[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:31

Mijn oude fries van 20 is een zeer zware excemer maar ik wil haar niet verplaatsen gezien ze ook een slokdarmverslapping heeft en erg veel zorg en aangepast voer nodig heeft. Dus helaas dat durf ik niet aan.
Ik denk wel dat als ze ergens zou staan waar het altijd waait en weinig bomen en struiken zijn ze wel veel minder last zou hebben. Wij wonen hier in zeer bosrijk gebied en hebben zelf rondom het hele perceel ook veel struiken en bomen. Het wemelt hier van de vliegjes en het is heel moeilijk om haar jeukvrij te houden. Dat heeft niets met tussen mijn oren te maken maar wel met haar zware allergie voor die vliegjes. Mijn friese ruin van 12 heeft het ook maar in veel mindere mate. Zonder deken schuurt hij zich ook kapot maar met gaat het heel erg goed.
Het helpt al erg veel als je paard op tijd op stal zet (rond 4-5 uur) en smorgens er niet al te vroeg (na 9 uur) uit doet. Daarmee ben je de ergste ellende wel een beetje voor maar met een zware excemer is een goede afsluitende deken ook zeker aan te raden.

Ik zie ook wel excemers met dekens die tot halverwege de hals komen als het paard graast en dan helpt die hele deken weinig tot niets. Natuurlijk blijft zo'n paard dan jeuk houden en schuren. Daarom is een goede deken die alles bedekt ook tijdens het grazen erg belangrijk.
Ik heb de rambo hoody voor mijn paarden maar vind dat hij onderop erg open staat en de vliegjes er zo alsnog wel op kunnen. De hals wordt wel goed bedekt. Vind die van de duitse webshop hier boven er ook erg goed uit zien.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:35

Ik ben ook zeker wel overbezorgd wat betreft Senna, want er is niets zo erg als jeuk. Ik moet me dan ook inhouden om niet een potje te gaan huilen als Senna zich panisch ergens aan staat te schuren, omdat ze zoveel jeuk heeft. Ik heb zelf een paar weken geleden last gehad van een schimmelinfectie en wist gewoon niet meer waar ik het moest zoeken van de jeuk. Had me het liefst van een hoog gebouw gegooid om maar van die jeuk af te zien. Ik denk dat je been breken minder is, dan zo'n erge jeuk hebben. Om wat kale plekjes op het hoofd maak ik me meestal niet zo'n zorgen, die heeft Senna in de zomer altijd wel.

@Mindim: Er wordt niet gezegd dat ZE niet voorkomt aan de kust, maar dat het minder voorkomt. Je zegt dat je geen zware eczemer hebt. Maar het kan maar net zo zijn dat de ernst van de ZE minder is, doordat hij zo dicht bij de kust staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:35

aerdenhout1 schreef:
Natuurlijk weet ik dat alle eigenaren van ZE paarden het aller beste voor hun dier over hebben.
Laten we wel wezen, al die onderzoeken, kuren en middeltjes kosten niet niks!
En iedereen hier in dit topic wil het allerbeste voor zijn of haar paard.
Maar... als je alles al hebt geprobeerd aan dierenarts en dus middeltjes, maar nog nooit je paard in een andere omgeving hebt gezet en dus niet weet of dat kan helpen..............Tja.
En stel het ligt toch aan de bomen die er staan, het gras en dan vooral het zand waar dat gras in groeit!

Ik snap wat je bedoeld, daarom zeg ik het dat het dan aan wind en water niet kan liggen. Dus een andere factor gezocht moet worden en dat zou dan in principe door heel nederland kunnen. Misschien is het jeuken van sommige paarden wel een gewoonte en doen ze dat tot bloedens toe en is alleen verandering van omgeving al voldoende en je kun je ze bij wijze van spreken net zo goed 4 km verderop zetten.

