Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:18

:') :D Die Whizz

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 23:08

Whizz en ik zijn nu op 5 weken boxrust. Het gaat gelukkig best hard, maar we moeten nog even! Morgen mag hij naar 9 kg kuil! We komen er wel!!

Hoe gaat het met de andere paarden???? Goed hoop ik!

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:14

Ik meld me ook even. Mijn paard is ook geopereerd toen hij 8,5 jaar oud was. Hij is nu 13,5 jaar oud, de stress is nog nooit weg geweest, hij loopt weer concours zzlicht. Maar hoe vaak ik niet onverrichter zaken naar huis ben gegaan omdat hij "vreemd" deed op de trailer zijn ontelbaar.

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie paarden

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:20

Hier vandaag weer voor het eerst erop gezeten!

Gaat goed, alleen tja wel weer wat stress, want kunnen de darmen dat wel aan en geeft het geen problemen, jullie kennen het wel :o
Heb weer paar keer vanavond met oor naar darmen staan luisteren waarvan ik 2 keer een borreltje hoorde, wat er dus voor heeft gezorgd dat ik nog maar even wakker blijf :+

Alleen ik merk wel dat haar darmen nu na bijv. longeren of als ze heeft gerold, haar darmen ook meer geluiden produceren.
Dus soms eens een borreltje tussen de kraakgeluiden door.
Zal het nu dus ook wel zijn, maar ja, mutserig hè :+

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:07

bojangles, ik ben ook nog wakker. Cil had vanavond weer koliek. Het is een half jaar goed gegaan. dierenarts is geweest en hij staat nu rustig op stal, maar mij kan je inmiddels wegvegen. Vond zijn mest vandaag al erg wisselend. vanmorgen echt allemaal keuteltjes en vanmiddag wat dun met veel onverteerde stukken hooi. ga dan vreselijk lopen peinsen hoe dit nu kan. heeft hij niet goed gekauwd, was de grond in de paddock vandaag te koud om een dutje buiten te doen............geen idee.....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:36

Ah nee..... :\
Klinkt heel raar idd....
Wanneer begon het?

Hier net nog bij paardje geweest en nog even klein rondje over plein gedaan, gewoon.... Omdat het kan! <3

Hoop dat de little bit feeder gaat helpen, dat ze haar porties nog langzamer eet. Ze staat me net te vaak net iets te lang zonder hooi en geef dan wel een klein plukje erbij en met wandelen mag ze ook wel even snoepen bij haar hooivoorraad, maar ja...... Blijft lastig.

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:37

En je hooi?
Daar iets raar aan te zien of ruiken? Misschien iets verkeerds in het hooi of te grove stukken?
Ik bedenk maar wat....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:02

hier de nacht goed doorgekomen. Tenminste het paard (die stond alweer te bietsen), ik heb natuurlijk geen oog dichtgedaan. Hooi ruikt goed, dus ik heb geen idee. hij kauwde gisteren wel slecht. Hij is erg kleinzerig en als hij even wat last heeft van zijn gebit (hij is bezig met zijn haaktanden en zijn kiezen moeten nog sluiten) dan kauwt hij slecht. dat is natuurlijk heel slecht voor darmen die niet top werken. In de mest overdag zaten nog grote onverteerde stukken hooi en het stonk best wel. Ik heb s'ochtends nog gereden en dat ging super. Hij heeft wel op de koude grond in de paddock liggen slapen. Mischien is het een combinatie van alles geweest. Het is om 21,30 begonnen. Toen lag ie ineens op de grond. Dus direct een spuit colosan erin en met hem gaan wandelen. Knapt hij binnen 30 minuten niet op dan bellen we altijd de da. Toen de da kwam was hij er eigenlijk bijna al weer. Er waren darmgeluiden te horen en hartslag was heel rustig. hij heeft toch nog een spuit buscopan gehad en is toen gaan slapen. Vanmorgen was hij er weer (hou hem vandaag wel even op slobber) en lag en een grote hoop poep. Het was wel aan de dunne kant, dus ik vermoed dat het hooi, wat vermoedelijk slecht gekauwd is te lang in de darmen is blijven zitten.
maar wat begin ik een band met dit paard te krijgen. Ik liep natuurlijk van de zenuwen te huilen, gaat die schat mij met zijn hoofd voortduwen. Net alsof hij wilde zeggen, vrouwtje het valt wel mee.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:03

bojangles, waar heb jij die little bit feeder vandaan?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:08

kara, heeft jouw paard nu dan nog regelmatig koliek of blijft het bij een beetje niet lekker zijn? Ik denk dat ik me er maar bij moet neerleggen dat het gewoon af en toe koliek zal krijgen en proberen met de stress om te gaan. Het is een half jaar goed gegaan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:18

Nou fijn dat het beter gaat!!
Misschien was die 's middags al niet helemaal fit, je weet het niet!

