Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:42

Bij mij wel, waarvan twee zelfs Smoke zijn moeder en zijn broer. Zegt dat wat over ons of over jou? Wij weten dus duidelijk wel wanneer we voor het paard moeten kiezen.... Jij ook???
*geeft zichzelf een dreun dat ze toch weer reageert 8)7 *

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:03

Ariebren schreef:
Maar Mister01, sterkte met het besluit wat je gaat doen met je paardje.

Maar bij mij staat er geen R.I.P paardje in mijn profiel.

omdat je niet lang genoeg paarden hebt en ze daardoor nooit moest afgeven, of omdat je er geen .....om geeft om ze rust in vrede te gunnen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:18

Ariebren schreef:
Maar Mister01, sterkte met het besluit wat je gaat doen met je paardje.

Maar bij mij staat er geen R.I.P paardje in mijn profiel.

Wat een ontzettend nare en lage opmerking richting TS is dat zeg :r

Princesj

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:45

Ts, ik heb de tijd genomen om je topic door te lezen en ik vind het dapper dat je het gaat proberen. Ik heb goede resultaten gezien in een combinatie van longeren en aqua therapie, wellicht iets om te overwegen!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:51

Princesj schreef:
Ts, ik heb de tijd genomen om je topic door te lezen en ik vind het dapper dat je het gaat proberen. Ik heb goede resultaten gezien in een combinatie van longeren en aqua therapie, wellicht iets om te overwegen!

Dankjewel!
Ik zal eens zoeken waar ik zoiets kan vinden (ik woon echt in een uithoek) en ook hoe dat precies in elkaar steekt.
Dankjewel voor de tip!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:55

@ariebren: zulk soort opmerkingen zegt zoveel meer over jou als dat het mij doet!

Ik hoop dat jij je er heel goed over voelt, ik weet wat het is om een paard in te laten slapen en dat daarbij een stuk van jezelf ook sterft, maar dat is wat ik ervoor over heb en hoe groot mijn liefde is voor mijn dieren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:42

TS je zou eens bij je DA kunnen informeren naar mesotherapie mocht je besluiten je paard te willen revalideren. Bij mesotherapie spuiten ze over de gehele ruggenwervel met minuscuul kleine naaldjes de zenuwen in zodat die voor een week of 6 verdoofd zijn. Dit hebben ze met mijn paard op de kliniek ook gedaan zodat ik mijn paard weer kon gaan rijden met de zekerheid dat ze daarbij geen pijn zou kunnen voelen. Mijn paard had dan wel geen KS maar ze associeerde een zadel wel met angst voor pijn. Om dat eruit te krijgen is heel moeilijk maar op deze manier lukte het om over haar extreme angst voor een zadel heen te komen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:40

@ maikeltje: die therapie hebben ze bij mijn ruin dus ook gedaan {in duitsland noemen ze dat dus neuraaltherapie blijkbaar}. Bij mijn ruin heeft dat helemaal niks geholpen. Bij een paard van een kennis wel, maar die had kissing spines in een minder erge vorm.
@ Ariebren: je zet jezelf echt ongelooflijk voor schut met je opmerkingen over KS. Mijn beide paarden met KS hadden geen enkel probleem met opzadelen of met opstappen! Stonden gewoon stil met de oren naar voren. Verder vind ik je ronduit onbeschoft met je opmerkingen richting TS. Misschien ook wel omdat ik mezelf aangesproken voel door je opmerkingen. Ik kan namelijk een heel rijtje R.I.P zetten en dat betreft allemaal kwaliteitsvolle paarden die gewoon veel pech hadden en de meest uiteenlopende {en vaak zeldzame} dingen mankeerden, waar je als fokker/eigenaar/trainer gewoon helemaal niks aan kunt doen. Of jij hebt gewoon heel veel geluk met je paarden, of je bekijkt je eigen paarden door een roze bril en sluit gewoon je ogen voor eventuele gebreken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 12:50

