Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

smurffie

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:27

Tetanus haal ik ook op herhaling ;) beschermt 10 jaar dus haal m iedere 10 jaar, en als ik een diepe wond heb gaat er nogmaals een prikje in :P

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:27

smurffie schreef:
Mag ik is vragen aan de mensen die niet enten:
Waarom niet? voor die 25 euro per jaar kan je je paard een hoop leed besparen?
(let op.. ik probeer niet aan te vallen maar heb serieuse intresse!)

Omdat sommige dieren een heftige reactie op de ent-stof kunnen hebben.
Daarnaast 'leg' je het afweersysteem steeds een beetje plat, wat bij sommige dieren voor een zwakker systeem zorgt.
Zelf ent ik mijn hond daarom niet meer. (in overleg met hol. da) Paard ent ik wel, maar ook die heeft er last van.
Waarom ik hem wel ent? Omdat hij veel in contact is met andere paarden en in dat geval de nadelen opwegen tegen de voordelen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:28

Ik ben nog maar student, en weet er dus ook nog niet alles over, maar in mijn cursus immunologie komt een uitleg over dat men het immuunsysteem van een muis zo gaat veranderen, dat men de stoffen die die muis dan produceert, gebruikt in het menselijk lichaam (zoek op onder Human SCID mouse). Als het immuunsysteem van alle dieren hetzelfde zou zijn, dan moesten we niks veranderen en muteren, dan zouden alle ziektes kunnen opgelost worden met gewoon stoffen uit het immuunsysteem van labomuizen te halen en bij mensen in te spuiten, maar zo simpel is het dus niet.
Daardoor concludeer ik dat het immuunsysteem bij andere dieren op dezelfde manier werkt, maar andere stoffen gebruikt, andere ziekten aanvecht en dus anders is.
Laatst bijgewerkt door Seltje op 25-01-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:29

nombrado schreef:
ponyzotje schreef:
Ik moet bijna om je lachen. Eerst was je een blinde volgeling en toen ben je logisch gaan nadenken... Werkelijk. Wat dacht je toen:
"Ik kan mijn paard beschermen tegen een langzame lijdensweg door tetanus, waaraan hij uiteindelijk zal overlijden. Maar, even logisch denken, in de natuur zou hij toch ook doodgaan???!!! :)* Laat ik dus maar niet enten!"

Werkelijk, jouw dochter of zoon die zou liggen sterven aan polio, zoals er zovele zijn gestorven, zouden je werkelijk dankbaar zijn. Dankje mama, dat je me eerlijk liet leven, volgens de wetten van de natuur...
Want dat is letterlijk wat jij doet met je paarden. Proficiat +:)+

Heb je ook nog inhoudelijk commentaar buiten "je moet beter lezen"? Je ent toch niet, of wel? Enkel bij een wonde (wat niet voldoende is want de meeste zie je niet). Of ineens toch om de tien jaar (hetgeen niet bewezen voldoende is). Je brengt je paard dus in het risicogebied om de zoveelste te worden die mensen zoals ik moeten zien sterven omdat mensen zoals jij het gewoon niet wíllen snappen :-) .

nee...je hebt dus NIET goed gelezen
dat is bij mensen ook zo
een tetanus enting is 10 tot 15 jaar geldig
of haal jij hem elk jaar? omdat je met paarden omgaat?

maar, het imuunsysteem van een paard werkt nog steeds neit hetzelfde als dat van een paard :)*
en daarnaast leven wij niet in de natuur, waar die bacterie vaker voorkomt dan in in huis ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:29

orion_ schreef:
smurffie schreef:
Mag ik is vragen aan de mensen die niet enten:
Waarom niet? voor die 25 euro per jaar kan je je paard een hoop leed besparen?
(let op.. ik probeer niet aan te vallen maar heb serieuse intresse!)

Omdat sommige dieren een heftige reactie op de ent-stof kunnen hebben.
Daarnaast 'leg' je het afweersysteem steeds een beetje plat, wat bij sommige dieren voor een zwakker systeem zorgt.Zelf ent ik mijn hond daarom niet meer. (in overleg met hol. da) Paard ent ik wel, maar ook die heeft er last van.
Waarom ik hem wel ent? Omdat hij veel in contact is met andere paarden en in dat geval de nadelen opwegen tegen de voordelen.

maar dat is dus niet waar :n

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:31

Sorry, maar dat is iets dat bepaalde mensen blijkbaar nog moeten leren, ook voorgaande posts.
De enting tegen pokken kan levenslang werken, daarom doet de enting tegen griep dat nog niet, of die tegen tetanus.
De enting tegen tetanus kan bij mensen 10 jaar werken, daarom doet hij dat bij paarden nog niet, of bij honden...

