paard met open bekken en alternatieve geneeswijze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Re: paard met open bekken en alternatieve geneeswijze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:49

Ik heb je topic even doorgelezen, en ga je volgen! Ben zeer benieuwd hoe het zal gaan

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 04:35

Wat een verhaal! en jammer dat er toch weer een terugval is.
Om eerlijk te zijn snap ik niet dat je er niet direct een dierenarts bij hebt gehaald toen hij door zijn achterhand zakte. Ik snap ook niet dat je er daarna gewoon weer bent opgegaan? :? Het lijkt me toch een heel duidelijk signaal dat er iets niet goed zit en op die manier kun je nog meer schade aanrichten.

Fijn dat jullie binnenkort bij Moerbeke terecht kunnen. Hopelijk valt het mee! Sterkte :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 04:57

Cayenne schreef:
Om eerlijk te zijn snap ik niet dat je er niet direct een dierenarts bij hebt gehaald toen hij door zijn achterhand zakte. Ik snap ook niet dat je er daarna gewoon weer bent opgegaan? :? Het lijkt me toch een heel duidelijk signaal dat er iets niet goed zit en op die manier kun je nog meer schade aanrichten.

Fijn dat jullie binnenkort bij Moerbeke terecht kunnen. Hopelijk valt het mee! Sterkte :)

Daar sluit ik me bij aan.

Ik wens je paard veel beterschap. Niet niets zeg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 08:29

Succes woensdag. Goed dat je terug gaat naar de kliniek.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 08:45

Sterkte...en succes gewenst, jammer van de heftige terugval.....
Hopelijk kunnen ze hem er weer bovenop krijgen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:54

heel veel sterkte woensdag :(:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:48

Klinkt alsof hij (veel) pijn heeft, dat vreet energie. Sommige paarden zijn echt bikkels en laten niet echt zien dat ze pijn hebben, maar als hij zo mak is en zo snel terugvalt in conditie, is mijn eerste gedachte "pijn". Goed dat je woensdag naar de kliniek gaat, maar persoonlijk had ik hem, met zijn geschiedenis, in oktober meteen opgeladen. En vervoersproblemen hebben ze paardentaxi's voor uitgevonden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:17

Waratje schreef:
Klinkt alsof hij (veel) pijn heeft, dat vreet energie. Sommige paarden zijn echt bikkels en laten niet echt zien dat ze pijn hebben, maar als hij zo mak is en zo snel terugvalt in conditie, is mijn eerste gedachte "pijn". Goed dat je woensdag naar de kliniek gaat, maar persoonlijk had ik hem, met zijn geschiedenis, in oktober meteen opgeladen. En vervoersproblemen hebben ze paardentaxi's voor uitgevonden.

Cayenne schreef:

Het is al gezegd, maar wil het ook even beamen.
Waarom kruip je in vredesnaam op een dier dat overduidelijk pijn heeft?
En waarom wacht je zo lang met een dergelijke aandoening en verleden :n

Kende het verhaal nog niet, maar ga het nu zeker volgen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:47

Jeuh, ik heb het hele verhaal gelezen. Wat een puzzel zeg!.
Ik was ook even benieuwd of je de holistische DA nog terugkoppeling hebt gegeven van hetgeen er was gevonden door de reguliere DA en wat hun verklaring was.
Weet je, het zou nog zomaar kunnen zijn dat beide DA's gelijk hebben. En dat je paard gewoon een meervoudig probleem heeft/had. Ik ben benieuwd wat er bij Moerbeke nu uitkomt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:00

Babootje, dat vermoed ik ook, een dubbel probleem. Misschien is door het verhelpen van het ene probleem het andere wel versterkt, dat is naar, maar het kan wel.

Ik vrees zelf dat ik ook sneller na het gebeuren in oktober naar Moerbeke terug was gegaan, of in elk geval snel daarna contact met ze had opgenomen.

TS, wat was voor jou de reden om te wachten en er toch steeds weer op te kruipen?

Ook ik ben erg benieuwd wat er uitkomt als je weer naar Moerbeke gaat! Geef je daarna weer snel een update?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 13:36

Bedankt voor jullie reacties! :j

Ik heb toen contact opgenomen met Moerbeke en die zeiden me dat ik me niet al te veel zorgen hoefde te maken, en advieseerde me om hem op rust te zetten en te kijken hoe hij zou zijn als ik hem weer probeerde....

Ik had een maand geleden al bij de kliniek willen staan maar wij hebben helaas ook thuis iemand die van de zomer een enorm zware hartoperatie heeft ondergaan en die zag het een maand terug nog niet zitten om met de trailer te rijden aangezien we door de tunnel moeten..

Gelukkig is onze chaffeur weer opgeknapt en heb ik zo snel mogelijk een afspraak gemaakt!

