Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:59

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:02

@RosiePosie
OC is de voorloper van OCD en dan zijn er nog geen losse fragmenten.

TS
Hoe stond de kliniek hier tegenover?
Is het nu afwachten of gaan jullie starten met (speciaal) voer/ medicijnen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:29

Je schrijft in meervoud. Dus hij heeft het in alle gewrichten?
Balen zeg... Heel veel sterkte!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:05

Ach wat sneu zeg...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:48

Ohw, das niet zo mooi. Wat heeft de kliniek voor advies gegeven?

Jammer dat je gewoon wel gelijk had voor wat betreft zijn bewegen ;(
Ben ook benieuwd hoe de fokker hierop reageert.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:13

OC is niet wat je wil horen bij een 8mnd oud veulen.

Wat zijn de verdere vooruitzichten?
Of kunnen ze er nog niets aan doen omdat hij zo jong is.

In elk geval veel sterkte de komende tijd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:44

OCD ontwikkelt zich juist vaak tot 8 maanden. Ik vond het dus al raar dat je eigen dierenarts dacht dat dit niet mogelijk was.
Wel fijn dat je het uit hebt laten zoeken en ook erg fijn dat je hem niet teveel hebt laten spelen met leeftijdsgenootjes, want hij heeft er duidelijk last van.

Wat was het advies van Utrecht? Zit het in beide achterbenen in de sprong en knie? Laat je hem opereren?
In ieder geval erg veel sterkte ermee.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:21

wat erg
hoop dat ze iets voor hem kunnen doen
hoop ook niet dat het veel gaat kosten
veel sterkte

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:40

OCD kan er gewoon uit groeien.
Dus nog geen reden voor paniek.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:57

Laatst bijgewerkt door setteke op 15-01-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:59

Net een heel verhaal getypt, is het weer weg -O-

Maargoed ik zal even wat uitgebreider reageren en vertellen wat ze zeiden in de kliniek.
Op de buigproeven was alleen de buigproef van zn linkersprong wat positief maar ook niet heel erg. Uit de rontgenfoto's bleek dat hij in zowel z'n knieën als sprongen osteochondrose heeft en wel op meerdere plaatsen in het gewricht. Iemand vroeg of ik hem liet opereren maar dat kan dus NIET bij osteochondrose. Bij osteochondrose dissecans kan dat wel, daar zijn losse fragmentjes die weggehaald kunnen worden maar bij osteochondrose zijn er (nog) geen fragmenten. Op de plekken waar de ostechondrose zit is het gewrichtskapsel waarschijnlijk wat ontstoken/geirriteerd wat hem ook weer pijn/last bezorgd.
Aangezien hij zo jong is kan het nog alle kanten opgaan, zowel positief als negatief. De arts zei dat ik hem het beste gewoon mee naar huis kon nemen en over een jaar weer foto's maken om te kijken hoe het zich ontwikkeld heeft. Misschien is hij er dan wel overheen gegroeit of is het tegen die tijd wél te opereren. Z'n pinquin-loopje gaat hij waarschijnlijk wel altijd houden, dat heeft hij zich al helemaal eigen gemaakt. Ookal komt het met de OC dus goed zal hij wat apart blijven lopen....
De opfok is een slecht idee omdat hij dan de underdog zal worden, hij is toch een beetje "gehandicapt" op het moment. Casteren kan ook nog niet en hem thuishouden kan ik ook niet.. dus als iemand nog een fijn plekje weet met maar een paar ruinen/hengsten hoor ik dat graag!

Ariebren schreef:
Dus nog geen reden voor paniek.

Dat weet ik maar dat het in meerdere gewrichten op meerdere plaatsen zit is toch niet zo positief en daarbij heeft hij er momenteel duidelijk last van. Het is mn kleine vriendje, ik vind het gewoon vreselijk ;( Maar je hebt gelijk, helemaal hopeloos is het niet!!

Mirranda schreef:
Ohw, das niet zo mooi. Wat heeft de kliniek voor advies gegeven?

Jammer dat je gewoon wel gelijk had voor wat betreft zijn bewegen ;(
Ben ook benieuwd hoe de fokker hierop reageert.

Ik heb de fokker net gebeld om het te vertellen, die vind het natuurlijk ook gewoon heel rot. Hij wilde ook gaan fokken met een volle zus van hem maar dat is nu dus ook geen goed idee meer. Als je zn stamboom bekijkt verwacht je dit ook niet maargoed, je kunt altijd gewoon pech hebben. De fokker kan hier ook niets aan doen, verwijt hem ook niets.

setteke schreef:
Ariebren schreef:

Vertel?

De modellering van bot en kraakbeen is een dynamisch proces, tot een jaar of anderhalf veranderd er nog vanalles. Veulens kunnen best op 8 maanden enorme fragmenten hebben maar als je dan een jaar later kijkt is er soms niets meer te zien, daarom opereren ze ook niet voordat ze één jaar zijn. Maar ik moet wel zeggen dat deze veulens er dan vaak helemaal geen last van hebben...

