[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:18

Nammie schreef:
ohjajoh6 schreef:
Ik gebruik ook die van de welkoop ook de gries van 20 kg voor nog geen 15 euro en ben er zeer tevreden over, was ik ook over de chelaat van PN maar die vinden ze toch vies en 10x zo duur...
Ik ben sinds gisteren over gegaan naar een kwart tabletje, na ongeveer 3 weken 1/8e tablet. Vind haar zo bozig blijven. Om mij vandaag gewoon even (5 min. ofzo) soort van niet te herkennen? Schrok gewoon meerdere keren terug als ik haar aan mijn hand wilde laten snuffelen, pfff, nou dan heb je mij aan het janken hoor...

Heel herkenbaar dit gedrag!
Fik reageerde boos op ons , maar ook op de andere paarden.
Achteraf kan ik zeggen dat 12 weken na de start van prascend zijn gedrag weer stabiliseerde , en hij weer het rustige ''aardse'' paard werd.

Phoe, fijn dat je me dit nog even laat weten, want het is bij MiniMe exact hetzelfde, is echt een nijdig kreng naar Lona toe, maar goddank blijft die heel relaxed naar die kleine toe, die heeft het volgens mij helemaal door ook. En je weet dat je geduld moet hebben, maar toch is het effe fijn om die bevestiging te lezen, dat het met geduld ook wel weer goed komt...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:21

Dan ga ik het gewoon met ruwvoer proberen! Even stalgenoten vertellen dat er echt veel in moet. Zal zo is kijken hoeveel kg in zijn net past

Edit: hoe heet zo'n weegding?

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:27

Zou ik ook zeker doen hoor Batlow, met ruwvoer, zoals IMJ zegt. En echt wel dat ze daar goed van aan kunnen komen! Die van mij krijgen nu onbeperkt graszaadhooi in netten (gaat nu per dag 1 klein baaltje doorheen, ik moet wel, ivm die esdoornzaadjes die echt overal steeds weer opduiken), maar we zijn nu echt de 3 BBW's (Big Beautiful Women), ik kan nu dus echt een buikdansclubje beginnen... :Y)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:29

Batlow schreef:
Dan ga ik het gewoon met ruwvoer proberen! Even stalgenoten vertellen dat er echt veel in moet. Zal zo is kijken hoeveel kg in zijn net past

Edit: hoe heet zo'n weegding?

uhhh weeghaak? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:34

nee iets met een U, focussed weet het volgens mij, he verdorie ik kan er even niet opkomen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:36

Ik ga vandaag dan langs de action, geloof dat zij die hadden. @ohjajoh, het was een apart woord, ik kom er ook niet meer op...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:36

Ik hoor graag jullie mening over het volgende...
Ik heb hier een Shet staan van bijna 20 jr. Deze krijgt vandaag een bloedonderzoek naar Cushing i.v.m. aanhoudende stijfheid, wellicht HB. Wat zouden jullie doen wanneer een DA zegt 'begin maar vast met de medicatie' voordat de uitslag bekend is? Ik hoor namelijk in mijn omgeving dat dat best vaak wordt aangeraden.
En wat is de begindosis voor een Shet, een kwart pil?
Ik heb nog geen idee wat de DA vandaag gaat adviseren maar wil graag een beetje voorbereid zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:38

Uitslag is er binnen enkele dagen dus zou daar op wachten. Met shet zou ik zelfs misschien met 1/8 beginnen, ligt er ook weer aan hoe hij er op reageert...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:42

Batlow schreef:
Ik ga vandaag dan langs de action, geloof dat zij die hadden. @ohjajoh, het was een apart woord, ik kom er ook niet meer op...

UNSTER

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:44

Ja top jp dat woord ja!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:45

Batlow schreef:
Uitslag is er binnen enkele dagen dus zou daar op wachten. Met shet zou ik zelfs misschien met 1/8 beginnen, ligt er ook weer aan hoe hij er op reageert...

Maar dat weet je dan niet van te voren toch hoe hij gaat reageren?

Stel je begint (nadat de uitslag positief is) met 1/8 pil. Wanneer weet je dan of je genoeg geeft? Na hoeveel tijd mag je verbetering verwachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:47

Jannepauli schreef:
Batlow schreef:

UNSTER

JAAA! Dat was hem! _/-\o_ JP

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:47

Nou je moet sowieso 2 of 3 maanden later opnieuw testen of je dosis goed is en de acth daalt.. Je weet idd niet hoe hij zal reageren. Hoeveel weegt je pony ongeveer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:48

hier ook een shet en met 1/8e begonnen, die was zo waus van 1/4, was ik stiekem een beetje jaloers op... Maar zonder gekheid, je wilt toch vooral bij die kleintjes niet te veel gaan geven en hoe lager je de dosering uiteindelijk houden kunt, des te beter ook voor je portemonnee...

