Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:11

Ik kan heel de reactie daarop niet zien..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:27

Afbeelding

Zo gewoon even een foto van gemaakt, dit is dus de reactie van BI op Facebook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:36

nou,ik krijg niet de indruk dat het goedkoper gaat worden.
Vermoedelijk eindig ik in China....dan maar illegaal. ;)
Ik ben nu al 120 euro kwijt aan medicijnen per maand met de (goedkope)pergolide en levothyroxine.
Ben niet van plan BI te sponseren.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:49

Straks lopen de paardeneigenaren op straat tussen de junkies om illegaal aan Pergolide te komen. Anders moeten de 'Cushing paarden' eigenaren apotheken leeg roven, huisartsen en/of apothekers verleiden, een bank beroven of de staatsloterij winnen. Vind eigenlijk dat de partij voor de dieren zich hier eens mee bezig moet houden. Al die 'kl' regeltjes die alleen maar nadelig zijn voor dieren mogen ze afschaffen/aanpassen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:56

Pergolide wordt ivm bijwerkingen tegenwoordig inderdaad afgeraden voor mensen met parkinson, maar zolang er vraag is naar het middel zullen de fabrikanten echt wel blijven produceren. BI maakt handig gebruik van de situatie, terwijl ze ook gewoon hadden kunnen doorgaan met produceren van het mensenmiddel. Echter een beursgenoteerd bedrijf is voor het bestaan afhankelijk van de vraag naar z'n aandelen en die aandeelhouders willen winst en winststijgingen zien. Zijn die er niet dan kelderd de populariteit snel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:59

misschien moet ik de link naar dit topic eens doorstruren naar abler.com, misschien dat zij wel in die markt willen "springen" die hebben sinds een paar jaar een betaalbaar alternatief voor Gastroguard voor maagzweren (van een boevenclub die Merial heet) . IK maak daar ook dankbaar gebruik van met een paard met zeer ernstige maagzweren + dambeschadigingen. Kosten zijn ongeveer 1/5 1/6e van de kosten die Merial doorberekent voor een product (omeprazol) wat ook al 35 jaar op de markt is -:(-

Ter illustratie, behandeling voor mijn paard van 758kg voor 1 maand kost bij Merial 2600euro, en bij Abler met dezelfde werking 275dollar (toen ik nog in kleine hoeveelheden bestelde :-) )

edit: typefouten + behandeling 1 mnd
Laatst bijgewerkt door Mist op 14-11-12 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:00

Ik heb even een kritische noot achtergelaten op Facebook, n.a.v. hun verweer. Zo te zien zijn meer mensen niet echt onder de indruk van dit verhaal van B.I. international. Nu nog even afwachten wat Focussed ons kan vertellen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:01

@ MIst: wil je ons misschien uitleggen wie Abler.com is en hoe je e.e.a. hebt gedaan? Het klinkt nl. wel veelbelovend.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:28

eiber schreef:
@ MIst: wil je ons misschien uitleggen wie Abler.com is en hoe je e.e.a. hebt gedaan? Het klinkt nl. wel veelbelovend.

Abler heb ik gevonden via USA en UK forums die het inmiddels een koosnaampje hebben gegeven "blue pop rocks" Merial heeft GG op de markt gebracht, een medicijn dat al jaren voor maagzweren bij mensen (etc. ook paarden en honden) wordt gebruikt, het patent is 20jr geleden afgelopen.

