Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
djuno schreef:I
Uit voorzorg heb ik de muesli de deur uit gedaan en staat ze op een granenmix (1//4 kilo sinds afgelopen dinsdag met een scheut olie en een halve pavo-summerfitkoek). Deze granenmix is dus totaal onbehandeld dus geen melasse e.d. en ons aangeraden door Ted van Houten (paardentandarts).
.
Kukkie schreef:Djuno, je zegt dat je tink te dik is. Ongeacht of er sprake is van Insuline Resistentie is het heel belangrijk dat je paardje afvalt.
Wat je daarvoor kunt DOEN is:
- Veel beweging geven
- Minder eten geven.
djuno schreef:Dus...wat voeren jullie? En is wat jullie voeren dan ook goed voor een KWPN-er die weliswaar wel wat aan de zware kant is maar verder helemaal gezond maar wel zijn energie-toevoer nodig heeft omdat hij wat intensiever gereden wordt.
djuno schreef:
djuno schreef:
SuperRoos schreef:Crista, is selenium en vitamine E tekort getest? Soms weten paarden zelf heel goed wat ze tekort komen en wanneer het gewoon goed is nemen ze die dingen niet extra tot zich..
Jolin, haha sorry, zoveel verhalen door elkaar ook, soms even lastig te volgens
djuno schreef:Even snel want ik zit op mijn werk en probeer zoveel mogelijk antwoord te geven nu:
- Ze staat niet op het gras maar heeft onbeperkt 24/7 ruwvoer. Kan haar niet op rantsoen zetten aangezien ze groepsgewijs staat.
- Wat ik nu voer(de) is/was Equisanum - Equi granenmix puur natuur. Kreeg het mede geadviseerd vanwege gewicht en jeuk.
- De koliek van 6 jaar geleden was een zandkoliek en een verstoppingskoliek.
Dit vond ik trouwens over Equi Sanum puur natuur:
Puur Natuur Uitgebalanceerde granenmix voor snel vervettende paarden, zoals Friezen, Haflingers, Fjorden, Ijslanders en paarden met spijsverteringsproblemen, werkt zuiverend en reinigend ( http://www.janwensink.nl/equisanum.htm)
Dit bovenstaande stukje staat dan toch weer haaks opdat pure mais (wat er dus ook inzit) te veel zetmeel heeft en koliek kan veroorzaken...en dikmakers zijn.
SuperRoos schreef:Djuno, wat een prachtige merrie zeg! Helaas kun je op deze foto's de echte IR kenmerken wat moeilijk beoordelen, de hals en de staartaanzet, bij een rechte bouwfoto gaat dat vaak wat gemakkelijker zeg maar..
24/7 ruwvoer, wat voor ruwvoer is het? Want ook dat is erg bepalend...
Jammer dat de granenmix voor vervettende paarden wordt bedoelt.. Kan bij paarden met obesitas juist verkeerd om werken..
En jeuk heeft ze dus ook? Jeuk en IR lijken vaak samen te gaan, ook met andere stofwisselingsproblemen trouwens..
Ben je van plan op alles te laten testen? Of wil je bijvoorbeeld een alternatief iemand in de arm nemen?
En zijn er op je stal niet meer paarden met obesitas, dat voor die groep wat aanpassingen gedaan kunnen worden, want het klinkt nu of er eigenlijk niets aangepast kan worden?
SuperRoos schreef:[Djuno[/b], Weet je toevallig iets over de periode waarin je ruwvoer gemaaid is, wanneer er toen veel suikers in zaten zit dat er nu nog helaas in (weet niet of je dat verhaal kent dus plaats het nog maar eens, soms krijgen ze op die manier dus toch per ongeluk meer suikers binnen dan we dachten en zit daar nog een boosdoener in die het afvallen hindert zeg maar..)
Dat je door de bomen het bos niet meer ziet is erg begrijpelijk, dat hebben we hier allemaal gehad volgens mij en onze paardjes reageren overal weer anders op dus ook de ervaringen hier moeten we voorzichtig uitproberen op onze eigen paardjes..
Qua testen en dan laten behandelen door een holistisch iemand, zo heb ik het ook gedaan, de dingen die je noemt zijn belangrijk om te testen omdat ze veel met elkaar te maken hebben en het probleem soms 'simpeler' kan zijn dan we zelf denken (wanneer het puur een magnesium tekort is dat voor obesitas zorgt)
Ken je de belangrijke dingen die nodig zijn om goed en betrouwbaar onderzoek te kunnen doen? (hier zijn veel euro's uit gegeven aan onderzoeken die nooit juist zijn uitgevoerd en dus nooit een betrouwbare uitslag hebben gegeven)
Waar staat ze nu eigenlijk in als ze niet in de weide staat, soort paddock ofzo? En de rest gaat straks meer de wei op? Misschien kun je dan haar dieet wat aanpassen?
Foto is ook weer wat lastiger te beoordelen, wanneer ze grazen valt de nek niet zo op, maar geeft niet
djuno schreef:- Ze staat niet op het gras maar heeft onbeperkt 24/7 ruwvoer. Kan haar niet op rantsoen zetten aangezien ze groepsgewijs staat.
- Wat ik nu voer(de) is/was Equisanum - Equi granenmix puur natuur. Kreeg het mede geadviseerd vanwege gewicht en jeuk.
- De koliek van 6 jaar geleden was een zandkoliek en een verstoppingskoliek.
Dit vond ik trouwens over Equi Sanum puur natuur:
Puur Natuur Uitgebalanceerde granenmix voor snel vervettende paarden, zoals Friezen, Haflingers, Fjorden, Ijslanders en paarden met spijsverteringsproblemen, werkt zuiverend en reinigend ( http://www.janwensink.nl/equisanum.htm)
Dit bovenstaande stukje staat dan toch weer haaks opdat pure mais (wat er dus ook inzit) te veel zetmeel heeft en koliek kan veroorzaken...en dikmakers zijn.
djuno schreef:Nee...ik weet niets van de periode wanneer het gemaaid is.
Welke belangrijke dingen i.v.m. de test??? Weet de DA dat niet dan??
Ja..ze staat nu in een grote paddock en ze gaan als groep de wei op.
Grrrr![]()
..weer geen goeie foto --> gaat nu nog zoeken als ik een goeie vind plaats ik hem nog anders maak ik van het weekend wel nieuwe foto's
*edit*...kijkt en knippert hoopvol naar Roos...is dit wel een goeie dan? Beetje een mutserige foto but who cares...is trouwens een foto van 2e paasdag