Mijn paardje Indy, door het oog van de naald gekropen......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luckymelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:10

O nee! Heel heel veel sterkte in deze ozekere moeilijke periode :(:)

esje01

Re: Mijn paardje Indy, door het oog van de naald gekropen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:22

Wat vreselijk, als stille meelezer had ik hier toch echt niet meer opgerekend het ging zo lekker. heel veel sterkte, kom op Indy geef het niet op, Ik steek een kaarsje op Y;(

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:24

Sjeeeees Bo, wat nu??????? Ik dacht echt dat jullie er doorheen waren!
Damn! Sterkte!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:30

Oh nee toch! Wat is er aan de hand?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:32

Hier ook een meelezer die blij was dat het zo goed ging.
Sterkte.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:48

Fargo, hier schrik ik even van hoor !!! Cil is deze maand exact twee jaar geleden geopereerd aan koliek. Cil (toen rond de 1.70) zijn snee was ook ongeveer 50 centimeter. Hij was helemaal verstopt. Daarvoor had hij wel eens gaskoliek gehad, maar was nog nooit verstopt geweest. Na de operatie is het een heel jaar goed gedaan en toen ineens stond hij vorig jaar met een entrapment. Ook daar is hij weer bovenop gekomen, maar hij staat nu wel op een streng dieet omdat is gebleken dat hij een traagwerkende darm heeft (waardoor waarschijnlijk ook verstoord). Hij mag nu maar 5 kilo hooi op een dag, aangevuld met bijna 4 kilo speciale muesli van Sanequi, mag niet op nat of hoog gras en mag maximaal 3 uur op het gras staan. Sommige paarden schijnen gewoon wat gevoelig te zijn voor ruwvoer als hun darmen niet goed werken (beschadiging oid) en dan hoopt het op (Cil had ook altijd s’avonds koliek). Ik hield mijn hart dan ook vast toen het winter begon te worden en ze meer op stal moesten. Nu vervang ik bij heel slecht weer en ze merendeels binnen moeten staan zijn hooi door seniorenslobber van Master (bietenpulp met andere spulletjes) en dat gaat super. IK heb er nu wel een heel ander paard aan. Fris, speels (hij wordt 5 maar speelt nog als een gek met emmers, ballen etc) en wakker. En het gaat nu al sinds maart dit jaar heel goed met zijn nieuwe dieet. Geen krampen meer gehad. Hoop dat we de winter ook goed door komen dit jaar.

De eerste week na de operatie heeft hij echt een jasje uit gedaan. Je ziet de bespiering heel snel weggaan. De eerste week waren zijn flanken ook al opgetrokken (volgens mij schrok ik de eerste keer dat ik hem na de operatie zag al enorm van hoe dun hij was). Dat gaat zo ontzettend snel. Eenmaal thuis (na 3 weken kliniek want we konden hem ivm sneeuw ook niet ophalen) is hij langzaam weer wat aangekomen. Ik heb niet speciaal een dikkere deken opgedaan, maar wel steeds met mijn hand onder de deken gevoeld of hij er lekker warm bij stond. Ik ben toen met 350 gram de winter wel doorgekomen.

Ik heb cil toen 2 maanden binnen moeten houden. Het was midden in de winter, paddock lag vol met sneeuw en stappen aan de hand was een zelfmoordpoging (een keer geprobeerd maar paard sprong bijna in mijn nek) Na die twee maanden boxrust is de peesplaat gescant en kreeg hij grond licht om naar buiten te gaan. Na een flinke boksessie heeft hij nog een maandje in de paddock gelopen en daarna zijn we rustig weer wat gaan doen en is hij in het najaar zadelmak gemaakt.

Bojangels: Wat is er gebeurd?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:59

Ze staat sinds eergisteravond weer in de kliniek. Ze had weer wat krampen.
Hebben haar meteen weer naar Wolvega gebracht die avond.... Alles gecheckt, bloedonderzoek, echo's maar het werd betitelt als een milde krampkoliek. Normaal gezien zouden ze zo'n paard weer naar huis sturen, maar gezien Indy's verleden wilden ze haar graag houden.

Oorzaak onbekend, ze wisten niet waar het door zou komen. Darmwerking is gewoon niet optimaal, afgelopen jaar heeft ze al eens vaker milde koliek gehad namelijk.

Ze wordt daar nu onder medische begeleiding op een aangepast dieet gezet. Helaas is het speciale voer pas dinsdag binnen, dus voorlopig zitten we daar nog wel even.

Haar darmen hebben gewoon geen optimale darmwerking en zijn gevoelig. Ze bleek gister ook nog wat gas te hebben, maar aan de buitenkant zie je dat dus niet. Gelukkig kunnen ze haar daar nu goed in de gaten houden. Want wij zien enkel de koliek waarbij ze zich uit, maar wie zegt dat ze niet vaker al dat beginstadium heeft, dat er wat gas op de darmen zit. En dat is gewoon al niet goed!

Ik hoop dat ze een goed dieet kunnen vinden voor haar. Verder moeten we het maar bekijken, ik hoop dat ze dadelijk ook langzaam weer iets mag bewegen want het stilstaan was ook funest voor haar darmwerking namelijk.

Ach en moet zeggen, verder is ze aardig vrolijk daar hoor! Ze herkende iedereen daar al weer, hinnikt om wortels en vanochtend had ze geen aandacht voor mij want ze was haar schade wat betreft hooi eten aan het inhalen!