Wat heeft de jouwe ook alweer gehad dat hij geopereerd is en wat krijgt hij nu voor hooi?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:33

Dat vind ik altijd het ergste. Dat je het gewoon niet weet. Dat gissen....ik zag dat hij niet lekker aan het kauwen was en dan ga je achteraf twijfelen, had ik hem niet meer slobber moeten geven.

Die van mij was verstopt (daarvoor nog nooit last gehad van verstoppingskoliek, altijd kramp of gas). Ze hebben toen een gaatje in de darmen gemaakt en alle mest eruit geboetseerd. Hij krijgt nu fijn hooi van weidevogelgebied, onbemest en geoogst in juli.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:37

Bojangles schreef:
Hier vandaag weer voor het eerst erop gezeten!

Gaat goed, alleen tja wel weer wat stress, want kunnen de darmen dat wel aan en geeft het geen problemen, jullie kennen het wel :o
Heb weer paar keer vanavond met oor naar darmen staan luisteren waarvan ik 2 keer een borreltje hoorde, wat er dus voor heeft gezorgd dat ik nog maar even wakker blijf :+

Alleen ik merk wel dat haar darmen nu na bijv. longeren of als ze heeft gerold, haar darmen ook meer geluiden produceren.
Dus soms eens een borreltje tussen de kraakgeluiden door.
Zal het nu dus ook wel zijn, maar ja, mutserig hè :+

Borrelen is helemaal niet zo erg hoor! Als het stil is, dan is het erg. Borrelen betekent dat de darmen bezig zijn en dat er evt wat gas is, maar dat hoeft in principe ook geen probleem te zijn toch als ze zich verder goed voelt? Maar kan me er wel wat bij voorstellen dat je even onrustig bent nu je nieuwe dingen mag proberen :j , al is het logisch dat de vertering meer op gang komt als ze in beweging mag komen.
Hoe vond ze het dat je weer met haar ging rijden?? Had ze er zin in?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:38

damian23 schreef:
bojangles, ik ben ook nog wakker. Cil had vanavond weer koliek. Het is een half jaar goed gegaan. dierenarts is geweest en hij staat nu rustig op stal, maar mij kan je inmiddels wegvegen. Vond zijn mest vandaag al erg wisselend. vanmorgen echt allemaal keuteltjes en vanmiddag wat dun met veel onverteerde stukken hooi. ga dan vreselijk lopen peinsen hoe dit nu kan. heeft hij niet goed gekauwd, was de grond in de paddock vandaag te koud om een dutje buiten te doen............geen idee.....

Hè bah, wat een enge dag voor jou en Cil. Getver, kan me helemaal inleven dat je gesloopt bent nu :(:) :(:) Arme jullie. Hoe is hij nu? Zijn jullie de nacht goed doorgekomen? Lees net je andere berichten. Vandaag inderdaad maar extra op de slobber om het een beetje te ontzien en ondersteunen. Heb je nog met de kliniek overlegd over de onverteerde stukken hooi? Hè het blijft toch altijd een beetje angstig zo'n situatie. Sterkte!! "Fijn" dat je wel kunt huilen als er stress is, ik loop altijd met een dichtgeknepen keel en een naar gevoel in mijn borst rond.. voel me dan zo opgesloten met mijn gevoel

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:51

fargo schreef:
Borrelen is helemaal niet zo erg hoor! Als het stil is, dan is het erg. Borrelen betekent dat de darmen bezig zijn en dat er evt wat gas is, maar dat hoeft in principe ook geen probleem te zijn toch als ze zich verder goed voelt? Maar kan me er wel wat bij voorstellen dat je even onrustig bent nu je nieuwe dingen mag proberen :j , al is het logisch dat de vertering meer op gang komt als ze in beweging mag komen.
Hoe vond ze het dat je weer met haar ging rijden?? Had ze er zin in?

Ja maar je het weer verschil in borrels hè :D
En verschillende tonen, inmiddels ben ik bijna expert op dit gebied wat wat betekent hahaha!
En ik weet idd dat een beetje gas normaal is.

