[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:47

OK dan! Normaal krijgt Perdy rond deze periode jaarlijks mok, maar dit jaar lijkt het weg te blijven! *klopt af!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:05

Ik kom me ook even melden bij dit topic.
Ik heb nu 5 jaareen shire en de eerste jaren nooit mok gehad, ze is 15 jaar.
Ik heb haar 5 jaar terug drachtig gekocht en toen kreeg ze van de vorige eigenaar volgens mij Havens zonder te eten.
Toen het veulen een aantal maanden oud was, werd Jane nogal schraal, ik heb toen merriebrok gegeven, maar een paar dagen later kreeg ze dus mok plekjes.
Ik ben toen direkt gestopt met dit te geven, mok was ook weg........

Ik ben tussendoor overgestapt op alleen granenmix te geven en dat gaat prima.
Twee jaar terug weer bij de hengst gehad, ze is daar in het land geweest, maar toen ze terugkwam had ze mok en stond continu te stampen. Ze is toen in bad geweest tegen mijt.
Ze werd regelamtig gereden en de dracht vorderde, dus ze had niet genoeg aan de granenmix, tenmonste ik wilde daar niet meer van voeren. Ik ben toen Pavo Liga gaan voeren, maar eigenlijk ben ik nooit van de mok af geweest en dacht dat de mijt terug was gekomen, dus weer in bad.
Veulen was inmiddels geboren, maar mokprobleem vlamde steeds weer op.
Het veulen is afgespeend, Jane terug in het voer, alleen de granenmix weer en ik ben maanden van de mok afgeweest.

Nu is ze weer drachtig, nu dus 9 maanden en geef dus weer pavo brok erbij en ze zit weer onder de mok!!!! Het vliegt erop!!!
Ze is weer in bad geweest, maar DOM ALS IK BEN, kwam het verhaal van de merriebrok weer terug en denk het is het voer!!!!

Nu wil ik Subli zonder gaan voeren, want dat is het makkelijkst voor mij te krijgen en echt melasse en suikervrij, maar zal ze daar genoeg aan hebben, want ze wordt nog steeds gereden.
Ik wil haar dan 2x daags 1 schep subli zonder geven met een 1/2 granenmix.
Naast goed hooi dus.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:46

Goh wat een verhaal zeg.. Nouhopelijk raakt ze er weer vanaf!

Bij mijn pony's is het ook minder aan het worden. Ze hebben geen dikke benen meer en de mok/rasp wordt al minder. Haha!
Bij de kleinste doet het nog wel veel pijn, maar die had het veel.

Ik smeer ze met mokmix van dierenartspraktijk de Vallei.. super OK dan!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:48

Jup irish begon op dag 2 van de merriebrok ook weer gigantisch te stampen en te doen!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:06

ulisse heeft toen ze drachtig was mok gekregen. Merrie brok geef ik (zo te lezen gelukkig) niet dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb het idee dat ze het gekregen heeft toen ze minder beweging kreeg. Raar misschien maar dat is mijn idee. Heb toen een eigenbereide mokzalf van de da gekregen. Vond niet echt dat het super hielp maar goed veel erger werd het ook niet. We wilden wachten met verdere behandeling tot het veulen er was.

Inmiddels is ons veulen geboren en de mok leek wat minder. Nou heb ik het op advies van de da gewassen en geen creme meer gesmeerd dat is nu twee dagen geleden. De mok is nu opeens explosief gegroeid Huilen Natte mok op de voorkant van haar rechterachterbeen bah. Weer da gebeld en nu gaan we beginnen met Cubar mix. Als ik ga zoeken op de ervaringen hier vind ik daar maar één reactie over. Typisch vind ik dat? Niemand (goede) ervaringen daar mee? Ik laat wel weten hoe het verder gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:08

heb je haar wel hoger in het voer gezet Odessa?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:01

Grappig om te lezen, mijn merrie had verschrikkelijke mok. Veearts kreeg het niet onder controle. Het was inmiddels aardig weg maar toen er allemaal andere 'rare ziektes' volgden hebben we besloten om haar te laten dekken.
Toen ze dag en nacht op het land stond heeft ze nog iets mok gehad, maar dat was vrij snel weg. Sinds januari (in juli gedekt) heeft ze eigenlijk helemaal geen mok meer gehad Pling
En ja ze krijgt wel pavo merriebrok.

Bij haar is het juist verdwenen door de dracht!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:35

Ik heb de subli zonder opgehaald{mooi spul om te zien!!} Dus vanaf nu 1 schep per voerbeurt en een 1/2 granen. We kijken wat het doet.....
Morgen moet ze eigenlijk weer in bad, maar twijfel of ik dat zal doen.
Wat denken jullie.....

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:29

Caira schreef:
heb je haar wel hoger in het voer gezet ulisse?

Ja, natuurlijk maar wat heeft dat met de mok te maken?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:08

Mijn paard heeft ook Mok. Alleen op beide achterbenen ondanks dat ze 4 witte benen heeft met allemaal dezelfde haren erop enzo.

