Je, tenmisnte IK , voel(t) pas een bedreigende sfeer als je die al eens mee hebt gemaakt.
Anders zou ik die niet herkennen.
Dit is dus niet helemaal waar, er zijn dus dingen waar je zelf geen ervaringen mee hebt maar toch je alarmbellen laten rinkelen...instinct, oer??
Een volwassen heeft dat vast.
Een kind van 8 misschien ook al
Maar zet een peuter in die kroeg (of stel....een volwassenen die nog nooit uit geweest is) en die zal ongestoord zijn/haar gang gaan omdat het hem/haar ontbreekt aan de ervaring van een bepaalde sfeer en dus niet weet dat juist die sfeer gevaar in kan houden.
Want zijn er eenmaal tekenen als met woorden of gebaren ruzie maken dan heb je het volgens mij niet meer over de sfeer die er rond hangt zoals jij voorstelde maar over duidelijk en dan voor iedereen ook zichtbare zaken die ergens op duiden.
Niet op slechts het gevoel of door ontvangen plaatjes.
En zelfs dan moet je die slechte ervaring die daaruit kan vloeien al mee hebben gemaakt.
Een eerste keer iemand (willekeurig welk dier en dus ook de mens) raken met een klap is niet moeilijk als die nog nooit geslagen is

Er gaat dan namelijk nog niets negatiefs uit van zo'n slaande houding.
Maar das slechts MIJN gedachte hier over.
Ik ga eens aan het huishoudelijke werk , want zit al te lang op bokt en ik read net in mijn koffiedik dat mijn vrouw straks begint te mopperen dat ik nog moet stofzuigen en afwassen
Of is dit nu dat door jou bedoelde plaatje
Maar dat komt dan toch weer omdat ik al eens vaker te lang achter de pc heb gehangen en dit dus toch weer op een ervaring is gebaseerd