[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:57

Ik vond de derfen clear op mijn witte merrie verschrikkelijk. Buiten het feit om dat het tussen haar achterbenen brandplekken gaf, gingen haar manen er echt van naar de klote. Het is erg vettig spul, bleef daardoor allemaal zand in hangen wat echt niet meer schoon te krijgen was. Daarnaast doordat er zoveel zand in bleef hangen, schuurde haar manen naar mijn gevoel nog sneller stuk. Voor mij geen derfen meer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:00

Ik gebruik juist de clear ipv de normale ivm lichte staart en manen (haflinger), dat bevalt hier prima maar smeer het nooit op een kapotte huid/wondjes oid.
Haar binnenkant achterbenen gebruik ik het regelmatig voor en is hier geen probleem.

Moraal van het verhaal: zoals alles (voer/smeersels/management) is het paard gebonden en is er helaas niet 1 sluitend antwoord op dit probleem.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:01

Dank voor de tips, ik heb even de ervaringen over Derfen gelezen en denk dat ik de Derfen sensitive eens ga proberen :j

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:13

Ik voer mijn paard momenteel Subli dieetmix, plus nog wat luzerne. Luzerne eigenlijk omdat ze in de winter altijd moeilijk op gewicht blijft. Maar daar kan ik nu in de zomer misschien beter mee stoppen, of niet?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:37

Ik geef als supplement Puur Allergie en 1 keer in de week brengt een stalgenootje die afgestudeerd is als shiatsu behandelaar een olie aan op bepaalde punten en dit werkt op de moment super goed. Ik mag alleen echt niet gaan buitenrijden in het bos als er beestjes zitten want dan heb ik de volgende dag een staart als een wc borstel.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:24

Je kan ook teer shampoo proberen

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:29

Zijn hier mensen die wel eens golden paste geprobeerd hebben bij hun eczemeren had dit ook nog enig effect?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:35

blizzart schreef:
Je kan ook teer shampoo proberen

Dank weer voor de tip.
Ook over het suplement Puur Allergie.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:58

Ik voer mijn haflinger nu al een paar maanden oerbalans. Verder een eczeemdeken op. Ik smeer helemaal niets op dit moment.
Het gaat dit jaar een stuk beter dan afgelopen jaar. Zou dit door de oerbalans kunnen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:01

Dat vraag ik me af... Mijn paard heeft ook altijd eczeem klachten dit jaar niet. Pony van vriendin zware eczeem al jaren. Dier staat nog steeds zonder deken of smeren nergens last van en dit hoor ik hier in omgeving veel meer.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:08

Mijn haflinger met hele erge eczeem staat ook nog zonder deken maar dat komt omdat ik het snachts nog te koud vind. en hij staat dag en nacht op de wei. Met die deken op kan hij zn haren niet omhoog zetten en staat in de winter ook op het land zonder deken.

Mijn PRE heeft ook elke zomer jeuk, maar heeft nu nog niet geschuurd.

Ik denk als het straks in de nacht warmer word dat de jeuk dan gaat komen. :(

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:09

Pfff mijn paard krijgt nu wat plekken op zijn schouders door de RSIH. Heeft altijd Rambo dekens op, ook in de winter. Vorige zomer maat 191 maar die zit nu behoorlijk krap omdat hij nog gegroeid is (is nu net 6) in de hoogte en heel erg in zijn bespiering. Van de winter zijn winterdekens ook al vervangen naar maat 198 dus nu zijn RSIH ook. Alleen krijgt hij nu toch schuurplekjes op zijn schouder. Ik heb dus net 2 nieuwe in de 198 gekocht voor deze zomer. -O-

Welke deken zou ik nog kunnen proberen?
Ik zou voor even kunnen kijken of zijn maatje 191 voor schuurplekken zorgt, die heb ik nog liggen van vorig jaar. Maar die lijken me toch echt te krap.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:11

Yvank_ schreef:
Dat vraag ik me af... Mijn paard heeft ook altijd eczeem klachten dit jaar niet. Pony van vriendin zware eczeem al jaren. Dier staat nog steeds zonder deken of smeren nergens last van en dit hoor ik hier in omgeving veel meer.

