Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:13

In heel nederland/belgie zijn veel gevallen gemeld sinds de storm.. Een esdoorn zelf schijnt geen kwaad te kunnen, alleen als deze is aangetast door een bepaalde schimmel en ze dan de bladeren/zaden eten. Maar ik zou het risico niet willen nemen, kun je dat stuk niet afzetten? Of op een andere wei zetten?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:16

Mijn weide grensde aan de weide van de buren. De bomen stonden tussen de percelen. Ik heb toen de buren gewaarschuwd, zij waren er niet bang voor, zeiden ze en lieten de pony's staan. Er is gelukkig geen pony ziek geworden. Dus zelfs al liggen de stukken grond tegen elkaar of lopen er paarden bij elkaar. Er is geen pijl op te trekken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:22

Over de wiki: het artikel is gebaseerd op de informatie zoals die werd/wordt gegeven door deskundigen en instanties. En hoewel het erop lijkt dat bijvoeren de ziekte niet altijd kan voorkomen, is uit het verleden gebleken dat paarden die helemaal niet worden bijgevoerd een groot/groter risico lopen. Ik zal één dezer dagen eens contact opnemen met mijn ex-collega's van de wiki of er nog iets veranderd of aangevuld moet worden. Maar.....de wiki is opengesteld sinds vorig jaar, iedereen die wil mag nu aanvullen. Er wordt alleen wel gemoderereerd, c.q. overlegd indien nodig.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:29

Info van Wolvega: de schimmel lijkt er niets mee te maken te hebben. Het zou puur gaan om de giftige stof in de zaadjes en in mindere mate in de bladeren. Het is dus dosisgerelateerd, maw het paard moet er een bepaalde hoeveelheid van binnen hebben gekregen om ziek te worden (en dan vrijwel altijd dood te gaan).
Vanuit dat gegeven is het logisch dat bijvoeren verschil kan maken: omdat het paard minder honger heeft, zal hij minder blad en gras eten.
Die hoeveelheid gif hoeft waarschijnlijk maar heel klein te zijn. Het is dus niet zo dat het paard of het gras "besmet" wordt met een bepaalde schimmel.

Waarom opeens zo veel gevallen? Ik kan me voorstellen dat door de heftige storm van twee weken geleden er opeens veel blad naar beneden is gekomen, omdat de bomen nog volop in het blad zaten. Komt nog bij dat de windrichting zuidwest was en soms zelfs bijna zuidelijk, terwijl herfststormen vaak uit het westen komen. Mogelijk is er daardoor veel blad in bepaalde weilanden terecht gekomen, terwijl dat in andere jaren niet zo was en kan dat misschien het grote aantal ziektegevallen verklaren. Of: omdat het zo vroeg in de herfst was staan er nog veel paarden buiten. Het is maar een persoonlijke theorie, hoor.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:33

Er is ook geen pijl op te trekken, dat vind ik juist beetje het enge van de ziekte.. Vaak kun je door dingen te doen/laten een ziekte voorkomen maar dat lijkt hierin wat moeilijk. Hoop dat ze snel een duidelijke oorzaak kunnen geven.
Bij ons liepen er 11 paarden ( geloof ik zo even uit mijn hoofd ? ) op dat stuk wei 24/7. 2 ervan zijn dus ziek geworden en overleden, de rest van de paarden mankeert niks zijn wel allemaal direct getest dmv bloedonderzoek en uit de betreffende weide gehaald. Bij ons waren het wel de twee jongste paarden uit de groep.

@ doncamillo hoe verklaren ze dan dat op een weide jaren paarden kunnen lopen zonder ziek te zijn geworden? Zoals bij ons op stal schenen al 15 jaar paarden op dat stuk te lopen en nooit eerder eentje ziek te zijn geworden..

DonCamillo

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:39

Ja, geen idee. Of misschien toch wel: door die storm met een net wat meer zuidelijke richting dan anders. Bij die twee gevallen (merrie en haar veulen) in Eelde heeft de windrichting in ieder geval wel verschil gemaakt in de hoeveelheid blad in het weiland.
Of (ik filosofeer nog even door): misschien was het wel een goed esdoorn-zaadjes jaar (zoals het volgens mij ook een goed eikeljaar was).
Twinducklin: gaan die groep paarden normaal in de winter (gedeeltelijk) op stal?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:42

Maar bij het oudere paard lag geen blad op het land toch? WEl bomen id buurt? Of paard had het allemaal al opgegeten, kan ook natuurlijk....
Wb. goed jaar. Eikels zijn er giga veel dit jaar en zal het misschien net zoals de beukenootjes kunnen zijn? Het ene jaar heel weinig tot niet en dan het jaar erop volop aanwezig?

