Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:51

@Lolala73: Je kunt ook i.o. je DA de medicatie geven tegen een maagzweer - dat is namelijk een onschadelijk middel. Kwestie van 'baat het niet, schaadt het niet'. Veel dierenartsen doen dat, goedkoper en simpeler dan het onderzoek. Als uit onderzoek blijkt dat het een maagzweer is, geven ze namelijk alsnog dezelfde medicatie. Even overleggen met je DA dus.

Ik had trouwens een luchtzuiger die daar na een operatie (er was een stukje wolfskies achtergebleven) van de ene op de andere dag is begonnen. Pijnstiller was uitgewerkt en vanaf dat moment: luchtzuigen... Was eigen fok, moeders heeft altijd de neiging gehad om op de voerbak te bijten maar heeft nooit doorgezet. Mijn mening over luchtzuigen is dus wel wat bijgesteld, het hoeft niet alleen te gaan om langdurige verveling of slecht stalmanagement. En erfelijkheid kan een rol spelen (maar dat wisten we al, sommige hengsten geven echt veel luchtzuigers).

c_alsemgeest

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:44

Klopt, gevoelige maag of darmstelsel is namelijk erfelijk dus dan heb je ook meer kans op zuigen. Ik ken eigenlijk geen zuigers die na onderzoek geen maagzweren of darmproblemen hadden.

Sowieso zijn pijnstillers vaak slecht voor de maag en zien je na gebruik hiervan problemen. Zeker de ontsteking remmende. Bij mensen wordt er bv bij diclofenac ook vaak een maag beschermer voorgeschreven.

@lolala:
Je kan aan je DA vragen gastroguard voor te schrijven, in principe is dat niet schadelijk als er geen zweren zijn.
Op zich is een scopie niet heel erg gek duur maar dat verschilt ook per DA en regio. Dat kan je ook overleggen

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:01

oké goed idee, ik moet toch nog even bij mijn veearts langs en ga het hem voorleggen. Ik denk ook niet dat luchtzuigen altijd komt door verveling of slecht voerbeleid of andere dingen die er voor zorgen dat een paard zich onprettig voelt. Het lijkt echt wel een gewoonte maar omdat het echt zo direct na het voeren is, lijkt het wel te maken te hebben met maag en darmen. Ik had vroeger een pony die stond de hele dag te zuigen, dat is anders dan paarden die het alleen na het voeren doen volgens mij

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:48

Die van mij zoog ook 24/7 toen ik hem kocht, maar na behandeling van de zweren en aangepast voer doet die het alleen nog na het eten van meusli/biks

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:04

Ik was voor 150 + 30 sedatie klaar bij raaphorst. Vorige maand laten doen. Niet mega duur dus!

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:08

Ipv gastroguard heeft mijn paard pepticure gehad ik was voor 14 dagen 400 kwijt, gastroguard is tweemaal zo duur. Ook kun je zonder recept abler.com bestellen dat is veel goedkoper, zelfde stof. Als je dan toch zonder scopie aan de gang gaat zou ik dat eerder geven.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:18

Als het echt helpt dan vind ik bijna niets te duur, garantie heb je nooit maar ineens betrap ik hem s avonds dat hij staat te zuigen, ineens deze week weer, ik word er zelf zo verdrietig van want eigenlijk zou ik hem kunnen omruilen omdat ik hem nog niet zo lang heb maar het is zo'n toppaard, zo'n fijn dier dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen, ben al zo aan hem gehecht maar ik hoop elke keer zo dat hij het niet meer doet want het is toch een beetje een nachtmerrie als je een nieuw paard hebt

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:25

Ik ben zelf echt dol op mijn paard maar heb er ook wel eens aan gedacht een ander plekje te zoeken aangezien het zuigen erger en erger word.
Hij heeft maagzweren (scopie gedaan) en is behandeld met medicatie en hij is niets beter geworden ervan. De maagzweer is weg, maar zuigen zal hij altijd blijven doen. Hoeveel geld ik ook zou uitgeven het is niet op te lossen.
Als je paard gekocht is als niet lucht zuiger en toch blijkt te zuigen zou ik overleggen met de verkoper voor een oplossing. Eenmaal een zuiger altijd een zuiger (in de meeste gevallen)

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:44

De oplossing zou zijn, omruilen voor een ander paard, dat zou de verkoper doen maar ja kan ik dat, ik denk het niet, ik word erg verdrietig van dat uitzicht, ik wil geen ander paard, ik wou dat hij het niet deed of dat ik me er niet aan zou storen want hoe erg is het?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:52

Tsja, dat hangt ervan af.

