. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
Ine23 schreef:Zo, ik meld me hier ook nog eens.
Zoals reeds eerder gezegd heb ik de cursus lymfedrainage voor paarden gevolgd, waar in de vervolgopleiding wel wat aandacht werd besteed aan CPL. Volgens mij zijn ze er bij de Blauwe Hengst mee bezig om een aparte dag te gaan doen rond CPL, indien daar genoeg interesse voor is. Ik zou dus zeker eens contact met hen opnemen indien daar vraag naar is of indien er mensen zijn die zelf willen leren hun paard te behandelen. De eigenaresse van de Blauwe Hengst heeft al meerdere CPL paarden behandeld en kan jullie zeker verder helpen.
Website: http://www.paardenlymfedrainage.nl/
Mijn kennis beperkt zich voorlopig nog tot wat ik heb geleerd op deze cursus, samen met wat algemene fysiologische kennis uit mijn studie diergeneeskunde.
Zo heb ik het dus begrepen, maar aangezien ik nog geen ervaring heb met echte CPL paarden, wil ik niet beweren dat alles echt 100% zeker zo is natuurlijk.
Algemeen:
CPL ontstaat altijd vanuit trauma. Dat kan een minuscuul wondje zijn ter grootte van een naaldenprik, maar ook grotere wonden kunnen aan de oorzaak liggen. Wanneer er zich trauma voordoet gaat er epitheel en weefsel beschadigd worden, zeker wanneer er ook nog eens een pathogeen van buitenaf (denk aan een bacterie bvb) binnendringt in het weefsel. Normaal gezien zou het lichaam hier zelf een proces in gang zetten om aan herstel te doen, maar bij gebrek aan bouwstoffen gaat dit herstel 'krakkemikkig' gebeuren. Zo gaat altijd eerst een bloedvat hersteld worden voordat een lymfevat hersteld wordt (er zijn sommige weefsels prioritair aan andere). Wat er dan nog van bouwstoffen over schiet wordt dus in de lymfevaten gestoken, waardoor deze hun werk niet voldoende kunnen uitoefenen. Resultaat: vocht in de benen. Natuurlijk is dit proces veel ingewikkelder dan wat ik nu even uitleg en zijn er nog veel meer andere verhalen (zoals bvb de ontsteking die die bacterie veroorzaakt) die hier ook invloed op hebben, dat weten jullie zelf ook wel. Maar om het even op die bouwstoffen te houden: weefsel wordt opgebouwd vanuit hoogwaardige eiwitten, samen met de juiste co-factoren zoals vitaminen en mineralen. Wat nefast is voor herstel, zijn suikers (bij paarden vnl. opgenomen dmv granen).
Zeker een heleboel koudbloeden zijn hier erg gevoelig voor (en ik las ook dat vele onder jullie de voeding sowieso al enorm gewijzigd hebben), waardoor hierbij alle soorten krachtvoer, brood, muesli... nefast werkt voor het herstel. Daarnaast is enkel ruwvoer vaak niet voldoende als het aankomt op de vitaminen en mineralen die je paard nodig heeft. We geven meestal maar 1 soort ruwvoer + gras, waardoor onze mineralenhuishouding eenzijdig wordt aangevuld. Wat je kan gaan doen is een algemene goede vitaminenkorrel op basis van gras of luzerne te gaan geven en daarnaast nog te berekenen (ev. door ruwvoeranalyse) wat je paard nog meer tekort komt.
Verder brengt kauwen het proces van herstel op gang (door de aanmaak van enzymen en de continue vertering), dus: zoveel mogelijk ruwvoer binnen bereik, dat is gras maar ook bijvoorbeeld grof hooi en luzerne (wel lange, ongesneden luzerne). Wandelen op een harde ondergrond werkt ook herstel bevorderend, ik las hierboven dat veel mensen dit ook zelf al ondervonden hebben.
De meeste paarden zitten ook met vitaminen tekorten die helpen bij het herstel: vit. A, B en C zijn daarin erg belangrijk, net als D. Er zijn regeneratieolies op de markt die deze vitaminen aanvullen, net als dat er goede websites zijn waar je supplementen kan aanschaffen (voor meer info mag je me pb'en, ik ben zelf ook nog zoekende met mijn eczemers wat nu precies wel helpt en wat niet!).
Wat mij interessant lijkt mocht ik een CPL paard hebben, is om zelf de manuele massage te gaan aanleren. Net zoals er nu veel tijd kruipt in de behandeling ervan, kan je zo je tijd steken in het stimuleren van het immuunsysteem vanuit het lichaam zelf.
Morgen ga ik voor de eerste keer langs bij de TS, ik heb wel gezien dat het voor mij enkele reis al een uur reizen is, maar ik wil echt gaan proberen om samen zo'n jong paard weer een stuk beter te krijgen!
Nogmaals, ook ik ben nieuw in dit gebied en ik ben zelf net aan de slag gegaan met mijn eigen haflingers voor andere redenen, maar hoe meer kennis we wisselen, hoe meer we te weten kunnen komen over wat deze paarden echt vooruit helpt.
friesam schreef:freakish1977 schreef:ik denk het wel, zolang ze niet behandeld zijn met bepaalde medicijnen
Paarden met melanomen worden niet geslacht, ziet er toch niet heel anders uit alleen zit het in de sok
geerke schreef:Ine 23@Ik ben het er niet mee eens dat CPL altijd door trauma ontstaat.
Waarom betreft het dan voornamelijk paarden met behang....hebben paarden zonder behang dan nooit wondjes?
Mijn paard heeft het aan vier benen.Moet dan wel toevallig zijn dat er aan vier benen tegelijk miniscule wondjes zijn.
Je schrijft zelf nog nooit met een paard met CPL te maken hebben gehad,dit stukje is dus zuiver theoretisch?
8nnemiek schreef:Tussen de plooien heb ik eigenlijk nooit iets durven smeren. Geen idee waarom, ik heb snel het idee dat het dan te vochtig en warm blijft en bacteriën dat lekker vinden.. maar dat werkt bij jou dus goed? Wordt de huid daar soepeler door, of waarom smeer je daar iets, Pipa?

8nnemiek schreef:Cydectin voor 250 euro?? Ik heb 100 euro betaald voor een liter. Welke heb jij dan altijd gehad?
Ik heb hem hier besteld vorige keer: https://www.dierapotheker.nl/zoeken/?zoeken=Cydectin en ik gebruikte ook wat minder dan 100 ml.