Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:32

Tjee Cheval Noir heb even de foto's gezien, wat een lastige plek voor een sarcoid! Bij mij is de wond nu helemaal genezen alleen de hechtingen moeten nog oplossen. Heb nu wel weer een klein sarcoidje op haar hoofd gevonden :-(
Binnenkort maar eens vragen wat we daar mee moeten doen. Hij is nu 1cm groot dus dat valt nog mee, maar misschien daarom zsm weg laten halen, maar zo'n piepkleintje, wat zouden ze daarmee doen? Ik durf in ieder geval niet zelf te smeren voordat ik de DA heb geraadpleegd.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:28

Zijn er ook ervaringen van tandpasta/zovirax smeren waarna de sarcoid groter werd? Dus niet kleiner, gelijk gebleven, maar dat het groeide en onrustig werd?

Mijn paard ziet er op het moment niet uit. De sarcoid in de lies viel nooit op. Maar de sarcoid op haar hoofd is nu steeds aan het open barsten. Daarnaast heeft ze wel drie of vier kleine bultjes gekregen die vol zitten met een soort dikke gele pus. Bijna om de beurt knappen ze open. Echt smerig hoe het lichaam alles naar buiten werkt...
Volgende week donderdag heeft ze de 4e en laatste BGG behandeling. Daarna zouden de sarcoids weg moeten zijn. Ondertussen stop ik haar vol met vitamines, in de hoop dat het lichaam sterk genoeg wordt om elke cel te overmeesteren.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 01:56

Ik zal hier ook nog een keer de link naar een duits forum zetten waar je heel veel info over sarcoides kunt vinden en de zalf CompX kunt bestellen waardoor mijn paard van al zijn sarcoïdes af is..

http://sarkoid.forumo.de/

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:59

Standardbred schreef:
Ik zal hier ook nog een keer de link naar een duits forum zetten waar je heel veel info over sarcoides kunt vinden en de zalf CompX kunt bestellen waardoor mijn paard van al zijn sarcoïdes af is..

http://sarkoid.forumo.de/

Dat is handig, ik ga het eens lezen.
want naast de grote sarcoid die nu succesvol weggesneden is, heb ik er weer 2 kleine gevonden, eentje onder haar buik en 1 op haar hoofd. Als die zalf echt goed werkt....ben ik wel geinteresseerd/.
Kan je er wat meer over vertellen standardbred?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:25

Even ter info ook mijn verhaal maar even hier delen. Heb jaren geleden een merrie gehad met een sarcoid. Deze is in de kliniek onder plaatselijke verdoving verwijderd, royaal weggesneden en de wondranden geïnjecteerd met een of ander chemo-achtig spul. De wond is niet gehecht en op vrij korte termijn netjes dichtgegroeid. Foto's voor en net na de operatie:

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-ZF6FAZEW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-RJPOXCJK.jpg

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:28

wauw.. heb er veel van geleerd
en fijn dat het beter gaat.. !

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:13

Moet toch even mijn verhaal hier kwijt:
Grotere sarcoid aan binnenkant achterbeen is in juni operatief verwijderd. Ruim gesneden, wond is mooi genezen (niet opengesprongen).,
Vorige week zag ik al een bultje op haar hoofd: sarcoid.
Vandaag eens even haar hele lijf nagevoeld. Toen vond ik 2 sarcoids onder de buik, 1 aan de zijkant van haar buik, nog een tweede sarcoid op haar hoofd en een plek op haar borst, wat er ook uitziet als een 'platte' sarcoid. Allemaal wel klein, ong 1 cm breed.
Mag ik effe gillen? WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH 8)7 _-:( 8)7 _-:(

Ik zie niet dat de DA 5 tot 7 gaten gaat snijden in mijn paard.

Ik ben nu aan het speuren naar cremes.
Heb al de volgende gevonden:
-Liverpoolcreme (chemo)
-XXterra en CompX zalf, op basis van kruiden
-Virex zalf

aan tandpasta's etc ga ik niet beginnen.
Morgen maar eens met DA bellen.....

