Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:31

Lanita schreef:
Zou zoiets ook kunnen om bont in een graasmasker te maken? (die bontjes zijn een set)
Afbeelding

Het ligt er aan welke je hebt, maar met een paar tie wrapjes kom je een heel eind hoor ;)

liljebo

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:09

Ik heb dus vandaag een GG gehaald omdat ik niet zo tevreden was met de BP. Paardje snorkelde zo met dat ding om, zelfs als ik een en ander wegknipte.
Maar moet eerlijk zeggen dat de GG tegenvalt. Heb hem pas net om maar ik vind hem niet geweldig zitten. En nu lees ik dat weer van die tanden.. ook niet leuk
Hoop dat ik morgen geen spijt heb... was best een prijzig ding in vergelijk met de bloempot.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:10

Heb je niet een testweek dan, liljebo? Had ik wel, mocht hem echt een volle week uitproberen, en dan beslissen of ik hem wilde houden of niet.

Mijn GG is aan de binnenkant ook wel ieeetsje beschadigd door de tanden, maar de tanden van mijn merrie zagen er nog steeds goed uit. Wel iets om in de gaten te houden, ik ga morgen gelijk kijken of er niets veranderd is! :oo

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:38

Ik heb al jaren een bloempotmodel van best friend voor mijn pony.

Pony wist binnen een uurtje wat de bedoeling was en heeft er ook nooit moeilijk over gedaan om hem te dragen. Ze is meerdere keren HB geweest dus ze draagt hem altijd van 9 tot 9 in de wei. Geen risico's meer.
Eten, drinken en knuffelen gaat prima, en eten misschien zelfs wel iets te goed want ze heeft nogsteeds een plofbuik soms :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:02

Kukkie schreef:
Hmm. Ik ben me gisteren rot geschrokken.

Mijn merie stond de 2 voorgaande jaren af en toe met de GG. Dit jaar heeft ze hem vaker om gehad, wat resulteerde in een heerlijk gezond en slank paardje dat al 4 jaar verstopt zat in haar eigen vet.

Maar nu blijkt dat ze nog maar de helft van haar voortanden over heeft. De lijnen die normaal leeftijd aangeven zie je aan de voorkant zitten. Er is een heleboel afgesleten!

Ik ben dus ten einde raad, want dit was samen met GlucoBalance de enige manier om haar op gewicht te houden.

Dat is dus ook de reden dat ik een korfje gebruik en niet de GG.
Er zijn meer paarden die met het probeem kampen, wat jij aangeeft: de afgesleten tanden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:03

liljebo schreef:
Ik heb dus vandaag een GG gehaald omdat ik niet zo tevreden was met de BP. Paardje snorkelde zo met dat ding om, zelfs als ik een en ander wegknipte.
Maar moet eerlijk zeggen dat de GG tegenvalt. Heb hem pas net om maar ik vind hem niet geweldig zitten. En nu lees ik dat weer van die tanden.. ook niet leuk
Hoop dat ik morgen geen spijt heb... was best een prijzig ding in vergelijk met de bloempot.

Zeker prijzig als je weet dat het ook nog het gebit van je paard kan beschadigen.
Dat gebeurt met het korfje niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:00

Jep... en hij werkt dus voor geen meter hier. Billy heeft gewoon een te kleine snoet daarvoor. Het is een compacte blok met halster/gg en alle riempjes en dan zit ie nog nergens naar. Blijft ook niet zitten.
Heb dus maar weer de bloempot omgedaan.
Pfff

En helaas geen probeerweek.
chips

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:35

slijtage van de tanden hebben wij ook niet, idd. wij hebben ook het bloempotje maar dan dus met een ijzeren rekje erbij in, en daarover nog een extra rubbertje om te voorkomen dat ze d'r tanden langs het rekje ramt. alleen het korfje is niet genoeg.

helaas heeft madam ontdekt hoe je het kunt stukmaken, en dat gebeurt op het moment dan ook geregeld. bij ons slijt het korfje wel, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. maar goed ze krijgt gewoon eens in de zoveel tijd een nieuwe.