Ja ze vond het leuk, maar was heel onwennig. Ze had echt moeite met de 2 rondjes, iig denk ook dat haar buikspiertjes dit niet meer gewend waren.
Ga nu eerst weer meer longeren enzo en er dan gewoon even opzitten en dan donderdag ofzo weer een rondje stappen. Rustig aan doen!!

Willen jullie een foto zien??? :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:42

Jaaaaa natuurlijk willen wij dat!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:50

Afbeelding

<3

Ze is zo vies want ze moest toch écht even rollen tijdens het longeren, ze kon zich niet meer inhouden het was ook zo lekker weer en de bak zo lekker droog :(:) :D
Dus daarna even snel met barebackpad erop en gewoon op halstertje :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:30

Aaah leuk hoor, ze kijkt echt zo schaapachtig in de camera ;-) Wel een super stap dat je er weer op zit! Dus 2 rondjes zijn al heel zwaar? Zal best wennen zijn inderdaad. Merk wel dat whizz nu wel beter doorstapt dan tijdje terug, wordt volgens mij ook wat fitter al.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:31

Verder is ze echt al soepeltjes enzo, vooral in de stap, ze kan al lekker drafje en ook bokken en gek doen. Ook het omrollen gaan al soepeler!
Maar ja ik denk dat dat litteken ook nog trekt enzo.....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:00

@Bojangles heerlijk gevoel he om er weer even op te hebben gezeten. Tenminste dat had ik wel. Ik ben toen na 3 maanden er pas opgegaan. Gewoon wat struinen door het bos. Na 2 weken ging ik draven, ik liet het hem zelf bepalen. Pas daarna weer na 2 weken( dus weer een maand later) liet ik hem buiten galopperen. Ging super. Daarna mocht hij 3 maanden de wei op. In sept van dat jaar ben ik hem voorzichtig dressuurmatig gaan oppakken. (hij was begin maart geopereerd) Pas eind december was ik weer redelijk met hem op conditie, pas goed vanaf dat jaar erop febr/maart. dus dan ben je een jaar verder.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:08

Ja mijne zit ook op 3 maanden nu :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:30

_Luziream schreef:
@Bojangles heerlijk gevoel he om er weer even op te hebben gezeten. Tenminste dat had ik wel. Ik ben toen na 3 maanden er pas opgegaan. Gewoon wat struinen door het bos. Na 2 weken ging ik draven, ik liet het hem zelf bepalen. Pas daarna weer na 2 weken( dus weer een maand later) liet ik hem buiten galopperen. Ging super. Daarna mocht hij 3 maanden de wei op. In sept van dat jaar ben ik hem voorzichtig dressuurmatig gaan oppakken. (hij was begin maart geopereerd) Pas eind december was ik weer redelijk met hem op conditie, pas goed vanaf dat jaar erop febr/maart. dus dan ben je een jaar verder.

Dat is als je het zo achter elkaar leest nog een behoorlijk traject. Heb je in de zomer niets met hem gedaan? Hoop dat die van mij ook net weer zover is dat ie gewoon de wei op kan met de rest en dat ie niet in zijn uppie binnen hoeft te staan.
Vanaf wanneer ben je gaan longeren en stappen aan de hand en hoe had je dat opgebouwd?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:41

Mijn paard stond toen in de zomer dag en nacht buiten. dat heeft hem toen echt zo goed gedaan. ik ging gewoon dagelijks bij hem langs maar deed niets met hem. Ik had natuurlijk die 1 1/2 maand ervoor met hem bij ons door het bos getuft.
Van maart t/m mei heb ik aan de hand gestapt. Ik liep met mijn paard zo het park in aan de hand en wandelde met hem samen met de hond. voer ook voorzichtig opgebouwd. Daarnaast liet ik hem op een gegeven moment toen hij weer op zijn rantsoen zat zo nu en dan gras grazen. Ook dit had ik opgebouwd, mede ook met het oog op het weide seizoen, zo was hij al gras gewend.
Natuurlijk heb ik momenten gehad met hem dat hij erg fris was. Daarom ben ik uiteindelijk eind mei begin juni erop gegaan en heb toen alleen gestapt. Utrecht vertelde mij toen destijds( dat is nu natuurlijk al ruim 12 jaar geleden!) Dat ik pas na 3 maanden er eventueel op mocht.
Dit ivm wond, dat deze dan pas eventueel van binnenuit dan ook goed gesloten zou zijn. Aan de buitenkant zag je ook gewoon niets meer.
Ik weet wel dat ik het erg spannend vond de eerste dagen dat ik erop ging. Er spookt van alles door je hoofd. Gaat het wel goed? Heeft hij er geen last van? Maar paard geeft het zelf super goed aan, eenmaal goed dan ben je gerust gesteld.