Oke bijzonder! Het maakt ook uiteindelijk niet uit waarom de klachten uitblijven. Als ze maar uitblijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:14

Yontheke schreef:
Pfff mijn paard krijgt nu wat plekken op zijn schouders door de RSIH. Heeft altijd Rambo dekens op, ook in de winter. Vorige zomer maat 191 maar die zit nu behoorlijk krap omdat hij nog gegroeid is (is nu net 6) in de hoogte en heel erg in zijn bespiering. Van de winter zijn winterdekens ook al vervangen naar maat 198 dus nu zijn RSIH ook. Alleen krijgt hij nu toch schuurplekjes op zijn schouder. Ik heb dus net 2 nieuwe in de 198 gekocht voor deze zomer. -O-

Welke deken zou ik nog kunnen proberen?
Ik zou voor even kunnen kijken of zijn maatje 191 voor schuurplekken zorgt, die heb ik nog liggen van vorig jaar. Maar die lijken me toch echt te krap.

Meestal zijn ze dan toch te lang en gaan trekken. De rsih is nu ook in XL is dat geen optie?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:24

Hoi!

Ik ben op zoek naar testers voor een nieuw voedingssupplement voor paarden met zomereczeem. Wie van jullie zou dit willen testen? Stuur me dan even een PB. Geef ik daar meer informatie. :-)

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:22

Hilde_ schreef:
Hoi!

Ik ben op zoek naar testers voor een nieuw voedingssupplement voor paarden met zomereczeem. Wie van jullie zou dit willen testen? Stuur me dan even een PB. Geef ik daar meer informatie. :-)

Hoi Hilde,

Kun je iets meer toelichting geven over het voedingssupplement? Ik zou eventueel wel willen testen als het me aanspreekt.

Mvg Joke

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:45

Hier heeft paardlief juist meer jeuk als anders. Ik krijg het maar niet onder controle met alles wat voorheen hielp. Ineens sinds een maand nu al ongeveer explosieve jeuk. Arm dier

@ Hilde_ : ook ik zou graag meer info ontvangen

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:57

Zo deken is binnen en past best goed, een maatje groter besteld.

Ik ga ook binnenkort ook bloed laten prikken om te kijken of daar nog wat uitkomt, leek me interessant! Ik dacht namelijk ook dat het bij hem erger werd met meer gras, maar dit weekend waren we op vakantie en heeft hij geen gras gezien, maar toch wel wat jeukjes...

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:01

mooie deken, zit mooi!
hier vandaag voor het eerst 3 uurtjes op de wei geweest.
ben benieuwd wat dat met de jeuk gaat doen :j

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:54

mmm hangt wel wat ver over de staart, mijn ervaring is dat er dan veel mest aan de flap en de staart blijft hangen. ik heb bij de meeste dekens, omdat ik de breedte wel nodig heb - een plooi midden over de rug vastgezet, zodat het rugstuk 10 - 20 cm korter wordt en hij vanachter beter past.

de rand van de deken waar de staartflap aanzit moet eigenlijk gelijk zitten met de start van de staart. Als je nu in het midden van de rug - ten hoogte van de middelste buikclip - de boel 5cm naar binnen vouwt, dus wordt ie 10 cm korter en die plooi vastnaait, zit ie vlgs mij perfect.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:09

Sinds 3 dagen aloë Vera gelly aan het smeren. Heb het idee dat ze nu niet schuurt. Sowieso haar staart niet. En haar manen leken ook niet geschuurd vannacht. Ik hoop dat het langdurig effect heeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:13

Hier ook begonnen met een aloë vera gel in de manen.
Had iets overgenomen via Marktplaats en daar zat dit smeerseltje bij. Tot nu toe hier ook goed resultaat.

Manen donderdag uitkamt, boven en onderkant ingesmeerd en toen weer gevlochten.
Leken gisteren niet geschuurd. Fingers crossed!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:36

Hier zijn misschien wel meer mensen die een graaskorf gebruiken voor hun paard.
Wisse draagt er sinds 1,5 week ongeveer eentje maar heeft een schuurplek op zijn kin, echt op de bobbel zeg maar.
Zijn masker is maat XL.
Ik heb er gisteren een stukje stof ingenaaid want ik vermoed dat het van een naad komt.
Er zijn maskers met bont voering maar ik neem aan dat die daardoor ook kleiner uitvallen?
Iemand ervaring met graasmasker met paarden die een groot hoofd hebben?

Afbeelding

Afbeelding

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:04

Afbeelding
Deze heb ik nagemaakt van de Thinline. Super fijn ding. En deze knaap heeft ook maat XL.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:04

mij choice: mooi ding,heb je ook een foto van onderkant en voorkant? wat is het voor soort materiaal wat je gebruikt heb?