staan. Op dat moment heb ik haar toch maar van het krachtvoer afgehaald. Toen het weer wat warmer werd, ging het ook weer iets beter met haar. Ze krijgt nu alleen nog 1 schep bietenpulp (speedibeet) met handje vitaminekorrel en ekygard erbij.

Al met al opzich wel positief maar als ik de ervaringen lees van paarden met maagzweren die aan de omeprazole gaan dan vinden de meeste baasjes wel dat het een verschil van dag en nacht is, maar dat heb ik niet. Ik ben er dus nog steeds vrij onzeker over of dit het is. De natuurgeneeskundige had eerder gezegd dat ze geen last had van zweren. Ze krijg nu nog de komende 2 weken een hele spuit gevolgd door 2 weken een halve spuit. Dus in totaal heeft ze dan 28 dagen volle dosis gekregen dan en 14 dagen halve dosis. Ik ga er voorlopig ook niet meer op totdat ze er gewoon goed uitziet. Doordat fysieke progressie stagneert, laat ze ook weinig vooruitgang zien onder het zadel momenteel dus dan hoeven we ons daar beiden even niet over te frustreren.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:04

Zat me toevallig van de week af te vragen hoe het met je paard ging.

Het is echt net alsof ik mezelf hoor praten. De mijne staat nu 2 weken op de omeprazol en is ook minder gevoelig op zijn rug. Vacht vind ik nog steeds wat dof. Hij was met rijden laatste 2 dagen wel wat relaxter maar heb de afgelopen paar weken weinig met hem gedaan. Dus spieropbouw had ik niet direct verwacht, maar daarom ben ik hem nu dan toch wat gaan oppakken.

Overigens heb ik geen scopie laten maken, behandeling blijft hetzelfde immers en na wat navraag te hebben gedaan, kan je het prima preventief geven.

Gaat de mijne niet opknappen op korte termijn dan ga ik hem wel verder door de molen halen, keren ze hem maar binnenstebuiten, want hier kom ik ook niets verder mee.

Ben benieuwd de komende weken naar je merrie ts! Fijne die updates!!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:35

Paarden gaan beter in un vel zitten, lijfelijk zie je ook verbeteringen. das een heel positief en goed teken.
wat je niet moet vergeten is dat het lichaam ook weer moet wennen aan de nieuwe situatiie en daarnaast heel lang in een vaak (ver) zuurde situatie heeft gefunctioneert. je moet de grote resultaten echt over een paar maanden pas zien. Door slecht functioneren van de maag hebben de darmen ook slecht gefunctioneert en dat is weer van belang voor het opnemen van de voeding.
ik heb. mijn paard in april van dit jaar op de omeprazole gezet, heb hem twee maanden behandeld waarvan 1 maand volle dosis en 1 maand afbouw. ik merkte al heel snel verschil in lijf flexibiliteit en karakter ( veel opener). tijdens de afbouw werd de mest wel weer slapper en toen kwam het finutunen van het voer. nu kan ik zeggen dat ik hem zo heb als waar ik hem hebben wil en dat merk ik ook terug in de trainingen en het sterker worden. hij staat elke dag in zijn box te gillen als ik aankom en dat was altijd maar heel zachtjes. we trainen heel gericht met een duidelijk schema, voor ons beide. waarvan 5 dgn rijden, 1 dag longeren en 1 dag vrij. dit werkt voor ons echt heel goed.
wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je nu de basis gaat leggen voor verbetering maar neem naast de omeprazole voor je paard ook een pot geduld. het komt goed enkel kost het tijd.
het niet meer hebben van maagpijn is ook een rust die de paarden niet gewend zijn en dat heeft ok tijd nodig paarden zijn vaak heel moe zowel lichamelijk als tussen de oren. het komt goed.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 09:03

Bedankt voor je bemoedigende woorden Chesss!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:27

