Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:02

Hoi Ik kom hier ook ff binnen vallen.... Heb ook niet echt alles gelezen wat hier allemaal is gezegt.

Maar wil wel ff wat kwijt.

Bijna half jaar geleden was mijn jonge paard niet meer terijden en heb ik de dierenarts laten komen om alles telate onderzoeken. KS kwam er uit. En ergens anders hadden ze zelf mij geadvizeerd haar telaten inslapen na de zomer.(dat kon niet me leven stond op zn kop) dus ben ik gaan zoeken en zoeken.

Nu ben ik in aanraking gekomen met een geweldige vrouw Sabine Schoch en die kwam eerst kijken bij Flower en mijn verhaal aanhoren en toen ging zei vertellen over hoe en wat nou het was zoooo appart maar alles klopte ook wel wat ze zei. Kwa training kon ze gelijk vertellen waar ik tegen aan liep enzo ondangs ze haar alleen ff heb zien stappen. en nu... Nu ben ik weer volop aan het rijden met dr en het gaat ZO goed.

Dit wilde ik ff aan jullie vertellen(korte verzie dan wel)

__Nicky

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:33

Wat ik me afvraag (en waar internet mij geen duidelijk antwoord op geeft aangezien de ene site zegt van wel en de andere van niet) is of KS minder kan worden, in de zin van dat de wervels meer ruimte krijgen door juiste training?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:23

Ik zou wel eens opnieuw een foto willen laten maken, maar de rompslomp eromheen en de kosten houden me op dit moment tegen. Ik heb namelijk het idee dat dat wel zo is, als het een lichte vorm is. Ik kan me niet voorstellen dat Elvee nu geen last van haar rug zou hebben als die doornuitsteeksels nog steeds tegen elkaar aan komen. Ze staat nu ook weer met gemak met haar kont omhoog in de slootkant water te drinken, daar had ze destijds best moeite mee kon je zien.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:24

__Nicky schreef:
Wat ik me afvraag (en waar internet mij geen duidelijk antwoord op geeft aangezien de ene site zegt van wel en de andere van niet) is of KS minder kan worden, in de zin van dat de wervels meer ruimte krijgen door juiste training?

Nou nu Flower (mijn jonge paard) behandeld is kan ik gewoon weer rijden. Door dat ze blessuren had in de knieen achter verkampte ze in dr rus en dur gaan dr wervels tegen elkaar om in kort tezeggen.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:28

Ik ben heel blij dat ik Sabine heb laten komen en dat scheeld me zoveel geld en dat ik nu weer gewoon kan rijden.

Flower had ook iedere keer van alles met dr hormonen en eierstokken en nu is alles weer gewoon.

Dinsdag heeft ze haar wel weer met accupuntuur behandeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:53

__Nicky schreef:

Het kan neit weg gaan, wel kan het met juiste training minder pijnlijk worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:37

Tenzij de uitsteeksels echt vergroeid zijn wat kan gebeuren in een laatste fase...Ik denk dat je met juiste training het schuren van het bot kan voorkomen, maar de ruimte zal niet meer groter worden.

Overigens is er in veel gevallen chirurgisch ingrijpen goed mogelijk en da's vaak nog goedkoper op de lange termijn. Ik vond de prijzen voor een operatie belachelijk meevallen en er word gezegd dat het slagingspercentage hoger ligt dan 85%

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:59

Wat Joolien zegt idd. Het gaat nooit meer weg maar zal misschien dragelijk zijn.

Eigenlijk tegen mijn principes om een paard te rijden waarvan je weet dat het mogelijk door de pijn heen loopt. Maar ja wat moet je anders als ze zeggen dat trainen de enige oplossing is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:07

Same feelings here Abercombie!

Overigens gisteren Arno Brandt langs geweest. Heb een AB zadel liggen die ik heb overgenomen en m'n eigen zadel die er al 2 jaar op ligt. Hij heeft beiden bekeken en m'n oude was echt waardeloos hoe het lag, kon ook niet aangepast worden. De AB lag vrij netjes en wordt nu perfect passend gemaakt. Daar heb ik nu zo'n 4 keer mee gereden en heb het idee dat hij losser gaat lopen. Heb het idee dat het zadel (naast de KS die hij heet en de scheefheid) ook echt een boosdoener is geweest

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:14

sorry dat ik er even tussen door val,

maar zijn er hier ook mensen die foto's hebben van de scans die gemaakt zijn bij KS?

