[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:39

ikdoemaarwat schreef:
Zammie schreef:
Dan nog kan er een groot verschil in o.a. fructaangehalte zijn. Tussen 's morgens en 's middags maaien bijvoorbeeld.
Van verschillende stukken grond. Ze zijn nooit helemaal hetzelfde qua gehaltes enz....

maar het fructaan gehalte is toch alleen hoger bij bemest land?

Fructaan is om te groeien.
Bemest of niet ;)

Ojajoh

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:42

ok weer wat geleerd :D

en hoe kom je daarachter dan,heeft de da diverse testen daarvoor?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:02

ZE kunnen ze met bloedonderzoek vaststellen. Ik heb het overigens bij mijn pony nooit laten onderzoeken want dat is overduidelijk een eczeem probleem: Schuren => dekentje op => over!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:05

nou dan gaat de DA maar wat bloedtesten doen :Y)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:07

Bij ons doen ze dat niet hoor ;)
Ik heb vorig jaar toen de DA kwam enten meteen gevraagd of hij dacht dat het zomereczeem was. Hij zei dat er hier niet getest werd, omdat ze van mening zijn dat het nog altijd geen andere oorzaken uitsluit ofzoiets.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:10

nou ik heb de DA gebeld om af te spreken , verhaal uitgelegd en toch komt ie langs dus ik neem aan dat ze wel iets gaan doen eraan, ik vind het zo zielig voor hem :(:)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:29

Volgens mijn dierenarts is dat echt geldtrekkerij omdat de tests die er zijn helemaal niet betrouwbaar zijn.. dus ik heb zijn advies maar opgevolgd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:40

ikdoemaarwat schreef:
nou ik heb de DA gebeld om af te spreken , verhaal uitgelegd en toch komt ie langs dus ik neem aan dat ze wel iets gaan doen eraan, ik vind het zo zielig voor hem :(:)

ZE aantonen in het bloed is moeilijk, maar kijken naar de mineralenwaardes, lever en nierfuncties en eventueel insuline resistentie kan nuttig zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:49

Als je wilt testen voor ZE, zou ik de test voor Insuline Resistentie het betrouwbaarst vinden.
Vaak wordt er gezocht naar een zogenaamd ontsteking/allergische ietsje (kom niet op de naam haha)in het bloed.
Maar dat kan net zo goed ergens anders van zijn ;)
Allergie voor pollen bijvoorbeeld, of allergie voor een ander soort mug, ga zo maar door.
Ontsteking door overmaat aan bepaalde voedingsstoffen, ontstekingen in de spieren, etc. etc.
Geen concreet iets dus.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:58

wuswa schreef:
dat zal wel Cavalesse zijn

Inderdaad :D Ik vind het een wondermiddel.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:18

Hier nog steeds geen jeuk.. :)

Als ze straks wel begint te jeuken en ik doe dan pas de eczeemdeken op , ben ik dan te laat? :o

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:02

Hm.... ik heb een paard met jeuk -O-
En daarom begin ik toch nog meer te twijfelen over het ZE-verhaal. Hij heeft de eczeemhals dag en nacht om. Zaterdagmiddag heb ik wel meer dan een uur buitengereden, zonder deken op. Zondag moest ik mijn deken vermaken en heeft hij een half uur zonder deken gestaan voordat ik ging rijden. Zondag of zaterdag (weetniet meer?) heeft hij ook een winterpeen gekregen (hoge uitzondering)
Paard heeft ook weer natte scheten, maar wel vaste poep. Ik geloof dat zaterdag ook minder lijnzaadolie is gegeven, omdat die weer (bijna) op was.
Zondag zag ik wat schilfers in zijn manen en twijfelde ik of de manenkam dikker was. De staartwortel was niets aan te zien.
Zijn staartwortel (niet bedekt door de deken) is nu wat dikker en wat rose, maar ik kreeg geen reactie als ik eraan zit en de haren zagen er niet geschuurd uit.
Op zijn hals zag ik de typische huidplooien als hij in een bepaalde positie stond, terwijl hij die normaal niet heeft. Hij is ook niet bepaald dik op die plek, dus het kunnen ook geen vetkwabbels geweest zijn. Het gaat echt om het stukje bij de schoft. Met het rossen ging hij ook steeds zo staan, dat ik dat stuk borstelde.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:16