Merial heeft alleen het compounding gedeelte patent op gevraagd, ze hebben het in een pasta verwerkt dat de ph van een paardenmaag kan weerstaan (bepaalde humane varianten kunnen/konden dit ook) voordat ik abler ontdekte heb ik zelf ook een dergeiijke variant gegeven; pure omeprazole + maagbeschermer in de vorm van maagzout, dit gaf wel wat verbetering maar niet de reslutateen die abprozole van Abler gaf. De pure omeprazole die ik bij de apotheker puur kon krijgen(voorschrift DA) kostte 180euro voor 1 mnd behandeling. Dus met de marge van de apotheek +DA erbij. Via het forum las ik zoveel goede berichten...lees: geen verschil tussen abler of Merial's producten , heb ik dit ook besteld. Ik was ten einde raad, ik heb zelfs overwogen vanwege de vele kolieken en slaapproblemen van mijn paard ( ze ging gewoon niet meer liggen tenzij ze koliek had) om haar te moeten laten inslapen. Spoot zelf buscopan...iets wat ik net graag doe maar ik had 500euro DA kosten per maand vanwege de spoedvisites, al bijna een jaar lang. Abler heeft een coating ontwikkeld voor de omeprazole, maar dan in korrelvorm (1-2mm) die je over de meusli of bix voert. Testen op chronofhorseforum en door mijzelf (met citroenzuur) wijzen uit dat het een ph van 2 kan weerstaan voor minimaal een half uur.

Sinds de abprozole, geen koliek meer gehad, nu 3.5mnd verder....ik kan niet zonder die blue pop rocks (althans mijn paard niet :D )

Abler heeft dus een goedkopere variant gemaakt van wat Merial produceert, met dezefde resultaten. Ze maken ook ontworming, de abler variant van equimax pramox kost daar nog niet eens de helft (nog niet uitgeprobeerd)
Ook zij hebben een coating ontwikkeld om de omeprazol door de zure maag van een paard te kunnen laten weerstaan, en in pure omeprazol maken ze er nog genoeg winst op, maar niet zoals Merial met (voor mijn paard) 1.5 spuit per dag a plusminus 60euro per dag)

Ik zou zelfs zeggen dat ze beter reageert op abprozole dan gastroguard, maar dat is niet helemaal eerlijk omdat ze 758kg weegt en ze verschillende keren slechts 1wk GG heeft gehad 1 spuit per dag voor 575kg, vanwege kosten natuurlijk. Toen ik de goede doserering abprozole ging geven 4 zakjes per dag ging ze binnen 4 dgn weer snachts liggen om te slapen; ik heb mijn paard weer terug *\o/*

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:34

dakota schreef:
Straks lopen de paardeneigenaren op straat tussen de junkies om illegaal aan Pergolide te komen. Anders moeten de 'Cushing paarden' eigenaren apotheken leeg roven, huisartsen en/of apothekers verleiden, een bank beroven of de staatsloterij winnen. Vind eigenlijk dat de partij voor de dieren zich hier eens mee bezig moet houden. Al die 'kl' regeltjes die alleen maar nadelig zijn voor dieren mogen ze afschaffen/aanpassen.

Op lange termijn zijn die regels echter helemaal niet nadelig voor de dieren. Ze beschermen de dieren tegen het op de markt komen van allerlij wonder middelen die niet werken of absurde bijwerkingen hebben. Zoals al eerder gezegt, die regels zijn er echt niet voor niets.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:42

@ Mist; wat een verhaal zeg. Gelukkig maar dat het nu zo goed lijkt te gaan. Ik heb ook even gegoogled op Abler.com en zie dat het een diergeneesmiddelenfabrikant is in US. Plaats je je bestellingen rechtstreeks bij hen en op recept? Hoe gaat dat dan met verzendkosten? Ik vraag dit omdat voor een eventueel succesvol contact met hen ( ben wel even heeeeel erg voorbarig nu) ook dit soort dingen een rol spelen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:42

Nou ik ben thuis.

Heb een heel lang gesprek gehad.

Eerst kwam de reden waarom BI heeft besloten om Prascend hier op de markt te brengen. Zij zien een enorme daling in de hoeveelheid pergolide wat wordt afgenomen bij de apotheek, en om voor ons het veilig te stellen dat wij nog steeds pergolide tot onze beschikking hebben zijn ze het zelf gaan produceren.
Op mijn antwoord dat Mylan het gewoon blijft produceren antwoordde hij dat ze dat waarschijnlijk zeggen om geen onrust te wekken en opeens het van de markt zullen halen (ben ik het niet mee eens, maar niet relevant om daar een discussie over te beginnen).

