Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:27

Ik geef nu een week of 6 pergolide en ik moet zeggen dat ik de resultaten tot nu toe niet spectaculair vind. Ze is iets "helderder
'geworden maar voor de rest merk ik (nog) niks. Ik heb de dosis in 2 weken opgebouwd en zit dus nu 4 weken op de gewenste dosis.
Gezien jullie verhalen had ik wat meer verwacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:15

Nanda, na 1 maand op de goede dosis zul je wijzigingen moeten gaan zien inderdaad. Maar daarna gaan de wijzigingen ook nog door en worden vaker duidelijker. Meestal zie je het meest als je in het voorjaar met pergolide begint omdat dan ook het verharen etc meestal extra goed op gang komt. Maar dingen als weerstand, huidproblemen, zere voeten zullen in principe na verloop van tijd moeten verbeteren. Maar het ondersteunen van de weerstand daarbij speelt ook zeker een rol. Ik weet niet precies meer hoe het zat? Jij hebt een oudere pony/paard dacht ik? Is ze al eens hoefbevangen geweest, welke klachten had ze precies tot nu toe? Hoop dat de verbetering zich gestaag blijft voortzetten in ieder geval.

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:29

@ Nanda ... Peter verslechterde de 1e paar weken zelfs verschrikkelijk! Pas na 2/3 maand begon ik echt verbetering te zien ... en na 5 maand was ie super! Hij kreeg wel magnesium en buut bij.
Heb hem later zelfs v/d buut en met half pilletje Pergolide gehad.
Beetje jammer dat het aanbreken v/h voorjaar in maart/april een enorme verslechtering heeft veroorzaakt -O-

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:51

Ja bij mij ook pas na 2 maanden eerste echte verbeteringen zichtbaar (kuiltjes boven ogen etc) en pas na 6 maanden stabiel beter! Dus het vraagt tijd! Kan wel zeggen dat ze deze zomer echt beter is dan vorig jaar zonder pergolide. Hopelijk scheelt het voor jullie uiteindelijk ook Nanda! Succes

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:00

Nu ik terugdenk heeft Willy inderdaad zo na ongeveer 3 weken pergolide ook een tijdje een verslechtering/terugval gehad van ongeveer 1 á 2 weken en daarna zette de verbetering langzaam maar zeker door. Maar het gaat geleidelijk en niet in 1 klap zeg maar. Als een paard al een paar jaar met een ziekte rond loopt duurt het ongeveer een maand voordat je iets gaat zien en daarna gaat het elke maand beter worden totdat het stabiliseert inderdaad. Toch een kwestie van geduld en volhouden! Uiteindelijk is het bij veel paarden echt de moeite waard gebleken.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:48

ik was ook niet avn plan te gaan stoppen hoor.
mijn shet is ruim 33 jaar en heeft al minstens 10-12 jaar cushingverschijnselen. Is al 10 jaar niet meer bevangen geweest. heeft wel gevoelige voetzolen.
Haar grootse probleem is momenteel haar sinussen die regelmatig ontstoken zijn. In maart 25 dagen zelf ab geprikt en heb er net weer 10 dagen ab-prikken opzitten. Volgens mij zag ik vanavond weer neusuitvloeiing :(

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:21

Hoi nanda,
zoals je weet hebben wij hier zelfde probleem. Ik heb in april een andere AB geprikt en nu gaat het al sinds die tijd goed op AB-poeder. De kuur die we geprikt hebben staat op de factuur als ps-flacon. Het doosje heb ik niet meer helaas. Misschien heb je al iets aan PS-flacon maar anders kan ik misschien nog de naam van de Ab bij mij VA achterhalen als je wilt.... Maar goed het wil natuurlijk niet zeggen dat ze dezelfde bacterie hebben, maar wat uitproberen met verschillende kuren kan helpen. Natuurlijk wel pittig voor paardje, maar die ontstekingen ook....
Sterkte!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:13

Nanda schreef:
ik was ook niet avn plan te gaan stoppen hoor.
mijn shet is ruim 33 jaar en heeft al minstens 10-12 jaar cushingverschijnselen. Is al 10 jaar niet meer bevangen geweest. heeft wel gevoelige voetzolen.
Haar grootse probleem is momenteel haar sinussen die regelmatig ontstoken zijn. In maart 25 dagen zelf ab geprikt en heb er net weer 10 dagen ab-prikken opzitten. Volgens mij zag ik vanavond weer neusuitvloeiing :(

Ik zou in ieder geval starten met MSM geven, helpt heel erg goed met longproblemen, allergieën, goed voor huid, hoef en haar en daarnaast nog goed voor pezen, spieren etc. Het ondersteunen van de weerstand van een cushing paard is soms net zo belangrijk als het geven van medicijnen.