Annetje schreef:
Hm.... ik heb een paard met jeuk -O-
En daarom begin ik toch nog meer te twijfelen over het ZE-verhaal. Hij heeft de eczeemhals dag en nacht om. Zaterdagmiddag heb ik wel meer dan een uur buitengereden, zonder deken op. Zondag moest ik mijn deken vermaken en heeft hij een half uur zonder deken gestaan voordat ik ging rijden. Zondag of zaterdag (weetniet meer?) heeft hij ook een winterpeen gekregen (hoge uitzondering)
Paard heeft ook weer natte scheten, maar wel vaste poep. Ik geloof dat zaterdag ook minder lijnzaadolie is gegeven, omdat die weer (bijna) op was.
Zondag zag ik wat schilfers in zijn manen en twijfelde ik of de manenkam dikker was. De staartwortel was niets aan te zien.
Zijn staartwortel (niet bedekt door de deken) is nu wat dikker en wat rose, maar ik kreeg geen reactie als ik eraan zit en de haren zagen er niet geschuurd uit.
Op zijn hals zag ik de typische huidplooien als hij in een bepaalde positie stond, terwijl hij die normaal niet heeft. Hij is ook niet bepaald dik op die plek, dus het kunnen ook geen vetkwabbels geweest zijn. Het gaat echt om het stukje bij de schoft. Met het rossen ging hij ook steeds zo staan, dat ik dat stuk borstelde.

Staat hij op dit moment op het land en krijgt hij hooi of (voordroog)kuil? Voer je verder nog iets anders bij dan normaal?
Ik zie dat veel mensen helemaal wauws zijn van muesli, ik vind dat zelf lastig. Muesli is een natuurproduct (net als hooi natuurlijk) en daarvan is gewoon lastig te zeggen of het echt elke keer dezelfde hoeveelheid aan stoffen bevat.

Het is wel raar dat de boel nu onrustig is. Alhoewel ik bij mijn eigen merrie op dit moment (ondanks de drainage druppels) ook het idee heb, dat haar hals vrij hard en stug is op het moment. Na het rijden is dat beduidend minder.

Zitten er ook kleine korstjes op die plekjes net boven de schoft? Anders zou het misschien ook schurftmijt kunnen zijn? Zeker omdat ie het zo lekker vindt dat er gekriebeld wordt.

Wadapatja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:22

Hallo, ik meld me ook maar even aan op dit topic. Ik heb sinds het weekend een Gronings puppy-paard van nog geen 2 jaar (in juni wordt ze 2 jaar) Ik weet dat ze ZE heeft en ondertussen heb ik al heel wat tijd verspeeld met zoeken op internet naar diverse middelen. Zo kwam ik ook het middel Cavalesse tegen. Wie heeft hier ervaring mee? Dan heb ik nog wat. Ik wil Lotje graag in de opfok doen echter een jonge merrie met een deken op is lijjkt mij vragen om problemen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:24

Nee, geen beestjes en/of korstjes. De manen zien er ook nog niet echt overdreven geschuurd uit, maar het was wel verdacht lekker als ik eraan zat. En die ribbels zitten me niet lekker.
Op de dingen na die ik noemde is er niets veranderd. Ik kan me herinneren dat de vorige keer dat hij minder lijnzaadolie kreeg en ook de keer dat hij een wortel kreeg, de jeuk weer op kwam zetten. := En ik dacht nog wel dat 1 worteltje wel mee zou vallen. Ik hoop dat het snel weer voorbij is.

Ze hebben bij ons trouwens kuilvoer en staan op het land (geen gras alleen zand) en op stro. Als brokken krijgt hij de sportbrokken die ze allemaal bij ons krijgen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:37

Annetje schreef:
en ook de keer dat hij een wortel kreeg, de jeuk weer op kwam zetten. := En ik dacht nog wel dat 1 worteltje wel mee zou vallen. Ik hoop dat het snel weer voorbij is.
.

wortels......zijn die ook jeukveroorzakers dan? :oo
want daar krijgt mijn paard er zeker een kilo per dag van!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:42

In wortels zitten veel suikers dacht ik? Ik weet het niet precies, ik vind het in elk geval wel verdacht dat hij de vorige keer na het eten van wortels (wel meer dan 1 toen hoor) ook jeuk had.
Mijn paard krijgt ook jeuk van appels (en buikpijn ook nog) dus waarom zou een wortel niet dezelfde reactie kunnen veroorzaken?