maikeltje schreef:
TS je zou eens bij je DA kunnen informeren naar mesotherapie mocht je besluiten je paard te willen revalideren. Bij mesotherapie spuiten ze over de gehele ruggenwervel met minuscuul kleine naaldjes de zenuwen in zodat die voor een week of 6 verdoofd zijn. Dit hebben ze met mijn paard op de kliniek ook gedaan zodat ik mijn paard weer kon gaan rijden met de zekerheid dat ze daarbij geen pijn zou kunnen voelen. Mijn paard had dan wel geen KS maar ze associeerde een zadel wel met angst voor pijn. Om dat eruit te krijgen is heel moeilijk maar op deze manier lukte het om over haar extreme angst voor een zadel heen te komen.

Ik zal het eens overleggen met de da wat hij hiervan denkt, zelf heeft hij dit niet als optie genoemd.
Bedankt voor je tip!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:09

Ariebren schreef:
Ik heb alles terug gelezen.

Vooral wat me opviel waren de supplementen.
De osteo adviezen.
De zadelpas service, ook voor western ??
Enz, enz, enz.
Jonge paarden hebben vaak door wisselen van de kiezen vaak een pijn probleem.

KS, is een continue pijn en juist dan zal het paard nooit met geweld uitbreken, want dat doet heel erg zeer.

KS geeft een zadel en opstap probleem, geen explosie.

Je kunt nooit door het generaliseren van kwalen en gevolgen daarvan oordelen wat een paard wel of niet heeft.
Kissing spines kunnen zich op enkele tot meer wervels voordoen, onder het zadel of net achter het zadel, bij de lendenpartij. Afhankelijk van waar het zit heeft het paard er in meer of mindere mate last van.
Ik ken drie gevallen van KS, waarbij 2 paarden nog prima te berijden waren wel met hun randvoorwaarden, d.w.z. dat bepaalde oefeningen waarbij meer verzameling wordt gevraagd (vanaf de M) eigenlijk niet fijn meer ging. Gewoon op recreatief niveau paardrijden ging prima. Een ander paard dat het had zat nog in de "garantie"periode na aankoop en is teruggegaan.
op de linkerhand liep hij zonder problemen, maar op de rechterhand bokte hij net zo lang tot je eraf lag.
Je ziet, alle 3 ervaringen verschillen al van elkaar. Super dat TS haar paard die kans wil geven.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:57

Even ter verduidelijking: ik wil mijn paard niet met pijn laten lopen!

De da van de kliniek heeft me verteld dat er heel veel paarden zijn met ks, waarvan er heel veel ook nog in de sport lopen, maar er zijn ook paarden ingeslapen voor ks in mindere mate als smoke heeft.
Ook gaf hij me duidelijk aan dat de kans dat hij pijnloos is na het inspuiten en serieus trainen is een serieuze kans.
Wanneer de kansen klein waren zou ik er niet aan beginnen en hem inslapen, hoe moeilijk het ook is.

Dit is de enige kans die ik geef, ik ga hem niet blijven inspuiten en nog allerlei andere dingen proberen, maar wil dit een eerlijke kans geven, juist ook omdat hij nog maar zo jong is.

Wanneer ik hem ga laten inspuiten moet ik even gaan bekijken, ik heb 2 weken geleden te horen gekregen dat mijn andere paardje kogelartrose heeft en moet even kijken hoe dat loopt de komende paar weken.
en het financiele plaatje moet ook kunnen.

Voorlopig staat smoke helemaal happy op de wei, en het wandelen vind hij helemaal geweldig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:16

Vandaag mijn merrie ook op de foto gehad omdat ik al heel lang twijfel of ze wel goed is vanwege spanningsproblemen onder het zadel.
Ook 1 wervel (onder het zadel) KS.
Maar de thermografie gaf daar weer geen extra warmte aan, dus veearts twijfelde eraan of ze er echt last van zou hebben, in ieder geval niet onbelast.
Leg je het zadel erop en ga je er op zitten zakt de rug altijd wat in waardoor er meer druk onderstaat op de wervels, dus het was ook niet uit te sluiten dat ze er onder het zadel last van zou hebben.
Advies was nu om straks weer met longeren te beginnen (ook omdat ze net een osteopatische behandeling heeft gehad) en dan een aantal dagen pijnstillers te geven en dan ook te gaan rijden met de pijnstillers.
Zo zou ik kunnen merken of het verschil maakt.
Als het duidelijk verschil maakt zal ze er dus last van hebben met rijden, zo niet zit haar spanningsprobleem toch ergens anders...