Wat CS ook zegt, ik zou meerdere paarden geheel moeten zien opknappen en ook eerst zien dat Stef tot aan de winterperiode goed blijft. Dan kun je zeggen dat de test geslaagd is. En dan nog uitzoeken waar dat dan aan ligt, zodat meerdere paarden er iets aan hebben en dat in totaal zie ik niet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:39

Flosje446 schreef:
Ik ben ook zeker wel overbezorgd wat betreft Senna, want er is niets zo erg als jeuk. Ik moet me dan ook inhouden om niet een potje te gaan huilen als Senna zich panisch ergens aan staat te schuren, omdat ze zoveel jeuk heeft. Ik heb zelf een paar weken geleden last gehad van een schimmelinfectie en wist gewoon niet meer waar ik het moest zoeken van de jeuk. Had me het liefst van een hoog gebouw gegooid om maar van die jeuk af te zien. Ik denk dat je been breken minder is, dan zo'n erge jeuk hebben. Om wat kale plekjes op het hoofd maak ik me meestal niet zo'n zorgen, die heeft Senna in de zomer altijd wel.

@Mindim: Er wordt niet gezegd dat ZE niet voorkomt aan de kust, maar dat het minder voorkomt. Je zegt dat je geen zware eczemer hebt. Maar het kan maar net zo zijn dat de ernst van de ZE minder is, doordat hij zo dicht bij de kust staat.

Hij had het behoorlijk erg hoor, maar sinds ik consequent een deken gebruik is het goed. Haal ik die af, dan wordt het zo erg dat het niet humaan is hem te laten leven. Hij rent en vliegt dan van de jeuk, rolt vreselijk, maakt zichzelf helemaal stuk, schuurt hekken uit de sponningen en noem het maar. Geen staart, geen manen en zijn hoofd helemaal kapot en groeven in zijn manenkam, daar kun je een potlood tussen steken. Hier in het dorp staat nog een eczemer, een jonkie ook nog. Die had vorig jaar zijn manenkam bloederig en zijn staart ook en ook van die vreselijke kloven. Nee, ik denk niet dat ze er nu beter bij staan puur door consequent gebruik van dekens.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:08

Dat ik nu op dit moment twee kennelijk ZE-verdachte Shetten (want beiden vorige zomer manenkammen afgeschuurd) in een beschutte met bomen omzoomde paddock heb lopen, die dus nu nergens meer last van LIJKEN te hebben, is voor mij toch een beetje een aanwiijzing dat het daar niet aan ligt.
Het zijn geen Zomer Eczemers.

Daarmee wil ik absoluut niet beweren dat het fenomeen ZE op zich niet bestaat... integendeel! Ik ken er zelfs 2 van praktisch huis uit, de een een Fjord van 6 jaar, de ander een Fries van 12 jaart.
VAN DE ENE DAG OP DE ANDERE!
Zijn niet verplaatst of verhuisd, gewoon opeens, gek van de jeuk, manen (van de Fries van 30-40 cm lengte... krats in een paar dagen geheel weggeschuurd)
Na dekens op, groeit alles nu weer aan.
Er is zonder dekens ook (bij deze Fries) Culico Puur, Cavalesse, etc. gebruikt, de eigenaresse was niets te veel, voor deze Fries.. het hielp NIETS.
Sedert eczeem deken groeit er weer wat qua manen
Haar andere Fries van 7 jaar heeft nergens last van. En die staat in exact dezelfde omstandigheden, dus het is een blijft een raadsel hoe zo iets opeens zo heftig kan optreden

De Fjord merrie is uit een naburig dorp: ze gaan er met mooi weer vaak er mee in het meer baden en zwemmen achter ons huis. Geweldig!
Is heel die manenkam bij afgeschuurd. Tot de wortel toe.
Het is gewoon k.. als je paard dit overkomt.

