[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanneb

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:35

Mooie merrie Mirka! Ik ben ook echt fan van Mir Khan. Had me ook wel leuk geleken een combi uit mijn eigen paarden, maar t word allemaal wel veel dan ;)
Ik ga eerst maar eens kijken wat Kuchenga er dit jaar van maakt, voordat ik weer ga dekken.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:39

Dank je :o
Lijkt me wel een mooie combi Montoyo is van Umoyo v Nadir en zijn moeder Atalante v Abakan
Mirka is Mir khan x lady amal
Is ze drachtig dan?

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:51

Umoyo zijn ook mooie kids, hier in de buurt staan er ook een paar, die zijn erg chique!
Ook gefokt bij AF. Dit jaar verwachten ze dacht ik weer een Umoyo.
Mijn merrie is drachtig van Solo (qs senstation) :D Ben zoooo benieuwd wat dat voor een veulen word.

De DA heeft nog steeds niet gebeld :(

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:55

Solo is die van uhh paola of iets in die trant :+
Wachten is nooit leuk :P

Ik wacht wel even met Mirka drachtig maken tot volgend jaar.
Wil haar eerst beter oa het zadel:)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:10

Haha ja klopt, Paola. Hoe oud is Mirka nu en heeft ze al eesn een veulen gehad?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:14

Ze is 9 en nog geen veulens gehad:)
Maar ben er nog niet over uit of ik het veulen dan zou willen houden....en de markt is slecht:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:31

vorige week vrijdag zijn bij ons drie hengsten gecastreerd.
een jaarling en twee twenters
alle drie hebben ze nu wel een erg dikke koker.
het is voor mij eigenlijk al te lang geleden om te weten hoe dat allemaal nog maar weer zat :D

we laten ze meerdere keren per dag even lopen ,ook al staan ze gewoon op het land.
maar na hoeveel dagen moet het eigenlijk wel weg zijn?
is vast wel iemand hier die dat weet. :)

enne over arabs gesproken...
eentje is van Sirel x Kristana en de ander heeft ook Sirel als papa, en moeder is een halve arabier

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:37

We gingen een beetje off topic ;) Sirel is ook een mooi paard!
Ik heb geen idee hoe lang het gaat duren, gaan ze me straks vast allemaal uitleggen en zal per paard ook wel verschillen. En ook de manier waarop het gedaan is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:52

jullie gingen inderdaad offtopic,maar dat mag wel even toch?

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:25

Hallo,
Ik kom even binnen vallen :D

Wij hebben nu 2,5 jaar een shetlander hengstje. Hij wordt in mei 3 jaar en begint toch wel wat streken te krijgen en aangezien ik een merrie heb, wordt mijn merrie toch wel wat vaker dan gemiddeld hengstig. Nou zie ik het nut er eigenlijk niet van in om hem hengst te laten, en het lijkt me wel fijn als de merrie en de shetlander samen in de wei kunnen lopen dus ik ben eigenlijk van plan om hem te laten castreren. Ik heb dit alleen zelf nog nooit mee gemaakt bij een paard dus ik weet niet hoe de zorg naderhand verloopt.. Aangezien dit al een groot topic is had ik de vraag of iemand mij dit in het kort kon uitleggen?
Ook wil ik hem waarschijnlijk door een castreur laten castreren, dit omdat het anders 3 keer zo duur zal zijn als heel het ponytje zelf.. Of hebben jullie erg slechte ervaringen met castreurs? En weet iemand toevallig een goede castreur in de omgeving van Tilburg?

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:37

De zorg naderhand hangt volgens mij volledig af van de manier waarop er gecastreert is. Volgens mij zijn er bijna geen castreurs meer. Ik zou daar persoonlijk ook nooit voor kiezen. Mocht er iets fout gaan moet je alsnog een da laten komen en dan kan het al te laat zijn. Ook vraag ik me af of een castreur wel zelf mag verdoven? Als ik mijn hengst thuis op het land had laten doen was ik in de randstad 211,- kwijt geweest. Ik zou gewoon eens rondbellen met wat dierenartsen in de buurt om te informeren.

Ook wil ik niemand beoordelen, maar een veelvoorkomende opmerking over shets en dat het ruinen duurder dan het dier zelf vind ik geen reden om het op zo'n goedkoop mogelijke manier te laten doen. Hoe klein ook, een shet heeft ook gevoel en als je een hengst koopt weet je vooraf dat het moment een keer komt. Stel er gaat wat mis en de DA moet alsnog komen doe je dat dan niet omdat het paard je niet zoveel heeft gekost? Ik weet niet wat de beste optie is, de mijne is een uur geleden gedaan en nog twijfel ik of ik voor de beste manier heb gekozen, maar ik hoop dat het voor hem de minst pijnlijke is geweest!
Ga zo naar hem toe, ben beneiuwd hoe zielig hij is! Hou jullie op de hoogte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:12

niemand dus die weet hoe het zit met een dikke koker en hoe lang dat nou eigenlijk duren mag?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:23

Mijn paard heeft hooguit 3 dagen een dikke koker gehad daarna trok dit weg..(begon bij de 3de dag ongeveer)
Heb niks gspoeld met water of iets dergelijks, gewoon paar uurtjes los gegooid in de paddock en veel gestapt aan de hand..
Naar een week was hij weer helemaal de oude..
Laatst bijgewerkt door Tamara21 op 21-03-12 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:25

ellepel schreef:
niemand dus die weet hoe het zit met een dikke koker en hoe lang dat nou eigenlijk duren mag?