Er is geen vaste adviesprijs en een dierenarts mag zelf vragen wat hij wilt. Dit verklaart de prijsverschillen tussen dierenartsen (1.85 en 2.00 euro per mg). Dit is hoger dan bij de apotheek omdat de winst die de apotheek mag maken bovenop het product is vastgesteld (geen idee, dit vertelde hij?) en deze regelgeving is er niet voor dierenartsen. Die kunnen erbovenop gooien wat ze willen.
De inkoopprijs is tot stand gekomen als volgt:
-Er is een contract om tot op lange termijn een zekere hoeveelheid grondstof te krijgen
-Kosten registratie
-Kosten onderzoek
-Marketing
-Kosten voorlichting dierenartsen
-Minder units geproduceerd dan bij een humane fabrikant, waardoor de prijs per unit (mg) hoger wordt

Dit waren volgens hem de reden waarom de inkoopprijs 4 keer zo hoog is als die van de humane pergolide. Het feit dat de prijs waarvoor wij het uiteindelijk kopen is 6 keer zo hoog door de extra winst die de dierenarts maakt tegenover de apotheker.

Ik heb een tweede gesprek aangevraagd, dus ik hoor het graag als jullie nog wat willen vragen of commentaar willen hebben op het bovenstaande.
Vragen over de marketing mag ook, ik ga even duiken in misleidende claims die ze gebruiken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:50

Hmm, geen idee eigenlijk of DA's een max hebben aan de winst die ze op medicijnen mogen maken. Das iets wat ik best eens uit kan zoeken (na mn tentamen that is).
Weet wel dat voor een DA de winst word verdeeld over alle "producten". Dat is dus medicatie, maar ook operaties, advies, kennis etc. Er zijn dingen waar de DA beduidend minder voor vraagt dan het kost over het algemeen, en andere dingen zit juist wat meer winst marge op. Hoe die verdeling precies is, verschilt per DA. Dat ligt maar net aan hoe je verdeling is qua diersoorten die je behandeld, of je veel chirurgische ingrepen doet, etc. Maar de winstmarge op medicijnen is niet direct winst, het is namelijk niet los te zien van de andere "producten" die een DA leverd. Of dat eerlijk is of niet kun je over discuseren. Maar als je de winstmarge op medicatie verlaagt, zal de marge op andere dingen omhoog moeten en of je dat nou moet willen?
Een apotheek werkt zowiezo anders omdat die alleen medicijnen leverd, en ook nog verbonden is met de zorgverzekeringen waardoor er waarschijnlijk limitaties zitten op kosten enzo vanuit de zorgverzekering.

super trouwens dat je hier zoveel energie in steekt Focussed!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:56

Airborn schreef:
dakota schreef:

Op lange termijn zijn die regels echter helemaal niet nadelig voor de dieren. Ze beschermen de dieren tegen het op de markt komen van allerlij wonder middelen die niet werken of absurde bijwerkingen hebben. Zoals al eerder gezegt, die regels zijn er echt niet voor niets.

Dat is waar als het om compleet nieuwe medicijnen gaat, maar niet in dit geval, en geloof mee, ik heb voor een hele grote speler gewerkt (tot 1wk geleden) en ik ben er gillen hard weggerend o.a. door de mentaliteit die hier in dit topic naar boven komt.

Peroglide, net zoas vele andere humane medicijnen, worden na effectief bewezen te zijn ( in bokt is daar ws ok debeet aan want geloof me, ze lezen alles mee!!)gewoon misbruikt om mensen= paarden of diereneigenaren nog even wat exta geld uit de zakken te kloppen als het patent verlopen is. Een safety test is alles wat ze nodig hebben. En laten we eerlijk zijn, niemand ligt er van wakker als ze 30 paarden die al ten dode opgeschreven zijn euthaniseren voor een dergelijke test zolang het maar niet je eigen paard is.

