Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aerdenhout1 schreef:Natuurlijk weet ik dat alle eigenaren van ZE paarden het aller beste voor hun dier over hebben.
Laten we wel wezen, al die onderzoeken, kuren en middeltjes kosten niet niks!
En iedereen hier in dit topic wil het allerbeste voor zijn of haar paard.
Maar... als je alles al hebt geprobeerd aan dierenarts en dus middeltjes, maar nog nooit je paard in een andere omgeving hebt gezet en dus niet weet of dat kan helpen..............Tja.
En stel het ligt toch aan de bomen die er staan, het gras en dan vooral het zand waar dat gras in groeit!
Flosje446 schreef:Ik ben ook zeker wel overbezorgd wat betreft Senna, want er is niets zo erg als jeuk. Ik moet me dan ook inhouden om niet een potje te gaan huilen als Senna zich panisch ergens aan staat te schuren, omdat ze zoveel jeuk heeft. Ik heb zelf een paar weken geleden last gehad van een schimmelinfectie en wist gewoon niet meer waar ik het moest zoeken van de jeuk. Had me het liefst van een hoog gebouw gegooid om maar van die jeuk af te zien. Ik denk dat je been breken minder is, dan zo'n erge jeuk hebben. Om wat kale plekjes op het hoofd maak ik me meestal niet zo'n zorgen, die heeft Senna in de zomer altijd wel.
@Mindim: Er wordt niet gezegd dat ZE niet voorkomt aan de kust, maar dat het minder voorkomt. Je zegt dat je geen zware eczemer hebt. Maar het kan maar net zo zijn dat de ernst van de ZE minder is, doordat hij zo dicht bij de kust staat.
terpentijn schreef:Maar wat ik hier mee wil zeggen is: niet ieder driftig schurend paard of ponie is meteen een patient, een ZE-er dus.
aerdenhout1 schreef:Mindim schreef:
Voor sommige paarden zal het helpen. Maar aangezien veel paarden aan de kust niet zonder een deken kunnen, dan geeft je toch te denken.
Ja... maar niet geschoten altijd mis toch? En veel paarden... dat valt dus erg mee. aangezien NH de provincie is waar het minst ZE voorkomt.
En je hele leven jeuk of toch maar verkopen en dan zonder jeuk bij een ander baasje...........
Nogmaals, ik sta open voor een test en zou een pony met zware ZE een maandje hier willen plaatsen.
Heb dat al meerdere keren gevraagd, maar niemand wil de uitdaging aan.
Persoonlijk denk ik.... en val me niet meteen aan !!.... dat het ook wel een beetje tussen de oren van de eigenaren zit.
Stef heeft wat kale plekjes op het hoofd sinds een week. Schuurt niet verder. IK denk dat veel dan al in paniek raken en denken, ZE, o jee, smeren. deken enz...
Ik ben even logisch gaan nadenken... vliegen, warm weer, spelen, wat voor halster heeft hij om en waar zitten de plekken? Verder geen jeuk aan manen staart, dan is het vast wat anders.
Juist, precies op de metalen delen van het halster, dus, ander halster om en plekjes even insmeren met zalfje.
Gaat nu al veel beter en de plekjes verdwijnen al.
En dan ga ik niet zeggen dat iedereen het overdrijft natuurlijk....Ik ben een leek w.b.t ZE maar verdiep me er wel een beetje in sinds ik Stef heb.
_KaWi_ schreef:Ik vind het ook maar lastig dat ZE.
Zeker omdat DA's er zo makkelijk mee gooien en meteen zeggen dat het vast zomereczeem is.
Mijn paardje staat nu bijna een week 's nachts binnen en dus nog maar van 9 tot 17.00 op de wei en buiten.
Wel gewoon 24/7 onder de RSIH.
En of het nou komt door dat hij s nachts binnen staat,minder gras kan eten of een combi van beiden.
Meneer heeft haast geen jeuk meer.
Niet meer jeuk dan de andere paarden op stal nu hebben iig.
Ik ben helemaal blij.
terpentijn schreef:Ik begrijp dit niet: het is helemaal niet moeilijk om een echt ZE-paard/ponie te herkennen: die worden simpelweg dol van de jeuk, rollen zich om, en schuren manen en staart tot alles er af is en tot bloedens toe.
Dan doe je een eczeemdeken op, oftewel "je pakt je paard volledig in" nadat je jeukstillend spul (van welk werkend merk dan ook) op de aangedane plekken hebt gesmeerd, en dan houdt het geschuur op, en beginnen manen en evtl. staart wortel weer aan te groeien.
Dat is vervelend voor JOU, maar bepaald niet voor het exczeem paard, die in een razende jeuk=-kwelling leeft,die is je dankbaar, dat je hem of haar verlichting kan bieden. Ieder ECHT EZ paard is een patient, is dus ziek, lijdt aan een aandoening, enheeft recht op een een doeltreffende behandeling, dus op een eczeemdeken en evtl. aangevuld met sprays, Derfen, weetikveel. Wat ook maar helpt om het jeuk-lijden te verlichten, hopenlijk zelfs te verhelpen.
Ik KEN echte EZ paarden: het is de hel voor ze.
Het zijn er echte weinigen, die dit echt hebben.
Ook kan het nog verkeren, en overgaan, meestal door verandering van omstandigheden.
Wat ik hier ALWEER mee wil zeggen is: denk nou niet te gauw dat je paard of ponie een EZ-geval is. Het is meestal niet zo. Statistisch bekeken is net nog niet 1 procent van de hele paardenpopulatie in Nederland, en dat zijn er aardig wat!
Je kunt je ook gek laten praten: Ja maar hij schuurt toch, er is een stuk uit zijn manen geschuurd.
Dat is volledig normaal, bij ieder paard, de vraag is of jij er niet van baalt DAT hij dat stuk er af geschuurd heeft.
Ik kan je het antwoord al wel geven: ja, je baalt. Zwaar!
Ik ook, toen mijn Shet dat geflikt gehad... jezus wat zonde!
Maakt hem echter nog niet direct een eczemer of een patient.
Laten we even reel; zijn: de meeste paarden schuren, soms ook fiks, maar het merendeel is NIET allergisch.