Als je je er continu aan stoort is het erg...

Er zijn luchtzuigers die -behalve het slijten van de tanden- nooit ergens last van hebben

Er zijn zuigers waar het echt alleen een restprobleem is, er zijn zuigers waar een zeer directe link met maagzweren is.

Er zijn er die koliekgevoeliger zijn. Of dat koliekgevoelig komt door het zuigen, of dat er een maagdarmproblrrm is dat zowel het zuigen als de kolieken kan verklaren is dan nog de vraag.

Er zijn stallen waar er niet moelihk over gedaan wordt. Er zijn oom stallen waar zuigers geweigerd worden.
Of waar mijn zegt dat je welkom bent, dan binnen een week een luchtzuigband eisen, en je paard voor zijn hoofd slaan als hij zuigt. (en ja, dat laatste heb ik helaas meegemaakt)

Kortom:
Ja, het is een nadeel.
Hoe groot dat nadeel is, hangt van een aantal factoren af, waarvan een van de belangrijkste toch wel is of je je er erg aan ergert of niet. (dagelijks jezelf ergeren is niet de bedoeling natuurlijk)
Of het nadeel weggepoetst wordt door alle voordelen die dit paard heeft, kan alleen jijzelf inschatten. .

(ik heb dus zelf een zuiger, voor de duidelijkheid)

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:01

gelukkig staat hij bij mij thuis en daar zal hij blijven staan dus last van pensionstallen heb ik niet. Ik was vandaag op een manege, het viel me op hoeveel paarden daar luchtzuigen, ik telde er toch een stuk of 3. Ik vind het zo raar dat het even helemaal weg was en nu weer terug terwijl ik alle reden heb om aan te nemen dat hij lekkerder in zijn vel zit dan hij deed. Hebben jullie allemaal ook aan jullie 'zuiger' moeten wennen en hoe gaat dat?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:46

Heb je aan huis nog meer paarden?
Eenzaamheid kan stress opleveren voor een paard, luchtzuigen kán een vorm van stressmanagement zijn, voor een paard.
(er komen endorfines vrij in het lichaam, en dat is prettig)

Tsja, hoe je daar aan went? Géén idee. Ik vind het nog steeds niet fijn als mijn paard het doet. In mijn geval omdat ik dan direct weer aan zijn maagpijn/onprettig voelen moet denken. En het is natuurlijk een beetje een raar geluid en een rare houding.
Door zeer gericht stalmanagement is het zuigen bij mijn paard wel héél beperkt. Paar keer per dag paar minuutjes, meer niet (niet meer, hij was vrij extreem)

Mijn paard heeft echter -voor mij- zo veel pluspunten en goede kanten, dat ik hem dat luchtzuigen "vergeef" zeg maar. Het is niet anders, en ik ben zo dol op hem dat het dus een minpuntje is,aar ook niet meer dan dat.
Overigens kende ik het paard, en ook het zuigen, toen ik hem kocht. (en toen was het echt een fikse zuiger) ik heb hem er niet om laten staan, zeg maar...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:19

Toen ik die van mij kocht zoog die al, de hele dag. Dus ik wist waar ik aan begon, daarom was hij ook betaalbaar. Dat is bij jou een ander verhaal. Ik heb het zuigen zoals hii het nu doet geaccepteerd. Nadat die wat eet of als er rare veranderingen zijn op stal. Verder niet. Wel heeft die een speciaal dieet en loopt die veel buiten met een ander paard.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:45

Mijn paard heeft van zijn 3e tot 15e probleemloos luchtgezogen. Helaas heeft het nu problematische vormen aangenomen met alle gevolgen van dien. Urine probleem, maag darm storing, maar denk ook aan spier problemen. Een paard wat zo vaak dezelfde beweging maakt kan vast raken in de rug, de ene spier groeit de andere spier neemt af in formaat met als gevolg een paard uit balans. Buiten dat allemaal blijft het zuigen een naar gezicht. Het hoort niet, hoe hard je ook je best doet, het beest is niet in orde. Of het is een achter gebleven iets na ziekte maar dan nog niet fijn! Ook heb ik erg last gehad van het probleem dat mensen het irritant vinden en op de deur rammen of eisen om een band met als gevolg dat mijn paard nu voor altijd een vervormde hals spier heeft! Kort om ik zeg niet dat je beestje weg moet maar denk er zeer goed overna al helemaal als je teveel betaald hebt. Een nieuw paard went ook, maar ik doe mijn paard er nooooooit voor weg. Ik was al in love aangezien hij mijn bijrijd paard was, keuze gemaakt als naïeve 16 jarige zonder goede kennis van het probleem. Nu geen spijt, maar het blijft jammer. Maar ik heb het aan hem beloofd dat ik altijd voor hem blijf zorgen en dat doe ik dan ook, ookal is het soms gekkenwerk. Ik heb een topic over mijn probleem in onderschrift misschien interessant wat voor ellende je kan hebben..

