Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:21

Ja graag! Hoe meer verschillende 'cases', hoe meer we ervan kunnen leren :) .

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:25

Ik zal vanmiddag ook eens recente foto's maken.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:47

ik meld me hier ook, het is bij Ballyheigue niet gediagnosticeerd, maar ik verdenk hem ook van CPL.
Hij heeft dikke knobbels en vouwen op zijn benen. Ik heb foto's van kale benen voorbij zien komen waarop te zien is wat ik voel..... :\

Hij lijkt er vooralsnog weinig last van te hebben, en het voelt verder ook vrij rustig. Geen korstjes oid.
Alleen is het plekje op zijn achterbeen, wat ik rasp noemde een stuk onrustiger geworden en gegroeid. Ik denk nu ook dat dat de CPL is, aangezien dat plekje niet alleen een plekje blijft maar ook dik is.
Ik behandel dit plekje met shireoil met zwavelbloem, daar droogt het van uit en wordt het rustiger van.

Verder was ik zijn benen bij de eerste tekenen van jeuk (voornamelijk stampen) met sebacyl, hiervoor zet ik hem in een flexitube met het mengsel en knijp met een spons het goedje in zijn sokken. ( ja hij heeft ze nog)

Dit lijkt voor hem vooralsnog prima te werken, en ik hoop ook van harte dat dit zo blijft.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:49

Een minder leuke vraag:
Hoe zit het met de dood van een CPL paard, mogen die nog geslacht worden voor consumptie?

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:54

ik denk het wel, zolang ze niet behandeld zijn met bepaalde medicijnen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:57

Die van mij sowieso niet door gebruik van medicatie (o.a. prednisolon).

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:58

freakish1977 schreef:

Paarden met melanomen worden niet geslacht, ziet er toch niet heel anders uit alleen zit het in de sok

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:45

Goh Ine, wat een verhelderende post! Dankje! +:)+

Dames (en heren?) ik ben heel erg 'blij' dat ik hier lotgenoten heb gevonden. Ik vind het echt fijn dat hier informatie wordt gedeeld over CPL als aandoening, de bijkomende zaken als mijt en de behandeling, daar steek ik weer wat van op en misschien vind ik dé behandeling hier wel.

Sinds korte tijd behandel ik mijn paard met honingzalf. Dit smeer ik alleen tussen de plooien en dat werkt verbazingwekkend goed!
Om de dag maak ik tussen de plooien schoon met een velletje keukenrol, even alle vette en vieze troep eruit. Daarna smeer ik er mesitran op/in. Ook op de kleine open plekjes op de benen smeer ik dit en 2 dagen later is het dicht :)

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:04

Ine23 schreef:
Zo, ik meld me hier ook nog eens.

Zoals reeds eerder gezegd heb ik de cursus lymfedrainage voor paarden gevolgd, waar in de vervolgopleiding wel wat aandacht werd besteed aan CPL. Volgens mij zijn ze er bij de Blauwe Hengst mee bezig om een aparte dag te gaan doen rond CPL, indien daar genoeg interesse voor is. Ik zou dus zeker eens contact met hen opnemen indien daar vraag naar is of indien er mensen zijn die zelf willen leren hun paard te behandelen. De eigenaresse van de Blauwe Hengst heeft al meerdere CPL paarden behandeld en kan jullie zeker verder helpen.
Website: http://www.paardenlymfedrainage.nl/

Mijn kennis beperkt zich voorlopig nog tot wat ik heb geleerd op deze cursus, samen met wat algemene fysiologische kennis uit mijn studie diergeneeskunde.
Zo heb ik het dus begrepen, maar aangezien ik nog geen ervaring heb met echte CPL paarden, wil ik niet beweren dat alles echt 100% zeker zo is natuurlijk.