ik had me hier een poosje geleden gemeld met dat friesje en de foto's waar eigenlijk nog maar een licht beginnende vorm op te zien was, maar sinds een paar dagen is ze steeds wisselend onzuiver, soms met rijden zelfs een paar passen kreupel en dan weer niet en ik haalde haar vanavond van de wei maar samen met mn andere paard in 1 hand en zij liep aan de buitenkant dus heb niet echt op haar gelet behalve dat ik haar zowat mee moest slepen
ik zet haar op stal, laat haar eten en wil haar uit de stal halen en ze komt zwaarkreupel haar box uit, zomaar 6-7 passen, ik zet haar stil en draaf haar op op het harde en ze is nog steeds duidelijk kreupel..

zijn er hier nog meer mensen die plotseling erge kreupelheden hadden?

denken jullie dat het verstandig is om een scan of echo te laten maken van haar rug?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 05:38

Bij die van mij is geen echo gemaakt, dus ik kan je niets laten zien. Ik heb ( nog) niet gehad dat ze kreupel liep, ik durf ook niet te zeggen dat dat daarmee te maken heeft. Ontlast ze het been ook als ze stil staat? Als het zo plotseling en best heftig is, kan het natuurlijk ook helemaal los staan van de KS. IK zou naar een goede paardenkliniek gaan en daar laten beslissen of een echo van de rug zin heeft. Zij kunnen daar wel zien of het vanuit hoger of vanuit de ondervoet komt en anders gaan ze uitverdoven. Sterkte ermee hoor.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 06:41

Gossa, wat wil je zien op scans? Ik heb wel scans, maar geen KS gerelateerd.
Heb je rontgenfoto's van de voeten? Problemen daar zou ik uitgesloten willen zien bij kreupelheid. Is altijd de vraag wat primaire oorzaak is als je bij zowel rug als benen problemen ziet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:14

gossa4ever schreef:
sorry dat ik er even tussen door val,

maar zijn er hier ook mensen die foto's hebben van de scans die gemaakt zijn bij KS?

ik had me hier een poosje geleden gemeld met dat friesje en de foto's waar eigenlijk nog maar een licht beginnende vorm op te zien was, maar sinds een paar dagen is ze steeds wisselend onzuiver, soms met rijden zelfs een paar passen kreupel en dan weer niet en ik haalde haar vanavond van de wei maar samen met mn andere paard in 1 hand en zij liep aan de buitenkant dus heb niet echt op haar gelet behalve dat ik haar zowat mee moest slepen
ik zet haar op stal, laat haar eten en wil haar uit de stal halen en ze komt zwaarkreupel haar box uit, zomaar 6-7 passen, ik zet haar stil en draaf haar op op het harde en ze is nog steeds duidelijk kreupel..

zijn er hier nog meer mensen die plotseling erge kreupelheden hadden?

denken jullie dat het verstandig is om een scan of echo te laten maken van haar rug?

Wat wil je dan zien op een scan? De rug is al op de foto geweest begrijp ik? En het was een lichte vorm?
Ik weet wel dat KS heel vaak ook kreupelheid geeft. Zoals Dyonne zegt is het altijd de vraag wat de primaire oorzaak is. Je belandt vaak in een vicieuze cirkel met KS.
Je zou de kreupelheid kunnen laten nakijken maar als de oorzaak ligt bij de KS dan komt deze gegarandeerd weer terug.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:52

Mijne heeft alleen injecties gehad met echo begeleiding, maar da's weer anders dan een scan. Kreupelheid is zo lastig, wie weet is het een hoefzweer, bedoel het kan van alles zijn? Wat zegt je eigen DA?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:55

Ik heb helaas geen beelden van de scans die gemaakt zijn, daarop waren wat de rug betreft ook geen duidelijke afwijkingen te zien.

Kreupelheden zou ik sowieso in een goede kliniek laten uitzoeken en niet zomaar klakkeloos alles op KS gooien.
Bij mijn paard kwamen er tussenpeesproblemen aan het licht die nu met aangepast beslag echt de goede kant op gaan. In de wei zie ik haar niet meer kreupel en volgende week woensdag komt mijn eigen hoefsmid en kijken wij samen hoe het gaat.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:56

tiwi1969 schreef:
Ik heb helaas geen beelden van de scans die gemaakt zijn, daarop waren wat de rug betreft ook geen duidelijke afwijkingen te zien.

Kreupelheden zou ik sowieso in een goede kliniek laten uitzoeken en niet zomaar klakkeloos alles op KS gooien.
Bij mijn paard kwamen er tussenpeesproblemen aan het licht die nu met aangepast beslag echt de goede kant op gaan. In de wei zie ik haar niet meer kreupel en volgende week woensdag komt mijn eigen hoefsmid en kijken wij samen hoe het gaat.

