ik ben me dood geschrokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:42

Mare gaat weer een beetje vooruit, ze begint nu uit zichzelf meer door de bak te lopen, probeert ook weer te draven, maar daar is het stukje te klein voor.. dus die ga ik binnenkort weer wat groter maken!

Ze word ook hartstikke boos als ze in de stal staat en alle ponys krijgen eten behalve zij, dan heb ik zo met haar te doen! :(

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:55

ilikex schreef:
Jawel, we zouden morgen weer beginnen met rijden, dus dat stellen we nu maar even uit.

Wil dat ze volledig opknapt! En vervolgens gaat ze niet t gras in, alleen in de winter, dan zit er geen mineralen enzo in ..

Sterkte ts!
Heb even het hele topic snel doorgelezen, maar wil op deze quote toch even wat zeggen.

Een paard met acute hoefbevangenheid zal je denk ik nooit meer op het gras kunnen zetten, en ik weet niet welk verband jij tussen hoefbevangenheid en mineralen ziet, maar paarden raken hoefbevangen van Fructaan (een suiker in het gras), waarvan er in de winter juist heel veel in zit! Mineralen zijn iets totaal anders! Kijk voor meer info anders ff op www.paardnatuurlijk.nl.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:58

ilikex schreef:
Mare gaat weer een beetje vooruit, ze begint nu uit zichzelf meer door de bak te lopen, probeert ook weer te draven, maar daar is het stukje te klein voor.. dus die ga ik binnenkort weer wat groter maken!

Ze word ook hartstikke boos als ze in de stal staat en alle ponys krijgen eten behalve zij, dan heb ik zo met haar te doen! :(

Wat je haar wel zou kunnen geven is de Balancer van www.jepaardgezondenfit.nl. Dat is een mineralen brokje waar heel weinig suiker en zetmeel in zit, een must voor ieder paard, ook voor hoefbevangen paarden. En dan heeft zij ook wat te eten als de andere paarden ook krijgen. :)

ilikex

Re: ik ben me dood geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:59

Ik zal er eens naar kijken!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:01

Fijn dat ze al iets beter gaat!Misschien kan je een klein zakje pavo care4life kopen en haar hier dan een handje van geven met voertijd..Daar zitten heel weinig suikers en zetmeel in..

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:28

Mmmhh dat is ook een goed idee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 06:39

ilikex schreef:

Helaas geen goed idee. :n

Het klinkt heel gemeen: maar op dit moment is het belangrijk dat je paard herstelt en daarvoor moet je heel streng zijn: alleen medicijnen, hooi en water en verder niets.
Zijn spijsverteringsysteem moet herstellen en iedere verandering van voer is nu gevaarlijk.

Even geen medelijden, maar denk als jezelf als een strenge verpleegster.
Onderschat niet hoe ziek je paard is. De verbetering die je nu ziet, is door de Metacam.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:43

janouk schreef:
ilikex schreef:

Helaas geen goed idee. :n

Het klinkt heel gemeen: maar op dit moment is het belangrijk dat je paard herstelt en daarvoor moet je heel streng zijn: alleen medicijnen, hooi en water en verder niets.
Zijn spijsverteringsysteem moet herstellen en iedere verandering van voer is nu gevaarlijk.

Even geen medelijden, maar denk als jezelf als een strenge verpleegster.
Onderschat niet hoe ziek je paard is. De verbetering die je nu ziet, is door de Metacam.

Mee eens.
Het is juist nu heel gevaarlijk als je je paard voer gaat geven die ze niet mag hebben.

En ja, het is zielig.
Maar een paard met pijn en misschien wel een gekanteld hoefbeen is nog veel zieliger.
Dus wees streng en neem de tips van Janouk aan.

Alleen de medicijnen die voorgeschreven zijn door de DA, hooi en water.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 08:46

Oke! Dan doe ik het niet! Belangrijkste is dat ze beter word!!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:42

Ze stond afgelopen dagen op een stukje van 7x12, omdat ze snel uit zichzelf wil draven, en dat wilde ik absoluut voorkomen. Of ze het doen wilde weet ik niet. Maar ik nam het zekere voor het onzekere..

Nu wil ik morgen het stukje vergroten naar 10x22, maar daar zijn mijn zusjes het niet mee eens, dus ik zal het weer verkleinen moeten, :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:18

Ik denk dat je zusjes gelijk hebben.
Je wil echt veel te snel. Je bent hartstikke lief voor je paard, maar nu moet je echt streng zijn.
Je paardje is echt erg ziek, al lijkt het nu door de pijnstillers beter te gaan.

Geef je paard eerst de tijd om te herstellen en de schade zo beperkt mogelijk te houden. Houd hem op het kleine stukje.
Als straks de pijnstilling op is en je paard loopt daarna nog steeds goed een week lang, dan pas na overleg met je veearts het stukje grond wat vergroten.

Een paar weken streng is echt niet erg als hij straks weer pijnvrij kan lopen.

