[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 01:01

Djuno, je zegt dat je tink te dik is. Ongeacht of er sprake is van Insuline Resistentie is het heel belangrijk dat je paardje afvalt.
Wat je daarvoor kunt DOEN is:
- Veel beweging geven
- Minder eten geven.

Wat je kunt LATEN is krachtvoer zoals je het nu kent.
- Summerfit koeken zit teveel suiker in. En je paard wordt dik van suiker
- Granen en muesli (dus ook granen) zit zetmeel in, en dat zet zich ook om in suiker.

Maar: als je alles weghaalt en alleen ruwvoer/gras geeft, kan je pony tekorten aan vitaminen en mineralen oplopen.
Dus dat wil je wel blijven geven.

Het gras is momenteel een echte dikmaker. Dus als je pony daarop staat de hele dag, is afvallen heel moeilijk. Dat zou je kunnen aanpassen door een graasmasker om te doen.

Om toch genoeg vitaminen en mineralen te voeren, kun je een soort goede ruwvoervervanger gaan voeren, zoals Wiesencobs, Agrobs of Safe & Sound van Dodson & Horrel. Daar geef je dan een goed suplement bij.

Wat een paard niet nodig heeft als hij moet afvallen is krachtvoer. Want dat gebruikt hij dat voor z'n energie, terwijl je wilt dat hij z'n reserves aanspreekt. En als het afvallen zo goed gaat dat het paard niet meer genoeg heeft aan dat dieet, dan kun je bijvoorbeeld voor meer energie olie bij gaan voeren door wat je al voert.

Natuurlijk maakt het iets verschil of je paard insulineresistent is, dus dat uitzoeken heeft zeker voordelen. Maar afvallen (op een verantwoorde manier) is echt het belangrijkste, in alle gevallen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:01

Ik zie trouwens dat jullie safe and sound vaak noemen. Maar daar zit wel melasse in, dat is toch ook suiker?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:06

Klopt capopjekop, echter gaat het hier om slechts 3% rietsuikermelasse. Dat is aanzienlijk minder dan in veel andere voeders.

Neemt niet weg dat ik ook mijn twijfels heb bij de melasse. (Voer het al wel een tijd en Auke doet het er redelijk goed op).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:07

Oke dan valt het idd mee, ik kon op voervergelijk enz alleen vinden dat het erin zit maar niet precies hoeveel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:16

djuno schreef:
I
Uit voorzorg heb ik de muesli de deur uit gedaan en staat ze op een granenmix (1//4 kilo sinds afgelopen dinsdag met een scheut olie en een halve pavo-summerfitkoek). Deze granenmix is dus totaal onbehandeld dus geen melasse e.d. en ons aangeraden door Ted van Houten (paardentandarts).
.

ted van houten ken ik en grappig dat hij nu nog steeds iedereen aan het "kippenvoer"wil zoals hij dat zelf zo mooi zegt ;)
welk merk granenmix heb je?
vroeger raadde hij me gewoon Subli aan,heb je met of zonder vitaminebrokje er in?

staat jouw tinker al in het gras?
momenteel hebben de dierenartsen het namelijk razend druk met koliek vanwege het gras.
zit vol met suiker en paarden moeten er echt flink aan wennen..weet je nog hoe die koliek 6 jaar geleden ging?

wij hebben ook tinkers en die staan allemaal superschraal,ze groeien echt van lucht.
weinig vet gras, maar wel vitamines.,
alleen geven we niet veel.
een paar keer per week wat brokken en een liksteen in het land en daar doen ze het super op
beetje minder van alles en dan gaat het afvallen wel

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:32

Kukkie schreef:
Djuno, je zegt dat je tink te dik is. Ongeacht of er sprake is van Insuline Resistentie is het heel belangrijk dat je paardje afvalt.
Wat je daarvoor kunt DOEN is:
- Veel beweging geven
- Minder eten geven.