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:46

Moed houden hoor. Ik ken het gevoel maar het komt echt wel goed. Zo snel mogelijk aanpakken en ze verdwijnen uiteindelijk als sneeuw voor de zon.
Heeft jou paard op het moment stress of een verminderde weerstand. Dat heeft nl ook invloed op het onstaan van Sarcoïdes.
Mijn paard kreeg er duidelijk meer na de verhuizing naar onze huidige plek waar hij zich in het begin niet op zijn gemak voelde en opgejaagd werd door mijn andere ruin en ook nog eens door onze merrie.
Nu kent hij zijn plek in de kleine kudde, heeft ons beter leren kennen en zit nu letterlijk en figuurlijk goed in zijn vel.
Stel je maar eens voor op het forum en stel een paar vragen, plaats evt. een paar foto's en daarna kan je het verloop van de behandeling van mijn paard ook zien ;-)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:04

Fransje_70, wat vervelend dat je er nog meer gevonden hebt. Gelukkig in een vroeg stadium, maar jah, je kunt ook niet blijven wegsnijden. Ik vind het wel echt rot dat je steeds moet blijven checken, omdat ze echt overal spontaan kunnen ontstaan :S

Donderdag weer sarcoid spreekuur in Utrecht. Hopelijk de laatste keer!

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:52

Leerzaam topic! Het valt me op dat best wel veel paarden/ponys dit hebben...klopt het dat er genetische aanleg tot gevoeligheid is? Moet dat niet eens onderzocht worden? En zouden we het met een goed fokbeleid het "iets" terug kunnen brengen...helemaal lukt natuurlijk niet omdat het een virus is dat door vliegen overgebracht kan worden? Ik weet van 1 van mijn paarden (schimmel) dat hij melanomen heeft bij zijn poeperd, zolang deze klein blijven en hij er geen last van heeft laat ik het met rust. Mijn welshje ( ook schimmel )heeft meerdere wratten op haar staartwortel, ik vermoed nu dus dat dit sarcoiden zijn. Ga ook even info zoeken over de zalfjes.Weet iemand of deze sarcoiden ook inwendig kunnen groeien? Verder heb ik een vos met een pukkeltje onder haar kaak die klein en rustig is. Gelukkig zijn mijn andere paardjes tot nu toe schoon! Maar betekend dat 3 van de 7 bij mij op stal bultjes/wratjes heeft. Vandaar mijn opmerking dat veel paardjes dit hebben.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 00:36

ES is een echt huid probleem. Je kan wel een schijf voelen onder de plek waar een sarcoïd zit maar tijdens het behandelen merkte ik dat de onderhuidse plek steeds kleiner werd. De zalf die ik gebruikte trekt het sarcoïd er langzaam maar zeker uit. Dus zolang je een schijf voelt, doorgaan met smeren. Het woekerd dus niet door het hele lichaam gelukkig.
Wanneer je duits kan lezen is het forum echt een aanrader. Daar worden ook melanomen etc. beschreven..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:05

sarcoids en melanomen hebben niet veel met elkaar te maken. Melanomen vallen onder de huidkankers. Sarcoids niet. Dat is meer een 'overafweer va het immuumsysteem. Ze reageren op het wrattenvirus dat inderdaad door vliegen wordt overgebracht. Mijn paard kreeg een sarcoid in dezelfde periode dat er een weitje voor jong grut onder de veulenwratjes zat. Dus het virus was ruimschoots voorhanden. Lan is ook het paard dat altijd aangevallen wordt door vliegen als ze in een groepje staat. Dus ik heb een heel goede vliegedeken gekocht. Er is nooit meer een sarcoid gespot. Je moet trouwens vooral voorzichtig zij met kleine wondjes.. Dat is een mooie ingang voor een virus en vliegen komen erop af.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:01

Die veulenwratjes zijn niet hetzelfde als sarcoïdewratjes.
Er is toch wel een vermoeden dat er ook een erfelijke aanleg aanwezig is bij paarden en dan door weerstandsvermindering of stress getriggerd wordt.
Onze merrie wordt enorm gestoken door vliegen en dazen, gewoon niet leuk meer....geen sarcoïd te zien bij haar.
Mijn ruin wordt wel eens gestoken maar niet echt veel, de oudere ruin idem, beide hebben ze sarcoïdes al heeft het oude paard er maar één die zo nu en dan even weg is om vervolgens weer terug te komen maar niet verder groeit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:37

Mijn DA gaf aan dat 'eens een sarcoide paard, altijd een sarcoide paard'.

