Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:22

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:03

Ik heb puur culico nog nooit geprobeerd geen idee of dat ook werkt, bij sommige paarden schijnt het wel te werken. Die injecties worden samengesteld aan de hand van het bloedonderzoek dus zeg maar " op maat gemaakt" dus ik denk zelf dat dat iets meer kans van slagen geeft. Maar goed, proberen kan altijd. Ik probeer zelf niets meer, op mijn paard is al zoveel uitgeprobeerd zonder resultaat en met mijn stal en dekenbeleid wat ik nu heb kan ik het prima onder controle houden dus ik laat het maar zo. Maar als er echt ooit eens iets op de markt komt wat echt werkt dan koop ik het natuurlijk wel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:08

Ik had bedacht dat een (schuil)stal met ventilator erin mss heel goed kan helpen om de mugjes weg te houden.
Liefst een inloopstal zodat het paard zelf kan kiezen om het ene moment muggenvrij te staan, het andere weer te eten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:26

Rhine_ schreef:
Nu een vraag, heeft het wel nut een paard in open stal te zetten?
Foto vd stal via pb.

Klik even de site aan onderaan mijn bericht, daar staan foto's op van de stal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:55

GamblersCup schreef:
Maar Luckystory, betekend dat dat je paard het 5 jaar lang ellendig heeft gehad, zo erg exzeem als TS aangeeft? Want dát vind ik dan niet ok, dat doe je een paard niet aan, zo lang laten lijden. Dan zou voor mij echt de optie inslapen al overdacht worden.

een paard leeft in het hier en nu, denkt niet zoals een mens van 'ach wat had ik het toen zwaar'. het paard van luckystory is de ellendeperiode waarschijnlijk al helemaal vergeten. en het is ook niet 5 jaar achtereen, aangezien het winterseizoen er ook nog tussenzit.

zelf heb ik hier in de omgeving ook regelmatig zicht op twee eczemers, waarvan één zo erg dat ik idd zou denken aan inslapen. de eigenaar doet er ook niets aan. nu is het wél zo, dat ik dat paardje een tijdje onder mijn hoede heb gehad in het voorjaar (twee jaar achtereen), en hem in die tijd alleen hooi gevoerd heb. tijdens die periodes schuurde het paardje niet, eenmaal terug op zijn 'eigen' dieet was het binnen drie dagen weer raak. jammer dat dat niet als zodanig gezien wordt, want ik ben ervan overtuigd dat dat paardje praktisch eczeemvrij kan leven als hij maar van het gras af blijft.

hele duidelijke tekenen hier zie ik in het volgende: zodra het gras groeit (met het huidige weer dus!) hebben de paarden véél meer last. blijven ze van het gras af dan nemen de klachten praktisch evenredig af.
verder is de gevoeligheid sterk verbonden aan de mate waarop het paard in het bloed staat, hoe lager in het bloed hoe gevoeliger. echter, het rare is, dat het ene paardje hier een shet is die samenloopt met een andere shet, zij eten precies hetzelfde, en de één heeft last de ander niet. het andere paard staat met drie andere uit dezelfde familie in de groep, en hij is daar ook de enige met klachten, hoewel twee anderen in die groep ook wel schuren, hetzij in veel mindere mate.

de haflingers uit de groep van één van mijn eigen dieren hebben ook last van jeuk, op ééntje na.
of je paard er gevoelig voor is merk je uiteraard gauw genoeg, maar ik zie wel significante verschillen tussen het wel of geen gras laten eten. persoonlijk denk ik dat het gras bij ons op stal (dat eigenlijk geen onderhoud krijgt, en de mest van de paarden wordt erover uitgesleept (lees: scheve verhouding in voedingsstoffen wordt alsmaar groter), en de betreffende weides krijgen geen rust) van een zodanige kwaliteit is dat dat de oorzaak is van de problemen. helaas sta ik daar nogal alleen in en kan ik er dus eigenlijk niets aan veranderen.

ik heb nog niet het hele topic gelezen maar ga dat zeker nog doen, overigens.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:01

Mindim zei dat haar paard bij de kust staat. Uit ervaring weet ik dat het zeker verschilt of het paard in Groningen op de klei aan de Eems staat of in de buurt van de Noordzee of Waddenzee. Mijn Friese merrie stond in Blija, Friesland op de kwelders. Daar liep een Ijslander in de kudde, die zwaar eczeem had en daar dus helemaal geen last meer. 24/7 buiten. Misschien dat ook de grondsoort nog uitmaakt. In veengebieden in Drenthe is het verschrikkelijk voor eczeempaarden.Toen mijn Merens naar mij verhuisde in Wirdum(Groningen, op de klei aan water), had hij al minder last. Ik ben naar het veen van Valthermond verhuisd in Drenthe en toen was het waardeloos voor hem. En nu in Ter Apel op zandgrond heb ik het goed onder controle, terwijl er een kilometer verderop drie Friezen eczeemdekens op hebben en absoluut niet zonder kunnen.