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:15

Mijn paard heeft een vriendje, daar staat hij naast op stal, een shet, en mee in de paddock. Dat gaat sinds kort goed want hij is net gecastreerd en nu ruin genoeg om samen met ruin sheet in de paddock te gaan. Als het echt droog blijft, gaat hij spoedig overdag het land op. Hij staat zeker niet de hele dag te zuigen en zuigt alleen op zijn drinkbak. Toen ik het 2 maand geleden constateerde, zoog hij alleen 2 keer op de drinkbak na het eten en ging dan verder met zijn hooi. Ik heb toen het voerschema helemaal om gegooid, lucerne, plak stro per dag, maagpoeder, draversbrok, beetje muesli, af en toe slobber, onbeperkt hooi. Dat ging goed, tot een paar dagen geleden ineens staat hij te zuigen, niet eens altijd na het eten, niet 2 keer maar wel 20 keer. Omdat het even helemaal weg was, vind ik het zo raar, juist nu hij lekker in zijn vel lijkt te zitten, hele dag in de paddock staat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:30

Heeft hij in de paddock wel iets te knabbelen? Als zijn maag te lang leeg is en er door kauwen geen speeksel is aangemaakt kan hij meer last hebben van zijn maag en daardoor meer gaan zuigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:35

Heeft een van jullie ervaring met luchtzuigen en lucht in de darmen? Mijn paard heeft heel erg last van een opgeblazen buik en lucht in zijn darmen en zuigt ook fanatiek. {al z'n hele leven}
Hij krijgt nu hooi en is daar op niet meer koliek gevoelig gelukkig, met kuilvoer kreeg hij regelmatig gaskoliek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:52

Het luchtzuigen aan de voorkant komt niet in de maag of darmen. Dit paard zal waarschijnlijk gewoon overal gevoelig zijn en daarom dus luchtzuigen én snel gaskolieker zijn. Bij kuil komen wrs andere gassen/gistingsprocessen vrij waarvoor hij gevoelig voor is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:00

Ja zoiets denk ik ook, maar ik probeer al jaren uit te vinden wat er nu precies mis gaat in dat maag/darm stelsel.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:19

Ik heb in de paddock een grote plastic bak staan waar ik zijn hooinet 2 keer per dag gevuld in gooi, die eten shet en hij binnen 2 uur leeg grrrrrr. Ze krijgen zo'n slowfeeder steeds sneller leeg valt me op...Dus hij staat wel eens een uurtje of wat zonder hooi in de paddock maar niet heel lang. Verder heb ik er altijd takken in om op te knabbelen. Proberen ze stiekem van de laurierstuik zonder bessen te knabbelen, komen ze soms net bij grrr maar volgens mij schaad dat niet zo

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:24

Een paard dat ik rij heeft ook een vorm van luchtzuigen.
Helaas bij hem ontstaan als 3 jarige bij het tanden wisselen en niet meer weg te krijgen.
Hij doet het echt overal (ook met rijden bijvoorbeeld als je even stilstaat) en ook met wandelen en in de wei (waar hij gewoon met maatjes staat)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:42

@lolala73: aan de ene kant zeg je dat ze 2x per dag hooi krijgen (dus elke 12 uur), en dat na 2 uur leeg hebben (en dus dan 10 uur zonder staan). Aan de andere kant zeg je dat hij wel eens een uurtje zonder staat. Wat is het nu? Want in de eerste situatie is het heel begrijpelijk dat je paard weer begonnen is met zuigen, maar ook de tweede zou voor een paard met maagproblemen al een probleem kunnen veroorzaken.

@romyloverrr: dat is wel heel extreem. Voor de rest geen klachten?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:18

Lolala73 schreef:
Mijn paard heeft een vriendje, daar staat hij naast op stal, een shet, en mee in de paddock. Dat gaat sinds kort goed want hij is net gecastreerd en nu ruin genoeg om samen met ruin sheet in de paddock te gaan. Als het echt droog blijft, gaat hij spoedig overdag het land op. Hij staat zeker niet de hele dag te zuigen en zuigt alleen op zijn drinkbak. Toen ik het 2 maand geleden constateerde, zoog hij alleen 2 keer op de drinkbak na het eten en ging dan verder met zijn hooi. Ik heb toen het voerschema helemaal om gegooid, lucerne, plak stro per dag, maagpoeder, draversbrok, beetje muesli, af en toe slobber, onbeperkt hooi. Dat ging goed, tot een paar dagen geleden ineens staat hij te zuigen, niet eens altijd na het eten, niet 2 keer maar wel 20 keer. Omdat het even helemaal weg was, vind ik het zo raar, juist nu hij lekker in zijn vel lijkt te zitten, hele dag in de paddock staat.

