[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:55

Die van mij houd van de deken in het 'jeukseizoen' zelfs de deken die over zijn hoofd moet. 's Winters moet ik niet met die deken aankomen. Dan zou hij nog gaan stijgeren om er aan te ontkomen. Maar 's zomers steekt hij zijn neus er zelf in.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:56

omdat mijn pony het er niet mee eens is dat ze dat ding op moet.
slechte ervaringen uit verleden.
ze kan zichzelf ook uitkleden(ja, in een vorig leven was ze vast stripper), dus blijf dekens een beetje tricky vinden.
dus zolang we kunnen smeren smeren we, deken is het uiterste redmiddel.
(vorig jaar heeft ze ook zonder gestaan, dankzij zorgvuldig smeren en rantsoeneren. klein beetje schuur en klein beetje jeuk.)

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:59

Ik wil die van mij eigenlijk tot april zonder deken laten (dus hoop dat het gaat lukken)
smeer al wel 2 a 3 keer in de week derfen.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:15

Citaat:
Hoe groot is maat 7?

Maat 7 heb ik gekocht voor mijn friese merrie van 1.66
Omdat ze de laatste 2 jaar meer gereden is en dus meer bespiering heeft gekregen zit hij net te strak bij haar borst en billen.
Maar voor een wat slankere fries, grote fjord, haflinger, daar zou hij goed voor zijn.. even googlen, dan vind je maattabellen voor de boettdeken.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:19

Citaat:
Waarom? Overdag zijn er toch ook gewoon knutten? Zeker 's ochtends ook. Als je echt niet wil dat je paard gestoken wordt kan je hem toch beter gewoon 24/7 ophouden? Behalve tijdens het rijden dan...

Ik heb dat met de vee arts besproken en als het echt heel zonnig weer is dus zonder kans op regen dan zitten er geen muggen.
met zonsopgang en zonsondergang zitten de muggen er.. en als het warm is en kans op regen dat het zo broeierig is.. dan zitten ze er ook.
Als het dus lekker weer is en vooral met een windje gaat de mijne lekker zonder deken naar buiten.. tussen 11 en 4.. rest heeft ze deken op en gaat perfect!
Maar elk paard is anders.. elk paard reageert op andere middeltjes dus het is zelf uitproberen waar de jouwe het beste op reageert.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:21

Oke dankjewel voor je uitleg :)
Die van mij heeft nog geen eczeem maar wel grote kans dat ze het gaat krijgen, daarom nu preventief de deken erop :)
Ik heb helaas ook geen tijd om zomaar altijd bij haar te zijn, en 's ochtends voor de schemer ga ik toch ook echt niet doen iedere dag ;)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:22

Mijn paard wou de deken ook niet op in het begin. En een fries van 1.66 die dan even dr hoofd omhoog doet is niet makkelijk.
Maar nu na een aantal seizoenen... geen centje pijn.
Niet 2x proberen en opgeven.. blijven doen.. met beloningen desnoods.. deken goed over je arm pakken, snoepjes in je hand.. en hoppa.. in 1 keer erover heen..
Van lief en lee gaan ze het accepteren en is er niks meer aan de hand.
Veel mensen geven het te snel op.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:24

dat zal ik maar niet persoonlijk opvatten ;)
pony lief in nu eenmaal niet gemakkelijkste, laten we het daar op houden.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:25

Citaat:
Oke dankjewel voor je uitleg
Die van mij heeft nog geen eczeem maar wel grote kans dat ze het gaat krijgen, daarom nu preventief de deken erop
Ik heb helaas ook geen tijd om zomaar altijd bij haar te zijn, en 's ochtends voor de schemer ga ik toch ook echt niet doen iedere dag

Voor de schemer doe ik hem ook niet af hoor.. ben gekke henkie niet ;) haha.
Nee gewoon lekker op laten, als je een deken hebt die goed past is daar niks meer aan de hand.
In de winter zouden ze wel met 3 dekens kunnen staan en in de zomer is een eczeemdeken zielig??
Maar goed..als het kan met mooi weer lekker af doen.. kan het ook even lekker luchten onder de deken..
En anders lekker op laten..
Goede eczeemdekens ventileren erg goed, de mijne zweet nooit onder de deken en met regen is ze ook nooit lang nat.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:27

minikatje schreef:
dat zal ik maar niet persoonlijk opvatten ;)
pony lief in nu eenmaal niet gemakkelijkste, laten we het daar op houden.

Nee natuurlijk niet maar heel veel paarden zijn niet de gemakkelijkste.
Maar jij kent je paardje het beste en wat niet gaat gaat niet.
Maar ik geef niet op... ik kon 4 jaar geleden me fries niet eens rijden.
kon niet eens op en af stappen, was levensgevaarlijk, laat staan de weg op...
En nu rijden we lekker buiten.. nouja, lekker... haha..
Bedoel het niet zo op jou hoor maar als een paard iets niet wilt of iets niet goed vind wil niet zeggen dat je hem meteen zn zin moet geven.
En veel doen dat wel ;)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:27

Mijn haflinger had nergens last van bij haar vorige eigenaar (werd verteld in ieder geval), maar sinds ze bij ons staat en dan met name in de wei en bij een stilstaand watertje is het feest met de jeuk hoor :n Deken vindt ze gelukkig niet erg, maar als ik hem 2x verkeerd om aandoe en voor de 3e keer goed wil aandoen vindt ze het ook niet leuk meer :=

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:30

Hahaha.. het blijven beesten.. en soms ook erg eigenwijze ;)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:58

Iemand bekend met het volgende smeerseltje? Dit verkoopt mijn DA.

