laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:33

Jeetje, ik lees net bij, man man wat een reacties!

Ik zit hier met tranen in mijn ogen te lezen hoe sommige mensen kunnen zeggen dat een paard met pijn maar gewoon ergens op een weide gezet moet worden.... Jezus, ik moet er niet aan denken....

Kiwiko: Ik heb echt ontzettend veel respect voor jouw nuchtere kijk op deze situatie en ik wou dat ik die een paar maanden geleden had gehad, dat had het me een stuk makkelijker gemaakt!

Nummus

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:41

(Hai Robijntjah!)

Ik vind KiWiKo's kijk op inslaapkwesties echt heerlijk, inderdaad. Ik HOU zo van nuchtere mensen.

Je kunt een paard met pijn wel op de wei zetten... maar alleen als het daarvan overgaat/verbetert, natuurlijk. ECHTE pijn moet niet zomaar genegeerd worden.

Maar ik geloof dat ik dat al honderd keer gezegd heb. Ik denk dat ik KiWiKo in het vervolg maar laat kletsen in dit soort topics.

Deed ze in het vorige topic over inslapen ook al waar ik ook was. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:47

Haij, wat toevallig :+

Ik heb ook heel vervelende pb's gehad toen ik besloten had om Robijn in te laten slapen, doet ontzettend veel pijn dus ik kan me heel goed voorstellen hoe TS zich nu voelt...

Ik ben absoluut tegen het laten lijden van een dier, hierin ook nog meegenomen dat het (zoals eerder gezegd) prooidieren zijn, en niet zomaar laten merken dat ze pijn hebben. Zodra ze dat gaan laten zien, ga er dan maar vanuit dat de pijn ook zeker heftig zal zijn!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:51

Paarden laten het soms pas heel laat merken inderdaad... Dus je moet heel goed opletten. Op de oortjes en de algemene houding vooral. Maar ja... het blijft lastig inschatten, zelfs voor de DA hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:53

Klopt zeker, voor mij was het echt een klap toen hij zei: jouw paard heeft zich ontzettend groot gehouden, ze moet ontzettend veel pijn hebben gehad...

En dan sla je jezelf voor je kop dat je het niet wist/doorhad...

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:54

Iets of iemand laten "gaan" houd niet in dat je het uit de weg wilt ruimen of dat je het opgeeft,maar kan heel goed inhouden dat je zoveel van iets houd dat het beter is om het juist te laten gaan zodat verder leed gespaard gebleven kan worden.

Ik heb in mn omgeving vaak zat mensen mee gemaakt die een dier maar lieten sukkelen totdat het echt moest en dat vind ik niet humaan, Zoals ts het nu allemaal beschrijft zou ik het denk ik wel weten..

Beesie heeft een mooi leven gehad , dus waarom verder leed laten komen, dan komt dr toch wel.
TS kent dr beesje t beste en als zei nu bang is dat het een zware winter gaat worden geloof ik dr op dr word.Waarom wachten totdat het lijden word en dan?
Dan zie je al laaste van je beesie een ziek zwak ding? Dan zou ik dr voor kiezen om het nu te doen.
T heeft een mooi leven gehad en begint op te raken dan is het toch voor het beesie beter om dr nu mee te stoppen.

Ik vind het zo egoistiche dat mensen dus paard maar laten lijden omdat ze zelf de knoop niet door kunnen of willen hakken , "want mijn paard blijft tot die pijn en half dood is bij me "
Word wakker!
Fijn einde hoor,zou jij als mens zijnde je laatste 3 maanden ofzo half dood en zwakjes in een ziekenhuis willen liggen wetende dat het elk moment over kan zijn ?
Nou k mag hopen dat mijn familie dan zo dapper is om mn stekkers dr uit te laten halen, Waarom verder lijden dan nodig is?

Ts: K vind je heel dapper en t besluit word hoe dan ook moeilijk.
Maar k vind het helemaal niet dom en achterlijk van je als je nu besluit dr mee te stoppen.
T is net wat je zelf zegt, Ga je door heb je kans het ineens komt en dan moet je ineens afscheid nemen nu kan je rustig aan het idee wennen en afscheid nemen hoe jij dat weet en heb je altijd het beeld in je hooft van een pony die niet onnodig hoefde te lijden...