Ze wordt er goed verzorgd en ik heb er alle vertrouwen in dat ze hun allerbest doen om erachter te komen wat het probleem is en een oplossing te bedenken hoe we dit verder gaan doen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:18

Ach gos staat ze weer in de kliniek! Goed dat jullie weer gelijk actie hebben ondernomen! Ik hoop dat als ze straks aan het nieuwe dieet kan gaan beginnen dat ze snel weer opknapt!

Ik duim voor jullie!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:23

Dinsdag binnen? Dan krijgt jouw paard waarschijnlijk ook Sanequi te eten (dat is altijd vrijdag besteld, dinsdag geleverd). Dat is speciaal voer wat je alleen via de dierenarts kan krijgen omdat er een heel advies bij zit. Misschien heb je er wat aan, maar mijn paard doet het bijzonder goed op dat voer. Als ik je een tip mag geven, maak een lijstje van dingen die je zijn opgevallen bij je paard, zoals dikke mest, dunne mest, niet regelmatig mesten (die van mij mestte soms gewoon een halve dag niet). Aan de hand daarvan en van wat ze aan mest hadden gezien in de kliniek (mestballen waren toen droog) kunnen ze wel bepalen wat het probleem is. Ik heb naderhand nog een aanvullend voeradvies gehad. Mocht geen kuil meer geven en moest twee soorten muesli door elkaar voeren. Maar ze kunnen echt nog heel veel doen met voer.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 13:29

Ja Sanequi Colon gaat ze krijgen.

Nouja wat betreft de mest, is haar mest verder gewoon áltijd goed! :) Mestonderzoek hebben ze daar ook al regelmatig gedaan.

Mijne mest ook regelmatig, plast regelmatig, eigenlijk nooit echt veranderingen in gezien. Wel is ze voor mijn idee altijd een beetje 'bol', voor mijn gevoel kan ze heeeeel veel eten wat betreft ruwvoer. Misschien is ze regelmatig wel 'gassig' je weet het niet, zo vanaf de buitenkant zie je dat verder niet.

Qua voer geeft ik biologisch droog hooi, met verschillende structuren. Zitten geen hele grove stukken in zoals stro. Stro durf ik ook nog niet te geven, gaf in het verleden eigenlijk regelmatig een plukje stro, aan alle paarden.
Het hooi komt ook uit gewoon pak, dus niet uit plastic. Is ook onbemest.

Kuil geven wij zowiezo niet. Heb wel 'kuil', maar dat is ook nagenoeg droog en zit wel in plastic, maar dat krijgt zij zowiezo niet.

Ik heb al wel mijn hooi en voer in plastic zakjes gedaan en in de tas zitten.

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:32

Jeetje wat een verhaal he! Ik heb het met kippenvel gelezen, wat heb jij vreselijk in onzekerheid gezeten. En eigelijk ngo steeds! Heel veel sterkte, ik hoop dat ze helemaal beter wordt.

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:10

Bojangles, wat ontzettend balen. ;(
Arme Indy, hoop echt dat ze weer helemaal in orde komt.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:08

Pffff Bo... ben "blij" dat het "relatief meevalt" ....
Het is natuurlijk niet prettig als ze toch nog buikpijn heeft, maar ik was echt geschrokken en dacht dat er iets heel erg fout wa gegaan.
Ik hoop dat met het voer beter gaat!

Overigens: Maar das mijn persoonlijke ervaring, onbemest hooi is niet altijd per definitie zoveel gezonder....Maar jij zal er ongetwijfeld met al je studie meer van weten als ik....

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:19

ik hoop dat alles goed komt

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:45

Bojangels: bah, dat is balen. Maar ze is nu in goede handen
Fargo: ja ze was wel afgevallen, maar ook wel weer redelijk snel aangekomen. Spieren waren ook volledig verdwenen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:50

Hoe is het nu met Indy?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:12

Ja gaat goed gelukkig! :)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:12

FIJN!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:12

Hai TS: Gaat het bij jullie ook nog steeds goed? Is het trouwens een idee om een topic te maken voor ex-koliekers waar we onze stress en onze verhalen kwijt kunnen? Ik slaap bijvoorbeeld bijzonder slecht sinds de operatie - maar zeker sinds hij thuis is!! Terwijl hij het super goed doet en zich netjes rustig houdt!!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:54

Ja gaat goed (durf niet meer hard te zeggen haha). Topic zou fijn zijn!! Laat maar weten als je hem geopend hebt :j Hier ook nog regelmatig stress hoor op sommige momenten.... En zoveel koliek en operatiegevallen in mijn kennissenkring op dit moment.... Echt iedereen kan het gewoon overkomen, dat maakt het zo onvoorspelbaar allemaal.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:08

Bojangles: staat ze alweer thuis?

Bij mij zijn de stress momenten echt wel verdwenen, het gaat goed met haar. Ruim 4 mnd terug is ze geopereerd en met kerst heb ik voor het eerst weer een klein sprongetje met haar gemaakt. Ze blijft alleen superstijf.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:21

Ja ze staat gewoon thuis :j

Zo das best snel! :)
Ik mag in principe over 3 weken weer het rijden rustig oppakken.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:08

je mag zeker nu met haar aan de hand stappen en vervolgens aan de longe. Tenminste zo ging het bij mij. Zag de buikscan er goed uit?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:15

Ja officieel vanaf 1 januari beginnen met staptraining. Dan zitten we op ruim 9 weken.....
Buikscan was verder idd helemaal goed, krammen zijn er ook al uit en de wond is mooi geheeld.
Best wel bijzonder hoe snel dat eigenlijk gaat :)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:31

Apart is dat hè, nu de krammen eruit zijn zie je na een paar dagen bijna niets meer van de wond.Bij Uniet kan ik tenminste niets meer voelen. Was de peesplaat al helemaal gesloten?