Peeswond, paard overleden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: Peeswond, paard steeds zieker, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:36

Ik vroeg me trouwen af, wordt ze nu ook nog behandeld? Bij hoefbevangen paarden moeten de voeten zo goed mogelijk gekoeld worden toch? In Gent hebben ze zelfs een stal waar ze een laagje water in kunnen zetten.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:22

Dat is op zich wel een mooi systeem.
Het paard wat ik rijd is ook onlangs hoefbevangen geweest aan drie benen (2 voorbenen en 1 achterbeen) er werd geadviseerd om hem op nat zand/klei/modder te zetten. Zodat de hoeven koelen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:26

En op meerdere plekken hooi leggen zodat er ook nog wat bewogen wordt, en het paard steeds in een verse natte koele plek gaat staan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:35

voor mijn pony hadden ze in Lienden ook een box gemaakt met nat zand.

kan jezelf ook maken ,als je dik plastic hebt dat vastmaken aan de wand ,zand erin en natspuiten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:00

Het gaan dus nog een paar zeer spannende dagen voor je worden. Ik duim voor je!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:03

Oh gelukkig! Ze is er nog! :j Ik duim keihard door hoor!!!
Hoe is het vandaag met haar?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 14:26

Haar benen worden meerdere keren per dag gekoeld.
Er is wel een verschil in haar hoefbevangenheid en "normale" hoefbevangenheid. De oorzaak is anders maar het is ook anders dat het een achterhoef is.

Ik heb vandaag geen update gehad nog. Ik heb met de veearts de afspraak dat als alles goed gaat ik niks hoor, en als het slechter gaat dan belt hij. Ik verwacht dus pas morgen weer contact te hebben nadat ze de foto's hebben gemaakt.

Heel mooi verhaal van Image trouwens! Had het gisteren er nog met Mark over dat ik een bokker had gesproken en hij vroeg je naam maar die wist ik helaas niet..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:43

Nuage schreef:
Heel mooi verhaal van Image trouwens! Had het gisteren er nog met Mark over dat ik een bokker had gesproken en hij vroeg je naam maar die wist ik helaas niet..

Mijn naam ; Corinne met het paard Image. Morgen gaan wij trouwens naar Van Nassau voor nieuwe ijzers, alleen bij hem thuis en niet op de kliniek. Anders had ik jouw paard zeker even een grote knuffel gaan geven.
(ik zie er niet naar uit trouwens met dit weer 2,5 u heen en 2,5 u terug voor een paar nieuwe schoenen. Het is jammer dat Van Nassau niet wat meer in de buurt woont).

Ik duim rustig voor je verder. :(:)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:47

Ik had al even niet meer meegelezen en had dus alleen je bericht gelezen dat je er met veel angst heen ging. Nu lees ik in ieder geval dat er nog wat hoop is!

Fijn om te horen! Ik zal duimen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:08

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:29

Wat een vreselijk filmpje... ik begrijp dat het bedoeld is als een succesverhaal en dat het nu ook goed gaat met de merrie... maar ik denk niet dat ik dit mijn paard zou aandoen. De manier waarop ze het hebben aangepakt met dat open teen ijzer staat trouwens lijnrecht tegenover de mening van de broertjes Nassau, dus dat vond ik wel apart om te zien.

Ik weet dat er enkele verhalen zijn van paarden die na lange lijdenswegen er bovenop zijn gekomen, maar ik weet nog niet of ik dat voor Nuala ook de juiste weg vind.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:48

Jeetje Nuage: lees het topic nu pas.
Wat een respect heb ik voor je, hoe je het allemaal oppakt.
Ik ga heel hard voor je mee duimen.
WOnderen bestaan!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:03

KootMiraDrum schreef:
[BEH] De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard*updat
Hier het verhaal van Mieke, een hoefbevangen Trekpaardmerrie.

Dit trekpaard staat bij ons tegenover. Het klopt dat het een lange weg is geweest en ik zou het denk ik niet aan hebben gekund om mijn eigen paard zo lang zo ziek te zien. Uiteraard had ze wel pijnstilling ed, maar het zijn heftige weken geweest.
Maar de behandeling is effectief geweest, het gaat erg goed met haar, ik zie haar nu dagelijks met haar maatjes vrolijk door het gras heen lopen en rennen.
Zo heeft ieder zijn keuzes en behandeingen. Je kunt daarin ook niet blijven wisselen, je kiest voor een traject en daar moet je voor gaan, het heeft gewoon veel tijd nodig.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:06

Sommige paarden staan hun verdere leven lang op een zakje Buut per dag..(wel op (weide)rust daarbij voor zover ik weet).
Duimen draaien nog!

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:31

Heel veel Sterkte !!!!!!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:45

Nou de veearts heeft gebeld en ik weet niet wat ik nu moet doen...

Ze hebben foto's gemaakt en het hoefbeen is niet verder verzakt. Dus ik was al meteen erg blij.
Hij echter niet.
Hij zei dat hij toch adviseert om alsnog in te laten slapen.
Ik snapte dat niet helemaal...

Hij zegt dat ze qua pijn nog steeds op hetzelfde niveau zit. Bij een paard wat stabiliseert zou hij verwachten dat de pijn snel minder wordt en dat is nu niet zo. Hij zegt ook dat ze veel ligt en dat haar manier van lopen en staan niet veranderd is. Hij ziet het dus heel negatief in. Ook adviseren ze me sterk haar niet te verplaatsen.

