Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:22

Die van mij is hier ook gevoelig voor, andere baal hooi, ander land en het is weer raak.
Sinds een tijdje ben ik haar twee keer per dag een voerschep Optiform van mijten gaan geven (naast een regelmatige Cranio behandeling) en ik moet zeggen het is veel minder geworden. Zelf nu als ze een uurtje of twee op het nieuwe land gaan gaat het goed.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:44

Sinds een week is het hier weer een drama |( . Ontlasting superdun nadat ik haar ontwormd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:48

Hier ook weer straaltjes.....heb gisteren ander hooi gekocht...schijnt uit hongarije te komen, is droog en arm hooi...maar geen graszaadhooi, gewoon hooi....eens kijken wat dat doet....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 12:37

Ow Odi, dat is niet fijn....
Hier tot nu toe alles ok, soms wat slappere mest...misschien door de plotselinge warmte weer opeens....
Ze staan nu een paar uurtjes op de wei en het gaat nóg steeds goed.
Volgende week moet ik een mestmonster opsturen naar het Woud en laat ik gelijk even de DA mest en bloed onderzoeken, ben ik weer op de hoogte..

Verder heb ik besloten mijn 3 andere pakken kuil weg te geven, ik heb nog een hooizolder vol losse baaltjes en die moeten ook op vóór de nieuwe oogst.... beetje luxe probleem maar goed....e vinden het kuil toch niet lekker.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:47

Hier ook eentje die in de winter altijd aan de diarree zit. Ik heb natuurlijk ook het een en andere geprobeerd en heb eigenlijk maar een ding gevonden dat bij mijn paard echt helpt en dat is lijnzaadpoeder(gemalen lijnzaad). Aangemaakt met heet water (niet koken in een pan! maar gewoon in de voerbak en water er overheen doen), zet best wel uit en wordt een soort slobber (als je er brokjes of muesli er overheen doet). Dit geeft ik dan een aantal dagen achter elkaar en dan is hij weer een paar dagen 'schoon'. Ook geef ik hem altijd een halve vitaminenspuit om eventueel ontbrekende vitaminen bij te vullen. Dit jaar is hij uiteindelijk redelijk schoon uitgekomen. Normale drollen maar helaas wel natte scheten.
Maar nu hij weer op het gras staat gaat alles weer goed! Dat is dus toch het beste middel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:57

Inmiddels weer een tijdje verder, paardjes krijgen nu een kwart schep muesli om 06.30 uur. Ze staan nu van 07.00 tot 15.00 uur op de wei en daarna in de bak.
Rond 18.00 een halve schep slobber met supplementen en voor de hele avond/nacht verder voordroog.

Wat is de status van de mest:
Over het algemeen heb ik mooie ronde ballen van beide paarden. En opeens vind ik dan ergens weer 2 hopen die écht op een koeienvlaai lijken.....uit niks..... en ik schep elke dag de mest uit de wei en de paddock....niks over te zeggen weer

Paarden zijn weer onderzocht op wormen, via het woud en dat was ok,en via de DA mest / bloed onderzoek en ook dat was ok.
Paard zijn tanden zijn in juni weer aan de beurt, dan meteen kijken hoe het met die losse kies staat, en eventueel behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:49

Hier de mest allemaal super, hebben ook al wat gras....probeer eens de grasbrokken van hartog, sindsdien mooie mest

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:14

Die van mij heeft opzich droge mest, alleen je ziet wel stukjes hooi ertussen. Volgende week komt de DA die kijkt gelijk weer zijn gebit na, 4 maaden geleden is de boel gevijld. Nog steeds vaak vieze billen en staart door natte straaltjes scheten, maar daar krijgt hij op aanraden van DA droge zemelen door zijn voer voor. Door oudere leeftijd heeft hij meer vocht in zijn darmen. Meer weet ik ook niet wat ik kan doen.