Pas op hiermee hoor, zo is Fiek doodziek geworden...
Veel bewegen bij een paard dat eigenlijk al erg ziek is ben ik nooit een voorstander van, eerder rustig bewegen, lichaam weer stabiel krijgen en een goede voeding met de juiste hoeveelheid... (ik snap hoe jij het bedoelt maar nieuwe lezers in het topic kunnen aan iets voorbij gaan..)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:35

djuno schreef:
Dus...wat voeren jullie? En is wat jullie voeren dan ook goed voor een KWPN-er die weliswaar wel wat aan de zware kant is maar verder helemaal gezond maar wel zijn energie-toevoer nodig heeft omdat hij wat intensiever gereden wordt.

Zulke verschillende typen paarden zullen nooit dezelfde behoeften kunnen hebben, je kwpner die niet overgevoelig is voor suiker kan uit de suikers in zijn voer dus juist wat energie halen om te presteren, onze paarden krijgen vaak spierproblemen wanneer ze te sober worden gevoerd maar toch veel moeten bewegen...

Granen worden liever niet gegeven aan paarden met overgewicht, misschien kun je de linken in de openingpost eens goed doorlezen, hier staan veel dingen in en we zijn druk bezig geweest om dat te verzamelen zodat mensen qua basisvragen daarin hun antwoorden kunnen vinden.
Er staat ook een zeer interessante powerpointpresentatie in die echt de moeite waard is, engels gesproken..

Verder is het belangrijk je paardje echt te laten testen want ik noemde al eerder dat we hier paarden met veel overgewicht hebben gehad die toch niet IR bleken te zijn maar die andere tekorten hadden in bijvoorbeeld magnesium of selenium wat veel gemakkelijker te behandelen is dan IR..

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:40

Even snel want ik zit op mijn werk en probeer zoveel mogelijk antwoord te geven nu:

- Ze staat niet op het gras maar heeft onbeperkt 24/7 ruwvoer. Kan haar niet op rantsoen zetten aangezien ze groepsgewijs staat.
- Wat ik nu voer(de) is/was Equisanum - Equi granenmix puur natuur. Kreeg het mede geadviseerd vanwege gewicht en jeuk.
- De koliek van 6 jaar geleden was een zandkoliek en een verstoppingskoliek.

Kreeg de tip via pb haar niet alleen te laten prikken op IR maar ook op selenium, vit. E en magnesium.

Gisteren leek ze iets minder plomp zal even snel de foto's hier neer zetten..foto's zijn dus van gisteren:
djuno schreef:
Afbeelding

djuno schreef:
Afbeelding

Dit vond ik trouwens over Equi Sanum puur natuur:
Puur Natuur Uitgebalanceerde granenmix voor snel vervettende paarden, zoals Friezen, Haflingers, Fjorden, Ijslanders en paarden met spijsverteringsproblemen, werkt zuiverend en reinigend ( http://www.janwensink.nl/equisanum.htm)
Dit bovenstaande stukje staat dan toch weer haaks opdat pure mais (wat er dus ook inzit) te veel zetmeel heeft en koliek kan veroorzaken...en dikmakers zijn.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:13

Ben ik ook weer even

Updatje
December 2009 IR gecontateerd a welsh woog bijna 300 kilo
Maart begonnen met Magnesium van Paard Natuurlijk
April woog ze 270 kilo
Mei pony week meegeweest op ponykamp consulsie ze weegt nu 245 kilo

Magnesium gaat nu op de helft en graasmasker en een hooinet doen wonderen

December 2009
Afbeelding

Eind April 2010
Afbeelding

Foto van hoe ze nu is volgt nog

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:35

SuperRoos schreef:
Crista, is selenium en vitamine E tekort getest? Soms weten paarden zelf heel goed wat ze tekort komen en wanneer het gewoon goed is nemen ze die dingen niet extra tot zich..