Lijkt op mijn verhaal. Ik zit met de handen in het haar op dit moment. Pony is nu 6 en zuigt al vanaf 1 jaar. Heeft bijna nooit op stal gestaan, soms vanwege het weer 1 nachtje, altijd samen gestaan en altijd weinig brok en onbeperkt ruwvoer gehad. Ik heb haar afgelopen maanden op de gok behandeld voor maagzweren, luchtzuigen verdween maar binnen 2 week terug (en behandeling was nog niet gestopt). Brok geschrapt en vervangen door lucerne en muesli. Probleem weg, ik blij. Tot 2 week later, probleem weer terug. En die van mij zuigt de hele dag door, het is niet te tellen hoe vaak ze in een kwartier zuigt. Op de omheining, op de zijkant van de paaltjes en zelfs op de schoft van de andere ponys. Ze begon af te vallen, at weinig ruwvoer, dus bietenpulp erbij gaan voeren, schijnt goed voor de spijsvertering te zijn. Pobleem opnieuw weg en ze begon beter ruwvoer te eten en nu, nu zijn we 2 weken verder en het is weer mis (qua luchtzuigen). De eerste keer dat ze het dan weer doet begint het met 1 of 2 keer tijdens het eten van de pulp. En dan gaat het weer vaker en vaker en we zijn weer bijna terug bij af, al moet ik heel eerlijk bekennen dat het iets beter is dan voorheen (nog wel ten minste). Ik ben door mijn ideeen heen, er lijkt mij een link te zijn met de spijsvertering, waarom zou ze anders bij nieuw voer stoppen? En als ze er aan went weer beginnen?
In de wei of in de paddock, alleen of samen met de rest, het lijkt niet uit te maken. Voer met melasse of melassevrij, voordroogkuil of hooi, maakt ook niet uit.

Ik heb een aantal week geleden alles omheind met draad zodat ze nergens meer bij kon en haar apart gezet zodat ik kon zien hoeveel ze at en haar wat meer kon voeren (alhoewel ze bovenaan in de rangorde staat). Vervolgens stopte ze met eten, alleen de grassprietjes werden nog tot de grond toe afgegeten. Teruggezet in de groep (ze kon ook weer luchtzuigen) en klaar was het, ze at weer.

Nog ter info: ze is meerdere keren tegen zand behandeld en dan neemt het luchtzuigen ook af tijdens de kuur. ze krijgt op dit moment ook opkikker maar dat lijkt het niet te beinvloeden. Bloedonderzoek is ook ooit uitgevoerd maar daar is niets uitgekomen. Wordt met regelmaat ontwormd, laatste keer ook tegen bloedworm.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:32

Tja en dan gaat er soms door mijn hoofd moet ik hem inruilen nu het nog zou kunnen ivm met de garantie. Nogmaals, die van mij zuigt alleen in de box af en toe op de drinkbak, nog niet in de paddock of op andere dingen en het is niet constant, heel weinig nog maar wordt dit meer? Vroeger had ik een verzorgpony die het de hele dag deed, die stond altijd met zo'n band in het land, dat was toen nog niet omstreden. Ik had er zelf geen last van en heb mijn hele jeugd op hem gereden, nooit me druk gemaakt om dat gebrek maar nu heb ik een paard van mezelf, bij mij thuis, gekocht omdat het het beste paard was dat ik na een hele tijd zoeken kon vinden, dolblij ben ik met hem want hij is alles wat ik hoopte, op dit na... Moet ik zakelijk zijn of mijn hart volgen, een vraag die ik mezelf niet durf te stellen want ik zou vreselijk verdrietig zijn als ik hem in zou ruilen en wat gebeurt er dan met hem, het beest dat elke dag naar me hinnikt als ik mijn voordeur uitloop, jullie raden het al, dat gaat me niet lukken...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:08

Ik zou een paard ook niet verkopen omdat hij luchtzuigt als het verder klikt. Ik zou proberen achter de oorzaak te komen, als die er is en kijken of het daar in wat kan verbeteren voor hem. En anders lekker laten zuigen.

Het valt alleen niet altijd mee om achter de oorzaak te komen...