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:15

Licht het niet aan het "Jonge gras ?? " ik zeg ook maar wat :P

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:41

Tja, hier is dus de boel juist beter geworden door weer de wei op te gaan.
Echter nog steeds overklaarbare vlaaien ertussen af en toe.... terwijl er écht geen koe bijloopt zover ik weet...haha.
Verder zijn ze prima in orde, ik heb voor een week of 5 de niet-meer-hengst van de buren erbij, Tinker van bijna een jaar is twee weken geleden gecastreerd en mag nog niet bij zijn moeder en pleegmoeders dus staat even bij mijn mannen....die heeft héle lieve kleine drolletjes...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:58

Haha, het gras werkt hier 2 kanten op..Bij de ene wordt de mest beter, de andere krijgt wel wat meer vocht bij de mest en natte scheten.
Van de week een nieuwe baal kuil geopend, dit was spul van vorig jaar en wat ik voorheen had was van 2009. Het nieuwe is haast zo droog als hooi en minder grof/lang als dat van 2009. Merk wel dat ze hierdoor ook allebei weer mooiere mest krijgen, de ene zelfs op het te droge af vind ik.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:20

ElCamino schreef:
Wat is de status van de mest:
Over het algemeen heb ik mooie ronde ballen van beide paarden. En opeens vind ik dan ergens weer 2 hopen die écht op een koeienvlaai lijken.....uit niks..... en ik schep elke dag de mest uit de wei en de paddock....niks over te zeggen weer

Hier op dit moment precies hetzelfde. De drollen waren weer perfect toen het gras begon te groeien. Na de wormkuur 1 groot drama, of ik een koe in de wei had lopen. Op dit moment hetzelfde als ElCamino, over het algemeen mooie drollen met af en toe een flats tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:23

zit veel water in het gras nu... mijn andere paard heeft nu hele lange fluitende winden....is wel voorjaarsgras, dus veel eiwitten...samen met veel water, want mijn stallen zijn echt flink nat elke dag...krijg je wellicht een koeienflats...maar ik ben heel gelukkig, nog steeds goede mest, bijna helemaal zoals het hoort en droge bips...

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:31

Bij ons is de wei gesleept en gezaaid en het is nu volop aan het groeien dus ze mogen er nog niet op. Dus aan het gras ligt het niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:01

Weer mooie drollen....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:02

Hier ook! Beiden weer mooie mest! *\o/*

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:06

Even ter info:

Mijn oude merrie die ook regelmatig last had van dunne mest en zelfs diarree, gaf ik Colonflora van Primeval en daar deed ze het erg goed op!
Kun je geven als onderhoud (poeder dat door het voer gaat), dus dagelijks en iets meer als het acuut is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:22

colonflora al geprobeerd....hielp ook geen moer!!
Zie de openingspost...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:17

Probeer eens de druppel citroenolie zoals ikmaangaf, mijn andere paard heeft sindsdien ook betere mest.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:46

ik heb nog steeds mooie drollen! Soms een vlaai ertussen maar dat is er maar eentje....tussen een kruiwagen andere, ben dus nu best tevreden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:39

Hoe is het met de natte billen??

Sinds een paar dagen voer ik ong 20 gr moeder aarde bij de brokken en helemaal droog, mooie ballen van de mest en geen winden.....normaal zou hij met wat voor voer ook meteen weer beginnen te druipen....

Misschien een tip voor diegenen die nog natte billen moeten wassen....het haalt het zure uit de darmen....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:53

Hier gaat het gelukkig nog goed. Heb ook nog volop gras. Bij ons begint de ellende meestal later. In oktober / november gaat er een kuurtje probiotica in en dan hoop ik dat het dit jaar beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:13

Probiotica heeft bij mij niet geholpen, vaak wordt het meeste ervan in de maag al afgebroken.

Maar verbazend dat hij zelfs met brok het droog houdt...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:23

Mijne had vorige week z'n kogels weer vies, heb hem toen maar een dekentje op gedaan en nu is het weer weg, had nl ook nog niets aan het voer veranderd (niet meer hooi/minder gras)
Russel wat voor spul is dat?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:52

Hier nog steeds alles onder controle! Maar ze staan ook nog steeds op de wei.
De wei gaat echter deze maand dicht, ligt aan het weer. dan zal het wel weer gaan rommelen.
Moet ook weer een mestonderzoek doen, ben erg benieuwd hoe het gaat lopen.
Tot nu toe dus alles ok.