Maar wat ik hier mee wil zeggen is: niet ieder driftig schurend paard of ponie is meteen een patient, een ZE-er dus.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:22

Die van mij was 2 jaar en begon in oktober ineens te schuren, alles er af. Nooit de link zomereczeem gelegd.
We hebben de da er bij gehad en het waren geen mijten of luizen. Hij zei dat het ZE was en dat het nu pas tot uiting kwam en dat het lichaam nu een lichamelijke reactie gaf, omdat het het systeem nu te veel was.
Ik was een beetje cynisch, het was immers oktober. Prima, heel de winter verder geen last en in de lente ook niet, hiep hiep hoera. Volgende dag, alles eraf, dag er na kloven, en een helemaal gek geworden paard van de jeuk. Dus een pagony om, anti jeuk injecties en Horsol in de manen en verder vet houden. Dat hielp, al was het pappen en nat houden. De zomer erna zelfde verhaal. Echter had meneer toen ook de gewoonte ontwikkeld om zijn manenkam te schuren met zijn achterpoot in de winter. In de zomer doet hij dit niet.
Nu na consequent dekengebruik gaat het goed, ik smeer alleen iets op onrustige plekken en wondjes en houdt delen vet waar hij normaliter gaat schuren, rondom de oren, manentop en hoofd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:54

Gewoon een echt DRAMA dus voor de echte ZE-ers.
Ik weet het.,. de hemel beware me dat het mijn twee grote bontjes ooit nog overkomt.
En wat zou het wat zijn als er OOIT eens een duidelijk onderzoek zou zijn, waaruit bleek hoe je dit voor je paard kunt voorkomen.
Dat hele ZE gebeuren: niemand weet er echt iets over.
Uit onderzoeken is WEL onomstotelijk gebleken, dat ZE-paarden in hun bloed duidelijk overdreven antistoffen aanmaakten tegen zo een prik van de bewuste mug.
Daardoor weet men, dat ZE komt door dat ene speciale mugje, en niet door "iets algemeens": zoals voer.

Ik lees dat er toch veel bij die ZE wordt gehaald: te dik, suikerresistentie. ook wel IR (Insuline Resistentie) genoemd, dikke verharde manenkammen, dit echter heeft toch op zich niets met Zomer Eczeem te maken.
ZE is een allergie.
Dan hoor je dat suikers de boosdoener zijn, o nee, eiwitten, dat spreekt elkaar behoorlijk tegen.

ZE is een ALLERGIE!

Heeft niets met suikers of eiwitten te maken.

Ook vind ik het redelijk bizar dat mensen hun paarden dan nog dure"eiwit of suikerloze" krachtvoeren bij geven. Dat lijkt mij meer dan overbodig.
Het lijkt mij handiger om buiten hooi (of gras) NIETS bij te geven.
Daar valt je paard echt niet van om, integendeel.

We hebben het hier toch niet over sportpaarden in de ZZ categorie?
Of over zwangere merries?
Nu zal ik wel tegen enkele schenen geschopt hebbwen, maar dat moet dan maar zo zijn.
Als je paard niet een PRESTATIE hoeft te leveren, kan je paard gewoon op hooi/gras leven.
Ja, ook een bloedig paard!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-05-12 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:04

terpentijn schreef:
Maar wat ik hier mee wil zeggen is: niet ieder driftig schurend paard of ponie is meteen een patient, een ZE-er dus.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Een paard slaat veel vet op rond zijn manen en staart. In vet worden afvalstoffen opgeslagen, ook kan daar een te veel aan suikers opgeslagen worden. Paarden die de verkeerde voeding krijgen en/of te zwaar zijn, kunnen zo vol zitten met afvalstoffen dat als ze geprikt worden rond het opgeslagen vet (dus manen/staart), dit op een gegeven moment leidt tot ontstekingsreacties en dus jeuk. Deze paarden zullen als ze op een goed dieet staan en/of een stuk afvallen, niet meer reageren op de culicoide (en mij lijkt de kans groot dat ze niet alleen reageerden op de steken van de culicoiden, maar ook op die van andere insecten) en van hun 'ZE' af zijn. Dit is in mijn ogen dus ook geen 'echte' zomereczeem.
Je hebt ook een groep paarden die, wat je ook doet, altijd zullen reageren op de steken van de culicoide. Bij deze paarden is het enige wat echt helpt een deken. Je kan ze stabieler krijgen door een juist dieet, juiste gewicht etc, waardoor de allergische reactie minder heftig is, maar genezen zullen ze niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:19