Jolin, haha sorry, zoveel verhalen door elkaar ook, soms even lastig te volgens :-)

Jepz, is ze op getest en zat heel ver onder het minimum....Met daarbij ook IR dus dat ze zich toen iet lekker voeld was niet zo raar....
Ze staat op een land wat totaal niet bemest wordt dus krijgt nu de zomer door gewoon vitamine E en selenium en dan van de winter niet meer. Halverwege de zomer laat ik nog een keer bloed afnemen en als het dan allemaal goed is ga ik halve dosis voeren van de vitamine E en selenium.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:44

Djuno, wat een prachtige merrie zeg! Helaas kun je op deze foto's de echte IR kenmerken wat moeilijk beoordelen, de hals en de staartaanzet, bij een rechte bouwfoto gaat dat vaak wat gemakkelijker zeg maar..
24/7 ruwvoer, wat voor ruwvoer is het? Want ook dat is erg bepalend...
Jammer dat de granenmix voor vervettende paarden wordt bedoelt.. Kan bij paarden met obesitas juist verkeerd om werken..
En jeuk heeft ze dus ook? Jeuk en IR lijken vaak samen te gaan, ook met andere stofwisselingsproblemen trouwens..

Ben je van plan op alles te laten testen? Of wil je bijvoorbeeld een alternatief iemand in de arm nemen?
En zijn er op je stal niet meer paarden met obesitas, dat voor die groep wat aanpassingen gedaan kunnen worden, want het klinkt nu of er eigenlijk niets aangepast kan worden?

Ardech
, wat gaaf, jullie hebben je paardje terug zo te zien en de oorzaak lijkt dus inderdaad het magnesium tekort te zijn geweest..
Goed dat je ook de magnesium weer af gaat bouwen nu, anders gaat het de nieren juist belasten..

Crista, ok apart dat ze het dan niet wil opnemen. Van welk merk voer je het? Want ook dat wil wel eens helpen.. Sommige merken stoppen er toch nog dingen bij in die voor een paard vaak niet goed zijn. Voor mij de reden om toch vaak voor het duurdere merk van de groene os te gaan omdat zij wel heel eerlijk zijn in ingrediënten als het ware..

Hier ook goed nieuws, bij Fiek lijken eindelijk die 'vochtstrepen' (hoe noem je dat haha) langs zijn buik weg te trekken.. Daardoor kwam het meetlint vandaag al weer mooi op ± 530 waar het 6 weken terug nog dik 550 aangaf dus daar ben ik erg tevreden over :-)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:37

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:17

Fijn goed nieuws over Fieks toestand :)

Heb zojuist eindelijk even de tijd genomen om de presentatie te bekijken. Niets nieuws, maar wel een handig overzicht zo.

Met Auk gaat het redelijk goed, zijn gewicht lijkt weer te stabiliseren, evenals de hoeveelheid jeuk.
Als hij klaar is met zijn Schussler-kuur stop ik ook met Safe and Sound heb ik bedacht. Kijken hoe hij het doet op enkel hooi en dan na een tijd gericht prikken op eventuele tekorten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:22

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:28

Roos, inderdaad een intressante presentatie! Fijn dat Fiek de goede kant op gaat.
Ardech, fijn dat het met jou pony ook de goede kant op gaat.
Flosje446, Leuk paardje heb je! Ik kan zo van de foto niet zeggen of ze IR heeft..De vetophoping op zijn hals lijkt mee te vallen vanaf de foto.

Met mijn pony gaat het ook wel goed. Hij staat op schraal stukje wei, met hooi en na de arbeid wat wiesecobs (+magnesium). Zijn nek is wel weer wat dikker aan het worden...maar nog best soepel..dus we houden hoop!

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:32

Afbeelding
Zo was ten vorige zomer.. (vooral zijn nek was zo dik en hard)

Afbeelding
Zo is hij nu... nu goed blijven opletten dat hij zo blijft!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:05

djuno schreef:
Even snel want ik zit op mijn werk en probeer zoveel mogelijk antwoord te geven nu:

- Ze staat niet op het gras maar heeft onbeperkt 24/7 ruwvoer. Kan haar niet op rantsoen zetten aangezien ze groepsgewijs staat.
- Wat ik nu voer(de) is/was Equisanum - Equi granenmix puur natuur. Kreeg het mede geadviseerd vanwege gewicht en jeuk.

Puur Natuur Uitgebalanceerde granenmix voor snel vervettende paarden, zoals Friezen, Haflingers, Fjorden, Ijslanders en paarden met spijsverteringsproblemen, werkt zuiverend en reinigend ( http://www.janwensink.nl/equisanum.htm)
Dit bovenstaande stukje staat dan toch weer haaks opdat pure mais (wat er dus ook inzit) te veel zetmeel heeft en koliek kan veroorzaken...en dikmakers zijn.