Het is dus niet dat ik het zo lang mogelijk wilde uitstellen..

Direct na het voorval begin okt zei ik al dit is niet goed maar da adviseerde eerst rust en kijken hoe het verder zou gaan...

Over de holistische kliniek, ik heb daar geen contact meer mee gehad... Ook niet meer vertelt wat Moerbeke bij hem heeft gevonden en heeft gedaan..

Ik ben ook erg blij dat we woensdag eindelijk weer terug gaan.. Maar tegelijkertijd ook bang voor wat er komen gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:21

Jammer TS dat je geen contact meer hebt gehad met de holistische kliniek. Mogelijk is er een goede verklaring te geven over het feit dat OCD daar niet is gediagnostiseerd.

Ik kan me daar namelijk wel een voorstelling van maken omdat ik een beetje weet hoe holistisch gediagnostiseerd wordt. Ik ben namelijk ook wel eens bij een holistische kliniek geweest, overigens wel met heel goede ervaringen.
Ik kan me voorstellen dat als de OCD of de patella fixatie op het moment van onderzoek geen (pijn)klachten veroorzaakt dit bij het doormeten van het paard ook niet naar boven komt. Wel werd er een probleem gevonden in het bekkengebied. Een diagnose, zowel regulier als holistisch, is altijd een momentopname.

De eerder geconsulteerde reguliere DA's zagen ook niet meer dan slapte en een mogelijk kniebandenprobleem, dat overigens heel veel Friezen hebben en zich vaak vanzelf oplost naarmate ze sterker worden.

In Moerbeke werd aan de hand van de onregelmatigheid een patella fixatie geconstateerd en er werd (voor de zekerheid) een foto gemaakt, maar er is niet uitverdoofd (althans dat lees ik niet uit jouw verhaal) . Je weet dus niet zeker of de patella fixatie de oorzaak was van de onregelmatigheid of de OCD of mogelijk toch iets anders. De OCD kan heel goed nog geen problemen hebben veroorzaakt, maar op basis van de foto's bijvangst. De OCD is niet gericht, met uitverdoven, als oorzaak van de kreupelheid gevonden.

DA's opereren graag (ook preventief) aan OCD's en voor het gemak is dan ook maar meteen het kniebandje doorgesneden om de patella fixatie te verhelpen.
Persoonlijk vind ik dit een hele "korte slag" in het onderzoek en ik mis het uitverdoven als belangrijke stap bij het vaststellen van de oorzaak van de kreupelheid.

Verder vroeg ik me even af wat je met "splitsen" van de patellaband bedoelt. Voorzover ik weet bestaat deze chirurgische ingreep uit het doorknippen van de middelste knieschijfband. Deze ingreep is door de bank genomen wel het laatste redmiddel als niets werkt (orthopedisch beslag, hormoontherapie) en je paard keer op keer "op slot" staat. Want er kleven ook behoorlijke nadelen aan deze ingreep. Het maakt de knie minder stabiel. Nadat deze band is doorgesneden kan daarom een geringe instabiliteit van de knieschijf leiden tot
irritatie van het gewricht die eventuele ontstekingsreacties kan veroorzaken, waardoor eerder slijtage/artrose in het gewricht kan optreden. Het doorsnijden wordt daarom alleen aangeraden in die gevallen waarbij de knie keer op keer op slot schiet en er geen andere vorm van behandeling meer mogelijk is.
Mijn vraag is, ben je goed voorgelicht over de ingreep en de eventuele gevolgen daarvan?

Blijft dus nog steeds mogelijk dat de patella fixatie en OCD dus niet de oorzaak van het probleem van je paard is (maar "bijvangst"c.q. een secundair probleem) en de holistisch arts het bij het rechte eind heeft. Die mogelijkheid zou ik dus niet zomaar afserveren.

http://www.demorette.be/wp-content/uplo ... gedaan.pdf

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 16:41

Wow dankjewel voor je uitgebreide bericht!

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik heb ook niet meer zoveel zin om met dit probleem naar een holistische arts te gaan...

Ik ben daar toendertijd heen gegaan met klachten mbt de achterhand en juist aan de knieen omdat hij daar alleen maar door heen zakt en dan zou je denken dat ze dan echt wel het echte probleem zullen vinden..

Toen zijn we natuurlijk naar Moerbeke geweest en die zagen meteen dat hij dat been niet goed gebruikte en zelfs onregelmatig was..

Nu je het zegt, ze hebben inderdaad niet uitverdooft? Ik heb daar ook geen moment aan gedacht?

Ik weet dat het opereren inderdaad een groot risico is, en daar heb ik het wel met de kliniek over gehad, alleen dit was helaas geen preventieve operatie, de ocd stukjes zaten al in het gewicht en tegen het kraak been aan geloof ik? Ik weet niet meer precies hoe het was, maar er zat wel vaart achter!

