gaatje in hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Re: gaatje in hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:02

Loopt het paard nog steeds mank?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:05

jullie lezen wat jullie willen IK heb geen geld ect voor de veearts, mijn moeder wel, IK heb meerdere malen gezegd tegen mijn ma dat jullie adviseren dat er een veearts bij moest komen (ik open dit topic namens haar, zij wou graag informatie over een behandeling van zoiets) MIJN MA wou dit niet
IK kan geen veearts bellen want IK heb daar t geld niet voor en dat keurt MIJN MA sws niet goed, als t aan mij lag was de veearts er al lang bij geweest maar dat gaat moelijk zonder t geld voor een veearts en zonder goedkeuring van mijn ma die dus de wettige eigenaar is

ja ze loopt nog steeds kreupel, maar niet zo erg meer als maandag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:08

Hoefproblemen worden vaak niet serieus genomen terwijl ze zeer ernstig zijn!
Als er een gaatje in de hoefzool zit kan er een ontsteking in het hoefbeen ontstaan, of erger nog er al zitten. Op de nasleep hiervan heb ik mijn 5 jarige merrie vorig jaar kunnen laten inslapen.

No feet nor horse.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:23

Geen geld voor de dierenarts misschien maar als 16 jarige toch wel voor een verbandje? Is toch het minste wat je kunt doen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:28

Heb je nou al is een foto TS? Ik ben echt heel benieuwd hoe het er uit ziet!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:30

Nee dit is geen vergelijkbaar iets als een hoefzweer, dit is een meer ernstige aandoening vergelijkbaar met een nageltred (google dat maar eens) met daarbij een complicatie, namelijk: prolaps van de hoeflederhuid doordat er onvoldoende tegendruk van de zool is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:39

T enige wat ik tegenkom op Google zijn zijn sites over hoefbevabgenheid
Weet iemand een site waar iets op staat zodat dat mijn ma kan overhalen om de veearts te bellen?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:41

Ik zal zo even voor je zoeken!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:44

Staat al halverwege pagina 3 (!) die link

Edit:kopiëren lukt niet maar kijk maar op pagina 3
Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 14-01-15 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:44

Is er trouwens al poging gedaan om een telefoontje te plegen naar die 'hoefsmid' die is geweest of de vaste die jullie normaal hebben??? Mijn hoefsmid zou me een rot schop verkopen als mijn paard kreupel was door zijn behandeling en ik bel niet. Die had maandag nog op de stoep gestaan . (Maar ja die had zo verwonding ook heel anders afgehandeld)
Belletje naar hoefsmid kan jij ook plegen ts voor overleg kost namelijk niets. En dan wel je vaste smid bellen.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:45

LiannePuthzy schreef:
jullie lezen wat jullie willen IK heb geen geld ect voor de veearts, mijn moeder wel, IK heb meerdere malen gezegd tegen mijn ma dat jullie adviseren dat er een veearts bij moest komen (ik open dit topic namens haar, zij wou graag informatie over een behandeling van zoiets) MIJN MA wou dit niet
IK kan geen veearts bellen want IK heb daar t geld niet voor en dat keurt MIJN MA sws niet goed, als t aan mij lag was de veearts er al lang bij geweest maar dat gaat moelijk zonder t geld voor een veearts en zonder goedkeuring van mijn ma die dus de wettige eigenaar is

ja ze loopt nog steeds kreupel, maar niet zo erg meer als maandag

Dan moet je moeder zelf zo stoer zijn om zich aan te melden en een topic te openen! Maar ik geloof helemaal niet dat je moeder daar op zit te wachten, niet als er een DA aan te pas moet komen in ieder geval. Dat kost natuurlijk geld en dan weet ze zelf alles beter. Heel sneu voor het arme beestje, die er als enige de dupe van is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:46

LiannePuthzy schreef:
Weet iemand een site waar iets op staat zodat dat mijn ma kan overhalen om de veearts te bellen?

Sorry maar als nog iemand voor je gaat zoeken verklaar ik ze voor gek je doet er toch nul komma nul mee!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:46

LiannePuthzy schreef:

Pagina 3:
Mist schreef:
Ik ga mee met Ragdollcat, het is waarschijnlijk de hoeflederhuid die naar buiten komt, laat je moeder dit stuk eens lezen, hopelijk verandert ze van gedachten; http://hoofcare.nl/hoefproblemen/nagelt ... etrapping/

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:48

Denk je dat het op pagina 9 wel aan zal komen? Nou ja wie weet!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:54

Die site een aantal keer doorgelezen, dan als ik die site lees heeft ze vaker een nageltred gehad dan hoefzweer, maar k zie niets over prolaps (of ik moe er overheen lezen ofzo)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:56

Prolaps komt ook maar zelden voor omdat er normaal in zo'n situatie een drukkend hoefverband of verbandijzer wordt aangelegd voor tegendruk waardoor de kans erg klein is er dat hoeflederhuid naar buiten komt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:00

Ah oke
wel vreemd dat bij de vorige keren dat ze zo'n nageltred had er geen hoeflederhuid naar buiten kwam hier zat ook geen drukverband om

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:02

LiannePuthzy schreef:
Die site een aantal keer doorgelezen, dan als ik die site lees heeft ze vaker een nageltred gehad dan hoefzweer, maar k zie niets over prolaps (of ik moe er overheen lezen ofzo)

