Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:07

Wel erg vaak zeg!

Ik moet over 5 weken weer gaan scannen. Over 2,5 week dus maar weer vast een afspraak maken omdat ik alleen op woensdag kan..

En ik vroeg me ook vaak af, waar halen de mensen de tijd vandaan om 2x per dag zo lang te stappen, maar dat lukt dus helemaal niet altijd. Ik dacht al dat het aan mij lag.
Gelukkig hoef ik nog niet te stappen en als ik hem achteruit het weiland moet halen ben ik al een paar minuten aan het stappen en dan ook weer terugbrengen.

Maar ik zou als je inderdaad even het geld niet hebt de scan uitstellen, het is niet noodzakelijk om nu direct te scannen, zonder die scan wordt ze er vast niet slechter op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 10:20

Nee daarom. Ze gaat niet dood, of liggen creperen als ik haar niet scan. Persoonlijk vind ik over 3 maanden wel weer vroeg zat. Ik ben ook liever te voorzichtig als te druk met haar, ik wil gewoon heeeel erg graag dat het weer goed komt. Daar wil ik ook alles voor doen.

Zometeen ga ik lekker die kant op. Even tutten, wandelen, en het verband checken.

Verder heeft het jonge paard vandaag lekker rust. Hij heeft de afgelopen dagen heel erg goed gewerkt, hij heeft weer even een dagje rust.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:23

hoelang geef de arts aan dat de pees zich gaat genezen ?

hier ook een pony op stal zelfde tijd als mijn pony een blessure gekregen die moet een half jaar stalrust
dan had ik er persoonlijk voor gekozen om het paard op de wei te gooien, en dan na een half jaar wel weer zien.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 10:33

De prognose is dat we over ongeveer 3 maanden een bruikbare pees hebben die meer belast mag worden.

Het was dat, of een jaar lang op de wei en maar hopen dat het goed komt, dat samen met de 5 maanden dat ze al op het land heeft gestaan.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:03

Wij hebben eerst elke 3 maanden gescant, en nu dan na 6 maanden weiderust weer.
Alleen moesten we van de osteo toch maar wel gaan stappen, omdat de rust nu ging roesten ;) en de scan doen we na onze vakantie.
Pfoeee.. die financiën... Ik zit nu al bijna aan de 3000 euro :( en de verzekering keerde niets uit.
Moet het idd ook allemaal zelf betalen, heb gelukkig een lieve vriend en het geld is 'ons geld' zegmaar. Dus alles wat nodig is voor die bollerik, ja dat gaat dan even van de leuke dingen af en dan maar niet een mooie nieuwe auto, maar een wat minder luxe straks.
Had gelukkig zelf wel een buffertje voor DA rekeningen, maar het loopt zo vreselijk snel op.
Nu moet ik zeggen dat het bij Arlie ook niet gelijk duidelijk was waar het vandaan kwam, dus die hebben ze eerst helemaal op de foto gezet, afverdooft en gescant voordat we uitkwamen bij HET geblesseerde been. Dat was gelijk een mega rekening, de controle scans die vallen gelukkig mee!
De verdoving is duurder, en aangezien meneer zich nu niet meer laat aanraken aan dat been door de DA, krijgt ie bij aankomst al gelijk een spuit. '€' chingching

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 17:12

Goh, zelfde situatie hier. Vriendlief helpt met de financiering. Ik heb het huren van de trailer ed er nog niet eens bij opgeteld...

Ik ga de DA eens even contacten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 17:21

Vergeet trouwens helemaal te melden! Het verband helpt! Haar been is weer mooi slank. We gaan dus lekker zo door! :D

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:21

Succes Peelie!
Ik ben nu overgestapt van DA, die van mij zei bijna alleen maar: "ja het is ietsie verbeterd..nog ***maanden rust" Of dat het iets verslechterd was en dan ***rust.

Andere optie was zenuw doorsnijden. Uiteindelijk dan bloedverdunners & ontstekingremmer , mijn smid en osteo zeiden beide hetzelfde. "hier klopt iets niet" En toen had ik zoiets van, er moet nu verandering gaan komen, want ik heb geen scan nodig om te zien dat we er nog niet zijn ;)

trailer heb/had ik gelukkig zelf. En ik had een 2000 euro DA potje, waar we al overheen zijn en dat terwijl je verwacht dat juist behandelingen enz gedaan worden, en niet alleen controle scans.

