Rhino weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoy

Re: Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:01

Hee, sorry dat ik weer even binnenval.
Maar wat houdt het Rhino virus precies in?

@ Schaapje, als je het hele topic doorleest, dan vind je aantwoorden.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:07

Is er toevallig ook een weer een topic net als vorig jaar waar een overzicht te vinden is? Vorig wel, kan hem nu niet vinden (of ik kijk er over heen!)
Vondt dat wel makkelijk, kon je precies zien waar het virus heerst.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:21

Voor zover bekend zijn er maar 2 gevallen: Aerdenhout en Wijdewormer. Ik zeg: Google Maps is je vriend. ;)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:36

Dat weet ik! Maar op google maps staat niet waar rhino uitgebroken is. Dus die vlieger gaat niet altijd op!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:39

Je kan die twee dorpen toch wel even op maps opzoeken? Kan nooit moeilijk zijn.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:15

Dat kan ook wel, daar gaat het mij niet om. Maar als er op meer plekken een uitbraak komt (ik hoop werkelijk van niet!) maar dan is het misschien handig om alles in 1 overzicht te plaatsen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:28

2 weken geleden in aerdehout was er rhino, maar bij ons zijn de stallen alweer open!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:41

Vraagje; stel er heerst de Rino de abortus vorm in een stal en ik ga daar paardrijden met mijn ruin of hengst. Is het mogelijk (als ze natuurlijk contact hebben gehad) dat mijn ruin of hengst besmet kan raken met een andere Rino vorm? Zoals de verkoudheidsvorm of neurologische vorm?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:11

Update vanuit de behandelende kliniek mbt het geval in Aerdenhout: http://www.paardendokters.nl/

In maart hadden we op een kleine stal in Aerdenhout de neurologische vorm van EHV-1 (rhino) geconstateerd. Het vermoeden was donderdag 21 maart 2013 ook verder bevestigd via het lab. Het betrof hier een groepje met drie paarden, die in een buitenweide stonden met een overkapping. We hebben helaas 1 paard in moeten laten slapen. Ons spoednummer werd hierna door vele vragen van bezorgde paardeneigenaren in de buurt, nagenoeg ondoordringbaar. Via plaatsing van aanvullende informatie op facebook, (wat een razendsnel medium!) konden we dit echter weer heel snel oplossen.

Inmiddels zijn de andere twee paarden nog helemaal gezond. Daarmee kunnen we dit vervelende informatiekopje gelukkig weer afronden.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 05-04-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:20

Ook in wijdewormer geen gevallen meer sinds het tweede veulen. Gelukkig maar :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:52

mebianca schreef:
Vraagje; stel er heerst de Rino de abortus vorm in een stal en ik ga daar paardrijden met mijn ruin of hengst. Is het mogelijk (als ze natuurlijk contact hebben gehad) dat mijn ruin of hengst besmet kan raken met een andere Rino vorm? Zoals de verkoudheidsvorm of neurologische vorm?

Het virus dat het veroorzaakt is volgens mij hetzelfde maar heeft andere uitingsvormen?
Pin me daar niet op vast, 1 of 2 pagina's terug heeft iemand daar een informatief stuk over gepost.

Dat zou betekenen van wel denk ik? Maar zoiezo moet je dat voorkomen omdat je wel drager kunt worden naar andere merries, wat je natuurlijk nooit wilt.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:23

smurffie schreef:
mebianca schreef:

Het virus dat het veroorzaakt is volgens mij hetzelfde maar heeft andere uitingsvormen?
Pin me daar niet op vast, 1 of 2 pagina's terug heeft iemand daar een informatief stuk over gepost.

Dat zou betekenen van wel denk ik? Maar zoiezo moet je dat voorkomen omdat je wel drager kunt worden naar andere merries, wat je natuurlijk nooit wilt.

