EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:36

Het enige wat ik bemerkt had was een wat aparte geur uit haar mond maar het was de tandarts die het probleem aangaf. Hij zei trouwens dat die geur kenmerkend was.

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:19

Mijn ruin heeft ook EOTRH. Hij gaat maandag naar Jan kroes in Schalkwijk. Daar worden fotos gemaakt en aan de hand daarvan besloten of alles eruit moet. Ik breng hem maandag, dinsdag word hij geholpen en woensdag mag hij weer mee naar huis. Spannend allemaal hoor... maar de positieve ervaringen stellen mij wel gerust dat het goed komt.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:10

Allemaal bedankt voor de reacties!
Superpony een opmerking van voor €50 heb je een nieuwe vind ik gewoon waardeloos. Mensen die zoiets zeggen kun je beter negeren.

Plukje001 ben benieuwd hoe het jullie zal vergaan.
Ik zit nog op schriftelijk verslag van de DA te wachten zodra dat binnen is gaan we actie ondernemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 00:14

NOu, hier helaas ook minder nieuws. Shet propte, dus tandarts laten komen. Die schrok nogal, want hij had onder nog amper snijvlak op zijn kiezen en een echt groot gat. Dat gat is nu iets groter gemaakt zodat het eten er niet in blijft zitten. Hij heeft er wel last van, dus moet even op sp staan.
Helaas heeft dat wel wat praktische gevolgen, aangezien hij al 12jr samen staat met de ruin en die kan niet 100% op sp en zonder hooi.
Nu hebben we buiten een lijntje en kan hij niet bij de merrie en ruin, maar staat er wel ''bij'' met een grote bak sp en water.
Omdat hij echt pijn had, krijgt hij wat metacam. Gister had hij niet gegeten na behandeling en na metacam wel, dus even een paar dagen scherpste randje eraf.

Het vervelende is dat hij een kleine mond heeft en ze vorig jaar in Utrecht toch de beste kansen hadden om het goed te bekijken. Er zijn foto's gemaakt en hij lag onder narcose op tafel. Zoals het eruit ziet nu, kan nooit in 1 jaar zijn gebeurd.
Niet dat we het toen niet hadden gedaan, maar dit hadden we wel willen weten als extra overweging.
Hij doet het echt goed verder. Maar als dit dusdanige problemen of pijn geeft, is het strals uitstel geweest en dat vind ik wel erg.

Maar goed, voor nu even op sp. Hij ziet er echt nog goed uit en als het goed is, kan hij straks nog wat rondscharrelen bij het hooi van de anderen, maar stopt hij met volop hooi eten als het echt lastig is. Dan zetten we een hoekje af waar hij alleen onderdoor kan met een bak sp ofzo.

Komt denk ik wel weer goed en zal allemaal wennen, maar praktisch gezien is het lastig en het niet naar elkaar kunnen, geeft wat stress. Ze blijven rustig, maar staan wel sneu te doen.
Buiten dat dus alleen boos dat ze dit hebben gezien en geen volledige info geven. Dan krijg ik een nare smaak, dat ze alles doen om te mogen ''oefenen/opereren''.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:33

Jeetje Superpony dat is echt heel erg naar, heb je contact gezocht met de kliniek om verhaal te halen (niet dat dat nu wat uitmaakt). Wat is het verdere advies van je dierenarts?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:07

Nee, eigenlijk niet. Weet niet of ik Utrecht ga bellen of de moeite ga nemen. Ik hou eigenlijk helemaal niet van Utrecht, maar we stonden er toen voor en werden fijn geholpen. Je denkt ook dat ze dan wel in ontwikkeling zijn daar voor dat soort zaken en wil erop vertrouwen.
Hij is uitgebreid onderzocht en er zijn foto's gemaakt, dus het niet hebben gezien kan haast niet.

De veearts heeft het gat groter gemaakt zodat er geen voedsel kan blijven zitten. Hij raadde voor nu aan om sp te voeren. We hebben dus een lijntje gespannen zodat hij even niet bij het hooi kan. Ik spoel hem elke dag.

Nadeel van een shet is wel echt dat de mond klein is. Er zat donderdag dan een klem in, maar veel wijder kon niet.

De va denkt dat hij vanzelf wel ophoudt met ruwvoer eten als het lastig wordt straks. Dus nu moet het even wat helen en dan weer bij de anderen. Dan willen we een lijntje spannen waar alleen hij onderdoor kan naar een bak sp.

Hij ziet er verder qua lijf wel goed uit en nog helemaal niet oud of mager etc. Ook is hij fit, dus hij eet behoorlijk lang door voor hij pijn aangeeft.

