Maar het komt heel veel voor bij paarden die later hoefbevangen/IR worden, of zijn. Hoe dat veterinair onderbouwd wordt weet ik niet, maar het heeft iets te maken met dat die opgeslagen vetproductie op een gegeven moment opgenomen wordt door arbeid, schrale tijd? Of door net het duwtje over de rand van net iets teveel? Misschien net als bij te dikke shetlanders die te snel afvallen, die vergiftigen zichzelf als het ware ook. Zo'n kap is meestal ook loeihard, echt keihard vet. De billen zijn vaak als het ware twee dikkere bulten,aan weerszijde van de ruggegraat, die niet 1 zijn met de rest.
Waar het gevoel van die heren zit wat betreft fructaan en het gevaar van dik? Ik weet het niet. Niet genoeg gevallen in de praktijk, en te weinig tijd om bij te studeren door werk? Wat ik gelezen heb, en mee gemaakt hier en bij anderen is het een signaal, een feit, geen fictie. En onkundigheid van 'hoge heren' had mij waarschijnlijk bijna twee paarden gekost.
Van goede bemesting, dus gras en hooi en KV gifte leer ik momenteel al weer veel bij, teveel om nu ff de weg te weten, moet het even verwerken