Tnkgod heb ik een paardenman, die volledig achter me staat.. Die zelfs met hem stapt, medicijnen geeft etc. Zonder die steun had ik het niet gered. Zowel lichamelijk en emotioneel als financiëel.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:21

*\o/* *\o/* *\o/* Woehoeeee goed nieuws :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 17:27

Mijn vriend nog familie heeft echt iets met paarden. maar mijn vriend steunt mij wel door dik en dun, denkt met mij mee over behandelmethode en wat verstandig is. Als hij mee gaat naar de paarden en ik vraag hem met Mara te stappen of het been te kielen doet hij dat wel voor me. Dus daar ben ik heel blij mee.

Ik vind het ook echt wel heel prettig dat hij gewoon achter me staat. Ik kan mijn keuzes met hel overleggen en hi. Denkt echt aktief mee. Dat is gewoon heel fijn.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:52

Fijn hoor!
Voelde jij je ook zo bezwaart mbt de kosten.. Och.. ik heb er zo om gehuild, want ja we zaten ook in een verbouwing.. auto moet vervangen worden etc.
En ja een partner die hem vast durft te houden en zelfstandig kan hoeven krabben..voeren en misschien nog wel meer is gewoon echt heel erg fijn :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 17:57

Ja idd. Hier willen we heel graag op onszelf. Dat word nu even uitgesteld. Ik beb echt zo blij met mn vriendje <3

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:02

Heey wat goed dat ik lees dat Mara haar been weer dun is. Hopelijk blijft dat nu zo!!
Zo vaak scannen vind ik ook wel veel. Vorige blessure van Andor liet ik hem tussen de 6 en 8 weken scannen. Vond ik meer dan genoeg eigenlijk. Geloof dat ik er nu 8-10 weken tussen mocht laten voordat hij voor zijn huidige blessure weer gescand moet worden.

Ik moet nu ook 2 keer per dag met Andor stappen ongeveer 20-25 minuten per keer. Ook ik heb daar helaas niet elke ochtend de tijd voor. Maar ik heb een hele lieve zus die zelf ook 2 paarden heeft (1 van haar paarden is met pensioen) en die wil 3 keer per week in de ochtend met hem stappen. Daarvoor in de plaats help ik haar dan weer met mest van het land halen en water brengen naar het land.

Verder heb ik gister toch maar een bloedonderzoek laten doen bij andor. Ik vermoed dat hij insuline resistent (EMS) is en voer hem nu magnesium citraat bij. Ik heb namelijk het idee dat hij hoefbevangen is geworden en dat hij die peesblessures heeft gekregen vanwege magnesium tekort. Omdat ik hem nu magnesium voer moet ik zijn nierfunctie weten, want als dat niet goed is dan mag hij dat minder hebben. Ook de leverwaarde wilde ik weten omdat als die niet goed functioneert dan worden de afvalstoffen niet goed afgevoerd waardoor zijn hoefbevangenheid weer verder kan ontwikkelen. (en dat wil ik absoluut niet). Nu laat ik hem ook gratis testen op PPID (al vermoed ik niet dat hij dat heeft, maar mijn dierenarts had het daar over). PPID en EMS hebben namelijk een aantal dezelfde symptomen.

Maar Peelie ik ben echt super blij voor je dat Mara haar been weer dun is!! Dat geeft de burger weer moed. Of zoals de vorige eigenaresse van Andor (waar ik nog steeds goed contact mee heb) zei: Houd moet, komt goed!!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:21

Peelie hoe is het nu met Mara?

Hier gisteren voor het eerst 20min gestapt, en meneertje was echt helemaal zichzelf.
Lees: het was plastic ophaaldag, dus overal langs de route lagen zakken met plastic :P doodeng natuurlijk. En voor hem reden om steeds te gaan dribbelen, voor hoever ik kon zien liep hij ook rad in draf.
Maar omdat draven nog niet de bedoeling is, heb ik hem wel steeds teruggehaald.

Het positieve is dat de voorwaartse drang helemaal terug is :D , oortjes erop .. koppie omhoog.
Heb inmiddels mijn zadel en hoofdstel uit het stof getrokken, die gaan morgen mee naar stal.
Woensdag gaat er voor het eerst weer iemand op zijn rug, advies was iemand die wat lichter is. Niet dat ik dik of zwaar ben, maar puur voor de gewenning. ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:09

Wat goed dat het de goede kant op gaat met jullie paarden!

Ik zit hier te wachten op verband van de agradi. Mara staat nu even niet in drukverband en dat zie je gelijk aan het been. Gelukkig is het niet gevoelig en genezen de plekjes op het been heel mooi. Die zijn droog en de korstjes gaan er al vanaf.

Morgen komt (als het goed is) het hechtverband binnen en dan kan ik haar weer in een drukverband zetten.

