[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:13

IMJ schreef:
Jannepauli schreef:
Hier even een voorbeeldje - waarbij opgemerkt dat er niet in picogram gemeten wordt maar in pmol:
(conversie voor ACTH: pmol/L = pg/mL x 0.220)

The lab is Guelph, using pmol/L, reference range is 2 - 10.
Feb 2013 ACTH was 24.7 pmol/L at which point the pergolide was raised to 4 mg.
Sept.2013 ACTH was 19.5 pmol/L and pergolide was doubled to 8 mg.
November"s test showed ACTH at 16.7 pmol/L. The new dose will be 12 mg.
Do you think 10 pmol/L is a "good enough" target or is it better to increase medication until ACTH is still lower

Wat is dus niet begrijp is dat ondanks de ACTH daling, de pergolide toch verhoogd wordt. Ik ga dat 's fijn uitzoeken en als het iemand interesseert wil ik dat best hier nog een keer melden.

Wat mij nog meer interesseert is overige bloedwaardes zoals alat/yGT, kreatinine/MDRD (eGFR als dat bij paarden ook gemeten wordt), dat soort waardes zou ik bij deze doseringen echt heel belangrijk vinden.

En wat de daadwerkelijke klachten zijn van het arme dier....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:16

Sterkte met het verlies Mona 81!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:17

ohjajoh6 schreef:
een kwart tablet is voor haar eerder een einddosis, ik durf bij 200 kg en ACTH van 58 bij seizoensstijging domweg niet met zoveel te beginnen...

Zou je het niet kunnen vragen aan jou vaste apotheker om dat te doen voor jou?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:30

In de US werken ze vaak met 'compounded pergolide' - als een dosering veel lager of hoger is dan dat B.I. in de tabletten stopt. Een apotheek maakt dan het medicijn klaar. Maar ook daar is een cascaderegeling die voorschrijft dat een arts geen humaan middel mag voorschrijven als er een geregistreerd medicijn voor paarden is, dus dan zul je wel je DA aan boord moeten krijgen om ermee akkoord te gaan en dat het nodig is dat je b.v. 1,01 mg moet geven (minimale verhoging dus). Of die uitzondering in NL gemaakt zou kunnen worden.. geen idee, ik vrees van niet.
Je zou het altijd kunnen proberen om met je DA te overleggen of hij akkoord gaat met een veel lagere dosering ( bv een-achtste) maar dan zul je wel met hele goede argumenten moeten komen waarom dat nodig is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:42

Mona81 schreef:
Ik kom even tussendoor zeilen, in het vorige topic heb ik wat vragen gesteld over mijn 2 shets die beide Cushing bleken te hebben. Helaas heb ik de oudste deze week in moeten laten slapen. Helaas ontdekte ik de ziekte te laat en gezien haar leeftijd (34 jaar) toch maar in laten slapen. ;(

Mijn 23 jarige staat nu ook op de Prascend sinds 8 weken en die lijkt nu langzamerhand eindelijk een beetje bij te komen in gewicht. *\o/*

och goss...sterkte!34 jaar is niet slecht...maar het blijft verdrietig natuurlijk |(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:33

Zal hier nog even een update plaatsen, maar plaats deze hierna in het koliektopic zodat ik het hier niet vervuil!!

Vanmorgen naar Whizzemans geweest, de eerste 48 uur zijn zo'n beetje om! Hij is gisteravond losgekoppeld van zijn infuus en mocht los rondscharrelen in box. In totaal heeft hij 3 x gewandeld. Ik mocht direct even met hem wandelen buiten en in binnenbak, vond ie leuk. Bandages even afgedaan, benen kwamen er slank onderuit, nog even een gastroguard voor zijn maag gekregen en wandelen maar. Hij mag vandaag 3 x halve schep slobber en 1 kg hooi verdeeld over de dag, morgen verder opbouwen. Hij heeft honger, zijn pols en temperatuur zijn prima en zijn wond ziet er goed uit. Hij mest en plast prima. Super trots op hem, hij doet het heel goed en is super braaf. Na het wandelen even gebleven maar hij wil zo graag dat ik hem eten geef of naar buiten meeneem dat ik na uurtje maar weg ben gegaan. Hij snapt het anders niet waarom ik hem bijna niets geef. Goed bezig Whizzemans!