Scheelt voor mij dat mijn paard ook voor de wagen loopt en aan de lange teugel.
Zo hebben we nog genoeg onbelast te doen en is rijden geen must.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:16

@nouvel: wat vervelend om te horen zeg!
Zo zie je maar dat het ook niet zo makkelijk is te beoordelen adhv thermografie.
Fijn dat je ook aangespannen kan werken.

Ik heb er zelf ook over zitten denken om hem te gaan beleren voor de kar, maar ben er nog niet echt over uit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:22

feit is wel, als je met de wagen zo'n paniekaanval krijgt heb je pas echt een groot probleem. een paard met zadel aan de kletter is één ding, maar een paard en wagen aan de kletter is daarmee echt niet te vergelijken...

ik hoor wel dat het in veel gevallen de oplossing is. zo hadden wij een paard op stal dat nooit meer bereden mocht worden door artrose in de hals. dit betrof een zeer goed paard welke dus een tweede kans heeft gekregen voor de wagen. laatste wat ik ervan gehoord heb is dat dat erg goed beviel, paard heeft met mennen nergens last van.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 12:38

@merrieveulen: dat is ook de twijfel die ik heb, al is het wel zo dat die paniek aanvallen alleen gebeuren met zadel op, maar idd een paard op hol met een kar is echt niet grappig.
Ik ga eerst eens zien hoe hij straks op een passoateugel gaat reageren, het is alweer lang geleden dat hij een touw of band achter zijn billen heeft gehad. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:45

Je kunt inderdaad al heel veel oefenen zonder er daadwerkelijk een wagen achter te hangen...
Pessoa, tuig op, er achter lopen, dubbele longe, etc...

En als hij dan onbelast helemaal geen problemen geeft kun je gaan slepen, als dat ook probleemloos gaat kun je 'm volgens mij ook wel inspannen met een ervaren iemand erbij...

Mijn merrie is in ieder geval heel veel sterker en bespierder geworden door het aangespannen werk...

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:15

Heb net het hele topic doorgelezen (of tenminste in ieder geval de berichten van TS) en het eerste waar ik aan moest denken bij het verhaal was inderdaad Kissing spines. Juist door die pijnscheut, dus vind het erg typisch dat er geroepen wordt dat dit niet kan...

Ik hoop voor jou, Mister01, dat hij goed reageert op het inspuiten en dat je het langzaamaan zijn spieren kunt opbouwen zodat die sterk genoeg zijn om pijn te voorkomen en je wellicht gewoon lekker aan de slag kan. WAnt inderdaad kissing spines kan heel veel verschillende reacties geven! Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:45

Nouvel schreef:
Je kunt inderdaad al heel veel oefenen zonder er daadwerkelijk een wagen achter te hangen...
Pessoa, tuig op, er achter lopen, dubbele longe, etc...

En als hij dan onbelast helemaal geen problemen geeft kun je gaan slepen, als dat ook probleemloos gaat kun je 'm volgens mij ook wel inspannen met een ervaren iemand erbij...