een ander nadeel vind ik dat de haren op het hoofd wat beschadigen door het halster dat er standaard aan zit, daarom hebben wij er zelf een halster bijgemaakt. alleen weet ze dat dus stuk te maken dus volgende ronde gaan we maar weer met het halster werken dat eraan hoort. dan maar wat kale plekjes (het zijn geen drukkingen oid, alleen de oppervlakkige haren beschadigen).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:56

liljebo schreef:
Jep... en hij werkt dus voor geen meter hier. Billy heeft gewoon een te kleine snoet daarvoor. Het is een compacte blok met halster/gg en alle riempjes en dan zit ie nog nergens naar. Blijft ook niet zitten.
Heb dus maar weer de bloempot omgedaan.
Pfff

En helaas geen probeerweek.
chips

Je schijnt de GG wel iets te kunnen (ver)vormen door hem in heet water te leggen.
Mss dat je hem dan iets meer naar het neusje van je shet kan vormen?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:47

Merrieveulen heb je die constructie zelf gemaakt of kun je zoiets kopen voor de bloempot?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:59

deedee19 schreef:
Merrieveulen heb je die constructie zelf gemaakt of kun je zoiets kopen voor de bloempot?

het rekje met extra rubbertje, bedoel je? ik heb dat zelf gemaakt ja, ik heb uit een andere bloempot korf het onderste plaatje (het ronde rubber met het gat erin) geknipt, en daarvan de inkepingen iets groter gemaakt. je houdt dan een rubberen plaat met gat en een soort kleine molenwiekjes over. het rubbertje leg je gewoon in de andere graaskorf, waarna je de wiekjes door de gaten steekt langs de rand. op die manier heeft je paard dus zeg maar twee lagen korf voor zijn mond. hiermee alleen al vergroot je de afstand tot het gras, waardoor ze nog wat minder wegkrijgen dan met alleen de korf. wij hebben er ook nog een ijzeren rekje bij, dat ligt tussen de twee lagen rubber in. ik heb het gemaakt van een heel fijn (4mm draad ongeveer) betongaas achtig gaas, wat mooi sterk is (dunner gaas hebben we ook geprobeerd maar dat beet ze stuk, vonden we voor de tanden niet goed. ze trok het gewoon door het eetgat naar binnen zeg maar). hierdoor zit er een 'staafje' voor het gat langs, en als we 'm draaien kan er zelfs een kruisje voor zitten. dan heb je als het ware vier kleinere gaten ipv het gewone eetgat.
het gaas hebben we gewoon op maat geknipt met de betonschaar en daarna met een vijl en slijpsteen afgewerkt tegen scherpe randen. het rekje dat er nu in zit werkt goed, maar het kan wel tussen de lagen rubber bewegen en zodoende kan het gebeuren dat er een hoekje langs de kant naar buiten piept. aangezien ze daarmee zichzelf of een ander paard kan verwonden hebben we het helemaal glad afgewerkt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:01

@ merrieveulen: zou je een paar foto's kunnen plaatsen van hoe je dat gedaan hebt? Dan is het ws nog wat duidelijker. Ook hoe het er dan uitziet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:01

ik zal kijken of het lukt... vraag mn zusje wel die heeft een Iphone.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:49

hier heeft shet-lief ook een graasmasker op. bloempotmodel. hij is nu superslank en heeft tot nog toe ook niet meer spier/hoefbevangen gestaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:33

hier even wat foto's van hoe wij de graaskorf in elkaar hebben zitten:

knip eerst uit een tweede graaskorf de rubberplaat (wij hebben de flapjes aan de onderkant eraf gehaald ivm erop gaan staan):
Afbeelding

dan neem je een stevig rekje (hoekjes zijn netjes afgerond):
Afbeelding

het rekje leg je in de korf, gevolgd door de rubberplaat, waarbij je de flapjes door de gaten van de buitenste korf doet:
Afbeelding
Afbeelding

en dan is dit het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

het rekje kan je evt nog vastzetten, wij hebben hem los erin liggen en ze kan hem dus ook verschuiven. mocht het toch nodig blijken dat hij goed in het midden zit dan kan hij makkelijk vastgemaakt worden met bijv. een touwtje.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:51

Dat ziet er duidelijk uit. Mooi gedaan en bedacht.