[MD] Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Josefien

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:51

Oooh Fijn @Fargo dat het goed/ beter gaat, ik herken veel hierin en ook de stress, wij hebben een pony verloren aan koliek.. Sterkte.
Muis is nog steeds hetzelfde, staat op tempex, krijgt 1/4 Prascend (met moeite want kruimelt, dus ga ook zo'n weegschaaltje aanschaffen) en equipalazone plus ondersteuning voor lever maag darmen en nieren. We houden nog maar vol..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:26

Het is stil hier! vandaag weer naar stal geweest. Vandaag toch even een stapritje van +- kwartiertje gemaakt. Ging erg goed, de terugweg ging sneller dan de heenweg :+
Verder op het moment wat duffer uit de ogen, maar dit hou ik in de gaten en ik denk zelf maar dat dat nu door de medicijnen komt. Of omdat hij al zijn paardenvrienden op de wei ziet staat en hij staat daar niet bij... -O-

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:27

ik kom hier even binnenvallen!
ga mijn 19 jarige pony binnenkort laten testen op cushing!
vorige maand was hij ineens hoefbevangen icm koliek, hij was op dieet en al best wat afgevallen en toch plots hoefbevangen!
sowieso had hij eikeltjes gegeten waarvan ik niet wist dat deze zo giftig waren!
kortom 3 weken op pijnstillers gestaan en nu eindelijk wat joligheid weer!
paar dingen, , hij eet veel maar rustig..eigenlijk altijd al een kliko geweest!
heeft vocht boven zijn ogen, maar kon ook van detox zijn zegt men!
verder geen verschijnselen, maar toch ben ik niet gerust!
dus wil ik hem laten testen! hoeveel kost het zo'n test?
hij is wel super levendig verder. .glanst en geen krulhaar, alleen als ie in regen heeft gestaan!
hij is welsh , dus goede wintervacht! niet extremer als elk jaar ervoor!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:33

De test zelf in het laboratorium weet ik niet, het afnemen van de dierenarts kostte geloof ik +- 30 euro en dan nog 36 euro voorrijkosten had ik. Maar ik had toen ook nog pijnstillers (zakjes) en een spuit erbij, was totaal 150 euro maar ik zal even op de rekening kijken, ligt hier nog ergens.

Mijn pony had wel hetzelfde als die van jou. Bevangen op een raar moment terwijl er niet veel eten werd ingestopt. Ik zou je er wel vast op voorbereiden, ik deed de test op het 'uit te sluiten'. Iemand vertelde dat het gratis was de maand oktober, de da moest toch komen dus waarom niet? Maar helaas was het niet om uit te sluiten maar meer om aan te tonen dat hij het dus echt had. Onverwacht, maar als je er niet veel over weet dan denk je daar gewoon niet aan..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:37

Huh? Ik kreeg die test gratis bij de echo.
Een bloedtestje dat ze afnam.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:40

ik sluit t bij mijn pony niet uit.... kan alleen maar hoop hebben.
maar mijn gevoel zegt dat t een grote kans er is dat hij het heeft!
dus laat hem maar testen.
hoe lang duurt t voordat je de uitslag hebt?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:41

Bij mij 2-3 werkdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:42

een week ongeveer...
ik was om en nabij de 150 kwijt voor I.R. / ACTH waarde en glucose...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:50

ok thx... zal morgen even bellen met kliniek

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:08

Maandag avond werd er bloed afgenomen, woensdagmiddag mailtje met de uitslag, vrij snel dus!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:16

dus kan gewoon met een bloedtest?
las van die verhalen met inspuiten van cortisol? dat durf ik niet nl.. ivm bevangenheid straks...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:20

sorry voor al de vragen, die mss wat dom overkomen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:34

Ze doen tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar de ACTH test, staat hier in de OP beschreven...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:44

glucose is ook niet onbelangrijk.Dat kan een indicatie zijn van IR.En IR kan door cushing komen.
En bij IR moet je echt opletten met voeren. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:50

Voor de IR en ACTH was ik 100,- kwijt. Verder dezelfde klachten, bevangen kuiltjes gevuld maar ook verminderde weerstand en toch minder goed door zijn vacht heen komen, ik verdacht hem al langer van cushing, de DA niet...

De sufheid zal heel wrs door de medicatie komen Batlow :j horen we veel hier, trekt wel bij. :)

Gelukkig fargo..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:59

Ja en gek genoeg was bij MiniMe de glucose hartstikke goed, terwijl ze en bij I.R. en de ACTH beide 1 punt boven het maximum scoorde, zegt toch ook niet altijd wat , toch?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:03

Glucose is de daadwerkelijke bloedsuiker in het bloed , maar dat zegt niks hoe hard het lichaam moet werken om die blds. goed te houden , vandaar dat je dus eigenlijk een insuline moet laten bepalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:05

Snap ik nammie, maar wat Geerke zei, zoiets zei mijn DA ook, die wilde namelijk dat ook de glucose werd getest, terwijl ik al lang wist van de 3 vorige testen (algemeen bloedbeeld) die juist steeds goed was, waarom is dat dan eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:20

Ik lees net in een ander topic over bloedwaardes, ineens iets over "het zusje van cushing" ?! Huh? Kwist niet eens dat PPID een zusje had qua ziektebeeld, wie weet hier meer over?