Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:Meis laat je nou niet gek maken. Natuurlijk kan het zijn dat je paard zo ziek is dat het niet goed gaat komen. Maar het hoeft niet.
Allebei mijn paarden zijn om verschillende redenen zo ontzettend ziek geweest, dat voor hun leven werd gevreest. Allebei hebben ze het gehaald.
Mijn merrie had equine virale artritis. Zijn kon dus ook niet meer lopen. Alle gewrichten gaan zo ontzettend pijn doen dat ze geen stap meer wilde verzetten. Ze had zeer hoge koorts en ook zeer dikke benen (alle vier) vocht onder haar buik en roze ogen. En ze had ook nog een veulen aan de voet. Als ze liep een paar passen leek ze atactisch, ze zwabberde echt en had moeite te blijven staan.
Een aantal dagen achter elkaar zijn ze langsgeweest voor koortsremmers en secundair antibiotica. Ze heeft ook een vochtremmer gekregen. Het heeft dagen geduurd maar ze knapte op. Ze is weken lang meer dan slap geweest, leek nog steeds atactisch. Maar ze werd sterker en weer helemaal gezond. En voor mensen gaan roepen dat dit waarschijnlijk Rhino is geweest, nee, het was EVA, overgebracht door een DA die het veulen kwam checken en van een paard met EVA kwam. Zo heeft mijn merrie het gekregen (en is mijn hengstveulen een tijd drager geweest, tot hij werd gecastreerd).
Datzelfde veulen is dood- en doodziek geweest toen hij 3 jaar oud was. Ook hier was sprake van een besmetting via een kliniek, waar hij voor een kleine ingreep heen moest. Hij bleek een teek-gerelateerde ziekte te hebben, maar ook hij is met 41 graden koorts in de kliniek beland en heeft het gehaald.
Ik wil daarmee niet zeggen dat ieder ziek paard het gaat halen, maar dat dat zeker ook wel tot de mogelijkheden behoort!
En stevige koorts duurt doorgaans echt een paar dagen. Eten (wat je er ook maar in krijgt. desnoods snoepjes) en drinken (wat je er ook maar in krijg) is daarbij heel belangrijk.
Nogmaals heel veel sterkte!