Maar vandaag heeft Muis zich wel echt van zn beste kant laten zien, wat was hij onzettend braaf! De foto's konden zo zonder verdoving/praam gemaakt worden, meneer stond keurig stil. En ook bij de buigproeven/monsteren was het een engeltje <3 Hij liep ook zo weer de trailer op om naar huis te gaan :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:07

Wel ontzettend rot voor jou en Muis. Ik had bij mijn vorige post nog een linkje gezet, daarin wordt eea duidelijk omschreven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:10

wat een slecht nieuws |(
Hij is in een korte tijd ook best wel snel gegroeit...
Kun je hem niet thuis houden?Zoals hij nu staat?Hij dekt toch nog niet?
Ik zou het aankijken,er is een kans dat hij er overheen groeit.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 22:14

geerke schreef:
wat een slecht nieuws |(
Hij is in een korte tijd ook best wel snel gegroeit...
Kun je hem niet thuis houden?Zoals hij nu staat?Hij dekt toch nog niet?
Ik zou het aankijken,er is een kans dat hij er overheen groeit.

Nee helaas kan dat niet..hij moet daar echt weg in het voorjaar :(

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:22

Hopelijk vind je een plekje voor Muis, kan je geen suplementen ofzo bijgeven om het 'herstel' te bevorderen? Of kan je alleen maar afwachten? Hopelijk komt het toch nog goed!

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:38

jeetje ik las even mee wat naar zeg! hopen dat deels van die oc's wie er nu zitten wel goed weggroeien en misschien er 2 ocd's overblijven en dat je dat later kan weghalen. wel alvast goed spaarpot aanvullen natuurlijk. en dat lopen leert die zich nu zo aan maar op latere leeftijd met een juiste training als hij sterk en gezond genoeg is zal dat grotendeels opgelost kunnen worden. heb zelf zoiets meegemaakt in de praktijk. succes ik hoop dat je van het voorjaar een fijn ander plekje kunt vinden

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:50

Verstandig dat de fokker nu toch maar niet met zijn volle zus gaat fokken, hoewel daar helemaal geen veulen uit hoeft te komen die OC/OCD zal ontwikkelen.
Maar was ook nieuwsgierig naar de reactie omdat de fokker destijds aangaf niets vreemds te zien in zijn bewegingen en jij (en de meesten van ons op Bokt) dus wel. Je hebt gewoon heel goed geobserveerd en gezien dat een veulen niet zo hoort te bewegen, danwel dat hij wel heel rustig is in doen en laten.

Hoewel ook wij al met de leeftijd van nog geen jaar tegen het probleem van ons veulen aanliepen (meerdere VA's schoven het af op knie op slot probleem), hebben we hem wel gewoon in de opfok gedaan. Dat is verder heel goed uitgepakt en hij was beslist niet de underdog.

Er komt in ieder geval vast ook de komende maanden wel ergens een advertentie van iemand voorbij die een jaarling thuis heeft staan waarvoor ze een maatje zoekt om samen mee op te groeien. Zal het in de gaten houden.

En blijf dit topic volgen natuurlijk.

Hoop echt dat je meer geluk mag hebben dan wij destijds.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:45

Linsey93 schreef:
jeetje ik las even mee wat naar zeg! hopen dat deels van die oc's wie er nu zitten wel goed weggroeien en misschien er 2 ocd's overblijven en dat je dat later kan weghalen. wel alvast goed spaarpot aanvullen natuurlijk.

Dat hoop ik ook! Hij is gelukkig heel uitgebreid verzekerd, dat is het enige positieve aan deze situatie. Ik had het bijna niet gedaan maar opeens bedacht ik me dat een verzekering misschien best handig was, ondanks dat hij nog zo jong was. Ben nu blij dat ik dat gedaan heb :)

Heb op de boktmarkt maar een advertentie gezet voor een plekje : http://www.bokt.nl/markt/ad/110363/plek ... en-gezocht

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:26

Kan niet anders zeggen dan dat Muis het heeft getroffen met jou als baasje. Je eigen gevoel zat dus erg goed. Ik hoop dat er een oplossing komt voor een plekje voor Muis. Heeft ie wel verdiend..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:14

Wat ontzettend balen.... dus toch OC(zonder D). Ik had al zo'n vermoeden, maar dat het nu in beide knieen en beide spronggewrichten blijkt aanwezig te zijn is toch een vette tegenvaller.
Een geluk heb je: hij is pas 8 maanden.
Zou hem inderdaad zeker niet in een drukke opfok plaaten waar hij zich fysiek erg moet gaan bewijzen.
Veel, maar gematigd ,bewegen is vermoedelijk de aangewezen weg, dat kan met zo veel mogelijk weidegang het beste, zodat ook de spieren en pezen zich evenredig kunnen ontwikkelen om eea te kunnen opvangen.
Blijf dit volgen: heel veel sterkte en succes met Muis!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:50

