Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

mebianca schreef:Vraagje; stel er heerst de Rino de abortus vorm in een stal en ik ga daar paardrijden met mijn ruin of hengst. Is het mogelijk (als ze natuurlijk contact hebben gehad) dat mijn ruin of hengst besmet kan raken met een andere Rino vorm? Zoals de verkoudheidsvorm of neurologische vorm?
smurffie schreef:mebianca schreef:Vraagje; stel er heerst de Rino de abortus vorm in een stal en ik ga daar paardrijden met mijn ruin of hengst. Is het mogelijk (als ze natuurlijk contact hebben gehad) dat mijn ruin of hengst besmet kan raken met een andere Rino vorm? Zoals de verkoudheidsvorm of neurologische vorm?
Het virus dat het veroorzaakt is volgens mij hetzelfde maar heeft andere uitingsvormen?
Pin me daar niet op vast, 1 of 2 pagina's terug heeft iemand daar een informatief stuk over gepost.
Dat zou betekenen van wel denk ik? Maar zoiezo moet je dat voorkomen omdat je wel drager kunt worden naar andere merries, wat je natuurlijk nooit wilt.
Schaapje8 schreef:Er werd tegen me vertelt als de lente echt begint is het Rhino eindelijk weg
Karlijnxxx schreef:Schaapje8 schreef:Er werd tegen me vertelt als de lente echt begint is het Rhino eindelijk weg
Rhino is nooit weg, enkel in remissie. Het heeft met weerstand en stress te maken bij een drager om het virus te activeren. Weerstand verminderd a bij het verharen (kost energie) waardoor rhino een grotere kans actief te worden. Echter zijn er momenteel geen (zover ik weet) gevallen van rhino bekend waardoor er dit jaar geen sprake was van verspreiding (net zoals vorig jaar) enkel van enkele afzonderlijke gevallen.
Sientje schreef:Eens, maar: Je vergeet hier iets heel belangrijks te melden... Dat het virus houdt van lage temperaturen. Dus dat verhaal van de lente, kan ik wel rijmen...
Anya schreef:Als je die kennis hebt, dan breng je ze hier in ieder geval niet in de praktijk.
Ik wacht in spanning af.
Want nogmaals er zijn 2 rhino virussen die in drie vormen kunnen verschijnen.
verkoudheid/luchtwegsymptomen (veroorzaakt door EHV1 en EHV4)
abortus (vrijwel altijd EHV1)
neurologisch (altijd EHV1)
EHV1 levert dus of verkoudheid/luchtwegproblemen op, of abortus, of neurologische verschijnselen. MAAR HET IS HETZELFDE VIRUS.
Zoals griep van dezelfde stam bij de één persoon andere symptomen kan veroorzaken dan bij de andere persoon maar het dezelfde griep is.
Zoals ziekte van Lyme (bacterie Borrelia) een neurologische vorm, een hartvorm en een artritisvorm kent.. zelfde bacterie nestelt in andere delen van het lichaam en veroorzaakt andere klachten.....
Dus is het niet zo dat paarden relatief vaak dood gaan aan EHV1, immers 30-40% is drager van EHV1 en hebben de ziekte dus al doorgemaakt. Die paarden LEVEN DUS ALLEMAAL NOG
Een klein aantal paarden dat EHV1 krijgt ontwikkelt de neurologische variant en daarvan overlijdt een deel.
En verder heb ik niet zoveel zin om vriendelijk te blijven. Ik tik mijn vingers uit mijn lijf (en geloof me dat is zeer pijnlijk als je chronische ziekte van lyme hebt) en jij blijft in je eigen straatje herhalen wat je herhaalt. Nu is dat geen probleem als het tenminste gestoeld zou zijn om een statische berekening o.i.d. Maar dat is niet aan de orde. Het is gestoeld op 'je roept maar wat, omdat je dat goed uitkomt om dat te geloven".
En daar kan ik inderdaad slecht tegen.