Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:01

Chaos schreef:
Ik hoop ook maar dat het niet verder uitbereid...

Waarom reageren mensen hier zo raar op anderen die willen enten? Ja het werkt misschien niet, het kan wel de gevolgen minder ernstig maken. Ja het is een dure enting en de hele stal moet enten. Maar als je Rhino hebt meegemaakt dan probeer je alles om dat te voorkomen.

Juist goed dat steeds meer stallen gaan enten!

Overigens zijn bij ons jaren geleden 2 GEZONDE paarden overleden...

ca 20 jaar geleden stond ik op een stal waar ook een paard binnengekomen was met Rhino. Toen werd aangegeven dat op dat moment enten geen zin meer zou hebben omdat de besmetting wellicht had plaatsgevonden, althans voordat er antistoffen door de paarden gemaakt zouden kunnen worden.
Alle paarden moesten dagelijks getemperatuurd te worden ter controle en zij mochten ik meen een maand of drie het terrein niet af.

Verder werd er toen aangegeven dan enten alleen zin had als alle paarden geent zouden worden, als een persoon op stal zijn paard niet zou laten enten zou de enting bij de andere paarden ook geen zin hebben.

stalnijmegen

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:09

aangezien er op een pensionstal best wat wisseld qua paarden is het denk ik best moeilijk daar een mooi schema te krijgen ivm rhino-entingen.
prive is het dan net weer iets makkelijker te hanteren.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:17

@ Naomi_Star & @goldenarrow

bedankt voor jullie reactie, hier hebi k zeker wat aan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:30

Dat klopt helemaal. Daarom is het op onze stal een eis. Wil je niet tegen Rhino enten? Prima. Maar dan moet je een andere stal zoeken. Paarden worden de eerste keer Rhino ook al geent voor ze bij ons komen.. Als ze bij ons staan doen ze mee met een vast ent-schema.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:37

nou nou wat een gedoe zeg!!!
ik wens iedereen die er mee te maken heeft heel veel sterkte toe..
allebei mijn paarden staan in de buurt van groesbeek dus ben ook erg bezorgd en volg ik dit topic, heb ook al extra vitaminen gekocht het zal wel niet helpen maar het schaadt ook niet.
Heb de smid ook maar afgebeld voor de zekerheid daar wacht ik nog wel even mee.
gelukkig worden ze allebei geent, nu is het voor iedereen opletten en afwachten.
STERKTE.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:41

@bianca23: Ga je ze nu nog enten? Dat raad ik ten sterkste af. A. omdat het nu toch geen nut meer heeft, je paard kan niet op tijd antistoffen ertegen ontwikkelen, B. omdat het de weerstand van je paard verslechterd en hij daardoor dus vatbaarder is voor ziektes (en dus ook rhino) en C. tegen deze variant bestaat geen werkend vaccin.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:47

Mocht iemand weten of het in de buurt van dorpje zeeland ook is wil diegene me dan pb sturen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:48

Golan schreef:
Citaat de hoefslag: 'Rhinopneumonie werkt als een herpesvirus' dus dat is misschien best logisch

Rhino is herpes inderdaad. Dus vandaar.
Voor de liefhebbers, dit vond ik zo snel:

a. http://users.ugent.be/~kbaert/BGarr%C3%A9.pdf , zie p. 180 conclusies
b. http://www.facs.sk.ca/pdf/EHV%20Neuro.pdf, zie p. 163 rechter kolom
c. http://www.ivis.org/proceedings/aaep/20 ... s/IVIS.pdf, zie abstract, p. 1
d. http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3507000120, zie abstract (ganciclovir kwam als beste uit de bus, daarna acyclovir)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:04

Ik ben ook wel benieuwd welke stal de 'derde stal' is... wil iemand die het weet me een pb'tje sturen? :)

Mijn tinkie staat ook in de Vennen, dus ik word wel een beetje nerveus van deze geruchten. :o

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:06

goldenarrow: NEE ze zijn allebei al 2jaar lang geent op rhino dus dat is allang gebeurd, gewoon in hun vast ritme!! heb alle pagina's gelezen van deze post dus weet dat je dat nu echt niet meer moet doen!!
bedankt voor je waarschuwing, we moeten nu samen allemaal opletten.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:07

oh ja die derde stal zou ik ook graag via pb willen horen, aangezien het allemaal op 10km afstand ligt zowat.
bedankt alvast

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:14

Sterkte voor alle eigenaren die er nu mee te maken hebben, hopelijk verspreidt het virus niet verder..

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:20

Jongens er is echt geen derde stal. Ik kreeg namelijk een privebericht met daarin de stal waar het om zou gaan en ik ken veel mensen die daar staan en dat is dus echt weer een broodje aap verhaal. Die stallen hebben gewoon voor de zekerheid net als bij mij op stal de deur op slot gedaan (bij wijze van dan hè) voor vreemden...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:30

Kan iemand me de stallen pben?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:31

Lees nieuwsbericht.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:33

Dankjewel...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:33

Ooh ik woon in Elst. Hopen dat het niet verder uitbreekt.... Volgende week komt de hoefsmid, die komt overal.... Kan iemand mij ook de stallen pben? Aangezien ik nu in boedapest zit en niet in de zorgen zit.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:42

Staat op de voorpagina!

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:54

Kijk op voorpagina nieuws, daar staan de twee stallen genoemd

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:54

Hoorde dat bij ons een paard zo was omgevallen in de bak. Ieder geval onze stal waarschuwen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:56

@HenJ: Van die stallen was ik inderdaad op de hoogte. Ik bedoelde die zogenoemde 'derde stal'

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:00

Ik ga hier geen namen noemen, worden toch verwijderd. Het zou inderdaad om jouw stal geen maar ook nog een andere daar in de omgeving. En bij beide is er dus niets van waar dus dan maakt het niet uit om welke stal het ging!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:19

Je kleren kun je gewoon wassen hoor. Hoorde vandaag dat verspreiden via mens erg kleine kans is. Dan moet je net snot ofzo van een besmet paard aan je jas hebben en je gezonde paard eraan likken bijvoorbeeld.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:22

MissAmazone schreef:
Je kleren kun je gewoon wassen hoor. Hoorde vandaag dat verspreiden via mens erg kleine kans is. Dan moet je net snot ofzo van een besmet paard aan je jas hebben en je gezonde paard eraan likken bijvoorbeeld.

Nou dan heb je het toch verkeerd gehoord! Misschien het topic goed lezen of ff googlen!!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:26

Lambiekske schreef:
MissAmazone schreef:

Nou dan heb je het toch verkeerd gehoord! Misschien het topic goed lezen of ff googlen!!

Ik heb gebeld met de veerkracht zelf. En de kans was volgens hun erg klein.