Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:57

zeker zonde en lastig bij te werken als ze al zo oud zijn... Ben wel benieuwd wat de eigenaar ervan vindt..

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:01

Jaa ik ook... ik geloof dat ze wel voor was maar was benieuwd wat de risico's waren etc.
En dan haar vader nog ... als hij het niet wilt gaat het feestje niet door ! maarja het is gewoon te gevaarlijk.. van de week ook kwam hij ineens plots omhoog en brak zowat de hand van de jongen die hem vast had...

Hoe gaan hengsten halsters eigenlijk in werken... krijg je daar echt meer druk mee weet iemand dat?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:01

Ekdal is hier gecastereerd toen hij 11 maanden was en hengstentrekken ging vertonen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:55

KimberleyE schreef:
Jaa ik ook... ik geloof dat ze wel voor was maar was benieuwd wat de risico's waren etc.
En dan haar vader nog ... als hij het niet wilt gaat het feestje niet door ! maarja het is gewoon te gevaarlijk.. van de week ook kwam hij ineens plots omhoog en brak zowat de hand van de jongen die hem vast had...

Hoe gaan hengsten halsters eigenlijk in werken... krijg je daar echt meer druk mee weet iemand dat?

ken alleen de hengstenbitten, zodat je wat meer te vertellen hebt..
Afbeelding

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:13

Ja alleen jonge paarden die wolftandjes hebben is dit dus niet geschikt, erg gevaarlijk zelfs en behoorlijk pijnlijk. even mee oppassen dus!!!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:40

Ben er sowieso geen voorstander van.. heb dan liever een gewoon bitje in met een ketting desnoods

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:01

IK HEB GROEN LICHT ! in ieder geval voor de hengst van 2.5/3 jaar!

Als het allemaal doorgaat gaat hij de 19e daar heen en uit onderzoek bleek dat hij daar wel 1 nacht blijft! erg fijn om te horen dat ze hier wel dus de nacht over hebben!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:59

Super zeg! en als er een schaap over de dam is :D Nou haopen dat alles goed gaat en dat je dan de rest ook kunt laten doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:22

Ik heb een ruin (koudbloed) staan die met 3 gecastreerd is, en nooit iets heeft kunnen of mogen doen met een merrie. De enige merrie die hij zag stond aan de andere kant van de draad en daar kon hij niet eens mee neuzen wegens teveel afstand.
En toch sprong hij telkens op m'n merrie als ze hengstig was. Beste maatjes of niet, op die dagen bleven ze netjes uit elkaars buurt. Buiten die periode zette ze hem zelf wel merg goed op z'n plek.

De merrie heb ik intussen niet meer (plots overleden maandje terug) maar hij blijft wel de man uithangen. Heb een jonge hengst van 3,5, ongeveer 1m60 hoog nu, warmbloed en ze kunnen prima samen staan maar toch is het steeds eerste 5 à 10 minuten even de grenzen gaan uitleggen aan elkaar. En het is steeds de ruin die er als een dolleman heeft gaat vliegen en de hengst opjagen. Die ook steeds het onderspit delft tot nu toe.

Dit dagelijkse testen is ook wel omdat ze met dit weer jammer gnoeg niet 24/7 buiten kunnen, ze gaan overdag uurtje of 2-3 buiten en dan weer op stal. Eens de grenzen gekend zijn, zijn ze beide ook erg rustig. Maar leuk is het niet om te zien.

Heb een kudde van 2 hengsten nu (dus de 3,5 jaars warmbloed en een 6-jaars shet) en 1 ruin. In april komt er shetruintje bij. En ja, ze zijn allemaal gewend om merries in de buurt te hebben en ja, ze gedragen zich allemaal. De shethengst wordt ook nog gecastreerd maar de periode ligt nog niet vast.
Heb ook de mogelijkheid om ze lekker hengst te laten met genoeg weideloop :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:21