Ik ben wel blij dat de DA-en er ook meer over weten. 2 jaar geleden was de kennis nog niet bij iedereen had ik het idee.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:46

Sorry dat ik me weer even in het gesprek meng :D
Maar pas sinds dit jaar hadden de paarden daar er een stuk grond bij van de zinkwit toch twinducklin?
Dus wel een nieuw stuk wei waar nog geen 15 jaar paarden op liepen.
Maar zou natuurlijk heel goed kunnen dat dat er ook iets mee te maken heeft.
( Correct me if i'm wrong want sta er zef niet :) )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:55

Zou nog een foto maken van de zaden, maar als het goed is zou het es en dus niet gevaarlijk als het goed is.
Afbeelding

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:05

@ kawi Dat klopt dat dat stuk pas nieuw was. Vorig jaar liepen ze daar wel al tussen de bomen, maar ik weet niet hoever ze toen op dat stuk konden. 1 esdoorn staat sowieso wel op dat stuk waar ze altijd al liepen. Ik heb echter totaal geen verstand van bomen, en weet dat er een hoop staan maar welke bomen precies weet ik niet.
@ doncamillo Ik sta zelf pas een jaar op deze stalling, en mijn paarden staan op een ander stuk. Maar vorig jaar stonden de paarden in die wei ook 24/7 buiten. Vorig jaar kregen de paarden zelfs maar 1 of 2 keer per dag ruwvoer bijgevoerd, pas vanaf dit jaar voorjaar/zomer krijgen ze onbeperkt bijgevoerd wanneer er teweinig gras staat. Behalve dan dat stuk wat kawi benoemde, dat stuk van de wei hebben ze pas sinds dit jaar erbij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:36

http://vmae.net/annexes/USA.pdf . Dit artikel geeft wel een antwoord op een aantal vragen die hierboven gesteld worden. Er moet nog veel meer onderzoek naar gedaan worden, maar het blijkt dat paarden die al langer op zo'n wei lopen midner gevoelig zijn voor Hypoglycin A. Ze weten niet waarom, misschien eten ze minder van die esdoornzaden, misschien hebben ze er weerstand tegen opgedaan.
Het ene jaar zit er meer gif in dan het andere jaar, ook nog afhankelijk van de omgeving. Ze vermoeden dat dit weer te maken heeft met het weer in juni, de tijd dat de zaden gevormd worden.
Met harde storm waait er sowieso meer blad en zaden van een boom af en er komt bij dat met zo'n harde storm de boel een stuk verder waait dan normaal. Met heel nat weer blijft het ook nog eens liggen waar het neerkomt.
Misschien zijn er nog wel meer zaden ( en/of bladeren) waar hypoglycin A in voorkomt, dat is nog niet verder onderzocht.
Het is een behoorlijk lang artikel, maar het verduidelijkt naar mijn idee wel wat zaken.

Marcella, dat zijn inderdaad zaden van een es en niet van een esdoorn. Je zou kunnen kijken of er te onderzoeken is of daar ook hypoglycin A in voorkomt, ik zou alleen niet weten waar dat kan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:32

Dank je wel voor de link!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:37

DonCamillo schreef:
Hier in de buurt (Eelde) vandaag 2 sterfgevallen: gisteren een veulen, die is vanochtend geeuthanaseerd en tegelijkertijd begon de merrie... Die is met spoed naar Wolvega gegaan, was nog niet slecht qua verschijnselen maar wat een dramatisch slechte bloedwaardes. De merrie zal het waarschijnlijk niet gaan redden.
Dezelfde middag een oud paard met koliekachtige verschijnselen, maar het bleek meer op AM te wijzen. Dat paard is ook geeuthanaseerd.
De merrie en het veulen kwamen uit een wei die vol lag met esdoornbladeren. Het oude paard stond, voor zover bekend, niet in de buurt van esdoorns.
Wat een ellende zeg. Binnen een paar uur doodzieke dieren. Het zijn niet mijn paarden, maar ik ben er beroerd van.

