Jannepauli schreef:@ Sientje: Omdat de nederlandse regering de alternatieve geneeswijzen als niet-bewezen beschouwd.
[/b]
Zou dat niet komen omdat die geneeswijzen ook als niet bewezen te boek staan. Omdat het een verhaal is van veel lucht?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sientje schreef:Maar waar ga je dan qua opleidingsniveau de lat leggen bij het BIG-register..? En gaan de betrokken therapeuten ook een eed afleggen, en komt er een tuchtraad...? Zo maar wat praktische vragen die in me opkomen, wil je eea. aan elkaar gelijk stellen.
En waarom denk je dat toelating tot het BIG-register, eea. zou oplossen? Ben wel benieuwd naar je uitleg hierover Marietje.
Sofy schreef:Interessante discussie!
Ik vond het filmpje in de link van Janneke erg verhelderend, hoewel ook enigszins deprimerend. Het lijkt me terecht om te stellen dat evidence-based medicine meer moet zijn dan epidemiologisch onderzoek. Volgens hem waren de pijlers:
- gebaseerd op klinische ervaring
- het best beschikbare wetenschappelijk bewijs (zowel epidemiologisch als fysiologisch)
- rekening houdend met de voorkeuren van de patiënt
marietje1000 schreef:Allereerst, om van het gezeik (excusez le mot) af te zijn. Ik heb Homeopathie voor dieren gestudeerd in Amersfoort en Medische basiskennis in Zeewolde. Wil je misschien getuigschriften hebben? Of kunnen we mijn persoontje nu even laten rusten?
Citaat:Allereerst bij de homeopathie. Daar kun je geen regulier gangbare test op loslaten, want de klassieke homeopathie gaat er vanuit dat niemand gelijk is. Op ieder individu past een ander middel. 10 mensen (of paarden) met ogenschijnlijk dezelfde klachten kunnen alle tien een ander middel voorgeschreven krijgen. Dat maakt het opzetten van een testgroep beduidend moeilijker, niet onmogelijk, maar het compliceert de zaak wel.
Citaat:Mijn werkniveau wordt beoordeeld door mijn klanten. En paardenmensen zijn zeer kritisch, dus als die tevreden zijn is het voor mij prima.
Sofy schreef:Maar ik ben het niet helemaal met je eens dat het toch niet kan dat het helemaal niks doet. Dat kan namelijk wel: door een combinatie van wishful thinking (eerlijk is eerlijk, veel klachten bij een paard zijn op basis van wat het baasje denkt te zien, niet op basis van een objectieve meting), (overdracht)placebo en regressie naar het gemiddelde bijvoorbeeld. Dat is niet erg, zo lang de alternatieve geneeswijze daadwerkelijk geen kwaad kan. Maar als dat wel zo kan zijn, is het kwalijk.
Ibbel schreef:Wat mij altijd bevreemd is dat vrijwel iedere alternatieve behandelaar tot en met osteopaten aan toe, nier- en leverproblemen diagnosticeren. Oh, en baarmoederellende als het een merrie betreft.
Terwijl nier- en leveraandoeningen bij paarden zeer, zeer zeldzaam zijn.