De beslissing is aan jou, en jij weet als enige wat echt het beste is voor jouw pony...
Sterkte!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 01:27

Fotos dan maar :Y)

oudere foto's:
Dag 1 van mij!
Afbeelding

Na de Koliek: (ja, ze is aan 1 oog blind)
Afbeelding
Afbeelding

Dit was 2 jaar later,, topzomer gehad! zo zie ik haar het liefst, lekker vol!
Afbeelding

Vorig jaar op stage.. (HEEEEL lang gedubd of ik haar mee wilde nemen,, maar ze vond het fantastisch daar!)
Afbeelding

Recent:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lekker mee uit wandelen..
Afbeelding

zoals je ziet.. een en al sparkle. die ze denk ik nooit gaat verliezen..

vreemd genoeg (of eigenlijk ook helemaal niet) heb ik geen foto's van haar van afgelopen winter. Ze staat dan onder 2 dekens doorgaans en laat haar eerst een dikke wintervacht aanmaken zodat ze het echt warm heeft.

Als ik afga op mijn grensverlegging: voor mij was het altijd: als ze niet meer mee wilt wandelen dan is het klaar.. Afgelopen 2 jaar is het wandelen met zn ups en downs.. Ze loopt tegenwoordig liever los over het erf dan dat ze meegaat.. met wat overhalen wil zehet hekje door (soms loopt ze wel gewoon mee hoor),, ik moet haar altijd even "wakker schudden" de eerste paar meter buiten,, en dan loopt ze kwiek door.. Vaak geeft ze aan na een paar 100 meter dat ze terug wilt, gaat ze omdraaien. Vaak denk ik: goed we gaan terug naar huis, maar soms wil ik langer wandelen.. dan gaat het 10 min met tegenzin,, langzaam,.. maar daarna loopt ze weer zoals vanouds door.. ik draaf af en toe eens aan om haar actiever te krijgen en dit werkt meestal, maar steeds vaker ook niet.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 01:34

ik snap dat ik met deze fotos voor sommige mensen de discussie totaal verander. Op de foto's vind ik haar vrolijk en attent. FIlmpje uploaden lukt op het moment niet, zal ik morgen even doen. Geeft een reeeler beeld.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 02:12

Doen wat je gevoel je ingeeft ongeacht wat andere mensen zeggen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:36

Tjee... wat een knap dier nog zeg!!

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:58

Heel moeilijk. Ik denk dat je niet ineens een lijn moet trekken. Zo van nu is het genoeg. Maar aankijken. Jij kent haar en je weet hoe ze normaal is en als jij denkt het is genoeg omdat ze anders doet of uitziet, zet je er een punt achter. Je hebt altijd goed voor haar gezorgd dus waarom zou je nu geen juiste beslissing kunnen nemen?!
Heel veel sterkte.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:10

De vraag is waarom ze niet meer altijd zin heeft om te wandelen. Is dat omdat lopen haar pijn doet, of omdat ze aan het dementeren is en van het erf af gaan haar onzeker maakt?

(Bij mijn oude Bono was zeker het laatste het geval. Die deed ik er geen plezier meer om van huis weg te gaan. Daar werd hij bangig van. Terwijl hij bij ons op het erf nog dapper en enthousiast zijn rondes deed.)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:15

Citaat:
Ik zit hier met tranen in mijn ogen te lezen hoe sommige mensen kunnen zeggen dat een paard met pijn maar gewoon ergens op een weide gezet moet worden.... Jezus, ik moet er niet aan denken....

