Gat in de hals

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 17:07

Pauline, de fysio komt morgen, dan zullen we ook wel bespreken wanneer we weer wat gaan doen. Morgen dus weer een update :)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:32

Ik ben benieuwd wat de fysio zegt!!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 11:53

De fysio is 2 uur met Fleur bezig geweest en we zijn weer een stuk wijzer :) Een harde plak waarvan ik dacht dat het littekenweefsel was, blijkt een vochtophoping te zijn. Als die wegtrekt ziet de hals er weer een stuk vlakker uit, dus dat is goed nieuws! Er was wel wat huid verkleefd met het weefsel eronder, dat moet nu dagelijks gemasseerd worden om te voorkomen dat dat vast blijft zitten.
De wond zit rechts, dus je zou verwachten dat het vooral pijn doet als ze naar links kijkt omdat je dan alles uit rekt, maar gek genoeg doet naar rechts buigen meer pijn. Maar algemeen gezien is haar hals best mobiel, dus dat is fijn :)

De fysio komt over 1,5 week weer. Tot die tijd gaan we masseren, wandelen, aan de hand draven, heuveltjes stappen en de carrot stretch doen. Genoeg te doen dus!

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:02

Oh wat fijn dat het goed nieuws is!
En met die hals buigen, herken ik wel met een wondje aan de binnenkant van mijn vinger haha! Als ik die naar binnen buig zeg maar is het ook pijnlijker dan dan ik hem niet buig, lastig te vertellen haha.
Vind ze vast niet erg, die massages!
Carrot stretch, wat houdt dat precies in?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 12:12

Oh haha, dat is dat je in verschillende posities een wortel aanbiedt zodat ze de hals moeten strekken. Fleur vindt dit wel de leukste oefening ;)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:43

Dat klinkt wel positief toch!
Het heeft gewoon tijd nodig en doordat je met haar aan de slag gaat zal het genezingsproces sneller gaan. Ben erg benieuwd hoe het over 2 weken zal gaan!
Hahahaha ik zou ook de carrot stretch oefening het leukste vinden als paard :P

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:20

jeetje de wond is wel heel snel aan het genezen zeg.
gaat sneller als ik verwacht had.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:33

Wat geneest dat goed! Super fijn zeg! En wat heerlijk dat ze weer lekker op haar oude vertrouwde plekkie is! :) Heerlijk hè, als je zo'n paardje ziet genieten wanneer het 'thuis' komt?! :D

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:17

Ik had al een poosje niet in dit topic gekeken, maar wat is zij ongelooflijk snel vooruit gegaan! Wat fijn voor jullie.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:16

komt er weer een nieuwe foto update? ik ben benieuwd hoe het nu gaat.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:28

Ja, ik zal dit weekend weer een nieuwe foto plaatsen!

De veranderingen zijn nu alleen niet zo goed meer op de foto te zien. De grootste vooruitgang deze week is dat het littekenweefsel rond de wond wat losser wordt en dat de hals daardoor wat mobieler wordt. Het voorbeen aan de kant van de wond is echt een stuk minder mobiel. Als ik die naar achter verplaats komt ze enorm in verzet, dus daar is nog flink wat werk mee te verzetten. De fysio komt gelukkig woensdag weer :)

Dit was overigens vorig weekend:
Afbeelding

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:56

Heb alles doorgelezen en mijn hemel wat een wond was dat zeg... Vreselijk om te zien, maar nog erger voor jou en je paard. Vind het wel echt heel goed om te zien hoe mooi dit allemaal geneest. Viel mij ook al op dat ze weer voskleurig haar krijgt op die grote plek. Je zorgt volgens mij super voor haar (en je kids ook!). :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:19

Jemig... Wat een verhaal!! Maar wat geneest je paard snel zeg!! Mooi om te zien!