Sowieso zie ik niet in waarom je een paard een kilo wortelen per dag zou voeren, daar zit voor het dier echt niet veel meerwaarde in. Het is alleen maar buikvulling zonder al te veel stoffen die hij nodig heeft.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:42

ja, zitten veel suikers in...volgens mij niet goed!
En als ik me niet vergis...kuil/voordroog hooi ook beter van niet!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:45

Annetje schreef:
Sowieso zie ik niet in waarom je een paard een kilo wortelen per dag zou voeren, daar zit voor het dier echt niet veel meerwaarde in. Het is alleen maar buikvulling zonder al te veel stoffen die hij nodig heeft.

idd, daar sla je dus de spijker op zijn kop!
hij krijgt namelijk geen biks.....en dan krijgt de hele stal eten, en hij dan? ;)

nu inmiddels krijgt hij wel al andere dingen erbij, maar de wortels is nog steeds 1 van de favorieten dus waarom niet geven dan?
moet alles wat je geeft dan alleen maar meerwaarde hebben? of mag gewoon even lekker "snoepen" niet meer ;)

ja als blijkt dat dat zijn jeuk veroorzaakt dan wordt het een ander verhaal.....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:48

In kuil en voordroog zitten meer eiwitten dan in hooi en daarom kun je een jeukend of ziek paard vaak beter hooi geven inderdaad.
Volgens mij zijn er wel genoeg mensen hier in het topic die trouwens toch voordroog geven (ik ook) en waarbij hun paarden het er goed op doen.

Ikdoemaarwat: Gewoon lekker snoepen is voor een paard meestal niet zo goed. De meeste lekkernijen kunnen nare bijwerkingen hebben als jeuk of rotte tanden (denk aan de lickits) maar als je dat even achterwege laat is daar niets mis mee. Een paard is gemaakt om zo ongeveer de hele dag te eten.
Ik denk dat ik in jouw geval liever voor een beetje bietenpulp ofzoiets zou gaan. Heerlijke buikvulling voor het dier, maar met minder suikers als een wortel. Hoewel hij er waarschijnlijk wel minder lang over zal doen dan de wortels.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:51

ja en ik ben dus absoluut geen voorstander van bietenpulp :n
ook daar zijn de risico's niet uitgelsoten ,denk aan vorming plakaat in de maag enz... (heb een paard meegemaakt die die gekregen heeft, en leeft nu niet meer)

edit: tevens als ik alleen al zie hier op stal (sommige die het wel geven) wat een werk het is elke keer
nee dank u :P eden paar wortels uit de krat pakken is tcoh echt simpeler en doeltreffender :j

maar nogmaals, als blijkt dat dat jeuk veroorzaakt dan gaan de wortels er voorgoed uit
en zal ik het binnen enkele dagen moeten merken? want de wortelboer komt nu niet meer ,want de "tijd" is een beetje over

Wadapatja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:12

wie o wie heeft er ervaring met Cavalesse?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:26

Ik heb vanochtend toen ik de paarden buiten zette (indi nog steeds naakt en enige eczemer) een ANDER paard betrapt op schuren, maar indi schuurde niet! Vind ik toch een goed teken...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:40

Belliebel...volgens mij Schorppie hierboven!

Ik ben er ook wel benieuwd naar (naar de Cavalesse)....is het zo'n goed middel (voor 75% van de paarden) zoals ze zeggen? En waarom zijn er hier dan maar zo "weinig" mensen die het gebruiken/geprobeerd hebben??
Ben heuuul nieuwsgierig :D

Hier gisteren overigens ineens behoorlijk wat knutties. Bah. Gauw deken op gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:42

ikdoemaarwat schreef:
ja en ik ben dus absoluut geen voorstander van bietenpulp :n
ook daar zijn de risico's niet uitgelsoten ,denk aan vorming plakaat in de maag enz... (heb een paard meegemaakt die die gekregen heeft, en leeft nu niet meer)

edit: tevens als ik alleen al zie hier op stal (sommige die het wel geven) wat een werk het is elke keer
nee dank u :P eden paar wortels uit de krat pakken is tcoh echt simpeler en doeltreffender :j

maar nogmaals, als blijkt dat dat jeuk veroorzaakt dan gaan de wortels er voorgoed uit
en zal ik het binnen enkele dagen moeten merken? want de wortelboer komt nu niet meer ,want de "tijd" is een beetje over

Ik zou de wortels zeker een week of twee a drie niet geven, een paar dagen is te kort. Kun je je paard niet een ietsiepietsie ander voer geven, puur voor het idee? Doen we hier ook.

Cavalesse? Nog nooit van gehoord zelfs? Wondermiddel wil ik zeker wel proberen.