Ik ook. Die mensen hebben zelf nog nooit echt pijn gehad denk ik.
Iemand had het ook over een zeurende pijn...wel eens zeurende pijn gehad? Ik wel al 6 jaar lang, ook een periode zoveel pijn dat ik nog net niet uit het raam van het ziekenhuis sprong (niet dat dat kon zaten tralies voor).
Heb nu ook nog regelmatig dagen met pijn, dat zijn dagen die je leeft en dat je blij bent dat de dag voorbij is...maar dan rijst ook de vraag hoe ben ik de volgende dag. Ondertussen wel vrolijk doen, zolang mogenlijk volhouden , net een paard toch maar niet opgeven en elke dag weer energie naar boven halen.

Sindsdien ben ik ook anders gaan denken over pijn bij mijn beesten. Ik zie zoveel paarden met pijn maar die staan dus gewoon 'fijn' in de wei omdat de eigenaar te beroerd is er een eind aan te maken.

Ik vind het moedig van TS en wens haar veel sterkte met een besluit.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:20

Ik vind dat Frats het wel mooi verwoord. Je hebt altijd goed voor haar gezorgd dus waarom zou je nu dan niet de juiste beslissing kunnen nemen?
Gewoon doen wat jou het beste lijkt. Dat van dat wandelen vind ik wel een goede. Als ze dat niet meer wil geeft ze eigenlijk aan dat lopen haar pijn doet, niet meer zomaar gaat zonder problemen. Toch moet ze steeds lopen, in de wei, naar de stal, met jou mee. Als ze aangeeft dat ze niet meer wil lopen moet je haar misschien inderdaad laten gaan, het hele leven van een paard draait om staan en lopen.

Ik heb trouwens niet alle 9 pagina's doorgelezen hoor, dus als ik iets dubbel post, sorry.

Wat het medische aspect betreft je hoeft niet zo bang te zijn dat ze gaat vechten. Je zou voor de zekerheid nog even tegen de DA kunnen zeggen dat je daar bang voor bent, maar normaal gesproken krijgt een paard eerst een sterk verdovingsmiddel waardoor hij als het ware in slaap is.
Het eigenlijke spuitje komt daarna pas en daar voelen ze dus helemaal niets meer van, ze worden gewoon niet meer wakker en dan stopt het hart ermee.

Hou er wel rekening mee dat het dier soms nog een soort stuiptrekkingen kan hebben. Er kan nog een been of een andere spier bewegen, minuten nadat het paard het dodelijke spuitje gehad heeft. Dat heeft te maken met de werking van de spieren, maar lijkt me in dit geval niet relevant om te vertellen.

Misschien niet het leukste om over na te denken, maar zorg dat je paard ergens komt te liggen waar ze er makkelijk bij kunnen. In elk geval niet op stal, want daar krijg je een dood paard nauwelijks nog uit.

Heel veel sterkte met je beslissing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:24

gut, wat een enorm leuk dier :) je ziet het er ook echt niet vanaf dat ze op is..........

heel leuk ponietje!!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:24

Altijd moeilijk dit, en voor een ander altijd makkelijk oordelen.
Ik heb hetzelfde 4 jaar terug met mijn hondje gehad, ze was 16,5 jaar oud en leed aan de nodige ouderdomskwaaltjes, maar deed het nog heel goed verder.
ze had een lekkende hartklep en de luchtpijp was op 2 plaatsen vernauwd,dus ik kon afwachten tot ze het zo benauwd kreeg dat ze zou stikken of ik kon zelf de keuze maken en haar zonder pijn en ellende een waardig afscheid te geven.
Ik heb voor het laatste gekozen en mijn hondje dus in laten slapen op het moment dat ze nog gewoon goed functioneerde.
Misschien had ze het nog wel een half jaar vol gehouden, maar nu heeft ze een mooi leven en een mooie dood gehad en ik heb er geen seconde spijt van gehad hoeveel verdriet dat het me ook gekost heeft.
Jij moet jouw keuze maken, de pony heeft een hele mooie leeftijd berijkt en zal er niets van lijden.
Ik heb meer respest voor mensen die die keuze durven te maken dan voor diegene die hun dier kosten wat het kost tot het laatste moment bij zich willen houden, want dat is pas egoistisch.
Heel veel sterkte met het maken van dit moeilijke besluit.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:43