Ik las net dat de merrie het idd niet gered heeft...... Vreselijk, ben je je 2 paarden in 2 dagen kwijt!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:10

Bah, wat een naar bericht. :\

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:56

http://www.mijnalbum.nl/Album=EHLM3RFA

zulke bomen hebben wij naast ons huis en paddock. Er is geen direct contact op dit moment met de bomen. Het stukje gras, is een pad naast onze plek, hier komen de paarden niet.
Maar geeft aan hoeveel bladeren daar liggen. In de paddock ligt hier en daar een blaadje en zaadje. Kan iemand mij vertellen welke esdoorn dit is?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:45

Mijn paarden eten ook esdoornbladeren in de paddock, ze doen dit al 8 jaar en zijn er nooit ziek van geworden.
Ze krijgen ook onbeperkt ruwvoer, maar vinden het toch wel lekker om door de bak te slenteren en wat blaadjes op te pikken.
Is er eigenlijk een paard ziek geworden die niet op een wei stond?
Want dan kan het misschien toch een combinatie zijn met gras..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:09

joyfdogs: sorry, maar ik ben niet echt thuis in bomen....
Miranda: ik zou het risico niet nemen en toch proberen om die blaadjes uit je paddock te halen. Het zou maar zo kunnen dat er een bepaald klimaat nodig is om de ziekte in de vleugels te creeeren. Ookal staan ze al lang op de plek zonder ziek te zijn geworden................. er zijn genoeg gevallen waarbij paarden al 10 jaar op dezelfde plek staan en nu ineens getroffen worden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:20

quintusgl schreef:
joyfdogs: sorry, maar ik ben niet echt thuis in bomen....
Miranda: ik zou het risico niet nemen en toch proberen om die blaadjes uit je paddock te halen. Het zou maar zo kunnen dat er een bepaald klimaat nodig is om de ziekte in de vleugels te creeeren. Ookal staan ze al lang op de plek zonder ziek te zijn geworden................. er zijn genoeg gevallen waarbij paarden al 10 jaar op dezelfde plek staan en nu ineens getroffen worden.

Ja dat snap ik maar er komen nog steeds blaadjes uit die boom en ik kan niet elk blaadje opvangen.
En als het een kwestie is van resistentie is dat misschien juist niet goed.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:24

miran ik heb het zelfde, er staat eentje aan de wei en er komen echt zoveel bladeren van af. De paarden staan 'gelukkig' al iets van 3 jaar in diezelfde wei en hebben veel eten, ze grazen eigenlijk toevallig nooit op de plek, meer hun slaap en poepplek dus dat stelt me een beetje gerust. Maar ik vind het verder echt doodeng.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:29

Die ik zelf in de tuin had heb ik weggehaald, maar deze staat bij de buren en die willen die boom niet weg, (terwijl ze dierenarts is :+ ) dus ik kan er verder weinig aan doen, behalve in de stal opsluiten.
En ik denk (en hoop) dat mijne er niet ziek van worden, het blijft toch wel onduidelijk hoe het nu precies kan.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:32

Ja ik weet het ook allemaal niet. ik word zenuwachtig van zulke berichten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:33

MirandaFuego schreef:
Die ik zelf in de tuin had heb ik weggehaald, maar deze staat bij de buren en die willen die boom niet weg, (terwijl ze dierenarts is :+ ) dus ik kan er verder weinig aan doen, behalve in de stal opsluiten.
En ik denk (en hoop) dat mijne er niet ziek van worden, het blijft toch wel onduidelijk hoe het nu precies kan.

Dat meen je niet? Zeker niet jouw DA dan... 8)7

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:38

Haha, nee, ze is niet praktiserend.. (gelukkig) :')

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:54

Heeft ze ook paarden ? zo ja zou ik zeker dat engelse artikel wat hier gequote is even uitprinten en bij haar in de bus stoppen.

heb trouwens weer de wei afgelopen, ligt gelukkig heel weinig blad in, maar ik kan de zaadjes (gelukkig ?) niet terugvinden, ook niet aan de bomen (alles waar ik bij kan van die bomen ligt al in de kliko of een plastic zak O:) )

visser3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:33

Het waren mijn Friese paarden die er vrijdag en zaterdag aan gestorven zijn. Een echte drama zo ineens heb je niks meer.
Ik wil een ieder waarschuwen laat geen paarden in een wei waar de esdoorn staat. ons ene paard liep al 14 jaar in deze wei en nooit ziek en toch ineens overkwam het ons.
Dus mensen wees atlert.
Ze zijn in de meeste gevallen niet te redden als de verschijnselen vertonen ondanks onze lieve dierenarts die er alles aan gedaan heeft en ook het geweldige team in wolvega konden niks meer voor mijn paarden betekenen.