Ik ben nu net pas na ongeveer 3 weken 1/8e naar 1/4e overgestapt. Het is voor ons allemaal zoeken en uitproberen en vooral goed kijken naar je paard, ze zijn allemaal anders en reageren ook allemaal verschillend op de prascend, net als dat ze allemaal andere symptomen kunnen hebben...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:49

Je weet niet hoe hij reageert, maar je gaat langzaam opbouwen.
Er zijn wel berekeningen voor wat je max geven mag.
Ik zou bij een shet tot max. een half tabletje opbouwen (1/8 voor een dag of 4-5, dan 1/4e voor een dag of 4-5 etc tot max. een half tabletje) dan een aantal weken afwachten, kijken hoe de klin. symptomen zijn (minder stijf, allerter, mooie vacht).
Evt naa een maand of 2-3 hertesten om te zien of je volgens de bloedwaardes ook op het goede spoor zit.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 23-12-13 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:49

Pony is niet van mij ;) Maar ik denk zo'n 200 kilo? Wat weegt een ouderwetse Shet :o?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:52

Dan lijkt me 1/8 een goede start. Mijn d pony zit op een half maar hij is niet meer hetzelfde als toen ik met het medicijn begon. Hoop dat het op lange termijn verandert maar ik merk zeker duidelijk verschil... Niet positief dan wel negatief. Dus hou ik hem op een half en in januari doe ik hem hertesten.. Heel voorzichtig blijven hier mee, zo'n klein rotpil kan veel doen
Laatst bijgewerkt door Batlow op 23-12-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:53

IMJ schreef:
Je weet niet hoe hij reageert, maar je gaat langzaam opbouwen.
Er zijn wel berekeningen voor wat je max geven mag.
Ik zou bij een shet tot max. een half tabletje opbouwen (1/8 voor een dag of 4-5, dan 1/4e voor een dag of 4-5 etc tot max. een half tabletje) dan een aantal weken afwachten, kijken hoe de klin. symptomen zijn (minder stijf, allerter, mooie vacht).
Evt naa een maand of 2-3 hertesten om te zien of je volgens de bloedwaardes ook op het goede spoor zit.

Dan twijfel ik dus weer of het überhaupt wel Cushing is! Hij is hartstikke alert en heeft een supermooie vacht.
Laat ik dus eerst maar de uitslag afwachten.....

Ohjajoh6, was jouw Shet ook stijf of HB? Heb jij in combi ook pijnstillers/bloedverdunner gegeven?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:54

Mijne had hb, daarna getest. Hij was ook actief etc maar toch had hij het. Meer paarden hebben het dan je eigenlijk denkt

Van mij kreeg toen ook nog pijnstillers erbij

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:02

Aan de ene kant hoop ik dat hij het heeft dan kunnen we gericht gaan behandelen aan de andere kant weer niet. Tis toch best wel iets ingrijpends en de medicatie ook.
Hij staat al bijna 2 mnd. op de pijnstillers/bloedverdunners maar het wil niet echt beter worden, eerder slechter.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:13

Verkopen ze overigens echt een unster bij de action?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:19

Ik geef Illo luzerne van Hartog om op gewicht te blijven. Dit werkt goed en volgens Hartog zit er ook een laag percentage suiker en zetmeel in.
Illo eet zijn hooi niet meer graag, dus dit werkt wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:26

Batlow schreef:

Geen idee, maar wel bij een viswinkel ( waar ze hengels enzo verkopen) en anders zijn ze ook makkelijk via het internet te kopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:28

Jannepauli schreef:
Batlow schreef:

Geen idee, maar wel bij een viswinkel ( waar ze hengels enzo verkopen) en anders zijn ze ook makkelijk via het internet te kopen.

Ik heb er een bij de Gamma gekocht, wel even zoeken waar hij hing, maar ze hadden em wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:31

Die van mij is 2 jaar geleden hb geweest, kreeg toen idd pijnstilling en bloedverdunners en ben daarna al die tijd aan het tobben geweest, wat ze nu precies had... Loopt nog altijd met stijve achterbeentjes, door haar kniebandjes volgens DA, maar hoop nog altijd dat dit gaat verbeteren met de prascend en dat het dus toch met de cushing te maken heeft, blijken veel paarden te zijn die daarin verbeteren...