Ik vraag me alleen af of de de tweede rubber plaat er los in ligt? Met de flapjes naar buiten? Blijft dat zitten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:04

ja hij ligt er los in, alleen de flapjes houden hem op zijn plaats. het blijft zitten als een huis. als we het schoonmaken (want dat gebeurt wel, tussen de platen blijft wel eea aan rommel zitten dat enorm gaat stinken als je het niet regelmatig schoonmaakt) kost het toch ook wel de nodige moeite om het eruit te krijgen, en er weer in te doen. het is niet zo dat je het er gewoon kunt uitpakken. het paard kan het er sowieso niet uitkrijgen, omdat je de plaat omhoog moet trekken om hem eruit te halen, maar als het paard het aanheeft zit zijn neus daar natuurlijk.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:12

Mijn merrie staat ook met een Green Guard om, het helpt bij haar heel goed om op gewicht te blijven :j
Voor zover ik weet heeft ze geen slijtage van haar tanden door de GG, zal ze morgen eens aan een check onderwerpen :=
Gisteren gaapte ze en toen zag alles er normaal uit, is nu eigenlijk voor het eerst dat ik lees over paarden die overmatige slijtage aan hun voortanden hebben door zo'n korf. Even in de gaten houden hier :j

*Edit: Ik had eerst zo'n gewoon "bloempotje", maar daar kreeg ze wondjes van. Bovendien vond ik die ook erg gesloten en broeierig op warme dagen.
Heb geen speciaal GG halster, maar een gewoon stalhalster. Wel helemaal met bontjes bekleed tegen schuurplekken.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:41

er staat hier een merrie op stal die nu gewoon de hele dag beetjes eet via de korf ipv af en toe even flink grazen, merrie valt niks af.
ook durft ze niet te drinken met dit ding om, nu moeten ze iedere zoveel tijd de korf eraf doen zodat ze kan drinken 8)7

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:54

nou heb vandaag een voor mijn mini gekocht... maar jeetje wat een klein gaatje, ik heb zelf staan te proberen om er gras door te krijgen, maar vind het knap als mijn pony dat zou kunnen.
Hoe maak je dat gat makkelijk groter?
Kan dat met een mes of iets, het is best hard. (een van harry's horse, bloempotje)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:19

Met een stanleymes wil dat wel lukken _Chendo_ :j Het is idd vrij hard rubber.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:55

De Greenguards zijn nu in de aanbieding bij de paardendrogist..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:48

toen onze haf haar eerste kreeg hebben we haar ook geholpen te leren eten ermee door het gat groter te maken, ik heb het gewoon geknipt met een goede schaar. binnen twee dagen was ze er al zo handig mee dat we een nieuwe korf moesten kopen met een klein gat... en zelfs dat is nu dus niet meer voldoende.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:53

Kukkie schreef:
Hmm. Ik ben me gisteren rot geschrokken.

Mijn merie stond de 2 voorgaande jaren af en toe met de GG. Dit jaar heeft ze hem vaker om gehad, wat resulteerde in een heerlijk gezond en slank paardje dat al 4 jaar verstopt zat in haar eigen vet.

Maar nu blijkt dat ze nog maar de helft van haar voortanden over heeft. De lijnen die normaal leeftijd aangeven zie je aan de voorkant zitten. Er is een heleboel afgesleten!

Ik ben dus ten einde raad, want dit was samen met GlucoBalance de enige manier om haar op gewicht te houden.

Ja harde sterke materialen he, die moet je dus niet gebruiken, ik gebruik een graskorf en zijn tanden zijn niks afgesleten en hij heeft het al 3 maanden om 24/7 op t land, niks geen last en hij vind t niks erg en hij blijft gezond.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:55

Ragdollcat schreef:
Ja harde sterke materialen he, die moet je dus niet gebruiken, ik gebruik een graskorf en zijn tanden zijn niks afgesleten en hij heeft het al 3 maanden om 24/7 op t land, niks geen last en hij vind t niks erg en hij blijft gezond.

Welke gebruik je dan?