Heb je stal bekeken Aerdenhout, de mijne kunnen ook gewoon met het hoofd buiten staan. Maar jouw stalbeleid is er op gericht dat ze van 9 tot 4 buiten staan en daar heb je je winst al gemaakt.

Ik heb er eentje die een schuilstal heeft, en die gaat daar echt wel zelf in staan. De stal heeft een deuropening en een raam daar tegenover zodat het door kan waaien.

Overigens en dat had ik geloof ik ook al eerder gezegd, krijgen al mijn dieren hetzelfde hooi en staan ze op dezelfde wei. Van de dertig schuren er drie. Twee Shetten en een Merens. Erfelijkheid schijnt ook een rol te spelen. Ik heb een fokgroep Shetlanders en die zijn allemaal familie, die schuren niet, de twee met andere bloedvoering wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:16

@aerdenhout1

Hoe gaat het nu met de pony?of heb ik daar overheen gelezen?].
Ik kocht ook een zeer ernstige exceem [drachtige] pony,die ook gek werd v.d. jeuk,en ik bedoel ook letterlijk Gek.
Pony kon écht geen seconde stil staan,bleef alleen maar lopen.Staart en manen waren kapot.
Ik heb haar behandeld met zuivere hoefteer en ze kon binnen 1 week weer normaal staan grazen.
Na 2mnd. groeiden haar manen weer aan,haar staart was alweer normaal,was niets meer aan te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:35

@Haboshof
Mijn paard staat nu vlak bij Wirdum en heeft ook in Holwierde onder aan de dijk gestaan. De Eems gaat hier praktisch over in de waddenzee. De enige reden dat paarden aan de kust het soms beter kunnen doen, is omdat het daar praktisch altijd waait. Dat doet het bij de Eems en ook bij de waddenzee en beiden zijn geen stilstaand water. Aan de manier waarop paarden gevoerd worden draagt het uiteraard niets bij.

Wat maakt voor jou het verschil tussen de Eems en de Waddenzee?

@merrieveulen, ZE is dat men allergisch is voor het speeksel van de culicoidemug, je kunt voerbeleid daar idd op aanpassen, maar dat neemt niet de kwaal weg, maar kan wel symptomen verminderen.

Hier heeft Puur Culico trouwens helemaal niets geholpen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:28

Mindim schreef:
@Haboshof
Mijn paard staat nu vlak bij Wirdum en heeft ook in Holwierde onder aan de dijk gestaan. De Eems gaat hier praktisch over in de waddenzee. De enige reden dat paarden aan de kust het soms beter kunnen doen, is omdat het daar praktisch altijd waait. Dat doet het bij de Eems en ook bij de waddenzee en beiden zijn geen stilstaand water. Aan de manier waarop paarden gevoerd worden draagt het uiteraard niets bij.

Wat maakt voor jou het verschil tussen de Eems en de Waddenzee?

@merrieveulen, ZE is dat men allergisch is voor het speeksel van de culicoidemug, je kunt voerbeleid daar idd op aanpassen, maar dat neemt niet de kwaal weg, maar kan wel symptomen verminderen.

Hier heeft Puur Culico trouwens helemaal niets geholpen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het te maken heeft met de grondsoort. Wind ed heb je gelijk in. Als het waait, heb je geen vliegende beestjes. Friese klei is volgens mij toch anders dan Groninger klei en waar mijn Merens stond,daar waar hij geen last had in Schoorl, dat was natuurlijk zand,duingrond. Misschien zijn het wel de mineralen in de grond en dus ook in het gras, die ook een rol meespelen. Ik ben er wel van overtuigd dat sober voeren ook belangrijk is, weinig suikers bedoel ik dan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:07

gohya schreef:
@aerdenhout1

Hoe gaat het nu met de pony?of heb ik daar overheen gelezen?].
Ik kocht ook een zeer ernstige exceem [drachtige] pony,die ook gek werd v.d. jeuk,en ik bedoel ook letterlijk Gek.
Pony kon écht geen seconde stil staan,bleef alleen maar lopen.Staart en manen waren kapot.
Ik heb haar behandeld met zuivere hoefteer en ze kon binnen 1 week weer normaal staan grazen.
Na 2mnd. groeiden haar manen weer aan,haar staart was alweer normaal,was niets meer aan te zien.