Heb zelf een solid bred paint hengst van nu 22 maanden.
Toen ik hem kocht was hij ongeveer 6 maanden, best een eigenwijs dondertje toen.
Na veel met hem werken en héééél veel aandacht ging dat eigenwijze eruit en hij focuste zich helemaal op mij.
Liep me als een hondje achterna, hapte niet meer, kon lekker met hem spelen en zelfs na een aantal maanden 24/7 op de wei gestaan te hebben met een gemengde groep kwam hij lekker bij me als ik floot en kon bij wijze van spreken onder hem hangen zonder dat hij rare ideeën kreeg. We hebben hem nu op stal staan, elke dag lekker de wei op en uiteraard dagelijks zijn parelli oefeningetjes met hem doen..... maaaaar..
Zijn gedrag is dus wel duidelijk veranderd.. hij hapt weer ( haalt je echt het bloed onder je nagels vandaan daarmee) Wil je hem uit de stal halen dan springt hij van de ene kant naar de andere kant van de stal en gaat zelfs met zn kont naar je toe staan... Die spatjes in de stal zijn snel over als ik hem 1 saus met zijn halster en héél boos toespreek, maar de dag erna doet hij het toch weer. Het happen ...... tja dat is een ander verhaal, hij maakt er zelfs een spelletje van, hij hapt en springt ook GELIJK weg, zovan " nananana ik heb jou gehad maar jij krijgt mij niet" zéér ergelijk !! Ik ben altijd zeer consequent geweest naar hem maar wel altijd zeer zacht omdat het altijd een hele brave hengst is geweest, maar sinds 2 maanden heeft ie dus dit karakter gekregen en moet ik helaas véél harder tegen hem zijn. Ook heeft hij een poosje gehad dat hij tijdens het wandelen ineens opzij sprong en zelfs naar me toe stijgerde, echte dominantie spelletjes dus.. dit heb ik hem afgeleerd door een paar dagen met een hengstenketting te lopen en hem er goed mee af te straffen als hij de lucht inging. Eigenlijk vind ik hem te jong om dit gedrag toe te schrijven aan "hormonen" ... aan de opvoeding ligt het niet want hij heeft juist een correcte , liefdevolle en consuquente opvoeding gehad . Dus mss TOCH de hormoontjes?? Van de week was ik zijn gedrag zó zat dat ik een afspraak met de dierenarts gemaakt heb voor een castratie voor Maart. Hier schrok de stalhouder enorm van en kreeg als antwoord " waarom nou zo een radicale beslissing ???? Tis nergens voor nodig dat je hem nu al laat ruinen !! Gewoon een paar keer hard aanpakken!! "
Maar goed, hard aanpakken, word je paard dan niet schuw, gestresst of juist agressief?
Misschien toch beter om hem te laten castreren? Hoewel ik hem graag eens onze Pinto merrie had laten dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:54

Je moet ook bekijken of het voor andere paarden nog aangenaam is om met zo'n dondertje in groep te staan. Als hij daar even goed gaat klieren heeft niemand er baat bij: jij niet, je hengst niet én de andere paarden niet.

Hard aanpakken heeft 2 kanten: ofwel krijgt hij z'n klik van "ohoow, ik ben te ver gegaan, even terugschroeven" ofwel ziet hij het net als uitdaging om de positie als leider en gaat hij er nog verder in door. En daar sta je dan natuurlijk!

Hormoontjes kunnen prima op die leeftijd hoor, ken er enkel die op leeftijd van van 18 maanden al hele ettertjes probeerden te zijn.

Laat je geen keuze opdringen door iemand anders. Als jij er klaar mee bent dat hij zo doet, dan is dat jouw keuze. het is en blijft JOUW paard en ook jouw verantwoordelijkheid. Het spelletje met happen ken ik, dat probeert mijn hengst ook af en toe en vooral als hij zich doodverveelt op stal. Wat met dit rotweer wel eens voorkomt. Ben er al op voorzien en ipv naar z'n snuit te tikken, tik ik nu fliks door op z'n borst en laat hem opzij gaan voor me, met ferme stem en ferme houding. Goed gedrag beloon ik per direct. Dat is voldoende om mijn jonge knul onder de duim te houden en zolang dat blijft, blijft hij hengst.
Hij is dan ook geen dominant type (eerder een sloef van het 10e knoopsgat).

Als jij vindt dat het welletjes is geweest en dat de voordelen an hem als hengst niet meer opwegen tegen de nadelen of risico's, dan laat je hem best castreren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:29

KimberleyE schreef:

Ah dat is fijn om te horen:)
Is in ieder geval een gevallentje testeron minder :+

Ik merk dat mijn hengst met dit weer ook wat baldaadig is met dit weer,
Maar ja hij wordt deze maand ook pas 4 en de mogelijkheden tot los gooien en of longeren zijn even beperkt.
Ook bij de niet hengsten zie ik dit gedrag :D

Als de dooi er is kan ik mijn mannetje mooi klaar maken voor de premie keuring :D
Ben erg benieuwd wat ze van hem vinden :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:54

Nou dat is eigenlijk juist het rare, naar andere paarden is hij juist poepie lief, niet dat hij zich onderdanig opstelt door te klapperen ofzo maar hij is niet opdringerig of vervelend, het is juist naar mensen toe dat hij vervelend is... naar mij toe valt het op zich nog wel mee alhoewel hij uiteraard wel probeert, maar naar andere mensen is hij op zn ergst ... het is zelfs voorgekomen dat ik met hem aan het lopen was en iemand mij op de schouder een klopje gaf zovan heeeee hoi, mijn paard kreeg dat mee en vloog op die persoon af met de oren in de nek, het leek wel of ie mij in bescherming nam. En het is inderdaad erger geworden namate het weer slechter werd, paarden zijn allemaal fris en misschien verwarren we nu het hormoon verhaal met het weer wel ...
Dus ik wacht even af tot het weer wat beter is en als hij dan nog zo reageert is een castratie snel genoeg gebeurt, toch.