Het is begonnen met een klein plekje boven de kogel en nu heeft ze op allebei haar achterbenen korsten van links naar rechts in de kootholte.

In eerste instantie gesmeerd met mokzalf. Dit hielp echter niet. Was ook in de natte periode en been droog houden lukte dus ook niet echt. Ik waste het been steeds met betadineshampoo en depte het dan helemaal droog. Vervolgens een tijdje sudocrem gesmeerd, maar het werd er niet beter van.

Ik heb nu van de dierenarts prednocutin en clindacutin. Hierdoor wordt het wel beter. De huid is rustig alleen gaan de korsten er nog niet echt af.

Ik was de benen zo min mogelijk, omdat ik het niet nat wil laten worden. Hoe lang duurt het over het algemeen voordat de korstjes loslaten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:40

Odessa1 schreef:
Caira schreef:
heb je haar wel hoger in het voer gezet Odessa?

Ja, natuurlijk maar wat heeft dat met de mok te maken?

Dat heeft enorm veel met de mok te maken.

Je hebt namelijk 2 verschillende soorten mok. De ene wordt veroorzaakt door een bacteriele infectie. Deze laat zich goed van buitenaf behandelen.

De andere is het resultaat van het niet goed af kunnen breken van een teveel aan suikers en eiwitten. Deze uit zich ook aan de benen( zie het als exceem) , is hardnekkiger en zal weinig tot niet reageren op behandeling van buitenaf. Deze variant kan dan ook chronisch worden en treft vooral koudbloeden of paarden die (opeens) veel voer krijgen. De laatste variant reageert vaak goed op reiniging van binnenuit denk aan drainage compositum, mok kruiden etc.

Dit zijn tenminste mijn bevindingen. Ik ben benieuwd wat de andere moktoppicers er van zeggen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:42

Heel interessant, mijn poony is erg gevoelig voor eiwitten en suikers had de dierenarts mij gezegd. Ze mag daarom geen voer en op het weiland mag ze alleen schraal staan in de lente en zomer.
Maar ze heeft nooit eerder mok gehad, dit is echt pas van de laatste tijd.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:55

shirefan schreef:
Ik kom me ook even melden bij dit topic.
Ik heb nu 5 jaareen shire en de eerste jaren nooit mok gehad, ze is 15 jaar.
Ik heb haar 5 jaar terug drachtig gekocht en toen kreeg ze van de vorige eigenaar volgens mij Havens zonder te eten.
Toen het veulen een aantal maanden oud was, werd Jane nogal schraal, ik heb toen merriebrok gegeven, maar een paar dagen later kreeg ze dus mok plekjes.
Ik ben toen direkt gestopt met dit te geven, mok was ook weg........

Ik ben tussendoor overgestapt op alleen granenmix te geven en dat gaat prima.
Twee jaar terug weer bij de hengst gehad, ze is daar in het land geweest, maar toen ze terugkwam had ze mok en stond continu te stampen. Ze is toen in bad geweest tegen mijt.
Ze werd regelamtig gereden en de dracht vorderde, dus ze had niet genoeg aan de granenmix, tenmonste ik wilde daar niet meer van voeren. Ik ben toen Pavo Liga gaan voeren, maar eigenlijk ben ik nooit van de mok af geweest en dacht dat de mijt terug was gekomen, dus weer in bad.
Veulen was inmiddels geboren, maar mokprobleem vlamde steeds weer op.
Het veulen is afgespeend, Jane terug in het voer, alleen de granenmix weer en ik ben maanden van de mok afgeweest.

Nu is ze weer drachtig, nu dus 9 maanden en geef dus weer pavo brok erbij en ze zit weer onder de mok!!!! Het vliegt erop!!!
Ze is weer in bad geweest, maar DOM ALS IK BEN, kwam het verhaal van de merriebrok weer terug en denk het is het voer!!!!

Nu wil ik Subli zonder gaan voeren, want dat is het makkelijkst voor mij te krijgen en echt melasse en suikervrij, maar zal ze daar genoeg aan hebben, want ze wordt nog steeds gereden.
Ik wil haar dan 2x daags 1 schep subli zonder geven met een 1/2 granenmix.
Naast goed hooi dus.

Hey shirefan,

Denk je dat de mok afkomstig is door de voeding? Daar heb ik mijn twijfels over. Mog is een huidaandoening en volgens mij moet je de oorzaak elders zoeken dan enkel in voeding.

Groetjes Patsy

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:01

Ik heb mijn paard deze winter een behandeling met groene leem en essentiële oliën gegeven om de mok te behandelen. En het resultaat was verbluffend!

Voor de mensen die het willen proberen.

Neem een kommetje met groene leem pasta (+/- 100ml) en voeg er 10dr lavendel en 10 dr tea tree aan toe. Goed mengen en de pasta aanbrengen op de mok. Als je de pasta de volgende dag of avond afkuist doe je dit met lauw water om het gedroogde weer vloeibaar te maken en spoel je de benen goed af. Wanneer de benen weer droog zijn opnieuw aanbrengen.