Ik weet dat een vriendin van mij met haar paard, telkens naar Bodegraven moest voor Controle, ivm scan van de buik. Dan kunnen ze zien of alles goed geheeld is van binnen. Pas als dit het geval is zou je erop mogen.
Maar goed ik heb toen heerlijk een maandje met een lange teugel buiten kunnen rondtuffen. Paard vond het heerlijk!!!!! Daarna vond ik dat hij lekker het land op mocht en had ik voor mezelf het plan hem pas na de zomer weer op te gaan pakken. Dit heeft hem zichtbaar goed gedaan. Zo'n operatie gaat ze niet in de koude kleren zitten. Daarna pakte hij alles weer heel goed op. Veel gelongeerd en dit ook opgebouwd. Ik wisselde dit af met buiten rijden. Pas vanaf december/jan heb ik hem pas weer in de lessen gereden. Door het op deze manier op te bouwen ging het super.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik gewoon erg voorzichtig ben geweest. Maar ben blij dat ik het wel zo heb gedaan. Ik stond destijds op een grote manege en kon niet veel. In de zomer zette ik mijn paard altijd ergens anders voor weidegang. Daarom heb ik het zo gedaan omdat het weideseizoen er toch aan zat te komen.

Die vriendin van mij heeft er ook zowat een jaar over gedaan om paard weer in oude conditie te krijgen. Alles wat je eerder hebt is leuk meegenomen, maar dit moet je er wel voor rekenenen gemiddeld
mijn bijna 19 jarige kanjer nu:
Afbeelding

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:15

Mijn paard heeft ook nog wel geregeld koliek. Na zijn operatie heeft hij ongeveer een jaar niks gehad en toen kwam het wel af en toe weer terug.
Ik weet nog als de dag van gister me te herinneren hoe ik hem de bewuste ochtend op stal aan trof. Hij rolde niet, enkel at hij niet en was zeer onrustig. Toen de dierenarts kwam en zei van zijn dikke darm darm licht te ver naar achter, ik wil hem insturen naar een kliniek waar ze eventueel kunnen opereren werd de vloer onder me weg geslagen. En drie uur later, nog nooit heb ik de ochtendspits zo verfoeid als toen, lag hij op tafel met minder dan 10% kans het te overleven. Wat bleek hij heeft een allergische reactie op gehad wat die darmverschuiving heeft veroorzaakt. De vraag is alleen waar is hij allemaal allergisch voor.

Ik zal nu wel veel mensen tegen me krijgen, maar hij komt niet in de wei, want ik weet niet wat er allemaal groeit. Hooi krijgt hij van een speciaal stuk onbespoten grasland, hij krijgt 4x daags granen, met een vitaminen uit een pot, en verder geen producten waar ik de herkomst niet van weet. Dus geen wortels, appels of snoep.

Wel wordt hij 3x per dag gestapt aan de hand voor een half uur per keer en hij wordt ook nog een keer getraind.

Toch blijf ik altijd bang, ook heb ik al veel boze gezichten op concours gehad, als uiteindelijk niet start. Dus ik ben er dan en zie iets aan hem op concours gewoon een verandering, kan al zijn heel veel schrapen op de trailer, dan rij ik terug naar huis naar een stressloze omgeving. Alleen valt me dan wel op hoe weinig mensen, secretariaten je begrijpen. Eerlijk gezegd is dat op zi'n moment mijn laatste zorg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:28

Kara, ik denk juist dat je hier geen veroordeling zult vinden, want iedereen hier probeert zijn paard heel te houden en met een zo rustig en gelijkmatig leven zonder koliek. Dus als dat betekent dat hij niet de wei op zou kunnen in jouw geval, dan is dat zo. Enneh secretariaten die je niet begrijpen, tja die hebben waarschijnlijk geen ernstige koliekgevallen meegemaakt, en tja dat is dan het minste van jouw zorgen lijkt mij inderdaad.

@ Damian; hoe is het nu met Cil, ik hoop dat jouw dag rustig verlopen is?! :(:) :(:)

Whizz was vandaag heel wakker en had enorme trek, ondanks dat hij een kg meer kuil kreeg dan gisteren ;-) Dus dat gaat de goede kant op.