Dat een dierenarts inslapen adviseert wil niet zeggen dat iets niet te genezen is, het is vaker een afweging van huidige staat, dierwaardig bestaan tijdens de langdurige hersteltijd, zeker mbt tot de meest waarschijnlijke prognose. Ook staat lang niet ieder paard bij een eigenaar of onder zulke gunstige omstandigheden dat optimale verzorging ook kan plaatsvinden. Met een of twee maal daags een zakje pijnstillers ben je er dan vaak niet. dan moet er toch ter plekke een totaaloverzicht gemaakt worden waarop een advies gegeven wordt. Zeker als de kwaal valt in de categorie dat er meer geluk bij nodig dan wijsheid. Dan kun je een paard of ander dier toch behoorlijk veel leed en pijn besparen. ook dat is een taak van een dierenarts.
Healing en reading kan dus ook een reden zijn waardoor een paard langer dan nodig geen paardwaardig leven heeft. Het kan dus ook een noodzakelijke beslissing ten gunste van je paard uitstellen.
Ik ken trouwens legio voorbeelden van paarden met vooral pees en spierblessures die eigenlijk niet te behandelen waren, die uiteindelijk na een erg lange rustperiode op de wei alsnog herstelden, niet allemaal even goed, maar daar kwam naast de factor tijd, geen mensenhand aan te pas, je moet het dan wel treffen en een paard hebben dat zich kan schikken in zijn kwaal, zodat het ook een kans op herstel heeft en soms staat het karakter of gedrag van een paard zelf dat ook in de weg. In Nederland heet dit een paard naar dokter Groen sturen.
Soms kom je er ook achter dat het eigenlijk lang niet altijd uitmaakt of je nu wel of niet iets doet, wat je doet hoeft niet de reden te zijn dat iets weer goed komt.
Het is ook geen reclame om bij een paard dat mogelijk een fors trauma heeft opgelopen aan hals, nek of rug, zonder eerst via röntgen te controleren of er geen breuken of zwellingen rond het ruggenmerg zitten, te gaan wrikken en duwen aan een paard.
Een van mijn paarden was van de week een beetje sip, ze waren beiden geënt, het ene paard reageerde helemaal niet op de enting, de andere was gewoon sip. Ik ben gaan kijken naar de eventuele bijwerkingen van de enting en ja, dat kon.
http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 065467.pdf dat heb ik dus wel gelezen ( of geread) maar nog kan het een andere oorzaak geweest kunnen zijn. De ruin was echt een dagje sip en gelukkig nu weer helemaal de oude.