jesito schreef:
Mijn shet heb ik 4 jaar geleden ook in laten slapen en ik ben tot het uiterste gegaan.
Mensen zeiden tegen me: als ze niet meer eet dan is het gedaan en als de vonkjes in haar ogen weg zijn is het klaar.
Haar nieren waren slecht en haar lopen ook door de chronische hoefbevangeheid.
Toch kwam ze iedere morgen en avond zo snel ze kon naar haar voorbak om haar lekkere slobber en meusli op te eten om vervolgens weer op haar gemak zelf naar buiten te lopen.
Ze was mager en liep zeer slecht, toch vond ik het zonde om deze pony in te laten slapen, dan kon mijn geweten niet.
Ik wist dat het niet lang meer duurde en dat iedere dag haar laatste kon zijn.
Toen ik daar was op een avond vond ik haar heel duf maar ze at wel en besloot haar de nacht over te laten gaan.
De volgende morgen ging ik er heen en toen ik aan kwam schrok ik, ze moest leunen tegen het muurtje, maar ze at nog steeds als een tijger.
Ik heb haar en mijn andere pony gevoerd en meteen de dierenarts gebeld en meteen gezegd dat het om inslapen ging.
Die middag is Cindy ingeslapen, er ging een knop bij me om.
Ik heb nooit het idee gehad dat ik te lang gewacht had.
Ze is 35 mogen worden.
Ik zeg altijd maar zo: mijn opa loopt ook slecht mar daarom hoeft die geen spuitje, ze genieten op hun manier.
Maar dit is heel persoonlijk, helaas kunnen dieren zelf niet spreken.

Het is natuurlijk iedereen die voor zijn eigen gevoel gaat etc.
Persoonlijk zou ik bij deze kwaaltjes (dik gedrukt) het beestje in hebben laten slapen. Maar dat is mijn mening.
Ik wil er nog even bij zeggen dat dit absoluut niet persoonlijk is bedoeld, het is een voorbeeld van mijn grens.

@ TS: Ik moet zeggen dat ik haar wel erg mager vind..... Je zou haast zeggen dat ze haar voedsel niet meer goed verwerkt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:10

Als ik de foto's bekijk vind ik niet dat deze pony ingeslapen moet worden.
Voor 36 jaar ziet die er nog heel goed uit.
Als er nou geen ander paard in het spel was geweest had je de oude pony ook gewoon gehouden waarschijnlijk.
En zo mager vind ik haar nog niet, haar rug is doorgehangen en daardoor krijg je een vertekend beeld.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:11

Foto's zeggen mij niet zoveel, kunnen een heel vertekend beeld geven, zowel positief als negatief. TS, ik blijf er van overtuigd dat je een goede beslissing zult nemen, welke dat dan ook is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:17

Saffier schreef:
jesito schreef:
Mijn shet heb ik 4 jaar geleden ook in laten slapen en ik ben tot het uiterste gegaan.
Mensen zeiden tegen me: als ze niet meer eet dan is het gedaan en als de vonkjes in haar ogen weg zijn is het klaar.
Haar nieren waren slecht en haar lopen ook door de chronische hoefbevangeheid.
Toch kwam ze iedere morgen en avond zo snel ze kon naar haar voorbak om haar lekkere slobber en meusli op te eten om vervolgens weer op haar gemak zelf naar buiten te lopen.
Ze was mager en liep zeer slecht, toch vond ik het zonde om deze pony in te laten slapen, dan kon mijn geweten niet.
Ik wist dat het niet lang meer duurde en dat iedere dag haar laatste kon zijn.
Toen ik daar was op een avond vond ik haar heel duf maar ze at wel en besloot haar de nacht over te laten gaan.
De volgende morgen ging ik er heen en toen ik aan kwam schrok ik, ze moest leunen tegen het muurtje, maar ze at nog steeds als een tijger.
Ik heb haar en mijn andere pony gevoerd en meteen de dierenarts gebeld en meteen gezegd dat het om inslapen ging.
Die middag is Cindy ingeslapen, er ging een knop bij me om.
Ik heb nooit het idee gehad dat ik te lang gewacht had.
Ze is 35 mogen worden.
Ik zeg altijd maar zo: mijn opa loopt ook slecht mar daarom hoeft die geen spuitje, ze genieten op hun manier.
Maar dit is heel persoonlijk, helaas kunnen dieren zelf niet spreken.