Algemeen:

CPL ontstaat altijd vanuit trauma. Dat kan een minuscuul wondje zijn ter grootte van een naaldenprik, maar ook grotere wonden kunnen aan de oorzaak liggen. Wanneer er zich trauma voordoet gaat er epitheel en weefsel beschadigd worden, zeker wanneer er ook nog eens een pathogeen van buitenaf (denk aan een bacterie bvb) binnendringt in het weefsel. Normaal gezien zou het lichaam hier zelf een proces in gang zetten om aan herstel te doen, maar bij gebrek aan bouwstoffen gaat dit herstel 'krakkemikkig' gebeuren. Zo gaat altijd eerst een bloedvat hersteld worden voordat een lymfevat hersteld wordt (er zijn sommige weefsels prioritair aan andere). Wat er dan nog van bouwstoffen over schiet wordt dus in de lymfevaten gestoken, waardoor deze hun werk niet voldoende kunnen uitoefenen. Resultaat: vocht in de benen. Natuurlijk is dit proces veel ingewikkelder dan wat ik nu even uitleg en zijn er nog veel meer andere verhalen (zoals bvb de ontsteking die die bacterie veroorzaakt) die hier ook invloed op hebben, dat weten jullie zelf ook wel. Maar om het even op die bouwstoffen te houden: weefsel wordt opgebouwd vanuit hoogwaardige eiwitten, samen met de juiste co-factoren zoals vitaminen en mineralen. Wat nefast is voor herstel, zijn suikers (bij paarden vnl. opgenomen dmv granen).

Zeker een heleboel koudbloeden zijn hier erg gevoelig voor (en ik las ook dat vele onder jullie de voeding sowieso al enorm gewijzigd hebben), waardoor hierbij alle soorten krachtvoer, brood, muesli... nefast werkt voor het herstel. Daarnaast is enkel ruwvoer vaak niet voldoende als het aankomt op de vitaminen en mineralen die je paard nodig heeft. We geven meestal maar 1 soort ruwvoer + gras, waardoor onze mineralenhuishouding eenzijdig wordt aangevuld. Wat je kan gaan doen is een algemene goede vitaminenkorrel op basis van gras of luzerne te gaan geven en daarnaast nog te berekenen (ev. door ruwvoeranalyse) wat je paard nog meer tekort komt.

Verder brengt kauwen het proces van herstel op gang (door de aanmaak van enzymen en de continue vertering), dus: zoveel mogelijk ruwvoer binnen bereik, dat is gras maar ook bijvoorbeeld grof hooi en luzerne (wel lange, ongesneden luzerne). Wandelen op een harde ondergrond werkt ook herstel bevorderend, ik las hierboven dat veel mensen dit ook zelf al ondervonden hebben.

De meeste paarden zitten ook met vitaminen tekorten die helpen bij het herstel: vit. A, B en C zijn daarin erg belangrijk, net als D. Er zijn regeneratieolies op de markt die deze vitaminen aanvullen, net als dat er goede websites zijn waar je supplementen kan aanschaffen (voor meer info mag je me pb'en, ik ben zelf ook nog zoekende met mijn eczemers wat nu precies wel helpt en wat niet!).

Wat mij interessant lijkt mocht ik een CPL paard hebben, is om zelf de manuele massage te gaan aanleren. Net zoals er nu veel tijd kruipt in de behandeling ervan, kan je zo je tijd steken in het stimuleren van het immuunsysteem vanuit het lichaam zelf.

Morgen ga ik voor de eerste keer langs bij de TS, ik heb wel gezien dat het voor mij enkele reis al een uur reizen is, maar ik wil echt gaan proberen om samen zo'n jong paard weer een stuk beter te krijgen!

Nogmaals, ook ik ben nieuw in dit gebied en ik ben zelf net aan de slag gegaan met mijn eigen haflingers voor andere redenen, maar hoe meer kennis we wisselen, hoe meer we te weten kunnen komen over wat deze paarden echt vooruit helpt :) .

