[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:21

Ppid is niet het einde van zn leven hoor :(:)
Met elke dag een pilletje kunnen ze nog jaren mee in principe!

IngridM

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:26

dat begrijp ik Shanna maar niet echt leuk op z'n 5e he

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:26

Wanderers schreef:
@ Tyrcanol : hier meer uitleg over SR ( Seasonal rise ) http://www.thelaminitissite.org/s.html

@llora : geldt die tabel ook voor hier in Nederland ?
Ik hield altijd al de fructaanindex in de gaten ivm. een ander, zéér koliek gevoelig, paard ... maar die geeft de afgelopen periode en nu ook aan dat risico laag zou zijn , en dat is dus níet het geval ?!

Je bedoelt de fructaanindex? Heb die ook altijd in de gaten gehouden. Maar ik weet niet of die altijd wel klopt. Denk ook dat het in combinatie zal zijn op welk gras ze staan. Bemest gras, onbemest gras, gestrest gras?

Ohjahoja heeft er denk ik meer ervaring mee. Mijn,paardje heeft nog niet HB gestaan.

De sr staat voor seasenal rise

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:32

Oh bedankt voor de link!
Super.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:56

Nope, de fructaanindex vind ik dus juist niet voldoende houvast geven.

Op http://www.thelaminitissite.org/s.html staat een grafiek die inderdaad aangeeft dat juist nú het gras gevaarlijk is voor gras/HB/fructaan gevoelige dieren terwijl fructaanindex de laatste periode en nu aangeeft als 'laag risico ' ..

Uiteraard is het altijd een combi van factoren ... maar ik weet nu wel dat deze periode in principe dus altijd levensgevaarlijk kan/zal zijn voor gevoelige dieren ..

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:03

papagroom schreef:
Erg goed is ook timotee gras.... Erg voedzaam, en beter voor de maag als luzerne...wel moeilijk verkrijgbaar.

Zit toch weinig in timothee gras dus goed als ze snel HB raken?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:06

De mijne is nu 2,5 week van de prascend en krijgt CushX, hij voelt zich met de dag beter.
Trainen weer en hij is opgewekt.

Nu heb ik met de da afgesproken na t weekend (eigenlijk afgelopen maandag, maar ik heb t nog een week uitgesteld) weer te beginnen met 1/4e prascend.

Zal ik dan stoppen met de CushX? Iemand daar ervaring mee?
Volgens de makers van CushX kunnen prascend en CushX samen.

Zie er wel wat tegenop, omdat hij de vorige keer zo sloom en lusteloos werd van de prascend.

De foto is van gisteren

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:01

De fructaan index mag je loslaten als je paard cushing heeft en hb is (of is geweest). Dan is het systeem al zo in de war dat een fructaan index geen richtwijzer is. Althans dat is mijn ervaring. HB onder controle totdat de cushing kwam kijken, ik had gelijk niks meer aan de index.

IngridM, ze komen er hoe langer hoe meer achter dat cushing ook bij jonge paarden voorkomt. En het geeft geen indicatie voor de levensverwachting. Ken genoeg paarden die al prima jaaaaren met cushing leven zonder dat er allerlei ingewikkelde dingen komen kijken. Maar begrijp goed dat de diagnose tegenvalt, het is ook niet leuk natuurlijk.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:26

Hoi allemaal,
Hier van de week uitslag gehad van de bloedtest bij onze kruising Shetlander van 6 jaar: 70 dus helaas ook PPID. In het voorjaar was hij hoefbevangen en vandaar opnieuw laten testen. De vee arts adviseerde een halve tablet, wat denken jullie voor zo'n kleintje?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:26

Mss een beetje veel om meteen te geven? Ik benbij mijn fjord met 1/8 ste begonnen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:05

Mijn shet staat nu ook al een hele tijd op een halve, maar ik zou toch echt met 1/8 beginnen en dan opbouwen naar een kwart.
Mijn shet heeft gelukkig nooit bijwerkingen gehad, onze A-pony wel, die stopte echt met eten en was echt niet meer de pony die ik kende. Toen de dosis gehalveerd en toen ging het goed. Aan het eind stond ze wel op een halve hoor.
Maar echt laag opbouwen met zo'n kleintje.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:13

pony staat nu bijna een week op de prascend (1/2) en op de metacam. gisteren even aan de longeerlijn gehad om te kijken of ze nog kreupel liep moet volgens da met dag of 5 weg zijn.
Zo ...die pony was blij....ff benen strekken en bokken!! zit duidelijk beter in haar vel.
heeft natuurlijk bijna twee maanden op beperkt stuk gestaan ivm vakantie en daar na vermoeden hb.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:33