BINGO!!!!! Dat is wat mijn paard kreeg: Equi Sanum en toen kreeg ze een hele harde manenkam, en dat nog wel in de winter. Ze heeft dit zo'n 3 jaar gegeten voordat haar manenkam erg hard werd. Ik zal even opzoeken welk soort zij kreeg, het was in ieder geval zeker een muesli!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:08

Ja gevonden de arabmuesli, ze stond bij arabieren liefhebbers ;)
Laten we er maar vanuit gaan dat Equi sanum goed voer is, maar dit roept bij mij toch vragen op!
Laatst bijgewerkt door jolin op 17-05-10 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:10

SuperRoos schreef:
Djuno, wat een prachtige merrie zeg! Helaas kun je op deze foto's de echte IR kenmerken wat moeilijk beoordelen, de hals en de staartaanzet, bij een rechte bouwfoto gaat dat vaak wat gemakkelijker zeg maar..
24/7 ruwvoer, wat voor ruwvoer is het? Want ook dat is erg bepalend...
Jammer dat de granenmix voor vervettende paarden wordt bedoelt.. Kan bij paarden met obesitas juist verkeerd om werken..
En jeuk heeft ze dus ook? Jeuk en IR lijken vaak samen te gaan, ook met andere stofwisselingsproblemen trouwens..

Ben je van plan op alles te laten testen? Of wil je bijvoorbeeld een alternatief iemand in de arm nemen?
En zijn er op je stal niet meer paarden met obesitas, dat voor die groep wat aanpassingen gedaan kunnen worden, want het klinkt nu of er eigenlijk niets aangepast kan worden?

Dank je Roos :o
Ik zal eens kijken of ik nog foto's van de zijkant heb. De ruwvoer die ze krijgt ligt tussen hooi en heel grof voordroog in...NIET gesealed!!
Ja...jammer van die granenmix..maar begrijp je nu dat ik o.a. hiermee door de bomen het bos niet meer zie??
Ja..ze heeft ook jeuk en nu alleen in de manenkam want d'r staart laat ze met rust de laatste tijd.

Die presentatie had ik idd al bekeken vorige week.

Waarop zou ik haar allemaal moet laten testen volgens jou...wilde al doen: IR, magnesium, vit. E en selenium. Moet ik nog meer doen dan? Met alternatief bedoel je een Holistische DA? De enige in de buurt is hoogzwanger maar heb wel contact met haar via de mail. Ik laat haar prikken door de reguliere DA en als ik dan de waardes heb neem ik contact met haar...zo heb ik het afgesproken.

Ja...veel paarden zijn op stal iets te dik maar er zijn geen andere opties. Ben eigenlijk allang blij dat ze straks maar 1 dag per week het gras opgaat...die zorg heb ik minder.

@Ardech...JEETJE!!! een verschil!!!

*edit*...foto vergeten hihihihhi. Deze foto is ook van gisteren, lekker charmant grazen en laat de boel maar hangen :+
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:45

Auky, Voor jou niets nieuws, voor mijn 'in feite' ook niet maar de bevestiging die ik van meerdere dierenartsen in Nederland nooit gekregen heb en wat gewoon keihard ontkent werd dus in die zin vind ik hem qua onderbouwing en dergelijke, en vooral de foto's (nu weet ik dat Fiek toch niet het ergste geval is :o) erg duidelijk en begrijpend..

Flosje, het voornaamste lijkt haar dikke buik, hals lijkt wel iets harder en billetjes misschien wel iets opslag maar nog niet zeer extreem, ik ben benieuwd wat de therapeute vind bij haar, maar wat je zegt, gevoelig voor suikers? Hoe zie je dit als technisch verhaal, want dan zou ze toch ligt IR zijn? Welke andere gevoeligheid voor suikers is er die geen IR heet? Of bedoel je de fase net voor IR? Maar is het dan niet het allerbelangrijkst om te voorkomen dat ze IR wordt?