Ik weet echt hoe moeilijk het is, mijn paard heeft 3 maanden gestaan met veel pijn op een klein stukje en zelf alleen op stal. Het is echt hartbrekend om je paard zo te zien.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 07:54

Het probleem is dat ze door het draad wil vliegen, ze word helemaal gek als ze zo klein staat. Ik heb overigens met de da gebeld, en hij zei dat het wel kon omdat ze anders gwn gek werd

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:23

Kan er niet een pony bij/naast staan dan? Misschien is ze dan rstiger?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:13

Als ze rustiger wordt van een grotere paddock,waarom niet!?Helaas is mijn paardje ook hoefbevangen op het moment,maar zij staat gewoon in een grote paddock zodat ze nog iets heen en weer kan scharrelen..Ze voelt zich hier prima bij en het valt me echt mee dat ze het op dit moment goed vind om daar te staan terwijl de anderen de wei op gaan..

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 10:44

Toen ik haar vanmorgen in een wat groter stukje had gezet, was ze meteen al heel anders. Andere pony durf ik er niet bij te laten, misschien naar een paar dagen!

Mn zusjes willen niet dat ze een groter stuk krijgt omdat hun ponys dan een kleiner stuk krijgen, Nja jammer dan!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:59

Nou inderdaad..Ik geloof zelf ook wel dat het bijdraagt aan het herstel dat ze zich zo happy mogelijk voelen en weinig stress hebben..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:11

Ik denk dat je zusjes even wakker geschud moeten worden, dat jouw pony echt behoorlijk ziek is en dat alles voorgaat om dat dier weer fit te krijgen.

Maar om heel eerlijk te zijn, ik zit het hier een beetje te volgen, zou ik je aanraden om naar het topic voor bevangen paarden te gaan wat janouk al eerder aangaf. Ik zie dat je tips aanneemt hier van mensen die er duidelijk geen ervaring/geen lange ervaring mee hebben en domweg verkeerde dingen zitten aan te raden. Waardoor je je pony de vernieling in kunt helpen zelfs. In dat andere topic zitten mensen met ervaring met zulke zieke dieren en het "leven na acute bevangenheid".

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 15:34

Ik Lees al mee in dat topic, maar alle dingen zoals over voer geven enzo, wel glucosamine of niet, ander voer kopen etc, heb ik niet gedaan.. vertrouwde et zelf niet

Geen voer, geen glucosamine, geen ander voer, alleen hooi en water.

Ik heb bijna dagelijks contact met mijn da, dus er word goed overlegt wat wel en wat niet kan!!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:28

Hoe gaat het nu met je pony?

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 09:44

Het gaat echt al stukken beter! Ze was gisteren niet te houden! Heb haar maar even losgelaten in de bak, ze begon me toch te rennen. Volgensmij dacht ze dat ze 1 jaar lang was opgesloten haha.

Ga vandaag een stukje met haar wandelen, en wil dit dan weer opbouwen. En wil er naar mn verjaardag weer even een zadel opleggen, en dan rustige stapritjes maken. En dat dan weer opbouwen. Dus voorlopig nog niet in de bak, alleen lekker het bos in!

Maar nu is mn shetlander hoefbevangen, die kreeg alleen maar hooi en water, dus ik snap echt niet hoe dat kan. Maar die krijgt nu ook weer metacam, en knapt ook alweer aardig op!

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:09

Mooi dat het al beter gaat :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:23

Fijn te lezen dat ze zich alweer een stuk beter voelt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:51

Weet je wel zeker dat het hb was en was jr pony niet toevallig toen ze in eens niet kon lopen na de hoefsmid geweest. En dus te kort bekapt. Want dan liggen ze ook in stal en lopen ze beroerd.
Ik kan het fout hebben maar dacht dat je bij hb alleen kon uitsluiten met foto's. En je krijgt dan speciaal beslag.
Want dacht ook dat hb een lange tijd duurt voordat het over is.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:52

Ze is al een paar weken niet naar de hoefsmid geweest, en elke x gaat t goed bij de hoefsmid..

Boven haar hoeven was t warm & die klopten helemaal.. ook was haar hals dik, dus dat verwees naar hb.. ze heeft medicijnen gekregen, en daardoor is ze in rap tempo opgeknapt, ook omdat ze geen voer en gras meer kreeg, dan gaat t heel snel! Maar we zijn er nog lang niet, als ik een stukje met haar ga wandelen (5min) beginnen ze alweer zachtjes te kloppen.. dus het gaat nog wel even duren ben ik bang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:14

ilikex schreef:
Maar nu is mn shetlander hoefbevangen, die kreeg alleen maar hooi en water, dus ik snap echt niet hoe dat kan. Maar die krijgt nu ook weer metacam, en knapt ook alweer aardig op!

Misschien toch maar eens even gaan puzzelen op een mogelijke oorzaak. Kans is aanwezig dat jullie hooi veel fructaan bevat.