Het gaat uitzonderlijk goed met Jef! Geen enkel teken van jeuk meer, stond hij de eerste 2 dagen op stal nog wat te schuren aan zijn manen en hoofd, momenteel niets meer.
De haren op zijn hoofd groeien al weer aan en ik denk dat je er eind volgende week niets meer van ziet zo hard gaat dat. Vanmiddag stond hij zeker een uur lang midden in de zon te dromen...doodstil!
Alleen de eerste 2 dagen is er vaseline op de ergste wondjes gesmeerd, nu niets meer.
Geen deken, geen ander voer, en geen middeltjes tegen de jeuk, hij doet het helemaal zelf!
Heel vreemd, maar wel heel super natuurlijk!
Mijn foto en filmpjes maker is momenteel met vakantie, maar zodra ze terug is zal ik weer foto's en filmpjes plaatsen zodat iedereen kan zien hoe goed het gaat met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:14

haboshof schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het te maken heeft met de grondsoort. Wind ed heb je gelijk in. Als het waait, heb je geen vliegende beestjes. Friese klei is volgens mij toch anders dan Groninger klei en waar mijn Merens stond,daar waar hij geen last had in Schoorl, dat was natuurlijk zand,duingrond. Misschien zijn het wel de mineralen in de grond en dus ook in het gras, die ook een rol meespelen. Ik ben er wel van overtuigd dat sober voeren ook belangrijk is, weinig suikers bedoel ik dan.

Bij ons heb je inderdaad zeer vette klei en gras groeit er zeer goed op. En inderdaad sober voeren is een must. Ik ben op zoek naar een zeer sobere brok om te voeren na het rijden. Momenteel krijgt hij dan 2 handjes muesli. Ik heb een mineralen/ vitaminenbrok geprobeerd (marstall force) maar das net konijnenbiks en gaat meer op de grond dan in de maag :D

Ik heb een tinker met ZE en we zetten de tinkers zeer schraal mede om die reden. Eerst gaan de kwpners op het land met stripbegrazing en wanneer zij het kort hebben gegeten, gaan de tinkers er op. Verder krijgen ze hooi van onbemest land. Soberder dan hier kan bijna niet en toch heeft hij last. Al gaat het met een deken en dan optijd opgedaan, een heel stuk beter!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:43

Mindim schreef:
...Ik ben op zoek naar een zeer sobere brok om te voeren na het rijden....

Misschien is het voer van www.voergezond.nl dan iets voor je; al hun producten zijn zeer geschikt voor ZE-paarden.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:21

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Het kan heel erg akelig zijn om dit mee te maken. Heb een pony gehad met ernstige zomereczeem en toen waren de dekens nog niet eens zo in. Laat staan veel andere middelen.

Had bij mijn KWPN-er ook ineens dat ze zomaar kaal werd, om kwam van de jeuk en tot bloedens toe open lag. Eerste gedachte zomerexceem. Hier middelen en deken voor gehaald, helaas geen resultaat. Ze ging al richting de 20 en dan nog hiermee komen te zitten. Heb haar toen laten onderzoeken door iemand met een complimentaire geneeskundige praktijk (alternatief/homeopathie/natuurlijk). Hier kwam uit dat haar nieren en lever niet optimaal functioneerden en dat ze veel last had van stress. Andere kudde gemaakt (stress van andere paarden, maar vooral stress van mij omdat ik niet goed in me vel zat) en haar twee keer daags druppels gegeven die op haar afgestemd waren. Druppels zijn nog twee keer aangepast en toen sloeg het helemaal goed aan. Ze heeft af en toe nog wat jeuk, dat houden we in de gaten en smeren haar in en geven haar druppels, maar het is nu heel goed in de hand te houden. En steekt ook maar af en toe de kop op.

Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar allergie voor de vliegjes. Maar wel goed dat er nu veel meer over bekend is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:39

Ik kan me na dit topic wel heel goed voorstellen dat de meeste met een ZE paard/pony door de bomen het bos niet meer zien!
Alleen al in dit topic ben ik denk ik al 30 verschillende manieren tegen gekomen van behandeling!
Van medicijnen, bloedonderzoek, andere omgeving, opstallen, shampoo, voer enz enz,
Ik was er niet echt in thuis en heb me er ook nooit in hoeven verdiepen omdat ik ze niet had dit soort problemen, maar hemeltje lief wat een ellende als je een paard hebt dat ZE krijgt of hebt!
Alle respect dan ook voor alle eigenaren die er zoveel moeite voor doen om het leven van het paard nog zo dragelijk mogelijk te maken!
Eerlijk gezegd, denk ik, dat als Stef niet zo goed zou hebben gereageerd hier, dat ik ook van alles uit de kast zou hebben getrokken om te kijken of er toch nog ergens heel misschien iets nieuws zou kunnen zijn dat zou helpen.
Al hebben de eigenaren natuurlijk al van alles geprobeerd, je gaat toch het uiterste voor zo'n dier!
Het is dat ik het financieel niet kan opbrengen, anders zou ik dolgraag nog een extreem geval willen op nemen om te kijken of het nu echt de omgeving is die het hem doet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:00

Ook ik had graag een exceem pony willen opvangen,maar ik zit helaas vol.
Fijn dat het zo goed gaat met Jef! gaat helemaal goed komen hoor!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:12

aerdenhout1 schreef:
Het is dat ik het financieel niet kan opbrengen, anders zou ik dolgraag nog een extreem geval willen op nemen om te kijken of het nu echt de omgeving is die het hem doet.