Duidelijk verhaal chesss!! Lees zoveel verhalen van mensen die na een week omeprazole al resultaat hebben dat de vooruitgang minimaal leek zo. :)

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:43

Paarden hebben de tijd nodig om te groeien. Mijn toen 4 jarige was ook een grote merrie van 1.74. En ook erg smal. Door een blessure heeft ze 7 maanden niks hoeven doen en ging ze dagelijks naar buiten en kreeg 2 keer daags een grote portie hooi (dubbele dan wat de andere paarden kregen) met een handje brok. Nu na 7 maand is ze echt paard geworden. Ze is nog groter geworden, maar ook veel breder. De rust periode is goed voor mijn merrie geweest. Mijn tip is doe het lekker rustig aan en voer haar veel hooi bij.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:02

graag gedaan!

tuurlijk merk je in het begin verschil.
wat van een nog veel groter belang is, is dat je het gehele voermanagement ook onder de loep neemt.
wat ik voor die van mij als stelregel aan houd, is 1 merk voer.
daarnaast laag suiker/zetmeel gehalte, bij mij is dit onder de 10% en voldoende eiwit. tvoldoende ruw eiwit en celstof/ drie voerbeurten. Toevallig is mijn voer ook glutenvrij, maar dat is voor die van mij ook noodzakelijk omdat ie door de maagproblemen ook darmproblemen heeft opgelopen.
en onbeperkt ruwvoer/ hooi.

eiwit is de bouwstof van je spieren. luzerne heeft daarnaast een bufferende werking op het maagzuur.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:37

UPDATE 13

Hoi bokkers,

Inmiddels zijn de veranderingen dusdanig zichtbaar dat het wel de moeite is hier even een 'toen-en-nu' overzichtje te geven. Vanaf 15 juni heb ik mijn paard aan de ekygard gezet. Toen ze hierop weer ging eten heb ik haar per 30 juni dagelijks een spuit omeprazole gegeven. Dit krijgt ze nu nog. Verder doe ik eigenlijk sinds 12 juli niks meer met haar behalve voeren. Eerst gaf ik haar altijd subli priores maar ik ben overgestapt op speedibeet sinds 12 juli. Ze knapte al beetjes op van de ekygard en ook van de omeprazole maar sinds ik de speedibeet erbij geef zijn de fysieke veranderingen echt zichtbaar. Hieronder de foto's: de eerste komen uit november en de laatste zijn van vandaag

november 2014
Afbeelding

Afbeelding

vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Paard is ook stuk blijer en voorhand wordt ook steeds mooier:
'yo whaddup sis' <3 <3
Afbeelding

Al met al, nog een hele lange weg te gaan maar het lijkt er in ieder geval op dat we nu op de juiste weg zijn. Ze krijg nu nog een week lang hele spuiten en daarna 2 weken dagelijks halve spuit.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:48

Die ziet er goed uit :D

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 10:22

UPDATE 14:

Het herstel lijkt goed door te zetten. Bij ons op stal werken ze met een verweidingssysteem wat inhoudt dat ze een nieuw stuk gras erbij krijgen als het stuk waar ze op staan niet meer voldoende is. Als dat iets te lang geduurd heeft dan merk ik wel aan haar dat ze net wat opgetrokken is maar verder houdt ze zich ook goed, ook als het weer wisselvallig is zoals de afgelopen dagen.

Vrijdag is de osteopaat langs geweest. Ik schreef eerder al dat ik haar gevoelig op haar rug vond en dan met name aan de linkerkant. Sowieso kwam ze was moeilijk uit te startblokken. Ik vond zelf dat dit echt enorm verbeterd was dus ik was erg benieuwd om de mening van een expert hierover te horen. Deze osteopaat was voor het laatst in december bij ons langs geweest dus ze had mn paard al een tijd niet gezien.
Nou ze was ontzettend enthousiast. Kon geen pijnlijke plekken of blokkades vinden en vond ook dat ze er ten opzichte van december al een stuk beter uitzag. *\o/* *\o/* *\o/*
Haar advies was om de training over 3 dagen (dat zou dus morgen zijn) gewoon weer op te pakken omdat het paard laat zien dat ze daar fysiek aan toe is.
Aangezien ze 24/7 op het land staat en bietenpulp krijgt, staat ze vrij hoog in de eiwitten dus ik ben ook van plan om haar ergens deze week weer een klein beetje te laten werken aan de longe. Afhankelijk van hoe dat gaat, zal ik bepalen wanneer ik weer iets onder het zadel ga doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:02