Verder geef ik echinacea druppels van Bloem op een boterham of op een knackebrod. Als het slecht gaat (hoesten, huid of hoefproblemen) geef ik 2 keer 30 tot 40 druppels, gaat het goed dan krijgt ie 1 keer de dagelijkse dosis. Zo heb ik willy al door aardig wat kwaaltjes heen geloosd of ze voorkomen.

Ik zou de weerstand zeker ondersteunen als mijn paardje ook nog eens aan de AB staat want dat is ook best een aanslag op weerstand omdat in darmen etc de "flora en fauna" ook om zeep wordt geholpen. Sterkte in ieder geval.

Ik bedoelde trouwens ook niet dat je zomaar zou stoppen hooor :(:) :(:) maar dat je nog even geduld moest houden

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:31

Morgen met Rava weer naar Laarakker voor een check, haar kogel blijft na de Einschuss nog een beetje dik en soms ook weer niet, dus maar effe naar laten kijken en natuurlijk hoe het verder met haar gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:56

De shetland pony van 30 jaar bij ons op stal met cushings wordt morgen ingeslapen. Hij blijft deze keer maar hoefbevangen en heeft pijn. Ik heb hem laatst een weekje verzorgd en we kennen hem al een jaar of 15. Slaap zacht lieve lieve Diego. ;( |(

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:02

Ach wat triest helaas door die stom... hoefbevangenheid.
Sterkte ermee. :(:)

Ik heb gelukkig beter nieuws.
Rava haar einschussbeen blijft deels dik hier is niks aan te doen, maar verder ging het redelijk goed helaas kunnen ze niet altijd goed meten door de cortisonen die leggen wel eens een deken over alles heen.
Waardoor ze beter lijkt dan ze is en omdat het lichaam zelf ok de schommelingen nog wel redlijk opvangt worden de hoogste pieken en dalen afgevlakt.
Heb nog van iemand een uitleg gekregen waarom er zoveel soorten cushing zijn, dit hangt af van de het deel in de hypofyse waar de tumor zit en of deze veel groeit.
Alleen haar lever had wat moeite en daar hebben we wat voor, verder alleen weer de pergoliden en de provarium breeding.
Dus ik ben wel blij.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:17

Het was zo'n lief guitig ventje, helemaal wit met roze neusje en altijd lief hinneken als je ineens voor zijn stal stond (hij kon niet over de deur heen kijken en werd al beetje dovig, dus hij was dan blij verrast door de bezoeker). Ze zouden de DA nog laten kijken en mee laten denken, maar zelf dachten ze dat het genoeg is geweest. Al die arme sobere paardjes die maar tegen de hoefbevangenheid vechten |( ;( . Ik zal het kleine ventje missen.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:10

Bij mijn paard heros is er afgelopen vrijdag ook cushing vastgesteld, balen natuurlijk maar ik had het ook al wel en beetje verwacht.
Hij is nu 20 jaar, ik scheer hem ongeveer elke 2 maanden.
We gaan nu starten met pergolide 0,50 mg per dag.
Over 6 weken moet ik dan weer zijn urine inleveren om te kijken of het helpt, ik hoop het echt!!
Gelukkig is hij nog nooit hoefbevangen geweest, ij heeft nu alleen een peesblessure.

Ik zal dus heel geinteresseerd meelezen en nog met 1001 vragen bij jullie komen, ik weet er nog veels te weing van.
Hoop dat jullie me willen helpen!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:34

Tuurlijk willen wij je helpen met jouw paardje Heros!! Daar zijn we voor! Hoe zwaar is jouw paard, wat voor type paard is het? En wat voor klachten/symptomen heb je tot nu toe? Even ter introductie ;) :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:53

Ach wat sneu fargo.. Het paardje waar ik het laatst over had bij mij op stal waarbij ik vermoede (eigenlijk wel overtuigd was) dat ze cushing had is inmiddels ook overleden. Voel me een beetje schuldig omdat ik de eigenaresse misschien niet voldoende heb overtuigd dat ze cushing zou kunnen hebben, maar aan de andere kant was het waarschijnlijk toch niet meer te redden. Ze stond al bijna een jaar bevangen en had zo veel symptomen, zo'n typische vacht. Maar volgens de dierenarts zou het geen cushing zijn omdat de urine dat uitgewezen had ;( .