We willen hem natuurlijk niet kwijt, onze zoon kreeg hem toen hij 3 was, dus nu 16jr geleden. Maar ik wil niet dat hij pijn heeft natuurlijk. Je denkt met de verwijdering van de snijtanden de pijn weg te halen en hoopt dat het goedkomt. Als je ziet dat een pony zich zo snel aanpast en alles goed gaat, ben je opgelucht, want je doet een paard dit niet aan, zonder enige hoop op een fijn leven.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:20

Natuurljk wil je de pony niet kwijt! Ik denk dat je zo wel alles doet wat je kan doen, even kijken hoe hij zich houdt.. Heel veel sterkte!

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:10

Wat vervelend, superpony!
Sterkte ermee!

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:30

Sterkte superpony, ik hoop dat de kleine snel weer normaal en pijnvrij kan eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 00:09

Dank jullie wel.

Zouden jullie na ruim een jaar naar Utrecht bellen en wat verwacht je dan?

Ik vind echt dat je een soort band hebt met je eigen veearts. Bij Utrecht is het toch groot en als je maar 1x bent geweest voor een enkel probleem, kennen ze je paard vast niet meer.

De metacam doet hem wel goed, want hij eet lekker. Enige nadeel is dat de sp wel sneller op is dan hooi en hij toch even zonder staat.

Ik heb vandaag 2x zijn mond gespoeld. Komt echt wel wat uit en stinkt ook, maar beter iets te vaak.

De shet ziet er verder wel altijd goed uit en pas toen ik hem vd week zag proppen, toonde hij ook wat pijnlijk. Dat was natuurlijk met de eotrh ook dat hij al langer met pijn liep, zonder te klagen.

Ik heb serieus al gevraagd of hij geen kunstgebitje of kroon of iets kan bij zijn onderkiezen....Maar dat is een lijdensweg. Het is alleen dat hij verder zo goed is, dat je gewoon echt wil dat hij goed kan eten zonder pijn.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:05

Ik zou zeker bellen, de situatie voorleggen en de foto's opvragen ter vergelijking met de foto's van nu.
Had de vraag even wat eerder moeten stellen maar wat bedoel jij met SP?
Is het evt de moeite waard om een slow feeder neer te zetten? Als dat überhaupt werkt natuurljk.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:50

SP staat denk ik voor senior priores.

Heel vervelend superpony. Hoop dat je kleine snel opknapt.
Ik zou denk ik ook Utrecht bellen, al is het om advies te vragen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:59

Bij mijn paard is begin vorig jaar ook EOTRH geconstateerd. Eerst 1 snijtand eruit, in Oktober nog eens 2. Na deze 2 is het heel lang rustig geweest, maar helaas ben ik nu druk in de weer een afspraak te regelen omdat hij ineens weer veel pijn en ontsteking heeft.
Ik ben me nu aan het bedenken wat te doen. Er zijn nooit foto's genomen omdat mijn dierenarts en tandarts het weggegooid geld vonden, omdat hij het volgens hun 100% zeker heeft.
Nu twijfel ik enorm om het toch te doen, om dan de grote beslissing te maken om alles te laten verwijderen. :\
Wat zijn nu ongeveer de kosten om alles te verwijderen?

@ Superpony: Ik zou zeer zeker Utrecht opbellen. Hoeveel mensen hebben het over voor een Shet, hebben ze zelf gezegd dus grote kans dat ze precies weten wie je bent.
Je hebt gewoon recht op uitleg.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:32

Ik ben op 1400 euro uitgekomen. Dit was met rontgenfotos, twee nachten in de kliniek en medicijnen etc. Bij mij zijn toen wel direct alle tanden in een keer verwijderd.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:33

Ok, dat is vind ik dan nog wel meevallen.
Ik heb het helaas ook al eens aan een kat kwijt geweest.... :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 00:09

antoinetje, sp= senior priores. We hebben nu geen foto's. De veearts verdween gewoon in het gat, dus was best groot.
We hebben normaal de shet bij de ruin en merrie staan. Zij hebben een slowfeeder op shet maat. Voor de ex hengst ernaast hebben we net ook een ibc vat doormidden en ook op shet maat voor de toekomst samen.........
Hij mag nu even geen hooi, maar straks wel zoveel hij zelf kan. We zetten dan een draadje waar hij alleen door kan met daarachter een bak sp.

myrthe_ ik kan Utercht wel bellen, maar hun advies zal ik niet meer vragen. Misschien laten we door de va foto's maken, maar verder liever geen Utrecht even.

Rambogirl, wij waren ruim 1700 euro kwijt volgens mij. Hij werd met spoed opgenomen met koliek. Daar onderzoeken voor en opname van 1 nacht. Dag daarna foto's omdat ik zijn mond rook en een oplettende arts daar de fistels zag.
Week later 2 nachten, de operatie en metacam. Ook heeft hij wat gastrogard gehad, omdat hij wat maagproblemen had. ( waarschijnlijk doot de pijn )

Voor ons was het dat geld waard toen we hem 's avonds zagen en hij ook snel, goed opknapte. Het is en blijft spannend en voor elke ingreep geld dat je het meestal alleen doet met hoop op goed resultaat. WE gaan ook nog steeds van het goed uit, maar dit hadden we gewoon willen weten. Hij toont echt slecht pijn, dat kan haast niet anders, gezien hoever de eotrh al was en hie groot dit gat nu is.
Op het moment dat ik twijfelde vd week, heb ik meteen de veearts gebeld. Daarvoor liet hij niks zien. En qua doen en laten zal het helemaal niet snel duidelijk worden.