Eigenlijk weet ik diep van binnen al dat ik haar niet nu wil laten inslapen. Dat gaat rechtstreeks tegen mijn gevoel in op dit moment. Haar hoefbeen is maar een klein beetje verzakt en er zijn paarden waarbij het hoefbeen al door de wand heenkwam en die zijn hersteld... waarom bij Nuala dan nu zo negatief?

Hij gaf aan dat ze op termijn ook last gaat krijgen van de hoeveelheid Buut die ze nu krijgt. Dat is wel iets om over na te denken.

Hij gaf ook aan dat ze misschien nooit meer als fokmerrie kan worden gebruikt mocht ze het overleven en dat dit ras "gevoelig is voor hoefbevangenheid". Aan die laatste 2 argumenten heb ik niet zoveel... nooit meer fokken is jammer dan en Nuala is juist nooit gevoelig geweest voor hoefbevangenheid door eiwitten.

Ik moet zo de veearts bellen en zeggen wat ik wil. Zij vinden dat ik haar moet laten inslapen... ik wil het denk ik niet. Vind het ook eng om dat te zeggen, maar ik ga niet iets doen wat gewoon zo verkeerd voelt...

Vind het heel erg moeilijk...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:48

Hoeveel pijn ervaart ze nu met de pijnstillers?
Is nog steeds vrolijk?
Als dat waarschijnlijk weinig pijn is zou ik het nog aan kijken, omdat dat ook het geen is wat jou gevoel aangeeft.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:49

Hij zegt dat ze heel veel pijn heeft.
Maar wat dus idd voor mij de doorslag geeft: ze is nog steeds vrolijk. Als ze er nu apatisch had bijgestaan was het compleet anders geweest. Maar ze is alert en loopt, hoe kreupel dan ook, met de oortjes naar voren met je mee.
Als het paard nog vechtlust heeft... moeten wij dat dan stoppen? Ik denk het niet..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:50

als het hoefbeen niet verder verzakt is, zou ik nog even afwachten hoe het verder evolueert.
jij kent je paard het beste, jij kan het beste zien wanneer ze nog verder wil of wanneer ze het opgeeft.
op de foto's zag ze er best vrolijk uit, niet als een paard dat wacht op het einde :(:)

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:51

Meis wat een situatie :(:)
Je moet doen wat jij denkt wat het beste is, jij kent deze mooie dame het best een als jij denkt dat ze dit gevecht kan winnen, dan zou ik er voor gaan. Mocht je denken dat ze dit niet gaat redden, moet je haar loslaten hoe moeilijk dat ook is.....

Ik duim hard voor je meis, wat je al zegt volgens mij wilt nuala nog verder... maar dat is aan jou jij kent haar beter dan iedereen!
Laatst bijgewerkt door A_Pallieter op 25-06-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:51

Ik ben ook iemand die pas opgeeft als het paard opgeeft.
Daardoor ben ik ook al eens aangekeken als zijnde dierenbeul.
En ik kan me dat zelfs nog voorstellen ook.
Maar ik kan een dier niet laten gaan dat zelf nog wil.
Dat kan altijd nog.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:59

Jeetje, wat tegenstrijdig allemaal! Ik zou als ik jou was, en lees wat je gevoel is toch op de een of andere manier voor een Second Opinion gaan. Sterkte en succes!!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:01

Ik vind dat je haar NIET in moet laten slapen... je staat er niet achter en je zult je dus dan altijd dingen blijven afvragen als je het wel zou doen! Ik zou haar toch op niet al te lange termijn daar weg halen (Utrecht/huis)... Denk niet dat hun negatieve bevindingen jou vrolijk maken!!

Ik ben iig blij voor de relatief goede uitslag voor Nuala....

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:02

Het is niet prettig dat de VA er zo weinig vertrouwen in heeft. Als dat ingaat tegen jouw gevoel zou ik zoals gulpje ook al oppert toch in elk geval een second opinion ergens gaan vragen. En dan niet bij iemand die jouw huidige VA aanbeveelt maar helemaal iemand anders. Daarvoor zal ze dan toch in elk geval vervoerd moeten worden. Zoals jij het nu beschrijft zou ik haar ook nooit nu laten inslapen. Dan is er namelijk geen weg terug. Er zijn tamelijk veel gevallen van hoefbevangenheid die goed gekomen zijn. Waarom vinden mensen van dieren altijd zo gauw dat ze maar ingeslapen moeten worden?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:03

Het is jammer dat ze niet naar huis kan, dan kun je zelf beoordelen hoeveel pijn en last ze heeft en hoe eerlijk het nog is. Nu moet je afgaan op hun observaties terwijl jij haar zelf vrolijk hebt gezien.

Lijkt me ook lastig om haar op een kliniek te laten die uiteraard goed voor haar zorgen, maar nu misschien toch minder gemotiveerd zijn.
Wat een rotsituatie. En niemand kan je helpen met deze keuze, die moet je echt zelf maken.

Ik snap dat je niet aan "shoppen" kunt blijven, maar misschien kun je telefonisch nog advies inwinnen bij een andere kliniek. Als je er voor gaat, dan moeten alle partijen ervoor gaan, ook de VA en hoefsmid.

Heel veel sterkte :(:)