Ik denk dat er zat eigenaren van eczeempaarden zijn die hun paard tegen betaling een tijdje bij je willen stallen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:58

yvonnedv schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik denk dat er zat eigenaren van eczeempaarden zijn die hun paard tegen betaling een tijdje bij je willen stallen.

Ik heb nog 1 plekje vrij, dus als er iemand is die het wil proberen voor een maandje? :) :) :) :) :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:05

Klinkt verleidelijk. Die van mij heeft ineens heel hevig jeuk. De dierenarts komt vandaag, zijn hele hoofd kapot en de hekken zijn uit de sponningen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:17

Ik ben net even ingebroken op jullie forum over ZE, maar wat een dramatische verhalen zeg!
Het lijkt me inderdaad verschrikkelijk om niets te kunnen doen en te zien dat je paard zo'n jeuk heeft!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:45

Mindim schreef:
Klinkt verleidelijk. Die van mij heeft ineens heel hevig jeuk. De dierenarts komt vandaag, zijn hele hoofd kapot en de hekken zijn uit de sponningen.

precies Stef zoals jij het omschrijft! (zijn hoofd is hij vrij snel gaan schuren, ook extreme jeuk!)
Ben erg benieuwd wat de veearts zegt! Vreselijk om te zien ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:48

aerdenhout1 schreef:
Ik ben net even ingebroken op jullie forum over ZE, maar wat een dramatische verhalen zeg!
Het lijkt me inderdaad verschrikkelijk om niets te kunnen doen en te zien dat je paard zo'n jeuk heeft!

Ik heb staan janken gisteren in de wei. Hij staat er zo ongelukkig bij, dat is zo'n rotgezicht.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:22

Ik kan het me heel goed voorstellen! Jeuk is erger dan pijn en er is zo verdomd weinig aan te doen. Met pijn kan je nog pijnstilling geven, maar jeuk........
Ik heb zelf een paar weken geleden een verschrikkelijke reactie gehad op pretnison. Over mijn hele lijf zat ik onder de rode vlekken die echt verschrikkelijk gingen jeuken! Ik kan me dus een beetje voor stellen hoe erg het is! En dan kunnen wij nog in een bad gaan liggen b.v wat verlichting geeft en kunnen met onze handen nog overal bij komen om te krabben!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:23

Het is idd een ramp om een excemer te hebben vooral in een bosrijke omgeving zoals hier. Wij moeten altijd op tijd thuis zijn om onze paarden binnen te zetten, anders krijgen ze weer jeuk als we te laat zijn. Het vergt gewoon heel veel managment om ze jeukvrij te houden. Gelukkig hebben we ons werk aan huis dat scheelt enorm natuurlijk. Maar ik zou er zelf niet zo snel weer eentje kopen met exceem. Het is toch wel veel handiger als je je paarden lekker 24/7 zonder een deken buiten kunt zetten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:45

Uit onderzoek is gebleken dat grondsoort invloed heeft op zomereczeem. Zo komt ZE vaker voor op klei-grond en rond bossen. Hier kan je een artikel vinden over welke leef/milieu-omstandigheden invloed hebben op ZE:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2746/042516407X153020/abstract

Dat hele ZE gebeuren is gewoon rampzalig en zo onwijs sneu voor de paarden. Senna is ook een zware eczemer en die heeft echt een rotzomer. Je ziet ook aan haar ogen dat ze het zwaar heeft. Van de week stond ze heel zielig in haar eentje vooraan in het land en heel de tijd met haar hoofd gooien. Voor haar is het fijn als de zomer weer snel voorbij is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:15

aerdenhout1 schreef:
Ik kan het me heel goed voorstellen! Jeuk is erger dan pijn en er is zo verdomd weinig aan te doen. Met pijn kan je nog pijnstilling geven, maar jeuk........
Ik heb zelf een paar weken geleden een verschrikkelijke reactie gehad op pretnison. Over mijn hele lijf zat ik onder de rode vlekken die echt verschrikkelijk gingen jeuken! Ik kan me dus een beetje voor stellen hoe erg het is! En dan kunnen wij nog in een bad gaan liggen b.v wat verlichting geeft en kunnen met onze handen nog overal bij komen om te krabben!

daarom raden ze ook wel aan om paarden de gelegenheid te geven om een flink modderbad te nemen,of in een vijver te kunnen komen.
schijnt dat dat dus een natuurlijke"deken" is tegen vliegjes :j