Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:09

Dan hebben ze het niet in die ernstige mate zoals ik het weet van mijn kennis...zonder kan hij niet functioneren.

Standaard wordt het voor ik geloof 5 dgn voorgeschreven, maar hij zit buiten de standaard dosering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:11

Mindim schreef:
Je kan benauwd zijn zonder slijm iig. Ik heb astma, maar heb ook geen slijmvorming, wanneer ik benauwd ben.

@Russel, astma is altijd chronisch toch? Je komt er immers niet meer af. Dagelijks aan de prednison lijkt me een aanslag op je botten uiteindelijk. Hier helpen stootkuren prednison wel, vaak naast een antibiotica. Soms 2 maal een stootkuur omdat een niet voldoende is. Maar standaard, dat ken ik niet.

Misschien rare vraag hoor TS, maar hoest zij ook bij verandering van weerstype?

Is ook, hij moet er nu ook iets voor gaan slikken. Maar bij paarden werkt prednison anders dan bij mensen.

Bij mensen bouw je op en bouw je af, bij paarden kan je een stoot kuur ineens geven en ook weer stoppen. Op den lange duur zullen zij ook bot problemen krijgen. Lang geven wordt soms wel gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:24

Bij mensen krijg je ook stootkuren hoor, ook ineens stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:29

Volgens voorschriften om bijwerkingen te voorkomen, hoort het afgebouwd te worden. Snel opbouwen mag, ineens een hoge dosis stoppen is bij mensen niet raadzaam. Maar zal best gebeuren..

Ik hoor de laatste tijd zoveel in het medische circuit, krijg het idee dar je beter nier ziek wordt, er wordt zoveel aan gerommeld...want lange tijd prednison gebruiken is ook niet goed, het is een hormoon, maar niet lichaamseigen en je hormoonhuishouding regelt je hele systeem...gooi dat eens lekker door de war.

Ben nl ook tegen prednison gebruik bij paarden, wordt zo makkelijk gegeven....omdat het nl bij ontstekingen wel snel resultaat geeft, maar op de lange duur ellende....maar dat is vaak iets waar ze niet naar kijken.

Volkomen off topic, maar voor TS wel om over na te denken..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:33

Mini update

De verminderde benauwdheid is voor een deel de hele dag gebleven.
Toen ik smiddags even in de wei bij haar keek was ze wel benauwd maar veel minder als die dag ervoor. Savonds toen ze naar stal ging was dat ook nog zo..
Toen ze op stal stond weer haar dampo netje voor der neus gehangen en na een half uur weg benauwdheid. Ik heb er aan gedacht om haar veel vaker met dampo netje te laten staan maar ik dacht even na voor hoe het bij mij werkt, als ik de hele dag aan dampo zit te snuiven werkt het vanzelf niet meer. En aangezien ze snachts op stal staat wil ik het dan in ieder geval zo fijn mogelijk voor der maken.

Gister heeft ze trouwens 1 hoest aanval gehad, 1 waarvan je echt zou denken dat ze zich verslikt heeft in het hooi.. Ze was toen ook hooi aan het eten en onder het hoesten schoten de hooi restjes der mond uit.. Al had ze dat vaker met hoesten.

Het droge hoestje is al weer minder aan het worden, dat vind ik ook wel weer fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:35

Her zou fijn zijn als het droge slijmvlies natter wordt en loskomt en opgehoest. Misschien is ze dan wel van alle ellende af.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:45

*ik spring er even tussendoor*
Zou dampo niet beter werken zoals eerder al werd gezegd?
Dus op de bodem van een emmer smeren en die dan met een touwtje achter haar oren bevestigen? Ze ademt dan in die emmer, en door de warme lucht, creëert ze zelf een soort stoombadje.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:59

Just_Sannee schreef:
*ik spring er even tussendoor*
Zou dampo niet beter werken zoals eerder al werd gezegd?
Dus op de bodem van een emmer smeren en die dan met een touwtje achter haar oren bevestigen? Ze ademt dan in die emmer, en door de warme lucht, creëert ze zelf een soort stoombadje.