Dit is heel interessante materie! Het zou toch geweldig zijn zouden we zelf met massage de ongemakken kunnen verlichten!

friesam schreef:
freakish1977 schreef:

Paarden met melanomen worden niet geslacht, ziet er toch niet heel anders uit alleen zit het in de sok

Dat klopt, maar CPL is een zwaar onbekend en onderkende aandoening die vaak als mok wordt bestempeld, volgens mij worden paarden met mok wel gewoon geslacht.
En wat je zelf ook al aangeeft zit het in de sok en is dus ook nagenoeg onzichtbaar als men er niets van weet.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:58

Ik heb ook een cpl-er. In het verleden heb ik enkele keren AB moeten geven. De laatste jaren kan ik het goed onder controle houden. Regelmatig (maar niet te vaak) wassen met Sarnacuran. Als er een plekje is goed inwrijven met Sudocreme. Blauwspray heb ik ook al gebruikt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:59

Tussen de plooien heb ik eigenlijk nooit iets durven smeren. Geen idee waarom, ik heb snel het idee dat het dan te vochtig en warm blijft en bacteriën dat lekker vinden.. maar dat werkt bij jou dus goed? Wordt de huid daar soepeler door, of waarom smeer je daar iets, Pipa?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:08

Ik vind het moeilijk om sudocrem of bijv laurierzalf (werd op trekpaarden forum aangeraden) te smeren, dat is duidelijk gevoelig terwijl wassen bijv wel mag. Iets sprayen zou veel makkelijker zijn, of iets smeren wat meer vloeibaar en dunner is.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:21

Uiercreme is vloeibaarder dan Sudocrem, probeer het eens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:12

Ine 23@Ik ben het er niet mee eens dat CPL altijd door trauma ontstaat.
Waarom betreft het dan voornamelijk paarden met behang....hebben paarden zonder behang dan nooit wondjes?
Mijn paard heeft het aan vier benen.Moet dan wel toevallig zijn dat er aan vier benen tegelijk miniscule wondjes zijn.
Je schrijft zelf nog nooit met een paard met CPL te maken hebben gehad,dit stukje is dus zuiver theoretisch?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:17

Doe gewoon ongeparfumeerde babyolie in een sproeiflesje. Het probleem met een dikke laag vet of zo op de huid, zorgt ervoor dat t niet meer kan ademen. Dat is niet goed.

Bedenk wel dat als je zweet, en dat droogt op dat het gaat jeuken. Iemand met een kale kop veegt t af en is klaar, iemand met een bos haar wil graag zn haren even uitspoelen na inspanning. Daarbij komt ook nog eens dat de warmte niet weg kan.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:52

geerke schreef:
Ine 23@Ik ben het er niet mee eens dat CPL altijd door trauma ontstaat.
Waarom betreft het dan voornamelijk paarden met behang....hebben paarden zonder behang dan nooit wondjes?
Mijn paard heeft het aan vier benen.Moet dan wel toevallig zijn dat er aan vier benen tegelijk miniscule wondjes zijn.
Je schrijft zelf nog nooit met een paard met CPL te maken hebben gehad,dit stukje is dus zuiver theoretisch?

Ja, dit stuk is zuiver theoretisch.
Wat wel zo is, is dat wij continu 'trauma' oplopen waarvan we ons niet bewust zijn. Dat gaat echt over het microscopische niveau (kleiner dan een speldenprik).
Samen met het feit dat koudbloeden vaker last hebben van een minder goed functionerend herstelsysteem qua lymfe + meer moeite met circulatie doorheen het hele lichaam, lijkt het mij niet onlogisch dat dit de trigger zou kunnen zijn bij CPL.
Het heeft volgens mij daarnaast misschien ook wel met genetica te maken en de aanleg die je vererft. (pure gok, zoals met eczeem imo)

Hoe het dan precies zit met 4 benen tegelijk weet ik niet exact natuurlijk. (Al zullen er misschien wel pathogenen kunnen zijn die zich verspreiden in het lichaam en zich graag in de andere ledematen nestelen, nogmaals pure gok.) Trauma mag je niet zien als open wonden, want trauma is meestal onzichtbaar en onopgemerkt en gebeurt soms meerdere keren per dag, maar als je pech hebt komt er net dan een bacterie/parasiet/... mee binnen en dan komt het herstel sneller in gedrang.

Mijn kennis is zeker niet 100%, ik ben nog volop lerende! :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:59

8nnemiek schreef:
Tussen de plooien heb ik eigenlijk nooit iets durven smeren. Geen idee waarom, ik heb snel het idee dat het dan te vochtig en warm blijft en bacteriën dat lekker vinden.. maar dat werkt bij jou dus goed? Wordt de huid daar soepeler door, of waarom smeer je daar iets, Pipa?