fijn dat het beter gaat met haar!
Doe je ook een deel zemelen door de pulp?voor de kalk/phosphor verhouding.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:43

Goed te horen dat het goed gaat! Wat kan je opgelucht zijn als alle goede zorgen zich gaan uitbetalen he? In een lekker rond buikje en billen ;)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:30

Dat kun je wel stellen ja... Ben er echt heel blij. Kan nu eindelijk een beetje gaan genieten van mijn knappe dame en naar de toekomst kijken.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:27

Komt vast goed!

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:35

Hey TS, hoe gaat het nu met je paardje ? :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 19:49

Nou ze is een heel stuk bijgetrokken maar nu moet ze nog echt spier gaan opbouwen en nog wat aan gaan komen. Het blijft een beetje puzzelen maar volgens mij gaan we langzaam vooruit. Had gehoopt inmiddels al mooie voor en na foto's te kunnen laten zien maar die heb ik helaas nog niet echt. Ze is ook nog niet zo heel lang van de medicijnen af dus kost ook gewoon tijd denk ik.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:52

DromenLies schreef:
Nou ze is een heel stuk bijgetrokken maar nu moet ze nog echt spier gaan opbouwen en nog wat aan gaan komen. Het blijft een beetje puzzelen maar volgens mij gaan we langzaam vooruit. Had gehoopt inmiddels al mooie voor en na foto's te kunnen laten zien maar die heb ik helaas nog niet echt. Ze is ook nog niet zo heel lang van de medicijnen af dus kost ook gewoon tijd denk ik.

Ah wat fijn! Ja spieren opbouwen duurt even, moet die van mij nu ook weer na zijn operatie , hij ziet er beetje apart uit zonder spiertjes, en hij was ook iets wat dun maar al weer aan het bijkomen.
Kost inderdaad tijd allemaal! Blijf wel updaten he , ik las al vanaf begin mee maar kroop nu pas onder de steen vandaan! :D

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 15:00

Hoi allemaal,

Vandaag weer eens wat foto'tjes geschoten. Het gaat goed met mevrouw. Ze begint nu ook langzaam wat spiermassa op te bouwen. Ik ondersteun haar daarbij met myoplast. Ik heb daarover lang getwijfeld omdat er veel suiker in zit maar het is me door meerdere mensen in mijn omgeving aangeraden waar ik echt op durf te vertrouwen dus ik dacht, ik ga het maar gewoon eens proberen en als het niks doet dan weet ik dat ook weer.

de linkerkant, nog steeds ietsje schraler dan de rechterkant maar toch al veel mooier gevuld
Afbeelding

billetjes al een stuk ronder
Afbeelding

zoom in op het bekken aan de linkerkant aangezien dat bot nu al veel minder uitsteekt en een goede graadmeter is. Nu prikt ie zeg maar net een beetje door het oppervlak heen waar het eerst leek dat de hele heup er zo ongeveer uitkwam.
Afbeelding

So far so good dus.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:30

Wat fijn dat het al wat beter gaat! En dat je hier nog steeds post! Ben benieuwd wat de myoplast doet in combi met goede training. Mocht ze teveel op de suikers reageren kan je het algje ook los bestellen en voeren.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 15:33

Ja ik twijgelde o.a. tussen algae vitalis en life force. Voor alledrie is wel wat te zeggen maar ben maar gewoons eens hier mee begonnen.