Toen ik las dat je nog geen oorzaak weet, kwam er gelijk de vraag bij me op of het kan zijn dat er een vreemde op het terrein is geweest...?! Er lopen zoveel mensen rond de laatste tijd die dit soort dingen voor de 'lol' doen... :(

Ik heb zelf trouwens goede ervaringen met scar Cream van phytonics. Helpt tegen wild vlees en maakt het litteken zacht en soepel.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:09

Wat geneest het goed.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:14

Hoe staat het er nu voor ts?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 12:04

De fysio is gister weer geweest.
Het gaat in principe redelijk goed, de wond is nu echt dicht. Er is een klein littekenstreepje over, misschien trekt dat ooit nog weg, maar als het blijft is dat ook geen probleem. Het is wel lastig om de huid los te krijgen van de onderlaag. Omdat de nieuwe huid op de onderlaag vast zit beperkt dit ook in de beweging. (is ook goed te zien op de foto, je ziet de rimpels in de hals)

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet op de 2e foto ook goed dat de hals erg ongelijk is. Net voor het litteken zit een flinke bult, het litteken zelf valt in een holling, de donkere plekken rondom het litteken is schaduw. Er zijn dus flink wat spieren aangetast. Er is toen de wond open was een stukje uit de nekband geknipt. Dit werkt door in de hele hals en rug, alles is kort en gevoelig. We zijn nu balkjes aan het stappen om alles wat losser te krijgen. Rijden is nog even uitgesloten. De ostopaat komt komend weekend om ook weer bij te staan.
Het is echt geweldig dat zo'n heftige wond zo mooi genezen is, maar de nasleep kost nog flink wat tijd en aandacht.

De stalhoudster heeft mij de ochtend dat het gebeurde om 11u 's ochtends gesmst dat alles goed was (het was de eerste nacht in de kudde) en om 12u werd ik gebeld dat ze een wond had. Het lijkt me heel sterk dat er eind van de ochtend iemand ongezien op het terrein is gekomen en dit heeft gedaan. Gelukkig maar, want dat was echt een heel naar idee geweest.

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:54

Toch knap dat het al zo goed genezen is. Hopelijk wordt het ook weer wat losser

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:58

O dat is dan niet zo waarschijnlijk nee.
Wat fijn dat het zo ongelofelijk goed geneest!! En inderdaad, je zal nog een lange weg te gaan hebben. Maar met tijd en geduld komt ze er wel weer wat ik zo lees. Hou vol!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:16

Bedankt voor de berichtjes :) We komen er inderdaad weer bovenop, of ze nou helemaal beter wordt of niet..

Kon je je edit knop niet vinden, lovehorses? ;) Had jouw paard ook zo'n grote halswond? Hoe is dat gekomen en genezen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:22

Batje, wat erg goed werkt bij dit soort wonden is lasertherapie. Dit zeg ik uit eigen ervaring. Mogelijk kan je fysio hier navraag over doen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 01:53

Ziet er toch pittig uit. Fijn dat je zoveel steun hebt van de profs om je heen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:05

Belker, geode tip, bedankt! Ik zal het volgende week met de fysio overleggen :)

Pauline, ben er inderdaad erg blij mee, is erg fijn als iedereen hard z'n best doet je paard op te knappen :)

Het gaat nu redelijk goed. Het littekenweefsel komt iets losser van de onderhuid. Linksom draaft ze nu goed, rechtsom loopt ze vanuit de schouder onregelmatig. Achter zit het ook behoorlijk vast. Hebben dus nog wat werk voor we weer kunnen rijden, maar we zijn in elk geval weer bezig.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:11

Hoe gaat het met je paardje

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 15:28

Het gaat nog steeds redelijk. Het litteken begint losser te komen, dus niet meer zo diep in de huid. Ze loopt iets beter rechtsvoor, vooral als ze haar achterhand goed gebruikt (is ook wel logisch, dan ontlast ze de schouder een beetje) Heb er ook ijzertjes onder laten zetten en dat verlicht ook wat.

Lief dat je het vraagt! :)