Switt :(:)

Wat naar dat je dit te horen kreeg. Zoals Terpentijn zegt, hij is pas 8 maand.
Gelukkig is de kliniek eerlijk geweest en hebben ze je aangeraden om volgend jaar pas opnieuw foto's te nemen. Ondertussen kun je een fijn plekje voor hem vinden waar hij rustig in zijn plooi kan vallen. Zal niet handig zijn aangezien hij hengst is, maar hem nu castreren zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor zijn groei. Hopelijk vind je toch een fijn plekje waar hij paard kan zijn en goed verzorgt kan worden.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:19

Hey,

Ik volg je topic van het begin mee en heb altijd gehoopt dat het meeviel.
Gelukkig is hij nog maar 8 maanden en kan het dus toch nog een beetje zelf weg trekken.
Spijtig dat het een hengstje is want ik was van plan mijn merrie met blessure op de weide te zetten en dan kon hij daar wel bij.
Ik hoop dat hij een super plekje vind en dat je bij de volgende foto's toch al veel verbetering ziet!

Groetjes! :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:42

betadine schreef:
Switt :(:)

Wat naar dat je dit te horen kreeg. Zoals Terpentijn zegt, hij is pas 8 maand.
Gelukkig is de kliniek eerlijk geweest en hebben ze je aangeraden om volgend jaar pas opnieuw foto's te nemen. Ondertussen kun je een fijn plekje voor hem vinden waar hij rustig in zijn plooi kan vallen. Zal niet handig zijn aangezien hij hengst is, maar hem nu castreren zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor zijn groei. Hopelijk vind je toch een fijn plekje waar hij paard kan zijn en goed verzorgt kan worden.

Nee, hem nu castreren lijkt me niet slim (kan ook nog niet..) maar het maakt een geschikt plekje vinden niet makkelijker. Ik heb waarschijnlijk wel iets gevonden; bij mensen thuis die vollop land hebben en zelf 5 eigen paarden waaronder een hengstje van zijn leeftijd. Hij zou dan met dat hengstje + eventueel een rustige ruin komen te staan. Spelen lijkt me toch ook wel goed voor z'n ontwikkeling maar aan de andere kant vind ik het ook weer eng, ik hoop dat hij zn eigen grenzen kent. Maar van alleen met een heel rustig paard die niet wil spelen wordt hij denk ik ook niet blij, hij wil hier thuis ook vaak spelen maar de meeste hebben geen zin in hem. Plek ziet er echt super mooi uit en het belangrijkste is dat hij gewoon de wei op kan en zoveel mogelijk buiten kan lopen. Ik "ken" deze mensen via via dus dat geeft bij ookwel een veilig idee, ik laat hem niet bij iedereen achter. Het enige is, het is 200 km verderop in Groningen -O- Maarja, als hij het daar goed heeft moet het maar..ga ik er wel 2x per maand met de trein heen.

terpentijn schreef:
Wat ontzettend balen.... dus toch OC(zonder D). Ik had al zo'n vermoeden, maar dat het nu in beide knieen en beide spronggewrichten blijkt aanwezig te zijn is toch een vette tegenvaller.
Een geluk heb je: hij is pas 8 maanden.
Zou hem inderdaad zeker niet in een drukke opfok plaaten waar hij zich fysiek erg moet gaan bewijzen.
Veel, maar gematigd ,bewegen is vermoedelijk de aangewezen weg, dat kan met zo veel mogelijk weidegang het beste, zodat ook de spieren en pezen zich evenredig kunnen ontwikkelen om eea te kunnen opvangen.
Blijf dit volgen: heel veel sterkte en succes met Muis!

Dankjewel... Ja en alleen zn sprongen en knieeën zijn op de foto gezet dus kan best dat hij het nog in andere gewrichten ook heeft zoals zn facet-gewrichten. Maar ze raadde af om daar nu al foto;s van te maken, er kan nog zoveel veranderen. Pff, ik vind het zo sneu voor hem ;( ;(

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:37

Tja beetje gemeen. Er gaat niets boven Groningen zeggen ze. En aangezien ik in deze provincie woon..
Maar denk dat je gelijk hebt om dat te doen. Waardeloos dat het voor jou zo ver weg is. Maar voor Muis vermoedelijk het beste.
En je zegt ik hoop dat hij zijn eigen grenzen kent. Dat is ook te hopen. Maar ja het is een paard wat je helaas niet in bubbeltjes plastic kan verpakken al willen we dat zelf misschien wel eens. In dit geval moet je het toch eerst aankijken. En als Muis er dan met plezier staat dan is de afstand niet zo erg.
Succes en ben wel benieuwd waar hij dan terecht komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:33

Mag ik zo vrij zijn om te vragen, welke plaats in groningen?