Toch zie je vaak juist bij KS paarden tussenpeesproblemen. Ik meen te hebben gelezen dat blessures aan de tussenpees namelijk nagenoeg altijd ontstaan door problemen elders in het lichaam. Mijn paard heeft ook een lichte vorm van KS en staat nu stil door hoefgewricht- en tussenpeesblessures. Wat er eerder was geen idee, dat is inderdaad die vicieuze cirkel waar je in komt, maar ik denk wel dat het met elkaar te maken heeft.

Ik bedoel daar niet mee dat een paard met een tussenpeesblessure altijd KS heeft, maar misschien zit er dan wel ergens anders in het lichaam iets niet goed. En andersom is de kans wel groot dat een KS paard door overbelasting/compensatie elders blessures krijgt (zoals aan de tussenpezen).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:28

Mijn merrie heeft inderdaad ook een tussenpeesblessure gehad en problemen in hoefgewrichten. Dierenarts zocht vooral in de benen, omdat de rug vaak niet primair is. Maar soms wel natuurlijk.
Overigens zijn scans ook heel moeilijk te interpreteren. Met uitleg is het mij duidelijker geworden, maar op het moment zelf blijf ik het lastig beoordelen vinden hoor.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:03

Niet gewoon een hoefzweer?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:03

Dyonne schreef:
Mijn merrie heeft inderdaad ook een tussenpeesblessure gehad en problemen in hoefgewrichten. Dierenarts zocht vooral in de benen, omdat de rug vaak niet primair is. Maar soms wel natuurlijk.
Overigens zijn scans ook heel moeilijk te interpreteren. Met uitleg is het mij duidelijker geworden, maar op het moment zelf blijf ik het lastig beoordelen vinden hoor.

Wat had ze in de hoefgewrichten als ik vragen mag??

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:49

Gisteren is de hoefsmid geweest voor het vervangen van het aangepast beslag van mijn paard. (Corleone Rounders) en gelijk een controle moment voor hoe we er nu voorstaan.

Op het oude beslag, langere voeten dus, liep ze op het harde rechtuit rad! En is zag ook meteen mijn "oude" paard weer terug, souplesse takt en regelmaat.

Nu ga ik dus een afspraak met de zadelpasser http://www.happyhorseadvies.nl maken en als dat goed is mogen we onder het zadel stappen en langzaam uitbouwen.
Ik kan me al verheugen op de nieuwe stal met goede faciliteiten, daar mag ik ook weer in de bak rijden en kan ik met lessen klassieke dressuur verder aan de slag om haar rug sterker te maken in de hoop nog lang en gelukkig samen te kunnen zijn.

Verhuizing in september.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:56

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:18

Tiwi, fijn vooruitzicht. Dat hoefbeslag, waar vind ik daar meer informatie over? Ik keek even op google, maar daar kwamen allerlei andere linken uit, geen hoefbeslag. En liep ze na het opnieuw beslaan ook nog goed?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:50

Na het nieuwe beslag hebben we niet meer gekeken, draf zit nog niet in het therapie programma.

De corleone rounders is weinig over te vinden helaas, het is voorgeschreven door kliniek Emmeloord en mijn hoefsmid kon ze zo bestellen bij de groothandel. Wel dure ijzers, 40 euro per paar extra tov normaal beslag.

Het werkt ongeveer hetzelfde als het breakover beslag maar is van aluminium dus heel licht waardoor het extra ontlast.
Ze moeten na 6 weken vervangen zodat de hoeven niet te lang worden en ze slijten snel, 1e setje was echt op alleen door dagelijks binnen/buiten zetten over 100 meter bestrating.
Niet erg omdat er verbetering zichtbaar is.

Volgende ronde komt er 8mm ijzer beslag met dezelfde ronding onder dat smeedt mijn smid zelf en is een stuk voordeliger.
Dit wordt in principe het blijvende beslag als het net zo goed gaat.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Anders stuur maar pb

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:25

Tabaluga12 schreef:
Dyonne schreef:

Wat had ze in de hoefgewrichten als ik vragen mag??

Niet heel duidelijk, je kunt de hoefgewrichten slecht onderzoeken. Maar sowieso een overbelasting, ze waren overvuld.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:30

Tiwi, duidelijk hoor, ik heb ze niet nodig nu, maar ik vind alles interessant, dus dan wil ik er graag meer van weten. Lou heeft met haar laatste peesblessures ook op aluminium beslag gestaan, die had dan met een brede en een smalle tak. De brede zou dan voorkomen dat ze op zachtere grond aan die kant teveel wegzakte. Dat was beslag uit Frankrijk, http://www.michel-vaillant.com/gb/shop/ ... ,1277.html . Ook heel prijzig, gelukkig vergoedde mijn verzekering twee keer per jaar aangepast beslag voor een groot deel en na twee keer kon ze weer op gewoon beslag over.