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:55

Ik heb niet alle berichten gelezen.
Maar mijn ex hengst is met 1 jaar en iets van 5 maanden al gecastreerd.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:08

@Sueno: Ik heb exact hetzelfde met mijn hengst. Hij is nu 2,7 jaar (ongeveer 31 maanden).
De ene dag is hij een scheet en de andere dag kan ik hem wel achter het behang plakken.
Omdat hij zichzelf straft (happen en dan met hoofd snel naar achteren want hij wéét dat het niet mag) is het moeilijk hem te corrigeren.
En hij begint nu ook meer eenkennig te worden en mensen uit te proberen. Geen gemene dingen maar stil blijven staan, of happen, echt kijken of je wel de baas kan zijn.
Ik heb hem consequent opgevoed, ook met zoveel mogelijk mensen zodat hij gewoon weet dat hij naar iedereen hoort te luisteren en behandelt kan worden door elke willekeurige da of hoefsmid.
Soms sta ik ook met de telefoon in de hand om hem maar gewoon te laten castreren.
Maar aan de andere kant, het is een paard, hij is erg jong en het is winter....
Straks castreer ik hem en blijkt hij gewoon aan het puberen te zijn, dan is het ook weer zo zonde.
Het is een lastige keuze!
Ik wacht zelf gewoon even het voorjaar af. Als zijn gedrag (ondanks consequente opvoeding) zo blijft of erger word gaan zijn ballen eraf, en als hij zich tegen die tijd weer normaal gedraagt mag hij ze nog even houden :)

@KimberleyE: *\o/* Super! Nu duimen dat alles goed gaat! :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:16

Ik wacht ook nog ff af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:16

Ben ik blij dat de mijne verdomd goed weet dat hij niet teveel rotzooi moet uithalen met me :')

Ik verwacht ook elke dag een rotzooimoment, maar eigenlijk komt dat zelden voor. Het jammere is wel dat anderen niet altijd even consequent reageren. Hij probeerde te happen naar me deze week, heeft hij gelijk weer uit z'n hoofd gzet.
Stalbaas wou de ton vullen op stal (automatische drinkbakken waren afgesloten door vriesweer) en jawel, meneer hapte en had de jas vast. Stalbaas was even geschrokken, bol hooi de stal in gegooid en dan snel snel de ton gevuld.

Zo moet het nu net niet... door dat hooi werd hij in mijn ogen beloond voor z'n streek. Jammer genoeg hoorde ik het pas later.

Ergens hou ik wel van eenkennige paarden. Hoewel het erg onpraktisch is in noodgevallen.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:19

Kijk naar je paard wanneer hij er aan toe is. Soms worden ze te vroeg gecastreerd en krijgen ze echt een flinke terugslag.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:23

Ik vind ook dat een paard best een karaktertje mag hebben en ik vond het ook wel wat hebben dat hij me probeerde te beschermen, maar het mag uiteraard niet gevaarlijk gaan worden. En het is inderdaad zo dat jij consequent bent met het paard en hem al die streken met bloed zweet en tranen hebt afgeleerd en door anderen op stal je eigenlijk weer van voor af aan moet beginnen omdat zij niet consuquent zijn en zelfs angstig zijn voor een hengst. Het banketstaaf alleen is, toen hij klein was, was het gemakkelijk hem ongewenst gedrag af te leren, maar als ze ouder zijn ( en dus ook hun eigen kracht kennen of leren kennen) word het steeds moeilijker ze aan te pakken, vooral als er een dominantie strijd aan de gang is

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:24

banketstaaf??? whahahaha dat heb ik niet getypt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:49

Mijn ruin is met 20 maanden gecastreerd, hij was toen echt wel een ettertje al met andere paarden. Het spelen en stoeien met paarden werd steeds hardhandiger. Hij stond constant te steigeren en in de pezen te bijten, liet andere paarden nog geen 5 minuten met rust. Aangezien hij van eind juli is dus gewacht op wat beter weer in het voorjaar zodat hij voldoende buiten kon. Naar mensen toe viel het gedrag wel mee, hij hapte natuurlijk wel graag maar was goed te corrigeren. Hij probeerde mijn merrie overigens al te dekken met 7 maanden..
Hij is staand gecastreerd met een roestje, heeft antiobiotica voor een weekje gehad geen klachten verder gehad. Koker is 2 dagen wat dikker geweest en erna slonk het mooi.