Zou kunnen ja, maar hoe maak ik zo'n emmer?? :P voor nu gaat dit prima

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:02

Als je zo'n emmer hebt;
Afbeelding

Kan je dan niet het handvat eruit peuteren en in die gaatjes strotouwtjes doorheen peuteren?
En anders touwtje gewoon aan de zijkant van het handvat maken? Even goed vastknopen :)

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:06

Als het dampo netje werkt, is het toch goed zo? Een netje lijkt me ook wat lekkerder zitten dan een emmer.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 14:10

Just_Sannee schreef:
Als je zo'n emmer hebt;
[ Afbeelding ]

Kan je dan niet het handvat eruit peuteren en in die gaatjes strotouwtjes doorheen peuteren?
En anders touwtje gewoon aan de zijkant van het handvat maken? Even goed vastknopen :)

lijkt me eerlijk gezegt dat deze emmer wat aan de zware kant is om ff een uur aan je hoofd te hebben hangen.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:12

Wel goed voor de nekspieren :D .

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:12

T was een voorbeeld, deze kon ik zo snel vinden op Google. En een emmer voel je amper, niet zwaarder als een hoofdstel. Of je moet er baksteendampo in hebben zitten :+

Maar het was maar een tip :)
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 22-08-13 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:21

Ik heb je verhaal gelezen en weet uit ervaring een hoestend paard echt heel vervelend kan zijn.
Wij hebben ook een paard gehad waarbij we alle genoemde medicijnen hebben geprobeerd. Dit werkte vaak wel maar meteen zodra we stopte met de medicijnen begon het weer.
Wij kregen als advies om haar zoveel mogelijk buiten te zetten, zodat ze frisse lucht krijgt. Dit hielp ook wel maar het ging niet weg.
Uiteindelijk zijn we naar van alles geprobeerd te hebben (ik heb ook zo'n 'manentest' laten doen, daaruit bleek een waterader, daar heeft ze druppels voor gehad en een magneet opgehangen, maar ook daar merkten we geen verschil door) van hooi overgestapt op kuilgras. Dit bleek de boosdoener. Paard hoest nu nooit meer. Wellicht iets om te proberen?
Succes!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:40

Mijn emmertjes was een lichte van de blokker, dus geen paarden(specie) emmer zoals hier boven. zijn wat minder zwaar die huis, tuin en keukenemmers
Omdat het bij mij een shetlander bertoft had ik er 1 van 5 lite ipv 10. Na twee keer stak hij zijn neus er al in voordat ik hem goed en wel klaar had!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:26

Ts, is het niet mogelijk je paard snachts buiten te houden ? Mijn paard tobt met hetzelfde, maar nu goede resultaten nu hij dag en nacht buiten staat.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 18:44

Nee helaas niet mogelijk, anders dit natuurlijk gedaan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:22

wilmatj schreef:

Andere stal zoeken dan? En waarom is het niet mogelijk..? Nu heeft paard crisissituatie... Misschien kan 'ie over een tijdje heus wel weer 's nachts op stal staan, maar zou voor nu eerst echt alle mogelijke prikkels wegnemen. En 's nachts op stal, is echt een prikkel, zelfs op vlas met nat hooi...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:41

Ben ik het mee eens. Maar het is wel een proces. Ik ga nu verhuizen voor mijn paard. Maar het is met pijn in mijn hart. Maar ja...de gezondheid van mijn paard is belangrijker.

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:15

wilmatj schreef:

Waarom is dat niet mogelijk, je hebt je paarden toch thuis staan? Ben je toch eigen baas!
Zet hem lekker met je jaarling dag en nacht buiten, is voor beide goed :j !!

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:20

Als TS al meerdere keren heeft aangegeven dat dit niet mogelijk is, dan is het niet mogelijk.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:27

En juist buiten staan is een van de belangrijkste hulpmiddelen voor dit paard. Ik val niet in de hoek 'natural' die vindt dat elk paard per definitie 24/7 buiten moet. Maar een dampig paard knapt niet op van binnen staan.

Om kort te gaan: wijzig eerst je stalbeleid, en ga daarna eens kijken hoe het met je paard gaat en wie je al dan niet aan hulp nodig hebt. Ben persoonlijk trouwens in al mijn paardenjaren nog niet 1 dierenarts tegen gekomen, die aanraadde om een dampig paard op stal te zetten, al was het maar een deel van een etmaal.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:09

marietje1000 schreef:
Als TS al meerdere keren heeft aangegeven dat dit niet mogelijk is, dan is het niet mogelijk.

Jammer dit. :(

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:26

marietje1000 schreef:

Dan kom jij toch gewoon een keertje langs om d'r te genezen... >;) (zoals je onderschrift suggereert)
Edit: waarom niet 'helpen' i.p.v. 'genezen'? :\

Ik moet iedereen gaan overtuigen hun paard veel op stal te houden, veel krachtvoer te geven :+ dan kom ik wel extra langs om aan het gedragsprobleem te werken. O:)

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:15

Persoonlijk worden doe je maar via pb.