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:39

Je zou utrecht kunnen bellen maar ik denk dat het weinig gaat opleveren. Zij zullen waarschijnlijk zeggen dat dit toen nog niet aanwezig was. Je kan daar wel de foto's opvragen van de vorige keer en dan nu nieuwe laten maken en deze vergelijken. Als de oude foto's aangeven dat er toen al een probleem was dan zal het een ander verhaal worden. Het zal een welles nietes discussie blijven met Utrecht vrees ik. Ik hoop dat het snel weer beter gaat met de kleine.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:25

Myrthee_ schreef:
Ik ben op 1400 euro uitgekomen. Dit was met rontgenfotos, twee nachten in de kliniek en medicijnen etc. Bij mij zijn toen wel direct alle tanden in een keer verwijderd.

Ik was nog geen 1000 euro kwijt. Ook foto's laten maken, twee nachten op de kliniek, alle snijtanden getrokken en medicijnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:34

plukje001 schreef:
Je zou utrecht kunnen bellen maar ik denk dat het weinig gaat opleveren. Zij zullen waarschijnlijk zeggen dat dit toen nog niet aanwezig was. Je kan daar wel de foto's opvragen van de vorige keer en dan nu nieuwe laten maken en deze vergelijken. Als de oude foto's aangeven dat er toen al een probleem was dan zal het een ander verhaal worden. Het zal een welles nietes discussie blijven met Utrecht vrees ik. Ik hoop dat het snel weer beter gaat met de kleine.

Ja, daarom. Je bereikt er gewoon niks mee. Ik denk alleen dat we de volgende keer toch niet snel voor Utrecht kiezen. Jaren terug was ik er al klaar mee, maar nu in eerste instantie daar met spoed heen gestuurd, omdat hij koliek had.
Eventueel laat ik er wel notitie van maken hoe het ons is bevallen.

Dank je wel! Hij toont gelukkig niet slecht en ziet er wel goed uit.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:49

Ik ben helaas ook geen voorstander van Utrecht.
Toen mijn shetlander een paar maanden terug kantje boord de nacht door moest vond mijn dierenarts ook dat ik als er ook maar iets was, meteen naar Utrecht moest rijden. Ze keek me toen ook heel beledigt aan toen ik vertelde dat ik absoluut niet naar Utrecht zou rijden, maar dan naar Visdonk zou gaan, wat ook nog eens dichterbij is.

Ik krijg nu alleen geen contact met de tandarts die de eerste 3 tanden heeft getrokken.
Ik baal als een stekker en zoek nu dus een andere goede tandarts/dierenarts.
Als 1 van jullie tips hebben, heel graag!!! want ik zit met mn handen in t haar. |(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:54

We hebben eigenlijk gemengde gevoelens bij onze ervaringen met Utrecht, maar laatste keer dat we daar waren met een paard was alweer 17jr geleden. Nu was de shet niet oke en werd het wat spoed, dus niet meer nagedacht eigenlijk. Klinkt stom, maar je wil dan wat doen.

Tandarts in jouw omgeving kan ik je niet mee helpen, sorry

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:15

Iedereen doet toch wat het beste lijkt voor het dier. Ik ben nog nooit in een situatie geweest waarbij ik een paard met spoed naar de kliniek moest brengen (klopt heel hard af!).
Ik heb de DA vandaag eve gebeld want het verslag is nog steeds niet binnen.. Het zou vorige week per email gestuurd zijn maar is blijven steken op de virtuele snelweg..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:22

Hier een 23 jarig verzorgpaard met dezelfde ziekte. Ze heeft haar tanden nog, maar deze zitten wel los.
Ze graast er nog wel op los en hoewel erg kort gras wat lastiger voor haar is, laat ze verder geen problemen zien met grazen. Ook moet ik haar tegen haarzelf beschermen en snij ik wortels en appels in stukjes, want die zou ze zo door/afbijten.

Moet ik ervan uitgaan sat haar tanden pijn doen omdat ze los zitten?

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:53

Vandaag mijn ruin naar Schalkwijk gebracht, fotos zijn gemaakt en het lijkt erop dat niet alles er uit hoeft. Morgen belt de tandarts met het behandelplan en word hij direct geopereerd aan de tanden die er wel uit moeten. Spannend dus even op het moment

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:07

Martine, of het pijn doet als het los zit weet ik niet. De cementbulten die bij de tandwortels ontstaan zijn wel zeer pijnlijk.

Succes plukje!