Inmiddels is hij 4,5 jaar oud en nog altijd een speelse ruin. Merries heeft hij ontzag voor door mijn merrie, zij accepteerd geen spatjes en dreigt altijd eerst maar als daar niet op gereageerd wordt is ze ook niet bang om hem goed op zijn plaats te zetten met als gevolg dat als een merrie de oren naar achter doet hij zoiets heeft van laat maar en dan draait hij zich om en loopt weg. Ruinen echter die met hem willen spelen vind hij geweldig maar het blijft wel bij spelen en niet meer zo hardhandig als toen hij hengst was. Hij vind het wel noodzakelijk om zich te meten door middel van aan halster trekken of naar mond te bijten of in achterbenen en natuurlijk steigeren. Paard kan in elke kudde gezet worden, of het nu alleen ruinen zijn of een gemengde geen enkel probleem. Heel erg sociaal, maar hij heeft dan ook altijd bij andere paarden ingestaan. Met 4 maand afgespeend en kwam toen dagelijks buiten met mijn merrie en soms andere paarden op stal. Vanaf 7,5 maand staat hij op een kleine opfok, zomers 24/7 buiten met leeftijdsgenoten en oudere ruinen ( toen hij nog hengst was )en in de winter met 2 in een loopstal tot 3 jaar. Vanaf vorige winter staat hij met mijn merrie in een loopstal en afgelopen zomer 24/7 in een gemengde groep tussen de 4 en 7 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:00

Heb mezelf al de vraag gesteld of ik m'n ruin niet eens moet laten nakijken, die heeft nog meer ballen aan z'n lijf én hengstemanieren dan mijn hengst zelf...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:03

Sueno schreef:
banketstaaf??? whahahaha dat heb ik niet getypt

Dat is de censuur ;). K*T = poedersuiker :D

Het is net alsof ik mezelf lees in je tekst :). Gráni was al van jongs af aan bewust dat wij mensen de baas waren en was hij van onder de indruk. Nu heb ik hem aan álles gewend laten raken, hij is nergens bang van... Maar helaas is hij nu ook bijna nergens van onder de indruk :').
Hij liep te klooien bij de dierenarts (hij had pijn en werd als "hengst" behandeld) en de da gaf hem (een wel verdiende) trap tegen zijn bil... Hij keek niet eens om! De reactie van de dierenarts " :oo dat paard kijkt ook nérgens van op!".... Tja, dat is soms ook wel een beetje onhandig :=.

@Varekaj: Dst heb ik zelf ook. Gráni is bij mij vaak een engeltje, hij weet dondersgoed dat ik hem ongenadig op zijn sodemieter geeft als hij zich niet gedraagt :=. Hij doet ook (nog?) niet gevaarlijk.
Gelukkig is de stalhouder net zo relaxed als ik ben, als hij stilstaat in zijn stal en wil er niet uit pakt hij gewoon een zweepje (hij slaat hem niet ofzo) maar geen gelul, meekomen. Hij vraagt het, hij herhaalt het en als hij dan niet luistert dan word daar op gereageerd en niet door snoepjes of wat dan ook.
Ik vind het ook niet zo'n probleem dat hij eenkennig naar mij is, hij beschermt mij ook en ik vind het heerlijk werken.
Maar in nood, als ik ziek ben of hem onverhoopt moet verkopen of simpelweg dierenartsen en hoefsmeden, hij moet gewoon door iedereen aangeraakt en behandeld kunnen worden.
Moet ook wel zeggen dat hij het best reageert op mensen en artsen die hem als "paard" behandelen en niet als "PAS OP HENGST!". Hij wil graag gezien worden, zijn pijn erkend en dan laat hij toe dat je hem behandeld.
Laatst bijgewerkt door Succubi op 13-02-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:04

Varekaj schreef:
Heb mezelf al de vraag gesteld of ik m'n ruin niet eens moet laten nakijken, die heeft nog meer ballen aan z'n lijf én hengstemanieren dan mijn hengst zelf...

Wij hebben een ruin van 20 jaar staan die al zeker 19 jaar ruin is en hij voelt zich meer hengst dan de 4 jarige échte dekhengst van de buren _O-
Maar zou hij evt geen klophengst kunnen zijn?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:35

Met jonge hengsten is het vaak een combinatie: jong/puberen zichzelf leren kennen en waar alles voor dient.

Bij mijn vorige hengst was het happen ongeveer rond zijn 5 a 6 levenjaar afgelopen.
Hij werd eigelijk met het jaar braver na de puberteit.
En dat zie ik vaker bij hengsten dat als ze een goede opvoeding krijgen na de puberteit ze makkelijker worden.
Tenzij bij andere hengsten huist de hormonen meer in de weg zitten.

Ikzelf zal alleen een hengst, hengst houden als hij goed genoeg is voor het stamboek als dek-hengst
Er zitten ook zo veel voordelen aan om geen hengst te hebben:D