Mijn merrie is in ieder geval heel veel sterker en bespierder geworden door het aangespannen werk...

klopt. het zou natuurlijk mooi zijn als je daarmee aan de slag kunt en er ook werkelijk wat aan kunt verbeteren.
iig fijn te lezen dat je er serieus mee bezig bent, en inderdaad, laat je begeleiden door een ervaren menner. Aangespannen rijden brengt nu eenmaal heel andere risico's met zich mee dan ohz.

maar goed, wat je ook doet, doe het vooral rustig aan. eerst eens even alles goed laten bezinken, een besluit nemen wat nu te doen kan altijd nog.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:59

Nog even aanvullend op het mennen...
Leeg mennen (dus erachter lopen) wordt hier enorm veel gebruikt in de revalidatie. Ook met KS. Dus dat is altijd een goede optie, net als 'long reining', waarbij je dan weer wat meer spieren opbouwt.

Maakt het trouwens uit of hij al dan niet een bit in heeft?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:36

ik ben zelf helemaal niet bedreven in mennen of met paarden voor de kar in het algemeen, ben een echte ruiter :o
ik rij vanaf mijn 7e jaar tot mijn 24e engels en daarna fanatiek western.

maar sowieso als ik besluit om hem te beleren voor de kar dan breng ik hem naar ervaren menners die het hem kunnen leren, ik ga niet zelf lopen proberen, met alle risico's van dien.

voorlopig ga ik longeren, en dan kijk ik wel even waar het schip strand en wat we dan gaan doen.
natuurlijk hoop ik diep in mijn hart weer met hem te kunnen gaan rijden, al is het maar op een staprondje :D :D
maar dan moet hij wel pijnvrij zijn, anders houd het gewoon op, het is nu eenmaal een pijnlijke aandoening die bij elk paard anders afloopt, en die van mij kan heel heftig worden van de pijn (heeft hij inmiddels wel laten zien).

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:37

is er een soort van lijstje waar je paard aan moet voldoen wil hij geschikt zijn om voor de kar te beleren?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:57

ik heb je een pb gestuurd

je kunt sowieso longeren met dubbele longe, er achter lopen en hem goed op de stem leren reageren, als hij dat ontspannen doet ben je al een heel eind...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:11

nu, niet per direct. er zijn natuurlijk dingen die je gedurende de training en opleiding van het paard tegenkomt waaraan je eea kunt aflezen.

ik heb twee paardjes aangespannen lopen (ééntje tijdelijk eruit nu maar maakt niet uit), de één is een echte zenuwpees die heel lief is maar snel angstig en ook nog eens pech heeft gehad met een paard dingetjes. hij heeft meer tijd nodig en alles in kleine, duidelijk stappen, veel mentale begeleiding. Hij is ook de slimste van het stel, als hij iets doorheeft zit het er ook écht in. juist zijn slimmigheid maakt dat hij je niet zomaar 'op je woord gelooft', en dat hij nogal eens wantrouwig kan zijn, en een onverschilligheid mist die mijn andere pony wel heeft.

mijn andere pony Flicka is gewoon hup voor de wagen knuppen en gaan met die banaan, die span je in je eentje in terwijl ze los staat, daarmee rag je door de sloot etc. etc. hoe gekker hoe liever is het bij haar. met dingen die een hoop paarden spannend vinden is zij heel onverschillig, alles wat mensen doen is leuk (behalve trekkers), dus zal het wel goed zijn ook.

beide in het rijden superfijn, maar totaal verschillend. Flicka is heel pittig in het rijden, en zo wil ze het ook graag. Zneddie is juist heel gematigd en serieus in het werk, terwijl je eerder andersom zou verwachten.

maar goed ik dwaal af, nee er is eigenlijk geen standaard norm voor welk paard wel of niet. ras maakt niet uit, karakter wel. een goede trainer ziet snel genoeg of het wel of niet wat is, en zelfs dan kan je nog dingen tegenkomen. een paard is nu eenmaal nooit helemaal te voorspellen.

en er zijn zeker paarden die niet geschikt zijn voor het mennen en dat ook nooit zullen worden, ook al zijn ze met rijden oid nog zo braaf.