Eva
, oeh ik schrok bij de eerste foto maar zie juist dat die van vorig jaar is! Wat een verschil zeg! Mooi!
Staat hij niet op de gluco verder? En hoe lang heb je hem al op de magnesium staan?

Jolin/Djuno
: Beiden hetzelfde voer, redenen om inderdaad dingen af te vragen...

Djuno
, Weet je toevallig iets over de periode waarin je ruwvoer gemaaid is, wanneer er toen veel suikers in zaten zit dat er nu nog helaas in (weet niet of je dat verhaal kent dus plaats het nog maar eens, soms krijgen ze op die manier dus toch per ongeluk meer suikers binnen dan we dachten en zit daar nog een boosdoener in die het afvallen hindert zeg maar..)
Dat je door de bomen het bos niet meer ziet is erg begrijpelijk, dat hebben we hier allemaal gehad volgens mij en onze paardjes reageren overal weer anders op dus ook de ervaringen hier moeten we voorzichtig uitproberen op onze eigen paardjes..
Qua testen en dan laten behandelen door een holistisch iemand, zo heb ik het ook gedaan, de dingen die je noemt zijn belangrijk om te testen omdat ze veel met elkaar te maken hebben en het probleem soms 'simpeler' kan zijn dan we zelf denken (wanneer het puur een magnesium tekort is dat voor obesitas zorgt)
Ken je de belangrijke dingen die nodig zijn om goed en betrouwbaar onderzoek te kunnen doen? (hier zijn veel euro's uit gegeven aan onderzoeken die nooit juist zijn uitgevoerd en dus nooit een betrouwbare uitslag hebben gegeven)
Waar staat ze nu eigenlijk in als ze niet in de weide staat, soort paddock ofzo? En de rest gaat straks meer de wei op? Misschien kun je dan haar dieet wat aanpassen?
Foto is ook weer wat lastiger te beoordelen, wanneer ze grazen valt de nek niet zo op, maar geeft niet :-)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:54

SuperRoos schreef:
[Djuno[/b], Weet je toevallig iets over de periode waarin je ruwvoer gemaaid is, wanneer er toen veel suikers in zaten zit dat er nu nog helaas in (weet niet of je dat verhaal kent dus plaats het nog maar eens, soms krijgen ze op die manier dus toch per ongeluk meer suikers binnen dan we dachten en zit daar nog een boosdoener in die het afvallen hindert zeg maar..)
Dat je door de bomen het bos niet meer ziet is erg begrijpelijk, dat hebben we hier allemaal gehad volgens mij en onze paardjes reageren overal weer anders op dus ook de ervaringen hier moeten we voorzichtig uitproberen op onze eigen paardjes..
Qua testen en dan laten behandelen door een holistisch iemand, zo heb ik het ook gedaan, de dingen die je noemt zijn belangrijk om te testen omdat ze veel met elkaar te maken hebben en het probleem soms 'simpeler' kan zijn dan we zelf denken (wanneer het puur een magnesium tekort is dat voor obesitas zorgt)
Ken je de belangrijke dingen die nodig zijn om goed en betrouwbaar onderzoek te kunnen doen? (hier zijn veel euro's uit gegeven aan onderzoeken die nooit juist zijn uitgevoerd en dus nooit een betrouwbare uitslag hebben gegeven)
Waar staat ze nu eigenlijk in als ze niet in de weide staat, soort paddock ofzo? En de rest gaat straks meer de wei op? Misschien kun je dan haar dieet wat aanpassen?
Foto is ook weer wat lastiger te beoordelen, wanneer ze grazen valt de nek niet zo op, maar geeft niet :-)

Nee...ik weet niets van de periode wanneer het gemaaid is.
Welke belangrijke dingen i.v.m. de test??? Weet de DA dat niet dan??
Ja..ze staat nu in een grote paddock en ze gaan als groep de wei op.
Grrrr :( :+ ..weer geen goeie foto --> gaat nu nog zoeken als ik een goeie vind plaats ik hem nog anders maak ik van het weekend wel nieuwe foto's

*edit*...kijkt en knippert hoopvol naar Roos...is dit wel een goeie dan? Beetje een mutserige foto but who cares...is trouwens een foto van 2e paasdag