Het is natuurlijk iedereen die voor zijn eigen gevoel gaat etc.
Persoonlijk zou ik bij deze kwaaltjes (dik gedrukt) het beestje in hebben laten slapen. Maar dat is mijn mening.
Ik wil er nog even bij zeggen dat dit absoluut niet persoonlijk is bedoeld, het is een voorbeeld van mijn grens.

@ TS: Ik moet zeggen dat ik haar wel erg mager vind..... Je zou haast zeggen dat ze haar voedsel niet meer goed verwerkt.

Achteraf zag ik pas op foto's hoe mager ze was, al zag ik het zo ook wel.
Toch ben ik er heilig van overtuigd dat ze gewoon nog een fijn leven heeft gehad ook op het laatst.
Ik heb nu ook een pony met artrose en bronchites, ze loopt af en toe slecht.
Toen ben ik gaan denken over inslapen, ze is al vijf jaar met pensioen.
Ik heb haar onlangs op ijzers laten zetten en sindsdien gaat ze weer als een speer.
Ik haal alles uit de kast om haar zolang mogelijk hier te laten en nee dat is niet egoistisch, want ik kan ook binnen 5 miniuten rieel zijn en er een punt achter zetten.

Maar het is idd heel persoonlijk.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:19

jesito schreef:

Ik denk niet dat je de vergelijking mens en dier hier op deze manier moet maken. Een paard is een bewegingsdier en ik ben van mening dat een paard wel uitzicht op een (bijna)pijnvrije toekomst moet hebben. Wanneer dat door ouderdom of ziekte niet meer kan moet je je conclusies trekken. Ik ben gerust niet van mening dat een dier met pijn direct een spuitje moet maar je moet wel eerlijk blijven en niet vergeten dat paarden heel lang hun pijn verbergen. Alleen TS kan de beslissing maken of het idd. genoeg geweest is. Heel veel sterkte met het nemen van je beslissing. :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:24

Aukelizzy, dat ben ik zeker met je eens.
Maar bepaal eens of het dier echt veel pijn heeft of niet.
Hier gaat het erom om voor de pijn in te slapen of eerst te wachten.
En dat is toch echt een hele persoonlijke beslissing.
Je merkt vaak aan een paard of die nog mee kan in de groep of minder eet, maar ook dat verschilt per paard.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:35

Erg leuke foto's, maar heb je ook foto's van de slechtere dagen - die zijn juist het belangrijkst!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:02

Ik heb echt met een open smoelwerk dit topic
doorzitten lezen, sommige mensen moeten zich echt doodschamen!

TS ik vind je dapper! Jij stelt jezelf deze vraag omdat jij je dier paardwaardig wilt laten gaan ipv haar weg te laten kwijnen op een landje :).

Zelf denk ik he.... ik denk dat jij de keuze al
gemaakt hebt :j :). En ik denk dat dit de juiste is ;)!

Zo aan de zijkant is het natuurlijk makkelijk praten, maar we hebben allemaal een paardenhart, en een beetje paardenmens begrijpt wel dat bij jouw keuze veel emotie komt kijken :j

Ik heb ooit van een DA geleerd:

Houden van, is ook durven loslaten

Succes met de keuze die je maakt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:49

Bloembloem, ik sta er juist van te kijken hoe snel er soms een dier in word geslapen, terwijl je toch ook niet zeker weet of het dier dat wel wil.
Er wordt nu een beetje gedaan alsof de mensen die minder snel een dier in laten slapen de paarden in hun uppie op een weitje zetten onder mom: wordt nu maar lekker oud.
Dus ik zie niet in waarom ik me dood zou moeten schamen.
Ik respecteer wat ts kiest, maar niet iedereen hoeft dezelfde keuze te maken.
Het ligt ook echt aan de kwaal.