leuk om zelf te doen is lange lijnen/ lange teugel, je kunt dat in één training leuk combineren met dubbele longe. op de cirkel voor draf, en in stap kan je alle kanten op. aan de lijnen kan je eigenlijk alles doen wat ohz ook kan, maar dan zonder zadel en ruiter. denk dus ook aan zijgangen, verzameling, pirouettes (en dus misschien zelfs spins? nooit geprobeerd haha!), tot de hogeschool aan toe. en dat is iets wat je prima zelf kunt gaan doen, het lastigste vond ik in het begin het vertalen van de rijhulpen naar de lijnen-hulpen. de lijnen doe je laag aan de singel zodat je met de lijnen hulpen aan de achterhand kunt geven. lijn tegen de heup = achterhand opzij zetten, bijvoorbeeld.

vanuit het langelijnen kan je vast en zeker al een aardig beeld krijgen van jouw paard als menpaard. als het lekker gaat kan je er eens een paar strengen aan doen en iemand wat weerstand laten maken, dat soort dingetjes.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:50

bedankt voor je pb Nouvel, ik zal er eens over nadenken.

het voor de kar lijkt me aan de ene kant heel erg leuk, maar aan de andere kant zie ik gelijk van die youtube filmpjes in mijn hoofd met wat er allemaal mis kan gaan :o
en misschien omdat ik er ook totaal geen ervaring mee heb dat ik spoken zie terwijl ze er helemaal niet zijn :D

ik weet wel van de zadelmak-maak-training dat hij de eerste 10x ongeveer echt enorm is gaan crossen om weg te komen.
en ik ga dus ook de nodige voorzorgsmaatregelen treffen als ik hem een passoateugel om ga doen (deuren dicht end. :D )
het vervelende is dat ALS hij gaat rennen hij overal doorheen loopt en de weg op rent, met alle gevaren van dien, en dat terwijl hij aan de hand en met wandelen echt zooooooo relaxed is.

dus ik ga tijdens mijn longeren eens kijken hoe het gaat, en dan kan ik altijd nog kijken of ik hem laat omscholen of niet.

wel heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:08

voor het uitzoeken hoe hij ertegenover staat iets achter zijn gat te hebben bestaat een heel eenvoudige, veilig uit te voeren oefening.

werkt als volgt, ga links van je paard staan met een lang touw (handschoenen aan!), en doe het touw voor de hals langs, naar achteren over de schoft. je hebt dan hetzelfde als wanneer je alleen een rechterteugel eraan hebt. met je rechterhand werk je heel rustig het touw verder naar achteren, rest van het touw hou je in de linkerhand. hou iets contact op het touw om te voorkomen dat je paard naar je toedraait en met je meeloopt. zo werk je rustig door tot je het touw over de achterhand kunt laten zakken tot in de knieholte. op dat punt neem je contact en geef je het commando voor voorwaarts. het paard zal de 'rechterteugel' voelen, én het touw om zijn lijf, en de weg van de minste weerstand volgen. dit houdt dus in dat hij een rondje gaat maken, rechtsom, uit de druk van het touw. als hij draait doe je een paar passen naar achteren ten teken dat hij weer bij je kan komen.

dit doe je langs beide kanten. waar je op let is dat hij rustig blijft, rustig wegstapt, niet het hoofd in de nek gooit maar deze laag ontspannen houdt. als je de lijn naar achteren werkt over zijn lijf hou je uiteraard constant in de gaten hoe zijn reacties zijn, niet elk paard staat direct toe dat je de lijn tot in zijn knieholte werkt.
als hij dit goed doet, zonder stress en met het hoofdje laag, op beide kanten, dan kan hij ook in de pessoa.

in plaats van de pessoa kan je ook een stuk elastiek in de knieholten hangen met een bontje erom, en deze vastmaken aan de singel. op die manier heb je voor het lijf hetzelfde effect maar kan het paard zich nooit in de eigen mond schoppen. het elastiek kan je steeds wat strakker zetten, zodat het paard de achterbenen steeds wat meer moet gaan onderbrengen. zelf gebruik ik hiervoor dik elastiek uit de botenwinkel, of de broek van het tuig met een stuk elastiek dat van de broek naar het schofttuig of borsstuig loopt.