Nou toch iets raars.Mijn pony van 33 krijgt 1 pracent per dag omdat ze 2 jaar geleden een uitslag had van 200 en er slecht aan toe was.Ze doet het zo goed dat ik aan de da vroeg of ze een halve mag.Da kwam om bloed te prikken en gelijk een checkup.Alles was goed,hart,longen,darmen,beentjes.Vandaag de uitslag en dat was 400 dus nog meer.Zelfs de da begreep het zelf ook niet goed.ze had Britt zelf gezien.Nu moet ik eind oktober weer testen.Heeft iemand van jullie dit ook een keer gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:35

Ik persoonlijk zou me niet blind staren op de waarde als ze het zo goed doet op een hele.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:45

Ik laat het ook zo.Maar de da was ook nieuwsgierig hoe het kwam.Ze had het nog niet meegemaakt.Rare pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:14

Voor mij klinkt het juist wel logisch: progressieve ziekte, die je dus "tijdelijk" met medicatie onder controle kunt houden, maar dat de waarde vroeg of laat en met of zonder medicatie gaat stijgen, klinkt voor mij logisch...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:17

Maar ze zit super in haar vel.Nou begin ik me zorgen te maken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:21

Waarom? Als ze toch goed doet, zou ik juist stoppen met het vele testen en jezelf gek maken om een waarde: jij kent je dier toch het beste en pas dan alleen de medicatie aan zodra jij vind dat het daar tijd voor is...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:38

Test dit jaar niet misschien over een paar jaar pas weer. Vorig jaar wel laten testen via andere kliniek resultaat was zo door blijven gaan op een halfje.

Hij is nu wel iets sjago dan anders, maar zodra hij weer terug mag naar de groep is dat ook weer voorbij. Stal eigenaar die de medicatie geef stop pilletje zo zonder iets in zijn mond en weg is het. Dit gebeur dus gewoon buiten op de track zonder gebruik van halster (makkelijk paard).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:47

miepmier26 schreef:
Hoi allemaal,
Hier van de week uitslag gehad van de bloedtest bij onze kruising Shetlander van 6 jaar: 70 dus helaas ook PPID. In het voorjaar was hij hoefbevangen en vandaar opnieuw laten testen. De vee arts adviseerde een halve tablet, wat denken jullie voor zo'n kleintje?

Nog zo'n jonkie de mijne is 5.
Je hoort inderdaad altijd lage dosis beginnen dus ik zou er niet gelijk een halve ingooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:51

Zat er nog even over na te denken Britta31, onderweg naar huis;

Ik weet natuurlijk niet in welke periode (SR of niet) jouw eerste test was, maar vergeet ook niet dat de acth bij alle paarden, ziek en gezond, stijgt tijdens de SR, maar bij paarden met PPID, schiet die vaak omhoog. Dus het zou zomaar een vertekend beeld kunnen geven, als je nu precies in de SR periode 2x gaat testen...

+ Dat je jezelf nu kunt gaan bedenken; Ok, mijn paard doet het super, maar heeft hogere acth waarde, moet ik dan nu maar gaan verhogen? Met alle eventuele bijwerkingen van dien? Want waar doe je dan goed aan?
Dat bedoel ik een beetje met dat je jezelf flink gek kunt maken met het regelmatig testen.

Als je dan toch graag nog een keer wilt testen, doe dit dan juist even een paar maanden na de SR, krijg je wellicht een heel ander beeld weer.

En ik zou eerlijk gezegd niet over verlagen durven nadenken tijdens de SR periode, ik had daar mee gewacht tot na de SR.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:59

Oei Ingrid dat was niet waar je op hoopte. Veel sterkte met opbouwen de komende tijd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:32

Ik volg met interesse dit topic..Heeft iemand een verklaring waarom er ( zo lijkt t ) steeds meer jonge paarden zijn die ppid krijgen??

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:41

Omdat misschien de manier om te testen beter worden. Vermoed dat die van mij ook al op jonge leeftijd cushing had, maar toen was er weinig tot niks over bekend.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:08

Inderdaad, waarschijnlijk hebben jonge paarden het ook altijd al gehad maar wordt nu pas bekend dat jonge paarden ook cushing kunnen hebben. Misschien werd er vroeger gewoon niet aangedacht?