Nombrado, de stellingen in mijn eerste post gingen ook voornamelijk over de TS die zelfs de basisentingen niet geeft. Ik dacht dat dat duidelijk was.

Maar je hebt nog steeds niet geantwoord of je jouw kinderen tegen gevaarlijke ziektes laat inenten (indien niet, vind ik wel dat ik het recht heb te mogen zeggen dat jij geen kinderen mag hebben, indien wel, mag je er wel hebben :+ ). En indien ja, waarom dan je paarden niet, of niet op regelmatig genoege basis?

Ben je het tenminste met me eens dat TS zou moeten haar paarden inenten tegen tetanus om deze vreselijke ziekte te voorkomen?

Orion, ben jij het met me eens dat de gevolgen en het risico op tetanus VEEL erger zijn dan even een reactie doen op een prikje?
Ben jij van mening dat kinderen niet meer zouden moeten geënt worden, omdat sommige kinderen er een reactie op doen?

Inderdaad legt enten overigens het afweersysteem niet plat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:32

M_D_H schreef:
en het feit, dat je bewustzijn je pijn uitschakeld...
betekend dat je maar niet hoeft te enten?
want het dier voelt het toch niet?
ooit wel eens een stervend dier gezien?
de paniek de ze dan hebben?
hun schreeuw om hulp?
ooit wel eens een dier een influenza of tetanus dood zien gaan?
ooit wel een een geslacht ziek dier gezien?
welk effect de gevolgen van de ziekte op het lichaam heeft?
vast niet, want dan zou je heel anders praten :n

je kunt niet ieder dier beschermen helaas, maar het is JOU taak als EIGENAAR van je GELIEFDE dier om deze te beschermen en de welzijn te waarborgen...
als je niet ent... FAAL je in jou taak en in jou verantwoordelijkheid,
en ben je imo geen dier waardig :n

Ik heb veel stervende lijdende mensen en dieren gezien jah!
ook in ziekenhuizen/ klinieken, die kunstmatig, lijdend in leven gehouden werden omdat men hoopte toch nog te vinden wat het probleem was. voor hun wetenschappelijk onderzoek
pijnlijke onderzoeken doen voor het dier, (overigens had dit niets met een missende enting te maken)

Ik zie MIJN taak als verantwoordelijke van MEERDERE GELIEFDE dieren dat ik deze zeker bescherm.
MIJN verantwoordelijkheid is GROOT, naar al de levende dieren in mijn omgeving.
Geef ze een vrij en vrolijk leven zolang als ze bij me mogen zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:35

dan vraag ik me af waarom je ze niet ent ;)

nombrado

M_D_H schreef:
maar, het imuunsysteem van een paard werkt nog steeds neit hetzelfde als dat van een paard :)*
en daarnaast leven wij niet in de natuur, waar die bacterie vaker voorkomt dan in in huis ;)

nogmaals definitie immuunsysteem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Immuunsysteem

ponies

[quote="JaBa"]@ponies: Hoe weet jij dat je paard toen influenza had?

De dierenarts die haar indertijd heeft behandeld was daar behoorlijk zeker van en daar heb ik dus maar op vertrouwd. Rhino stam 1 had natuurlijk ook gekund maar dat zie je meestal bij jongere paarden. Maar zonder labo testen is niks zeker. ;)

Heb je daar enige verwijzing naar dat over het algemeen influenza besmetting rhino besmetting zouden zijn. Want dan zou in principe
mensen beter tegen rhino kunnen enten dan influenza. (voor stam 1 dan niet de abortus of neurologische variant)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:38

M_D_H schreef:

niet MEER ent

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:38

nombrado schreef:
M_D_H schreef:

hoe vaak moeten we nu nog zeggen dat het imuunsysteem van het paard niet hetzelfde werkt als dat van een mens :roll:
wil je het nou echt niet begrijpen?
of kun je het niet begrijpen?
het wordt steeds weer gezegd, met bewijzen etc...
en het enige wat jij doet is op internet koekeloeren en dan verwacht je dat je hetzelfde weet als al die onderzoekers? als al die dierenartsen etc etc etc?
tsjah, dan kunnen ze de medische opleidingen wel afschaffen he...
als je via internet alles te weten komt...
jezus ga nou eens nadenken... :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:39

nombrado schreef:
M_D_H schreef:

niet MEER ent

dat is geen antwoordt op mijn vraag :n
je omzeilt steeds alle vragen, en kunt alleen maar commentaar geven :n
beantwoordt de vragen eens ;)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:40

Niet enten? Wat een gekkigheid... Hier wordt er twee maal per jaar geënt, daar is geen discussie over.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:40

Je link heeft er niets mee te maken. Het immuunsysteem werkt bij elk dier anders en elk dier heeft weer zijn gevoeligheden aan bepaalde kiemen. Het mooiste bewijs daarvan is dat niet elk dier antistoffen opbouwt tegen elke kiem, dat niet alle antistoffen gelijk zijn van vorm, dat kruisreactiviteit tussen diersoorten slechts partieel is, etc etc etc.
Heeft niets te maken met wat men omschrijft als "het immuunsysteem" want dat heeft inderdaad wel elk dier :-) .