Omdat het anders te smerig wordt. Tussen de plooien broeit het uit zichzelf, omdat de plooien bij mijn paard heel strak op elkaar zitten. Er komt dan sowieso dikke stink smeer tussen de plooien.
Als ik het regelmatig bij houd en er niks tussen doe wordt het te droog, dan loopt mijn paard niet meer en daar gaat het uiteindelijk ook kapot van. Nu met mesitran (honingzalf) er tussen blijft het soepel, maar 'bepaal' ik wel zelf wat voor smeer er tussen komt. Wel ga ik er dan regelmatig even met een papiertje door om de ergste troep er tussen uit te halen én zo test ik meteen of er maden in zitten.
Het werkt voor ons nu goed :)

Maar als de huid van zichzelf geen drek afscheidt, zou ik er niks op doen. Ik doe het ook alleen op de voorbenen en niet op de achterbenen, omdat de achterbenen niet zo geplooid zijn, dat blijft van zichzelf redelijk schoon.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:18

8nnemiek schreef:
Cydectin voor 250 euro?? Ik heb 100 euro betaald voor een liter. Welke heb jij dan altijd gehad?
Ik heb hem hier besteld vorige keer: https://www.dierapotheker.nl/zoeken/?zoeken=Cydectin en ik gebruikte ook wat minder dan 100 ml.

Hier heb je er een voorschrift voor nodig, de pour on kost particulier 250 euro
Als er hier iemand voor 100 euro kan aanraken, zou ik graag zo een fles overkopen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:32

Ine, is roeselare te ver voor je? Ik heb nl een 18 jarige cpl'er staan, nu goed onder controle,maar kan altijd beter...

Heeft er iemand de link naar de facebook vd dierenarts die guus behandeld?

Kwestie het slachten: indien niet behandeld kan het paard geslacht worden. Medicijnen dienen in principe door de dierenarts in het paspoort geschreven te worden, omdat je vaak wachttijden of uitsluiting van slacht hebt.probleem is dat alles geregistreerd is voor koeien enzo, dus niet in het paspoort geschreven wordt...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:42

Mijn (verzorg)Belg heeft sinds een tijdje wondjes en korstjes op z'n benen. Na wat gespeur op internet kwam ik op de mogelijkheid van CPL. Ik heb een paar dagen geleden z'n benen gespoeld met zeewater en daarna gewassen met betadine shampoo. Nu smeer ik de ruwe stukken bijna dagelijks in met uierzalf en het lijkt beter te gaan. Mijn paard heeft verder geen jeuk, hij krabt heel af en toe wel eens wat, maar niet veel. Ik blijf het topic volgen!

Zijn er mensen die een plek in Groningen of Friesland weten waar je met je paard de zee in kan? Gewoon een uur weken in zee is natuurlijk een stuk fijner dan met emmertjes en vaten wassen en spoelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:04

friesam schreef:
Bij ons stinkt het ook, de eigenaar van de wei noemt haar zelfs stinkpoot. Het ruikt naar kadaver. Ik was ook om de stank te verminderen.

ik vind dit echt schokkend,wat zal dat arme beest een pijn hebben. :(
Paard is gewoon aan het ontbinden....word daar niets aan gedaan wat werkt?

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:16

De stank komt tussen de ribbels vandaan, daar broeit t heel erg, en gaat dan etteren ( als ik t goed heb) daarom stinkt t zo, heeft mn tinker ook gehad

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:57

Duhelo, Roeselare is jammer genoeg bijna 1,5uur rijden voor mij. Ik kan eens informeren of er iemand lymfedrainagetherapeut is die meer jouw richting op woont!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:06

Ik voel bij die van mij ook flinke ribbels in de koten. Maar het is gelukkig allemaal mooi droog en korstloos daar, zover ik kan voelen. Dus dat laat ik lekker zo, hopen dat het zo blijft.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:09

Ine23 schreef:
Duhelo, Roeselare is jammer genoeg bijna 1,5uur rijden voor mij. Ik kan eens informeren of er iemand lymfedrainagetherapeut is die meer jouw richting op woont!

Apeldoorn is echt te ver he :')