Forums als bokt worden dagelijks gescreened voor discussies als deze, daar hebben ze alle geld en tijd in de wereld voor ! Ik heb er zelfs trainingen voor gehad !!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:12

Mist, maar hoe wil je het regeltechnisch doen als je verschil wil maken tussen geheel nieuwe medicijnen, relatief nieuwe medicijnen en medicijnen na deze?
Voor zover ik weet moet je trouwens ook bewijs van effectiviteit hebben tegen specifieke problemen per diersoort aan de hand van onderzoek. Ook bij al bestaande medicijnen. Alleen kun je dan de eerste stappen van het onderzoek (die waarbij geen dieren worden gebruikt oa, en de eerste opzet onderzoeken bij proefdieren) overslaan of de resultaten hergebruiken.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:59

Hallo allemaal. Heb nu even mee gelezen maar begrijp nog niet helemaal. Ik woon in Luxemburg en heb mijn pergolide in Nederland gekocht. Nu heb ik mijn recept van de dierarts nog. Krijg daarop nog steeds de pergolide bij de apotheek of geven zij mij nu de duren variant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:19

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:12

Goedemorgen. Ik heb net ingelogd en ben de geplaatste posten aan het nalezen.
@Focussed: fantastisch werk. Heel erg bedankt. Ik moet je verhaal even heel goed laten bezinken. Het eerste dat in me opkomt is dat er ergens iets niet klopt. Maar ik moet er even langer over nadenken om het goed te kunnen formuleren.
@Mist: een heel griezelige situatie die je daar schetst. Een bijzonder kijkje achter de schermen.
@Russel: ik heb je link geopend. Dit medicijn wordt volgens die site voorgeschreven aan honden. Verder heb ik nog niet eerder gehoord dat dit medicijn als vervanger kan worden gebruikt voor Pergolide. Wat is de werkzame stof? En is het geschikt voor paarden? Voorzichtigheid is geboden in deze gevallen.
Helaas heb ik vandaag overdag weinig tijd om te reageren.
Ik lees me vanavond verder bij en hoop dan ook te kunnen bijdragen aan de discussie.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:13

@russel, heb je ervaringen met dit middel?

edit, volgens de bokt wiki zijn er verschillende medicijnen in de handel die gebruikt worden bij cushing. Mensen ervaringen met de verschillende middelen??

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:08

Met Pergolide worden toch de beste resultaten behaald bij paarden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:24

cynthiar schreef:
Met Pergolide worden toch de beste resultaten behaald bij paarden.

Pergolide behaalt wereldwijd inderdaad de beste resultaten en bromohuppeldepup merknaam Parlodel is nog veel duurder per maand dus daar schiet je dan ook niet echt veel mee op ;-) :')
Laatst bijgewerkt door fargo op 15-11-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:43

Airborn schreef:
dakota schreef:

ik denk dat het dierenwelzijn hier helemaal niets mee te maken heeft....wel de winst van een pharmaceutische industrie :D .
Ik trap er in iedergeval niet in.
Je denkt toch niet dat een BI er is omdat ze zo graag dieren beter maken?Die zitten er gewoon om geld te verdienen.Bakken met geld.
En dat mag,maar niet over de rug van mijn paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:00

elibeest schreef:
@russel, heb je ervaringen met dit middel?

edit, volgens de bokt wiki zijn er verschillende medicijnen in de handel die gebruikt worden bij cushing. Mensen ervaringen met de verschillende middelen??

Nee, was aan het googelen op ook veel te dure antibiotica voor mijn hond, 21 pilletjes voor een JRT en dat moet dan 54 euro kosten.....dan nog 21 pilletejes bisolvon, ook dosering voor hond van 5.6 kg, a la 6 euro....toch ook van de gekke??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:35

Welnu, één ding is alvast duidelijk: Pergolide van Mylan gaat NIET van de markt!
Dit is mij bevestigd door zowel Mylan in Nederland als door het amerikaanse hoofdbedrijf.
Deze argumentatie ( om maar niet te zeggen 'leugen') van BI kunnen we dus van hun lijstje afstrepen.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:22

Pff, lees ik dit veel te laat. Mijn pony zit helaas net 3 weken aan 1,5 milligram. Mijn dierenarts zei dat er nu een medicijn voor paarden is met een ´kleine prijsstijging´. Nou noem ik dit niet een ´kleine prijsstijging´. Heb de rekening nog niet gehad maar op zo´n manier weet ik niet of ik er wel mee door kan gaan. Dat is de helft van mijn stalgeld!