Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DonCamillo schreef:Hier in de buurt (Eelde) vandaag 2 sterfgevallen: gisteren een veulen, die is vanochtend geeuthanaseerd en tegelijkertijd begon de merrie... Die is met spoed naar Wolvega gegaan, was nog niet slecht qua verschijnselen maar wat een dramatisch slechte bloedwaardes. De merrie zal het waarschijnlijk niet gaan redden.
Dezelfde middag een oud paard met koliekachtige verschijnselen, maar het bleek meer op AM te wijzen. Dat paard is ook geeuthanaseerd.
De merrie en het veulen kwamen uit een wei die vol lag met esdoornbladeren. Het oude paard stond, voor zover bekend, niet in de buurt van esdoorns.
Wat een ellende zeg. Binnen een paar uur doodzieke dieren. Het zijn niet mijn paarden, maar ik ben er beroerd van.
quintusgl schreef:joyfdogs: sorry, maar ik ben niet echt thuis in bomen....
Miranda: ik zou het risico niet nemen en toch proberen om die blaadjes uit je paddock te halen. Het zou maar zo kunnen dat er een bepaald klimaat nodig is om de ziekte in de vleugels te creeeren. Ookal staan ze al lang op de plek zonder ziek te zijn geworden................. er zijn genoeg gevallen waarbij paarden al 10 jaar op dezelfde plek staan en nu ineens getroffen worden.
MirandaFuego schreef:Die ik zelf in de tuin had heb ik weggehaald, maar deze staat bij de buren en die willen die boom niet weg, (terwijl ze dierenarts is) dus ik kan er verder weinig aan doen, behalve in de stal opsluiten.
En ik denk (en hoop) dat mijne er niet ziek van worden, het blijft toch wel onduidelijk hoe het nu precies kan.