Verder is Mara vrolijk en ze is een beetje aan het spoken, maar op een leuke manier. Iedere keer overal aan friemelen, mijn een neus in mijn rug duwen dat ze aandacht wil en als je haar dan aait geniet ze er helemaal van. Als ze weidegenootjes tegen komt op de poetsplaats gaat ze stilstaan en MOET ze even neuzen, wel alleen met de paarden die ZIJ leuk vind :+ Hoe bedoel je kapsones!

Ach, dit brengt Mara en mij op een heel ander niveau dichter bij elkaar :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:11

Fijn dat het zo goed gaat zeg! Ik ben benieuwd, wij hebben het scannen ook afgekapt tot na de sinter. Hoewel ik er nu toch over denk eens een dierenarts aan huis te vragen om hem tijdens de winter wat op te volgen. Maar van elke maand een kliniekbezoek word ik toch niet blij, sneller dan snel kan hij toch niet genezen en we hadden voor onszelf al uitgemaakt hem stil te zetten tot na de winter.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:15

Heel herkenbaar Peelie..
Heb je ook, dat je hele leven en gebeurtenissen met je paard zich als een film afspeelt?
Ik heb dat heel erg, en ook dat ik denk: "had ik maar .... "
Bijvoorbeeld: waarom ben ik niet eerder op het strand geweest met hem? En heb ik niet vaker buitenritjes gemaakt in vreemde bossen ver weg, toen het allemaal nog kon.

Echt, je word ineens met beide benen op de grond gezet. En ik besef me nu meer dan ooit te voren, dat elke dag met hem een zegen is... :j

Ik geloof ook zeker dat we in dit afgelopen jaar nog dichter naar elkaar toe zijn gegroeid dan in de 7 jaar ervoor.
En goh, wat heb je dan een hoop meegemaakt, van je veulentje ophalen, opvoeding naar het inrijden van 'je veulen' ..
En ineens zijn ze 6/7, halen de eerste winstpunten binnen in de B, springen ze hun eerste oefenparcours... En zo staan ze ernstig geblesseerd.. in een oogwenk..

Hopen dat straks met je verband het vocht weer verder terugneemt, hoe gaat het nu met stappen? Of mag je dat nog niet... volgens mij las ik dat je dat nog met de DA moest overleggen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:42

Ik krijg niet tot geen eenduidig antwoord van de DA. Ik merk dat het been slanker word van het stappen. Ook denk ik (vanuit mijn achtergrond) dat het stappen een positieve bijwerking heeft op de pees, wat compressie in combinatie met gebruik van de pees zorgt er voor dat het bindweefsel omgezet word in peesweefsel en dus minder littekenweefsel. Dus ik ga het stappen wel heel langzaam uitbreiden.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:48

Heb je er al eens gedacht om haar te laten laseren? Ik ken meerdere paarden die na de behandeling zelfs op het hoogste niveau zijn teruggekeerd.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:49

Peelie zou die compressie dan zo veel beter zijn? En wanneer zou je die toepassen? Tijdens het stappen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 04:19

De pees puilt nog steeds uit. Om dat uitpuilen en beste genezing zien te krijgen geven we dus tegendruk. Zolang het hele boeltje nog aktief aan het genezen is, geven we tegendruk.

Vooral tijdens het stappen geven we het been en de kogel tegendruk om er voor te zorgen dat ze voor nu, niet te ver door de kogel heen zakt en er minder spanning op de pees komt te staan. Ook geven we tegendruk op de pees, zodat de pees niet gaat uitwaaieren zoals we in het begin op de eerste scan zien. Toen stond Mara al 5 maanden op het land zonder tegendruk.

En daarom willen we haar dus in drukverband hebben :) Het werkt erg goed zolang er vocht in de pees zit...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:08

Even bij gelezen na een paar dagen weinig gebokt te hebben.

Fijn dat het wel werkt met die tegendruk.
Maar ik hoop eigenlijk wel dat je binnenkort kunt posten dat ze dat niet meer nodig heeft ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 13:58

De korsten beginnen los te laten, eindelijk.

Ik heb foto's van haar been. Die upload ik zo even.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:40

Helemaal vergeten te uploaden! Maar haar been word door het verband duidelijk slanker! YES! Ik ben NU de foto's aan het uploaden van 6 september en vandaag.

Echt. Ik kan wel een gat in de lucht springen op dit moment. :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:44

Super peelie!

Bij m'n draak lijkt het ook nogsteeds dunner te worden. Hoop zo dat ik nog mijn dromen met dit paard waar kan maken. Al zou het al super zijn als hij alleen nog maar dressuur mag.