Het gaat erom dat als je om je dier geeft, je ze een klein inimini prikje geeft wat in 99% van de gevallen geen enkel gevolg heeft (heel de wereld laat tegenwoordig mens en dier enten en minder dan 1% heeft daar serieus last van), om iets te voorkomen wat als het aanslaat gewoon 100% dodelijk is. Dat is gewoon niet correct redeneren van je.
Om over je posts over oorlog maar niet te beginnen. Ach, we hebben polio uitgeroeid en nu hebben we oorlogen, we gaan toch allemaal dood, laten we maar niet enten...

Waarom denk je dat de gemiddelde leeftijd in W-Europa zoveel hoger ligt dan in Ivoorkust? In Ivoorkust zijn mensen onderhevig aan survival of the fittest. En ze worden maar half zo oud als wij.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:41

ponyzotje schreef:
Sorry, maar dat is iets dat bepaalde mensen blijkbaar nog moeten leren, ook voorgaande posts.
De enting tegen pokken kan levenslang werken, daarom doet de enting tegen griep dat nog niet, of die tegen tetanus.
De enting tegen tetanus kan bij mensen 10 jaar werken, daarom doet hij dat bij paarden nog niet, of bij honden...

Nombrado, de stellingen in mijn eerste post gingen ook voornamelijk over de TS die zelfs de basisentingen niet geeft. Ik dacht dat dat duidelijk was.

Maar je hebt nog steeds niet geantwoord of je jouw kinderen tegen gevaarlijke ziektes laat inenten (indien niet, vind ik wel dat ik het recht heb te mogen zeggen dat jij geen kinderen mag hebben, indien wel, mag je er wel hebben :+ ). En indien ja, waarom dan je paarden niet, of niet op regelmatig genoege basis?

Ben je het tenminste met me eens dat TS zou moeten haar paarden inenten tegen tetanus om deze vreselijke ziekte te voorkomen?

Orion, ben jij het met me eens dat de gevolgen en het risico op tetanus VEEL erger zijn dan even een reactie doen op een prikje?
Ben jij van mening dat kinderen niet meer zouden moeten geënt worden, omdat sommige kinderen er een reactie op doen?

Inderdaad legt enten overigens het afweersysteem niet plat.

Misschien moet je iets beter lezen. Door meerdere mensen wordt er gezegd dat zij nog wel enten op tetanus.
Ik heb geschreven dat ik mijn paard gewoon jaarlijks ent, maar wel bewust ben van de nadelen.
Dus ja, ik vind de voordelen van een enting, de bescherming, belangrijker dan de gevolgen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat het in sommige gevallen (overgevoelige dieren) verstandiger is om het enten te minderen, of te stoppen. Dit omdat er al een basis is gelegd door de eerdere entingen.
En omdat het negatieve effect wat bij een enting voor SOMMIGE dieren bij komt kijken, te groot is. Ja, dan ben ik niet voor enten. (bij mijn hond, zich ernstig open bijten, en ja... dat komt door overgevoeligheid die oa is ontstaan door wormenkuren, prednison op jonge leeftijd en entingen)
Ik ben niet van mening dat kinderen, dieren, of wie dan ook niet meer geent moet worden. Sterker nog, wanneer het systeem het aan kan, dan zou ik het doen. Basisenting moet je vind ik zoiezo geven.
Maar wanneer de bij-problemen te nadelig zijn, dan zou ik ernstig overwegen of het nog wel nuttig is om jaarlijks een enting er in te stoppen.

Enkel wil ik duidelijk maken dat enten niet zo heilig en verantwoord is als iedereen doet geloven. Kritisch nadenken over de eventuele gevolgen (zowel die van de mogelijke ziekte waar tegen je ent, als de mogelijke bijproblemen van de enting zelf) dat vind ik wel goed.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:43

Oke Ik ga het net als M_D_H nog een keer proberen:
Kan iemand, die niet ent, mij zelf uitleggen waarom die niet ent? (zonder direct helemaal de grond ingeboord te worden door andere zou ook fijn zijn.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:44

Lijkt mij wel zo dat de nadelen van een inenting nooit opwegen tegen een uiterst pijnlijke, langdurige tetanusdood...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:47

Orion: Het is zeker niet heilig, maar je moet maar eens denken wat de gevolgen zouden zijn als niemand nog zou enten. Onze levensverwachting zou drastisch dalen, zeker nu we met zoveel mensen op een kleine oppervlakte zitten.