Dankje voor je uitleg zoals ik het hier lees; http://www.sectorraadpaarden.nl/rhinopneumonie.htmlword de abortus-vorm bijna altijd veroorzaakt door EHV1, en de neurologische-vorm wordt altijd veroorzaakt door EHV1 en veroorzaakt neurologische verschijnselen. Dus volgens mij is het antwoord op mijn vraag; ja.. Maar mocht er iemand meer info hebben dan hoor ik dat graag.

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:46

Er werd tegen me vertelt als de lente echt begint is het Rhino eindelijk weg :D

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:21

Schaapje8 schreef:

Rhino is nooit weg, enkel in remissie. Het heeft met weerstand en stress te maken bij een drager om het virus te activeren. Weerstand verminderd a bij het verharen (kost energie) waardoor rhino een grotere kans actief te worden. Echter zijn er momenteel geen (zover ik weet) gevallen van rhino bekend waardoor er dit jaar geen sprake was van verspreiding (net zoals vorig jaar) enkel van enkele afzonderlijke gevallen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:02

Karlijnxxx schreef:
Schaapje8 schreef:

Rhino is nooit weg, enkel in remissie. Het heeft met weerstand en stress te maken bij een drager om het virus te activeren. Weerstand verminderd a bij het verharen (kost energie) waardoor rhino een grotere kans actief te worden. Echter zijn er momenteel geen (zover ik weet) gevallen van rhino bekend waardoor er dit jaar geen sprake was van verspreiding (net zoals vorig jaar) enkel van enkele afzonderlijke gevallen.

Eens, maar: Je vergeet hier iets heel belangrijks te melden... Dat het virus houdt van lage temperaturen. Dus dat verhaal van de lente, kan ik wel rijmen...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:18

Sientje schreef:
Eens, maar: Je vergeet hier iets heel belangrijks te melden... Dat het virus houdt van lage temperaturen. Dus dat verhaal van de lente, kan ik wel rijmen...

Dat het virus makkelijker actief wordt in de kou betekend het niet dat als het warmer is alle rhino in remissie gaat. Dus dat de echte lente ervoor zorgt dat rhino verdwijnt hoeft niet waar te zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:20

Anya schreef:
Als je die kennis hebt, dan breng je ze hier in ieder geval niet in de praktijk.
Ik wacht in spanning af.

Want nogmaals er zijn 2 rhino virussen die in drie vormen kunnen verschijnen.

verkoudheid/luchtwegsymptomen (veroorzaakt door EHV1 en EHV4)
abortus (vrijwel altijd EHV1)
neurologisch (altijd EHV1)

EHV1 levert dus of verkoudheid/luchtwegproblemen op, of abortus, of neurologische verschijnselen. MAAR HET IS HETZELFDE VIRUS.

Zoals griep van dezelfde stam bij de één persoon andere symptomen kan veroorzaken dan bij de andere persoon maar het dezelfde griep is.
Zoals ziekte van Lyme (bacterie Borrelia) een neurologische vorm, een hartvorm en een artritisvorm kent.. zelfde bacterie nestelt in andere delen van het lichaam en veroorzaakt andere klachten.....

Dus is het niet zo dat paarden relatief vaak dood gaan aan EHV1, immers 30-40% is drager van EHV1 en hebben de ziekte dus al doorgemaakt. Die paarden LEVEN DUS ALLEMAAL NOG :)
Een klein aantal paarden dat EHV1 krijgt ontwikkelt de neurologische variant en daarvan overlijdt een deel.

En verder heb ik niet zoveel zin om vriendelijk te blijven. Ik tik mijn vingers uit mijn lijf (en geloof me dat is zeer pijnlijk als je chronische ziekte van lyme hebt) en jij blijft in je eigen straatje herhalen wat je herhaalt. Nu is dat geen probleem als het tenminste gestoeld zou zijn om een statische berekening o.i.d. Maar dat is niet aan de orde. Het is gestoeld op 'je roept maar wat, omdat je dat goed uitkomt om dat te geloven".

En daar kan ik inderdaad slecht tegen.

Dit stukje bedoelde ik, dus antwoord op je vraag is inderdaad ja?