Met Evita gaat het inmiddels wat beter, ze loopt een heel stuk beter maar haar been is nog steeds iets dik gebleven bij de kogel na de verdovingen.

Fijn dat het met Rava wat beter gaat Rumay!

En welkom DaphneHeros, stel je vragen gerust!

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:32

Heros is een donkerbruine kwpner van de hengst chronos, hij is 1.70 hoog en ongeveer 600 kg en hij is dus nu 20 jaar.
Ik heb hem nu 16 jaar en het is echt mijn maatje, ook al is hij erg ondeugend!!
Qua symptomen heeft hij een dikke vacht sinds een jaar of 2. Eerst schoor ik hem 1 keer per jaar, toen 2 en nu dus elke 2 maanden. In zijn vacht zit ook een lichte verkleuring met name bij zijn schouders. Sinds een jaar gooit hij steeds meer eten op de grond, bolling boven zijn ogen, iets dikkere buik ( dacht eerst gewoon oud mannenbuikje)
Af en toe een loopneus ( hoorde er ook bij toch??)
En sinds een maand of 3 ademt hij steeds zwaarder na inspanning, maar zijn longen waren schoon, dus toch verminderde conditie.
Maar de grootste reden dat ik hem liet testen is omddat zijn moeder het ook had ( ken ik alleen van foto en verhalen), nu schijnt het niet erfelijk te zijn maar het bleef wel knagen.

Vanavond voor het eerst zijn pergolide gegeven, hij at het gelukkig zo uit mijn hand.

En bedankt voor jullie hulp!!!! ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:27

DaphneHeros dat klinkt wel erg Cushing moet ik zeggen.
Cushing paarden kunnen ook last hebben van de keel en de sinussen wat ook wat kortademigheid kan veroorzaken dan zijn de longen schoon maar zit het probleem op een andere plek.
Ben benieuwd wat de pergolide gaat doen voor hem, succes

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:41

fargo schreef:
Ik zou in ieder geval starten met MSM geven, helpt heel erg goed met longproblemen, allergieën, goed voor huid, hoef en haar en daarnaast nog goed voor pezen, spieren etc. Het ondersteunen van de weerstand van een cushing paard is soms net zo belangrijk als het geven van medicijnen.

Verder geef ik echinacea druppels van Bloem op een boterham of op een knackebrod. Als het slecht gaat (hoesten, huid of hoefproblemen) geef ik 2 keer 30 tot 40 druppels, gaat het goed dan krijgt ie 1 keer de dagelijkse dosis. Zo heb ik willy al door aardig wat kwaaltjes heen geloosd of ze voorkomen.

Ik zou de weerstand zeker ondersteunen als mijn paardje ook nog eens aan de AB staat want dat is ook best een aanslag op weerstand omdat in darmen etc de "flora en fauna" ook om zeep wordt geholpen. Sterkte in ieder geval.

Bovenstaande is dan ook zeer belangrijk voor jouw paardje daphneheros. Zodat zijn longen goed ondersteund worden en zijn huid ook. MSM helpt zowiezo tegen veel ontstekingen. Bij cushing paarden is het ook heel belangrijk om de mond en tanden in de gaten te houden. Ze hebben makkelijker irritaties in de mond en daarnaast regelmatig (2 keer per jaar bijv) de tandarts laten kijken is eigenlijk wel te adviseren. Ontstekingen in de mond kun je wellicht voorkomen of sneller laten herstellen met de echinacea en de MSM. Vieze ogen worden vaak snel beter door het geven van de pergolide.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:58

fargo schreef:

Ik geef al jaren Laminaze van NAF. Vol met anti-oxidanten er er zit ook zwavel etc in.

wbt de echinaceadruppels ga ik eens bij "de tuinen" kijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:12

Klinkt goed Nanda, daar zit ook inderdaad alles in wat je nodig hebt lijkt me.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:58

rumay schreef:
DaphneHeros dat klinkt wel erg Cushing moet ik zeggen.
Cushing paarden kunnen ook last hebben van de keel en de sinussen wat ook wat kortademigheid kan veroorzaken dan zijn de longen schoon maar zit het probleem op een andere plek.
Ben benieuwd wat de pergolide gaat doen voor hem, succes

Zals ik al eerder zei ben ik nog niet heel erg op de hoogte wat betreft cushing, dus weet niet f het erg cushing achtig is.
Maar ben ondertussen zover met lezen dat hij idd wel veel symptomen heeft.
Maar wat voor probleem zou er dan op een andere plek moeten zitten??