Bij ons paard was bekend dat ze dat ze daar vroeger last van had gehad. Dit jaar is er een wratje terug gekomen op haar kont en een 'rode bult' net boven haar ooglid. Niets aan gedaan, gelukkig vielen beiden er na enkele weken vanaf.
Hoop dat het voorlopig weg blijft :-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:56

Veulenwratjes zijn niet hetzelfde als sarcoids. Maar het is hetzelfde virus!!! Dat is wat anders. En soms gaan een immuumsysteem in de overdrive en dan gaat het mis. Zoas bij sarcoids.

Bij Lan is het altijd bij die ene sarcoid gebleven. En dat is inmiddels heel veel jaartjes geleden. Maar omdat ik weet dat ze erg gevoelig is voor sarcoids en omdat het virus door vliegen wordt overgebracht, ben ik bij haar een zeer rigide vliegenbeleid begonnen. En dat heeft kennelijk geholpen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:00

Sarcoid van mijn paard is de laatste tijd onrustig. Heb net mijn DA gebeld en gaan nu echt een behandeling doorzetten. Ivm de locatie is wegsnijden eigenlijk sowieso geen optie (hoofd en direct op het bot) en gezien de genezingskans vind ik die methode ook niet geweldig. Ze gaat de foto's bekijken die ik heb gestuurd en dan gaan we waarschijnlijk contact opnemen met liverpool.

Ik had ze (eerst Dr. Knottenbelt, toen het algemene emailadres) gemaild met foto's, maar het moet echt via de dierenarts.

Ik had het een tijdje terug ook al gevraagd, maar toen 1 reactie er op gehad. Misschien dat er nog meer mensen zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden.
Wat waren de kosten met de liverpoolmethode en hoe vaak moest de DA komen smeren en over welke periode van tijd ging dat dan? Dagelijks, wekelijks? En kan je paard niet meer met andere paarden staan ivm het afgeven van de zalf?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:08

Hier was de wond dicht en het wildvlees ging ook weg. Maar opeens lijken de bobbeltjes aan de buitenkant weer wratachtig te worden. Vandaag Emmeloord gebeld en foto's gemaild. Ben benieuwd hoe ze het willen gaan aanpakken. Heb volgend weekend de regio. Is wel viertal dus evt zou een reserve kunnen starten. Maar is wel balen nu ik net weer een beetje aan de gang ben.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:51

@madelief: als ik qua kosten een gok moet doen dan was de crème tussen de 100 en 200 euro. De DA had opdracht gekregen om 5 keer te komen smeren (had twee soorten zalf, de ene zwaarder dan de andere). Had de pech dat bij smeerronde vier een nieuw plekje te zien was wat onbehandeld was gebleven. Daarom moest DA in totaal 8 keer komen. Ben gematst met de prijs was daarvoor ongeveer 125 kwijt. Zou proberen een dealtje te maken. Is hooguit paar minuten werk voor DA.

Hoe vaak DA moet komen is afhankelijk van behandelplan van dr. Knottenbelt en soort sarcoide.
Mijn DA heeft ook eerst contact gezocht bedenk ik me nu. De updates en vragen tussendoor heb ik zelf gedaan. Toen had ik dus direct contact met knottenbelt zelf.

Veel succes iig. Ik ben nog steeds blij dat ik voor dit traject heb gekozen. Hoop dat het jou ook bevalt!

Edit: tussen de verschillende behandelingen zaten steeds twee of drie dagen (uit m'n hoofd) en per behandeling was het of de zware of de minder zware samenstelling die gebruikt werd. De gebruiksaanwijzing uit Liverpool was heel duidelijk.