Mijn paard kreeg pas na 3 dagen een giga dikke koker. heb elke dag gekoelt. Hield wel anderhalve week aan, daarna ging de zwelling heel snel weg (binnen 2 dagen)

Maar hoe lang het 'echt' mag duren, geen idee :)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:55

Gisteren om 17.30 is mijn kanjer ook geruint. Dat was een lange dag in spanning! Toen ik de DA belde om te vragen hoe het ervoor stond waren ze met hem bezig. Ik wilde natuurlijk heel graag bij hem kijken en aan de tel probeerden ze me wat voor te bereiden op wat ik ging aantreffen. Ik was dus behoorlijk zenuwachtig, maar aangekomen op de kliniek viel het me alles mee. Je kon wel duidelijk zien dat hij er last van had, steeds wisselen van achterbeen en wat moeilijk lopen, maar verder was hij lekker alert en flirte wat met de drachtige buurvrouw. Zijn koker was wel iets dik, ben benieuwd hoe dat vandaag is. Ik hou jullie op de hoogte.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:28

ellepel schreef:

Koelen, stappen en geloof vaak een anitbiotica kuur ;)
Kan een paar dagen duren maar ook paar weken...
Maar dat is wel uiterste extreem en niet gezond.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:31

sanneb schreef:
Gisteren om 17.30 is mijn kanjer ook geruint. Dat was een lange dag in spanning! Toen ik de DA belde om te vragen hoe het ervoor stond waren ze met hem bezig. Ik wilde natuurlijk heel graag bij hem kijken en aan de tel probeerden ze me wat voor te bereiden op wat ik ging aantreffen. Ik was dus behoorlijk zenuwachtig, maar aangekomen op de kliniek viel het me alles mee. Je kon wel duidelijk zien dat hij er last van had, steeds wisselen van achterbeen en wat moeilijk lopen, maar verder was hij lekker alert en flirte wat met de drachtige buurvrouw. Zijn koker was wel iets dik, ben benieuwd hoe dat vandaag is. Ik hou jullie op de hoogte.

Jeetje dat is snel gegaan....
Succes ben benieuwd hoe het met meneertje is.

Barc had geen complicaties gelukkig toendertijd en kon al heel snel weer alles doen:)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:46

Zojuist weer op bezoek geweest en meneer voelt zich weer helemaal zichzelf. Stukje gewandelt en hij is meer hengst dan ooit! Hij moest maar even naar een andere stal, want hij maakte alle dames het hoofd op hol. Nu staat hij tussen de hengsten en is druk met zich te bewijzen. Ben benieuwd wanneer dat laatste beetje testosteron verdwenen is. Koker was nog wel wat gezwollen, maar niet heel ernstig. Al met al valt het me nog steeds mee en kan ik niet wachten tot hij weer naar huis komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:38

nou,bij onze ruintjes zakt nu de dikke koker alweer af
ze worden wel een paar keer per dag even uit het land gehaald en dan laten ze ze lopen om zo te stimuleren dat het afzakt.
verder zien de wonden er netjes uit,dus komt het vast wel goed :j

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:47

Die van mij heeft bijna 3 weken met een dikke koker gestaan..
Mijn castreur was duidelijk..
De eerste 2 weken mag het verdikt zijn..
Als het op de 14e dag nogsteeds dik is en nog dikker wordt, dan mag je gaan koelen, daarvoor niet, dan heb je te veel kans op besmetting in de open wond!
Hij adviseerde om dan eerst 30 minuten te longeren (wat ik niet gedaan heb aangezien ik een 2,5 jarige had/heb die dat nog niet kende.. ik heb hem afgespoeld na de hele dag in de paddock te hebben gestaan..) en daarna10 minuten koelen met water..

Dit heb ik ongeveer 3 of 4 keer gedaan en nu is het hartstikke mooi weer.. na 3 weken was de hele verdikking weg en geen centje pijn gehad..

Maar ik ben sowieso niet iemand die meteen paniekeerd als mijn paard iets anders doet dan de gemiddelde i.c.m. een herstelprocess..
Ik kijk altijd kritisch, maar bel niet bij de eerste de beste verdikking de DA/Castreur..

Zolang het paard geen koortst heeft, goed eet, goed drinkt, goed poept, goed beweegt (oke een beetje stijf is logisch als het daar verdikt is tussen de achterbenen..) ... dan houd ik het zelf gewoon goed in de gaten..

Maar als je je er zelf niet prettig bij voelt, dan gewoon de DA bellen! Je moet altijd op je gevoel af gaan in deze situaties zeggen ze.. :j

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:49

Ik lees nu net dat het al wat beter gaat (sorry.. had niet meer verder gelezen.. :') ) _O- !

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:10

Toch alsnog een handig advies. Ik heb vandaag mijn kanjer opgehaald/. Vind de koker wel erg dik, maar de DA vond het meevallen. Hij voelt zich volgens mij wel goed, want hij heeft praatjes voor 10. Helaas wilde hij dit keer voor het eerst de trailer niet op :( Hopelijk denkt hij niet dat hij iedere keer geknipt word na een ritje trailer... Goed vandaag is dag drie en we gaan zien hoe het verder gaat verlopen.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:48

hoi allemaal,
ik wil mijn paard laten castreren dus dan is dit het goede topic neem ik aan:P

mijn paardje is 2 jaar en heeft afentoe 1 ingedaalde bal maar vaak trekt ie die op dus hij is een klophengst.

ik zou graag willen weten welke kliniek jullie aanraden en welke prijs jullie betaald hebben en hoe het in zn werk gaat lees verschillende verhalen op internet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:22

Hengsten kunnen de ballen gewoon intrekken.
Bijv met kouder weer etc.
Een Da kan wel voelen of ze ingedaald zijn.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:46

hij heeft er altijd maaar 1 dus klophengst is ie zeker jammer genoeg

da heeft er ook maar 1 kunnen voelen aan de oppervlakkte de ander ligt dieper