De patella band is geloof ik niet helemaal doorgesneden, volgens mij hebben ze met de structuur van de band mee sneetjes gemaakt in de band en dat zouden littekens worden waardoor de band wat strakker zou worden, kan dat?

Maar als ze de band wel zouden hebben doorgesneden, dan Zou dat iets heel nadeligs zijn of?

Ik heb duidelijk vermeld dat het diertje namelijk toch nog wel de sport in moet...

Ik ga de site die je plaatste even op mijn gemakje bekijken! Dankjewel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:58

gossa4ever schreef:
De patella band is geloof ik niet helemaal doorgesneden, volgens mij hebben ze met de structuur van de band mee sneetjes gemaakt in de band en dat zouden littekens worden waardoor de band wat strakker zou worden, kan dat?

dat zou denk ik wel kunnen. door verlittekening wordt de band ook strakker. als de band zou zijn doorgesneden, maakt dat het gewricht minder stabiel waardoor eerder slijtage op kan treden

maar goed, doordat niet is uitverdoofd weet je ook niet of de ocd op dat moment problemen veroorzaakte. en is daarmee mogelijk het werkelijke probleem niet opgelost. ben dus ook erg benieuwd wat ze nu gaan vinden.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 09:36

Ah dus toch! Zoiets hadden ze me inderdaad ook uitgelegt :j

Ja dat uitverdoven heb ik echt geen moment aan gedacht, en misschien vonden ze het qua bewegingen wel heel duidelijk waar het vandaan kwam?

iig, het is natuurlijk wel echt mogelijk dat er nog andere onderliggende problemen zijn..

Waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:30

Ik weet wel zeker dat je veearts vrij snel kan zien dat er sprake is van patella fixatie. Maar patella fixatie op zich hoeft helemaal geen probleem te zijn en kan vaak dmv gerichte training en orthopedisch beslag prima opgelost worden. Ook de OCD hoeft geen problemen te hebben gegeven op het moment dat de veearts heeft gekeken. Je kunt een vermoeden hebben en misschien is die ook wel goed, maar vervolgens moet je door middel van uitsluiten zekerheid krijgen over dat vermoeden. En dat is hier niet gebeurd. Er is niet uitverdoofd en ik lees ook niet dat er buigproeven zijn gedaan. Je kunt op basis van een foto volgens mij niet zeggen dat het paard er ook pijn aan heeft. Dat kun je wel vermoeden, maar niet zeker weten.
Dat je paard is geopereerd aan de OCD is op zich alleen maar goed, zeker met een verhoogd risico op kreupelheid.

Wat ik ook mis in je verhaal is de controles bij de veearts in de opbouwperiode. Dat ben ik ook zo gewend bij de veearts hier (ik heb DAP Bodegraven) dat deze kijkt hoe het ervoor staat met de kreupelheid na de rust periode en voor je (onder het zadel) gaat opbouwen. Het is toch heel moeilijk om een kleine onregelmatigheid zelf goed te kunnen zien.

Tja waar zou je aan kunnen denken:
1. Misschien te snel opgebouwd?
2. Een meervoudig probleem. Knieen zijn verholpen, maar nu speelt het andere probleem op. Waarbij heel goed mogelijk is (gezien jouw verhaal) dat dit toch in het bekkengebied zit.

Ik ben dus heel benieuwd wat je veearts gaat vinden. Heb je het tijdens het onderzoek destijds met hen gehad over de bevindingen van de holistisch arts? En wat zeiden zij daarvan?

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:20

Mijn duimen draaien dat t allemaal meevalt met lieve Gos!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:21

En? Hoe is het gister op de kliniek gegaan?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:22

Ts, hoe is het nu met je paard?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 00:56

Hallo allemaal,

Sorry voor de late reactie, ik zit niet zo heel erg veel op bokt dus ben helemaal vergeten te reageren!

Alles gaat nu weer enorm goed!

Sinds hij in de kliniek helemaal gecheckt is en de veearts zei dat het een flinke dip was en gossa weer meer vertrouwen in z'n eigen lijf moest krijgen is hij na een aantal weken enorm verbeterd!

Inmiddels loopt hij weer fijn onder het zadel en zie ik hem steeds sterker worden!

Ondanks dat ik zo lang al niks meer heb gepost en mijn oprechte excuses ook ben vergeten te reageren op pb's en vragen wil ik toch met jullie delen dat hij het erg goed maakt en ik hoop dat het zo blijft gaan!

Vandaag zijn er wat foto's gemaakt van het rijden, ik heb zojuist een topic geopend, ik hoop dat jullie net zo kunnen genieten als ik van mijn ongelofelijk lieve ruin <3

[RIJ-ITP] Gossa back on track

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 03:37

Hoi joh wat fijn dat het na die tweede dip toch weer veel beter gaat .