Ik deed deze behandeling 2 x per dag (ochtend en avond) maar volgens mij kom je al een heel eind als je het 1 x per dag doet

Succes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:03

patsy1983 schreef:
Hey shirefan,

Denk je dat de mok afkomstig is door de voeding? Daar heb ik mijn twijfels over. Mog is een huidaandoening en volgens mij moet je de oorzaak elders zoeken dan enkel in voeding.

Groetjes Patsy

Ja en daar wil ik dus best een leuke discussie met je over beginnen!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:05

Caira schreef:
patsy1983 schreef:
Hey shirefan,

Groetjes Patsy

Ja en daar wil ik dus best een leuke discussie met je over beginnen!

Effe ter verduidelijking. Ik denk dat je de oorzaak niet alleen bij de voeding moet zoeken! Dit wil niet zeggen dat ik denk dat het niet alleen de voeding is maar er dus ook rekening moet worden gehouden met andere factoren (dit is mijn ervaring).

Het zou leuk zijn als je je ervaring effe wil delen wat betreft de voeding.

Alvast bedankt
Patsy
Laatst bijgewerkt door patsy1983 op 18-04-08 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:07

Lees mijn eerdere post van vandaag eens...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:12

patsy1983 schreef:
Hey shirefan,

Groetjes Patsy

Effe ter verduidelijking. Ik denk dat je de oorzaak niet alleen bij de voeding moet zoeken! Dit wil niet zeggen dat ik denk dat het niet alleen de voeding is maar er dus ook rekening moet worden gehouden met andere factoren (dit is mijn ervaring)[/quote]

En wat voor andere factoren dacht je aan????
Ik denk dat de mijt na tig baden gifrommel wel bestreden was. Ze heeft in 1 jaar al 6 kuren gehad inmiddels met sebacil.
Maar we zullen zien wat het voer doet. ik heb besloten om nog niet in bad te gaan vandaag, maar te wachten tot maandag, kijken hoe haar plekken er dan uitzien of het rustiger is geworden. De vorige keer met de merrie brok was het met 2 dagen ook gelijk rustiger.
Het is natuurlijk wel frappant dat de periode dat ze alleen graan kreeg ook geen plekjes had en nu ik de laatste maanden weer brok voer er direkt weer plekken zitten.
Maar welke factoren denk je dus aan???

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:20

Caira schreef:
Lees mijn eerdere post van vandaag eens...

Citaat:
De andere is het resultaat van het niet goed af kunnen breken van een teveel aan suikers en eiwitten. Deze uit zich ook aan de benen( zie het als exceem) , is hardnekkiger en zal weinig tot niet reageren op behandeling van buitenaf. Deze variant kan dan ook chronisch worden en treft vooral koudbloeden of paarden die (opeens) veel voer krijgen. De laatste variant reageert vaak goed op reiniging van binnenuit denk aan drainage compositum, mok kruiden etc.

Oke nu snap ik wat je wil zeggen Knipoog Maar deze ziet er wel anders uit dan de " traditionele" mok veroorzaakt door een bacteriele infectie. Daarom durf ik dit niet echt Mok noemen. Dit is geen "huidziekte" maar een uitwendig probleem veroorzaakt door een inwemdig probleem. Mijn menig is dat je dit beter niet gaat vergelijken met wat de meeste mensen MOK noemen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:21

Helaas wordt dit dus wel gedaan! Ik weet dat zeker de helft van de mensen in dit topic met de tweede vorm te maken hebben!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:24

Caira schreef:
Helaas wordt dit dus wel gedaan! Ik weet dat zeker de helft van de mensen in dit topic met de tweede vorm te maken hebben!

Het ziet er in 1e intantie ook gewoon uit als mok. Plekken in de kootholtes, rood, schilferig, pijnlijk{tenminste bij Jane}, bij mijn paard zijn het zelfs rode groeven, maar het is bij Jane dus NIET nat!!!
Dus de 1e gedachte is mok, zoals iedereen mok ziet of kent.......

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:25

Jups het lijkt ook verdacht veel op elkaar. Irish had het zowel droog als nat. Ze heeft wel grote etterende wonden gehad! Ligt er net aan hoe ernstig het is. Op merriebrok had ik binnen 1 dag een reactie!

patsy1983

Citaat:
En wat voor andere factoren dacht je aan????

Natte stal/weide en/of vocht zijn de eerste dingen die je moet weghalen.
Kijk ook eens of er geen irriterende stoffen/planten op de weide of in de piste aanwezig zijn.
En een verminderde weerstand is ook iets heel belangrijk! Vooral omdat ze drachtig is en een merrie dan vaak een minder weerstand heeft. Weerstand kan je gaan verhogen met een goede kruidenmengeling (vitaminen,mineralen,...)

Marchador

En wanneer weet je dan of het van de bacterie komt of van het voer?
Gewoon even nieuwsgierigheid Lachen
De veearts zegt " dat is mok" (ja duh, daar was ik ook achter Haha! : D:D )

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:26

Caira schreef:

Vind je mijn idee om tot maandag te wachten om weer in bad te gaan een goed idee??? Maandag moet ik dan toch wel een lichte verbetering zien of niet?