Vaker nageltred dan hoefzweer? Och och... Hoe dan ook, misschien dan toch je dierenarts bellen en vragen over prolaps? Telefoontje kost niet veel, toch? En je hebt er inmiddels op dit topic al heel veel over kunnen lezen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:02

LiannePuthzy schreef:
Ah oke
[b]wel vreemd dat bij de vorige keren dat ze zo'n nageltred had er geen hoeflederhuid naar buiten kwam hier zat ook geen drukverband om[/b]

Wat wil je nou eigenlijk? Nageltred is klein gaatje, jij spreekt over een snee van 1-2 cm in de hoefzool. Belangrijk verschil lijkt me. Zet m op meid, het wordt echt tijd om actie te ondernemen. Hoe dan ook.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:06

Misschien je moeder uitleggen dat het onthouden van medische zorg aan een dier volgens de wet verboden is? Mishandeling opgelegd kan worden? Boete? Paard in beslag tot gevolg? Ik weet niet maar als mijn dieren wat mankeren zoek ik de da op. Zoals het hoort....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:06

LiannePuthzy schreef:
Ah oke
wel vreemd dat bij de vorige keren dat ze zo'n nageltred had er geen hoeflederhuid naar buiten kwam hier zat ook geen drukverband om

Prolaps komt gelukkig niet zo vaak voor; alleen in de ernstiger gevallen.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:10

Nou lijkt me niet dat je dit het zelfde behandeld als een Hoefzweer maar daar hebben jij en je moeder schijnbaar een totaal andere mening over, een prolaps is wel wat anders dan een zweer maar dat zal wel aan mij liggen. Gelukkig heeft niemand er verder verstand van ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:11

Mioux schreef:
Misschien je moeder uitleggen dat het onthouden van medische zorg aan een dier volgens de wet verboden is? Mishandeling opgelegd kan worden? Boete? Paard in beslag tot gevolg? Ik weet niet maar als mijn dieren wat mankeren zoek ik de da op. Zoals het hoort....

Zoals al eerder hier in het topic vermeld, nogmaals voor TS (al kan ze die beter aan haar moeder laten lezen) de wetgeving

Citaat:
Artikel 1.7 Verzorgen van dieren
Degene die een dier houdt, draagt er zorg voor dat een dier:
a. wordt verzorgd door een persoon die beschikt over de voor die verzorging nodige kennis en
vaardigheden;
b. slechts onder de hoede wordt gesteld van een persoon die kennelijk tot de verzorging in staat is;
c. dat ziek of gewond lijkt onmiddellijk op passende wijze wordt verzorgd;
d. een toereikende behuizing heeft onder voldoende hygiënische omstandigheden;

e. een voor dat dier toereikende hoeveelheid gezond en voor de soort en de leeftijd geschikt voer krijgt
toegediend op een wijze die past bij het ontwikkelingsstadium van het dier;
f. toegang heeft tot een toereikende hoeveelheid water van passende kwaliteit of op een andere wijze
aan zijn behoefte aan water kan voldoen;
g. voldoende verse lucht of zuurstof krijgt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:12

Nicky1963 schreef:
LiannePuthzy schreef:
Ah oke
[b]wel vreemd dat bij de vorige keren dat ze zo'n nageltred had er geen hoeflederhuid naar buiten kwam hier zat ook geen drukverband om[/b]

Wat wil je nou eigenlijk? Nageltred is klein gaatje, jij spreekt over een snee van 1-2 cm in de hoefzool. Belangrijk verschil lijkt me. Zet m op meid, het wordt echt tijd om actie te ondernemen. Hoe dan ook.

Klopt snee is 1 cm lang of Ietsje kleiner en ongeveer millimeter breed
Mijn moeder heeft nu geen zin meervom te praten
Heb haar gezegd dat prolaps weinig voorkomen en dat t alleen in ernstige gevallen voorkomt omdat mensen vaak er al meteen een verbandje omdoen
Ook heb ik gezegd dat de prolaps alleen terug gaat met tegendruk en niet vanzelf en dat t er alleen maar meer hoeflederhuid huid kan uitkomen als er geen drukverbandje omkomt

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:12

Prolaps komt zelden voor, is een ernstige complicatie en er wordt altijd alles aan gedaan om dat te voorkomen, daarom is er ook zo weinig over te vinden. Voor behandeling heb je gewoon een deskundige nodig. Enige wat ik overal kan vinden is dat je een ernstige complicatie zoals een prolaps moet zien te voorkomen, TS zie ook deze link onder het kopje complicaties:
http://www.dierenklinieklemmer.nl/medis ... het-paard/

Geloof mij.. die lederhuid gaat zich niet van zelf terugtrekken, en het doet heel pijn, want het is een stukje leven met zenuwen, wat afgekneld wordt door de rest van de hoef, voelt een beetje alsof je zelf een dun velletje ergens tussen krijgt. Doet echt heel erg pijn.
De lederhuid kan zichzelf niet terugtrekken omdat er van binnen gewoon druk op zit, zolang er geen tegendruk is (en ga alsjeblieft niet proberen het met je vinger of hoevenkrabber terug te drukken, dat doet HELSE pijn en werkt niet) zal hij niet terugtrekken, en zolang de lederhuid uitpuilt kan er zich geen nieuw laagje hoorn vormen. Dus dit gaat niet zomaar even vanzelf over..