Die harde manenkam etc zijn een gevolg van de allergie van de mug.
De echte oorzaak is de mug, dat verdeeld zich weer in allerlei andere gevolgen.

Maar een paard kan ook iets heel anders onder de leden hebben, wat die gevolgen heeft.
En dan is het geen ZE, maar dat eczeem is een gevolg van een andere oorzaak.

Tjemig moeilijk geklets hierzo, maar jullie begrijpen het vast wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:42

Het is ook heel moeilijk om een echt Ze paard te herkennen.
Ik heb er zelf nooit een gehad tot Stefje en ik merk ook aan mezelf dat ik elk schurend paard nu veel beter in de gaten ga houden.
Van morgen was een van de Shetlanders behoorlijk aan het schuren zittend op het land, ik ben zeker een aantal keer gaan kijken of ze het weer deed, terwijl ik voor ik Stef had, er totaal geen aandacht aan zou hebben besteed en hebben gedacht, die heeft last van kriebeltjes.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:56

Nog even een up-date van iana, ze draagt al een paar weken haar Pagony...de hals zakt wel als ze graast, wat kan ik hier aandoen? Ik dacht een stuk van mijn oude Ivanhoe eraan vast te naaien zodat de hals lekker langer wordt.

Nu geef ik zo'n 14 dagen lijnzaadolie met omega 3-6-9 en ik vind dat ze veel minder schuurt, vergeleken met de vorige jaren.
Ik meng er ook wat "Fly away" kruiden tss en een handje suiker/eiwit arme brok.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:26

Zvenja vandaag even helemaal onder handen genomen, even manen en staart gewassen en daarna
alle jeuk plekjes ingesmeerd met itch free gel. Daarna halsdeken op en wei in. Ik kwam er trouwens achter dan ze allemaal plekjes heeft en mijn moeder zegt dat dat plekjes zijn met pus eronder en juist
op die plekjes heeft ze jeuk, hebben jullie pony's dat ook? Ik heb anders wel een foto als jullie willen zien wat ik bedoel.

edit; het zijn trouwens geen wondjes want je ziet dat het ook op plekken zit waar ze niet heeft geschuurd

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:56

nee wel kleine korstjes lijkt op de allergie bij katten ook veel ziet maar zeker geen korstjes waar pus over zit

ik zoud aar toch zeer dringend eens een da bij halen ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:01

Ik begrijp dit niet: het is helemaal niet moeilijk om een echt ZE-paard/ponie te herkennen: die worden simpelweg dol van de jeuk, rollen zich om, en schuren manen en staart tot alles er af is en tot bloedens toe.
Dan doe je een eczeemdeken op, oftewel "je pakt je paard volledig in" nadat je jeukstillend spul (van welk werkend merk dan ook) op de aangedane plekken hebt gesmeerd, en dan houdt het geschuur op, en beginnen manen en evtl. staart wortel weer aan te groeien.

Dat is vervelend voor JOU, maar bepaald niet voor het exczeem paard, die in een razende jeuk=-kwelling leeft,die is je dankbaar, dat je hem of haar verlichting kan bieden. Ieder ECHT EZ paard is een patient, is dus ziek, lijdt aan een aandoening, enheeft recht op een een doeltreffende behandeling, dus op een eczeemdeken en evtl. aangevuld met sprays, Derfen, weetikveel. Wat ook maar helpt om het jeuk-lijden te verlichten, hopenlijk zelfs te verhelpen.