Fargo Bedankt voor de tip van msm, ik zal het gaan halen.
Is het ook verstandig om er nog iets anders naast te geven, zie de naam provarium breeding ook veel voorbij komen??
Twijfel of ik niet eerst moet kijken of de pergolide aanslaat ( met msm dan) anders weet ik dadelijk niet waar hij van opknapt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:46

DaphneH: daar zit wat in, maar aan de andere kant zou ik alle zeilen bijzetten om hem zo snel mogelijk op alle fronten waar mogelijk op te laten knappen. Heb nu even minder tijd (eten maken etc) maar heb wel een mailtje waarin aantal dingen op een rijtje staan die er voor kunnen komen. Maar dit topic bevat natuurlijk ook heel veel informatie ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:29

DaphneHeros de provarium breeding is eigenlijk voornamelijk bedoeld om de gemoeds toestand van het paard te neutraliseren, Cushing paarden kunnen " stemmingswisselingen" hebben omdat de hormoon huishouding ook op hol slaat.
Provarium is eigenlijk bedoeld voor merrie's die erg hengstig zijn en daardoor vervelend en dat is ook een hormoon probleem.

En wat betreft de zin op andere plekken, ik bedoel daarmee het lijkt of hij last heeft van zijn longen maar dat hoeft nog niet het kan zijn dat er sinussen vol zitten en dan is het nog geen long probleem maar kan het wel gaan worden.
Cushing paarden kunnen ook enorme hoofdpijn hebben oa omdat de sinussen vol zitten maar ook als de tumor op de hypofyse actief is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:07

Rumay: provarium breeding bevat het natuurlijke kruid dat in principe dezelfde inwerking heeft als pergolide en de werking is het verbeteren/beheersen van de hormoonhuishouding.
Omdat het kruid in werkt op hormonenhuishouding wordt het ook voor lastige of erg hormonale merries gebruikt (en dat staat dus op de verpakking van Provarium Breeding). De actieve stof werd al in de middeleeuwen gebruikt door monikken om de sexuele onthouding vol te houden. In de VS wordt het kruid ook aan erg manlijke, moeilijke hengsten gegeven en sterker nog het kruid wordt ook al vanuit vroeger voor vrouwen in de overgang gebruikt.
In USA en Engeland zijn er erg positieve resultaten met het gebruik van het kruid geboekt. Provarium Breeding is dat pure kruid Chasteberry of ook wel monnikspeper(jawel de monikken!) of kuisboom of vitex agnus castus.

Niet elk paard reageert op het kruid maar vooral paarden met minder ernstige of beginnende verschijnselen van Cushing kunnen er erg veel baat bij hebben. Wij geven willy vanaf het begin provarium breeding ter ondersteuning erbij omdat ik ooit een onderzoek heb gelezen waaruit blijkt dat het kruid juist in lage dosis erg effectief kan zijn.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:23

Ok, ik vraag morgenohtend even aan de DA van de provarium breeding of ik hier al mee mag starten of dat ik het volgende urineonderzoek moet afwachten. Wil hem inderdaad zo snel mogelijk beter in zn vel krijgen, hij is op dit moment heel down.

Ik heb hem gisteren geschoren en hier is hij gelukkig wel weer supperglimmend onder zn haar vandaan gekomen. Dit vindt ik altijd wel een erg fijn teken dat hij er zonder haar weer zo goed uitziet.

Ik zal ook meteen even vragen of het probleem in zn sinussen kan zitten. Zou dit niet vanzelf opknappen met de pergolide, msm e provarium breeding??? Hiervan moet zn conditie toch beter worden, oh en hoe merk ik nu aan hem dat de tumor actief is of niet??

Fargo, ik wil dat mailtje wel heel graag lezen kan je hem pb??