Het hele principe van enten is voor de meeste ziektes zo dat je de infectiedruk doet dalen en zo een heel groot deel van de bevolking of populatie beschermt tegen ziekte. Dat is allemaal kansberekening en ondanks bescherming zullen nog mensen/dieren sterven en zonder bescherming zullen er ook overleven. Maar doorsnee gezien geven de meeste vaccins een uitstekende bescherming (stel 90%, dat halen veel vaccins wel).
Daardoor kunnen ook ziektes uitgeroeid worden: als je iedereen ent, zal het aantal personen dat toch ziek wordt steeds dalen. Doordat dit aantal daalt, is er steeds minder verspreiding tot de ziekte uiteindelijk doodloopt.

Bij tetanus is het echter iets anders. Ten eerste is de ziekte 100% dodelijk indien niet behandeld (en indien behandeld nog 50-80%), en ten tweede bestaat er een relatief zeer veilig vaccin dat 100% beschermt. Dus kan ik het standpunt van TS niet volgen dat zij nooit laat enten - zelfs geen basisenting.
En kan ik het standpunt van nombrado niet volgen dat zij niet meer laat her-enten terwijl nooit bepaald is hoelang de enting bij paarden precies werkt! (los van alle theorieën over oorlogen versus polio enzo).

Biepje: inderdaad. Tetanus is daar dan nog het allerbeste voorbeeld van, over al de rest mag je van mij discussiëren maar die vreselijke dood aan tetanus :n . Dat moet je gezien hebben. Dan ga je wel enten.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 25-01-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:47

of influenza dood ;)

maar goed, idd nog een keertje...
vertel, waarom enten jullie niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:48

M_D_H schreef:
hoe vaak moeten we nu nog zeggen dat het imuunsysteem van het paard niet hetzelfde werkt als dat van een mens :roll:
wil je het nou echt niet begrijpen?
of kun je het niet begrijpen?
het wordt steeds weer gezegd, met bewijzen etc...
en het enige wat jij doet is op internet koekeloeren en dan verwacht je dat je hetzelfde weet als al die onderzoekers? als al die dierenartsen etc etc etc?
tsjah, dan kunnen ze de medische opleidingen wel afschaffen he...
als je via internet alles te weten komt...
jezus ga nou eens nadenken... :n

immuunsysteem is immuunsysteem, hoe die werkt bij welk dier of mens, doet er niet toe
het is een natuurlijke afweer tegen lichaamsvreemde stoffen.
dat heeft elk dier of mens!
logischer kan ik het niet uitleggen

zolang ze een medische student zijn beurs stopzetten omdat hij van plan is na de opleiding de natuurlijke geneeswijze en homeopathie te doen, heb ik weinig vertrouwen meer in deze opleiding.
Zolang men weigert samen te werken, vanuit een oogpunt op daadwerkelijk zuiver helpen van mensen of dieren(en niet alleen hun inkomen) komen ze er toch niet uit.
Zolang ik dierenartsen tegenkom, die een aankoopkeuring doen, deze een poedersuiker noemen, hem op een korte volte op zijn bek laat gaan (paard kreupelt en heeft wond) gestaag doorgaat met de korte volte en hem goedkeurt, zonder zich te bekommeren om de wond aan het been door de val, heb je voor mij onterecht het diplomaatje dierenarts gekregen!! (gelukkig zijn er wel een paar uitzonderingen)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:49

M_D_H schreef:
dat is geen antwoordt op mijn vraag :n
je omzeilt steeds alle vragen, en kunt alleen maar commentaar geven :n
beantwoordt de vragen eens ;)

ff een paar paginas terugscrollen
daar heb ik het beschreven

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:49

En wat heeft dat te maken met inenten?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:51

Ik laat ze gewoon enten
voor de zekerheid en ik vind het ook een kleine moeite :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:51

nombrado schreef:

Zie het immuunsysteem werkt bij elke dier / mens op dezelfde manier, maar werkt met andere stoffen, andere concentraties aan stoffen, word aangevallen door andere ziektes, en geeft daar andere recties op. Dus het immuunsysteem van een hond bijv. kan veel beter tetanus verdragen dan het immuunsysteem van een paard, zie ook mijn vorige post over Human SCID mouse.