Edit2: in mijn OP heb ik beschreven dat mijn paard eerst geïsoleerd van de rest moest staan. De wond etterde toen. Nadat er een korst kwam mocht ze samen met andere paarden. Je mocht haar ook niet aanraken in de buurt van de plek, oppassen met borstelen etc (wij hadden plakaten op de box geplakt met waarschuwingen voor vreemde mensen, just to be safe) en het moest vliegvrij blijven. De eerste weken stond ze dus alleen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:53

Ik heb indertijd ongeveer driehonderd gulden betaald voor de zalf. Incluis verzendkosten vanuit Engeland. Er komt een behandelplan mee. Bij La was dat 5x, om de 3 dagen. Dat moest worden opgebracht met rubber handschoenen.

Ik heb voor Lan een vliegendeken verbouwd. Ik heb van schuimrubber een gigantische ring (een soort likdoornpleister) in haar vliegendeken genaaid. Zo kon ze rustig de wei op in een groep. De wond heeft met de zalf niet geetterd. Het veschrompelde meer.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:42

Anya schreef:
Ik heb indertijd ongeveer driehonderd gulden betaald voor de zalf. Incluis verzendkosten vanuit Engeland. Er komt een behandelplan mee. Bij La was dat 5x, om de 3 dagen. Dat moest worden opgebracht met rubber handschoenen.

Ik heb voor Lan een vliegendeken verbouwd. Ik heb van schuimrubber een gigantische ring (een soort likdoornpleister) in haar vliegendeken genaaid. Zo kon ze rustig de wei op in een groep. De wond heeft met de zalf niet geetterd. Het veschrompelde meer.

Potje zalf incl. verzendkosten 70 euro, potje vasaline, paar van die plastic onderzoeks handschoenen (zoals bij de tandarts ed) en enkele maanden 3 dagen smeren en dan pauze totdat de korst losliet en dan weer smeren. Dierenarts die voor een ander paard even langskwam, even laten kijken omdat hij de zalf niet kende maar verder niets. Ook niet extra inpakken van het paard. Gewoon weer lekker in zijn blootje de wei op.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 22:07

Standardbred schreef:
Anya schreef:

Potje zalf incl. verzendkosten 70 euro, potje vasaline, paar van die plastic onderzoeks handschoenen (zoals bij de tandarts ed) en enkele maanden 3 dagen smeren en dan pauze totdat de korst losliet en dan weer smeren. Dierenarts die voor een ander paard even langskwam, even laten kijken omdat hij de zalf niet kende maar verder niets. Ook niet extra inpakken van het paard. Gewoon weer lekker in zijn blootje de wei op.

Had jij ook de Liverpoolcreme? Vanwege het aantal maanden dat je moest smeren?

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:36

Olympia96 schreef:
Had jij ook de Liverpoolcreme? Vanwege het aantal maanden dat je moest smeren?
[/quote]

Nee, ik had CompX

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 22:43

Ik vond het al wat vreemd. Anya en ik hadden Liverpoolcreme. Dit even om verwarring te voorkomen.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:01

Aldara creme is vrij verkrijgbaar en je kan/mag het zelf smeren.
(Ik vind het ergens raar dat er niet meer over gesproken wordt, hier hoor je dat aan alle kanten. Al moet ik ook wel zeggen dat mijn veearts van Nederland deze zalf inderdaad niet kende.)

Gisteren voor de laatste keer gesmeerd. Duimen jullie mee dat dit gedoe klaar is???

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:21

Voor degenen die nog speuren naar cremes/zalfjes en de pro's en contra's nog aan 't afwegen zijn....ik heb hele goede ervaringen met de Virex creme van Hilton Herbs. PRE had een sarcoïd in zijn oksel, zo ongeveer 3cm op 1cm groot...heb 8 maanden elke dag Virex gesmeerd, maar het is voorlopig weg !!!! Al een jaartje nix meer te zien of te voelen.