TKC 97 is een natuurlijke lotion die efficiënt het schuren van paarden ter hoogte van manen en staart oplost, voornamelijk in de warme maanden. Deze lotion houdt ook de meeste insecten zoals vliegen en dazen op afstand.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:59

Die van mij is nog jeukloos maar is altijd laat. Normaal kan ze tot ongeveer half april zonder deken en dan durf ik het niet meer aan, ook omdat ze dan weer langzaam aan op het gras gaan.
Stalhouder let ook goed op, rolt ze teveel dan gelijk de deken op. Ze schuurt niet gelijk, begint altijd met meer rollen.

Ik kreeg de tip om Cavalesse te gaan voeren. Dit zou er voor moeten zorgen dat ze zonder deken kan als ik er zo snel mogelijk mee begin. Iemand ervaring hier verder mee? Negatief/positief beide is welkom!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:03

Iemand een idee of lijnzaadolie kwaad kan?
Hoeveel geef je er dan ongeveer van?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:20

Ook met deken heeft Vän last van jeuk in de zomer. Hij reageert helaas op heel veel. Hij schuurt dan ook, maar als hij door de knutten wordt gestoken, dan is het pas echt een hel. Ik smeer derfen om de paar dagen. Hangt af van hoe erg zijn jeuk is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:22

Lijnzaadolie kan voor geen enkel paard kwaad. Goed voor huid en haar.
Wij geven elke dag 2 lepels vol over het voer.

Daarnaast geef ik 2x per jaar een kuur gekookt lijnzaad voor het zand. Werkt super.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:26

Wij geven hier elke maand in de winter een kuur van 5 tot 7 dagen, en in de zomer meer om de maand, dan staan ze namelijk meer op het gras. Maar dit jaar gaat het anders worden dus mijn pony's blijven waarschijnlijk elke maand een kuur krijgen!

Edit] ik heb het hier over gekookt lijnzaad.

Lijnzaad olie geven wij niet meer, we hebben nu even zonnebloem olie, maar als die op is komt er weer lijnzaad olie.
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 22-03-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:55

ok super, dan begin ik morgen met lijnzaadolie :j

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:23

Lijnzaadolie werkt prima bij mijn haflinger. Geef hem nu met het verharen zo'n 50 ml per dag en de haren vliegen er vanaf :D

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:38

Ik weet trouwens niet hoe het met jullie zit, maar ik vind het heel irritant, iedere x die lange berichten met gequote posts over waar je paard staat en of hij/zij last heeft ja of nee. Moet ik zo ver scrollen :+

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:53

ik meld me!
heb sinds 5 januari een nieuw paard, die zijn staart nu schuurt... baal er echt ontzettend van!
heb nog een minipaardje thuis staan die lichte zomereczeem heeft en die heeft nu nog nergens last van.
maar goed, wat kan ik tegen het staart schuren doen?
heb hem al ingesmeerd met sweet itch wat ik voor mn eczeemer gebruik, dit hielp niet echt..
ook voer ik ze allemaal knoflook,
en heb gister op advies van mn instructeur de staatwortel gewassen met de tuinslang en dan flink erin "krabben" zodat hij er hopelijk minder last van krijgt..
en ik heb ergens gelezen dat het helpt om er anti klit in te spuiten, dit heb ik dus ook al gedaan,
en morgen wordt een wormenkuur gehaald..

is er verder nog iets wat ik kan doen? tips of adviezen zijn meer dan welkom!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:06

Malenka schreef:
Die van mij houd van de deken in het 'jeukseizoen' zelfs de deken die over zijn hoofd moet. 's Winters moet ik niet met die deken aankomen. Dan zou hij nog gaan stijgeren om er aan te ontkomen. Maar 's zomers steekt hij zijn neus er zelf in.

dat doet appie ook, winters een boos hoofd richting deken en zomers houd ik de deken voor en steekt hij zelf zijn hoofd er in.
maar eczeemdekens zitten natuurlijk ook een stuk losser en fijner dan winterdekens.
het enige grote nadeel is zomers wel eens dat we beien statosch zijn als ik de deken er af haal

in elk geval loopt appie nog lekker bloot rond en zonder jeuk terwijl de eerste luizen en schimmelpaarden bij ons zoich helemaal suf jeuken
hahaha

en waarom doen de smileys het bij mij niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:08

__YSB__ schreef:
Iemand bekend met het volgende smeerseltje? Dit verkoopt mijn DA.

TKC 97 is een natuurlijke lotion die efficiënt het schuren van paarden ter hoogte van manen en staart oplost, voornamelijk in de warme maanden. Deze lotion houdt ook de meeste insecten zoals vliegen en dazen op afstand.

ik,wij hebben het wel op stal.
ik gebruik het liever niet,het is echt een olie en kan in de zaon flinke nare plekken geven.
op zich werkt het wel,maar dan moet je het echt alleen maar gebruiken bij bewolkt weer

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:27

ellepel schreef:
Malenka schreef:

dat doet appie ook, winters een boos hoofd richting deken en zomers houd ik de deken voor en steekt hij zelf zijn hoofd er in.
maar eczeemdekens zitten natuurlijk ook een stuk losser en fijner dan winterdekens.
het enige grote nadeel is zomers wel eens dat we beien statosch zijn als ik de deken er af haal

in elk geval loopt appie nog lekker bloot rond en zonder jeuk terwijl de eerste luizen en schimmelpaarden bij ons zoich helemaal suf jeuken
hahaha

en waarom doen de smileys het bij mij niet?

Erg is dat he? Word er altijd helemaal gek van al die haren die naar je toe vliegen, Bluuh :P

Mijn pony duwt ook altijd haar hoofd in de deken, heel lief! Vorig jaar met de winter ook onder een deken gehad, nou dat vond ze idd veel minder leuk! Volgens mij weten ze het best!