Lolala73 schreef:Mijn paard heeft een vriendje, daar staat hij naast op stal, een shet, en mee in de paddock. Dat gaat sinds kort goed want hij is net gecastreerd en nu ruin genoeg om samen met ruin sheet in de paddock te gaan. Als het echt droog blijft, gaat hij spoedig overdag het land op. Hij staat zeker niet de hele dag te zuigen en zuigt alleen op zijn drinkbak. Toen ik het 2 maand geleden constateerde, zoog hij alleen 2 keer op de drinkbak na het eten en ging dan verder met zijn hooi. Ik heb toen het voerschema helemaal om gegooid, lucerne, plak stro per dag, maagpoeder, draversbrok, beetje muesli, af en toe slobber, onbeperkt hooi. Dat ging goed, tot een paar dagen geleden ineens staat hij te zuigen, niet eens altijd na het eten, niet 2 keer maar wel 20 keer. Omdat het even helemaal weg was, vind ik het zo raar, juist nu hij lekker in zijn vel lijkt te zitten, hele dag in de paddock staat.
Lijkt op mijn verhaal. Ik zit met de handen in het haar op dit moment. Pony is nu 6 en zuigt al vanaf 1 jaar. Heeft bijna nooit op stal gestaan, soms vanwege het weer 1 nachtje, altijd samen gestaan en altijd weinig brok en onbeperkt ruwvoer gehad. Ik heb haar afgelopen maanden op de gok behandeld voor maagzweren, luchtzuigen verdween maar binnen 2 week terug (en behandeling was nog niet gestopt). Brok geschrapt en vervangen door lucerne en muesli. Probleem weg, ik blij. Tot 2 week later, probleem weer terug. En die van mij zuigt de hele dag door, het is niet te tellen hoe vaak ze in een kwartier zuigt. Op de omheining, op de zijkant van de paaltjes en zelfs op de schoft van de andere ponys. Ze begon af te vallen, at weinig ruwvoer, dus bietenpulp erbij gaan voeren, schijnt goed voor de spijsvertering te zijn. Pobleem opnieuw weg en ze begon beter ruwvoer te eten en nu, nu zijn we 2 weken verder en het is weer mis (qua luchtzuigen). De eerste keer dat ze het dan weer doet begint het met 1 of 2 keer tijdens het eten van de pulp. En dan gaat het weer vaker en vaker en we zijn weer bijna terug bij af, al moet ik heel eerlijk bekennen dat het iets beter is dan voorheen (nog wel ten minste). Ik ben door mijn ideeen heen, er lijkt mij een link te zijn met de spijsvertering, waarom zou ze anders bij nieuw voer stoppen? En als ze er aan went weer beginnen?
In de wei of in de paddock, alleen of samen met de rest, het lijkt niet uit te maken. Voer met melasse of melassevrij, voordroogkuil of hooi, maakt ook niet uit.
Ik heb een aantal week geleden alles omheind met draad zodat ze nergens meer bij kon en haar apart gezet zodat ik kon zien hoeveel ze at en haar wat meer kon voeren (alhoewel ze bovenaan in de rangorde staat). Vervolgens stopte ze met eten, alleen de grassprietjes werden nog tot de grond toe afgegeten. Teruggezet in de groep (ze kon ook weer luchtzuigen) en klaar was het, ze at weer.
Nog ter info: ze is meerdere keren tegen zand behandeld en dan neemt het luchtzuigen ook af tijdens de kuur. ze krijgt op dit moment ook opkikker maar dat lijkt het niet te beinvloeden. Bloedonderzoek is ook ooit uitgevoerd maar daar is niets uitgekomen. Wordt met regelmaat ontwormd, laatste keer ook tegen bloedworm.