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:24

djuno schreef:

zou het dan nu ook niet kunnen zijn dat er een gaskoliek ten gevolge van zand is?
hoe gaat het nu?
stukje wat je zegt over de equisanum kan wel kloppen,maar hoeveel voerde jij zelf dan?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:06

@Ellepel: ze had net 2x gehad nu...en pffff wat zou het zijn geweest...net aan een 1/4 kilo per keer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:16

dat is wel heel weinig he,dan moet je dier al flink allergisch zijn om dan meteen zo te reageren op mais.
'denk namelijk dat in die 1/4e namelijk niet zoveel mais zit..

wij hebben ook tinkers en die van jou is inderdaad aan de zware kant,vind het trouwens nog wel meevallen hoor,zie wel veel zwaardere tinkers :D
hoe staat het met de rest van de groep dan,zijn die paarden allemaal mooi op gewicht?
soms moet je ze toch apart gaan zetten als ze gewoon teveel krijgen,
en je hoeft dan niet meteen minder te gaan voeren,maar wel anders.
geef wat stro erbij( wat ze dus eerst echt niet gaan eten omdat dat niet lekker is) of ruwvoer dat wat minder vet is.
zou niet gaan bezuinigen op krachtvoer,die vitamines hebben ze echt wel nodig

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:25

djuno schreef:
Nee...ik weet niets van de periode wanneer het gemaaid is.
Welke belangrijke dingen i.v.m. de test??? Weet de DA dat niet dan??
Ja..ze staat nu in een grote paddock en ze gaan als groep de wei op.
Grrrr :( :+ ..weer geen goeie foto --> gaat nu nog zoeken als ik een goeie vind plaats ik hem nog anders maak ik van het weekend wel nieuwe foto's

*edit*...kijkt en knippert hoopvol naar Roos...is dit wel een goeie dan? Beetje een mutserige foto but who cares...is trouwens een foto van 2e paasdag

Djuno, belangrijke dingen om IR goed te kunnen testen staan ook in de opening, paard 12 uur laten vasten van tevoren, dus dan bijvoorbeeld een nachtje op stal en in de ochtend om 8 uur gelijk laten prikken is voor het paard het minst storend..
Je moet zeker weten dat het dier geen pijn of stress heeft, deze laten beiden de insuline soms torenhoog worden waardoor je dus een onbetrouwbare uitslag hebt..
Ook moet het bloed direct gekoeld worden en daarvoor heeft de GD in Deventer bijvoorbeeld speciale pakketjes die je DA aan kan vragen..
Wij staan er hier ook steeds weer van te kijken dat er nog steeds erg veel dierenartsen zijn die niet op de juiste manier controleren maar voor dat bedrag (meestal wel boven de 100 euro) mag het van mij wel in 1 keer goed gedaan worden zodat je ook goed weet hoe het paard behandeld mag worden..

De foto die je nu plaatst vind ik er aardig uit zien, natuurlijk zien we overgewicht maar zie nog geen extreme IR kenmerken zoals bijvoorbeeld de fjord (Fiek van mij) en de billen van de ijslander op de foto's in de opening..
Niet onverstandig om nu te laten testen zodat je weet hoe het ervoor staat maar misschien sowieso een reden om te zien of je het een en ander aangepast kunt krijgen, je noemde dat meerdere paarden overgewicht hebben en zo na de winterperiode, als ze nog niet in de wei hebben gestaan, is dat een beetje onnatuurlijk, is juist de periode dat de paardjes allemaal een beetje hun normale figuur terug kunnen krijgen..

Ellepel, Fiek staat nu de nachten op stal, krijgt dan 1 plakje hooi en mag verder zijn stalletje leeg eten.. Soms eet hij bijna alles op en soms heeft hij nog een lekker pak liggen.. Zo zie je ook weer sterk het verschil in behoeften volgens mij en hoe hij in balans is, of nog niet dus nu :-)
Ik merk echt veel aan hem de afgelopen dagen, heb het idee dat de kuur van nu er flink inhakt om laatste dingen weg te krijgen!