Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caira schreef:heb je haar wel hoger in het voer gezet ulisse?
Odessa1 schreef:Caira schreef:heb je haar wel hoger in het voer gezet Odessa?
Ja, natuurlijk maar wat heeft dat met de mok te maken?
shirefan schreef:Ik kom me ook even melden bij dit topic.
Ik heb nu 5 jaareen shire en de eerste jaren nooit mok gehad, ze is 15 jaar.
Ik heb haar 5 jaar terug drachtig gekocht en toen kreeg ze van de vorige eigenaar volgens mij Havens zonder te eten.
Toen het veulen een aantal maanden oud was, werd Jane nogal schraal, ik heb toen merriebrok gegeven, maar een paar dagen later kreeg ze dus mok plekjes.
Ik ben toen direkt gestopt met dit te geven, mok was ook weg........
Ik ben tussendoor overgestapt op alleen granenmix te geven en dat gaat prima.
Twee jaar terug weer bij de hengst gehad, ze is daar in het land geweest, maar toen ze terugkwam had ze mok en stond continu te stampen. Ze is toen in bad geweest tegen mijt.
Ze werd regelamtig gereden en de dracht vorderde, dus ze had niet genoeg aan de granenmix, tenmonste ik wilde daar niet meer van voeren. Ik ben toen Pavo Liga gaan voeren, maar eigenlijk ben ik nooit van de mok af geweest en dacht dat de mijt terug was gekomen, dus weer in bad.
Veulen was inmiddels geboren, maar mokprobleem vlamde steeds weer op.
Het veulen is afgespeend, Jane terug in het voer, alleen de granenmix weer en ik ben maanden van de mok afgeweest.
Nu is ze weer drachtig, nu dus 9 maanden en geef dus weer pavo brok erbij en ze zit weer onder de mok!!!! Het vliegt erop!!!
Ze is weer in bad geweest, maar DOM ALS IK BEN, kwam het verhaal van de merriebrok weer terug en denk het is het voer!!!!
Nu wil ik Subli zonder gaan voeren, want dat is het makkelijkst voor mij te krijgen en echt melasse en suikervrij, maar zal ze daar genoeg aan hebben, want ze wordt nog steeds gereden.
Ik wil haar dan 2x daags 1 schep subli zonder geven met een 1/2 granenmix.
Naast goed hooi dus.
patsy1983 schreef:Hey shirefan,
Denk je dat de mok afkomstig is door de voeding? Daar heb ik mijn twijfels over. Mog is een huidaandoening en volgens mij moet je de oorzaak elders zoeken dan enkel in voeding.
Groetjes Patsy
Caira schreef:patsy1983 schreef:Hey shirefan,
Denk je dat de mok afkomstig is door de voeding? Daar heb ik mijn twijfels over. Mog is een huidaandoening en volgens mij moet je de oorzaak elders zoeken dan enkel in voeding.
Groetjes Patsy
Ja en daar wil ik dus best een leuke discussie met je over beginnen!
patsy1983 schreef:Hey shirefan,
Groetjes Patsy
Caira schreef:Lees mijn eerdere post van vandaag eens...
Citaat:De andere is het resultaat van het niet goed af kunnen breken van een teveel aan suikers en eiwitten. Deze uit zich ook aan de benen( zie het als exceem) , is hardnekkiger en zal weinig tot niet reageren op behandeling van buitenaf. Deze variant kan dan ook chronisch worden en treft vooral koudbloeden of paarden die (opeens) veel voer krijgen. De laatste variant reageert vaak goed op reiniging van binnenuit denk aan drainage compositum, mok kruiden etc.
Caira schreef:Helaas wordt dit dus wel gedaan! Ik weet dat zeker de helft van de mensen in dit topic met de tweede vorm te maken hebben!
Citaat:En wat voor andere factoren dacht je aan????
Caira schreef:Helaas wordt dit dus wel gedaan! Ik weet dat zeker de helft van de mensen in dit topic met de tweede vorm te maken hebben!