Ik KEN echte EZ paarden: het is de hel voor ze.

Het zijn er echte weinigen, die dit echt hebben.
Ook kan het nog verkeren, en overgaan, meestal door verandering van omstandigheden.

Wat ik hier ALWEER mee wil zeggen is: denk nou niet te gauw dat je paard of ponie een EZ-geval is. Het is meestal niet zo. Statistisch bekeken is net nog niet 1 procent van de hele paardenpopulatie in Nederland, en dat zijn er aardig wat!
Je kunt je ook gek laten praten: Ja maar hij schuurt toch, er is een stuk uit zijn manen geschuurd.
Dat is volledig normaal, bij ieder paard, de vraag is of jij er niet van baalt DAT hij dat stuk er af geschuurd heeft.
Ik kan je het antwoord al wel geven: ja, je baalt. Zwaar!
Ik ook, toen mijn Shet dat geflikt gehad... jezus wat zonde!
Maakt hem echter nog niet direct een eczemer of een patient.

Laten we even reel; zijn: de meeste paarden schuren, soms ook fiks, maar het merendeel is NIET allergisch.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:20

aerdenhout1 schreef:
Mindim schreef:

Voor sommige paarden zal het helpen. Maar aangezien veel paarden aan de kust niet zonder een deken kunnen, dan geeft je toch te denken.

Ja... maar niet geschoten altijd mis toch? En veel paarden... dat valt dus erg mee. aangezien NH de provincie is waar het minst ZE voorkomt.
En je hele leven jeuk of toch maar verkopen en dan zonder jeuk bij een ander baasje...........
Nogmaals, ik sta open voor een test en zou een pony met zware ZE een maandje hier willen plaatsen.
Heb dat al meerdere keren gevraagd, maar niemand wil de uitdaging aan.
Persoonlijk denk ik.... en val me niet meteen aan !!.... dat het ook wel een beetje tussen de oren van de eigenaren zit.
Stef heeft wat kale plekjes op het hoofd sinds een week. Schuurt niet verder. IK denk dat veel dan al in paniek raken en denken, ZE, o jee, smeren. deken enz...
Ik ben even logisch gaan nadenken... vliegen, warm weer, spelen, wat voor halster heeft hij om en waar zitten de plekken? Verder geen jeuk aan manen staart, dan is het vast wat anders.
Juist, precies op de metalen delen van het halster, dus, ander halster om en plekjes even insmeren met zalfje.
Gaat nu al veel beter en de plekjes verdwijnen al.
En dan ga ik niet zeggen dat iedereen het overdrijft natuurlijk....Ik ben een leek w.b.t ZE maar verdiep me er wel een beetje in sinds ik Stef heb.

Het vreemde bij Stef is dat hij vanaf de eerste minuut bij jou niet geschuurd heeft. Als ik een muggenbult heb en ik ga bij wijze van spreke naar Zuid -Afrika dan jeukt die bult daar nog steeds en dat zou je bij een ZE-er ook verwachten zodat hij toch nog een tijdje zou schuren todat hij een tijdje niet meer gestoken is door de mugjes.

Onze pony heeft er bij zijn oude stal waar hij 14 jaar gestaan heeft ook nooit last van gehad maar daar ging hij maar een paar uur per dag naar buiten en hier staat hij zomers 24/7 buiten. Met de RSIH is het redelijk onder controle te houden hij heeft alleen erg veel jeuk aan zijn hoofd. Met een hoofdkap wordt hij ontzettend schrikkerig dus die doe ik liever niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:24

Idd Terpentijn, een echte eczemer die unhappy is onder de deken, kan ik me niet voorstellen. Het is vervelend voor de baas. Ik stond ook met mijn deken klaar, met de gedacht agossie moet ie weer ingepakt. Die van mij steekt zijn neus er in en is happy met de deken op.
Tuurlijk moet je extra opletten met een deken en heeft een eczemer extra verzorging nodig en de deken moet ademend blijven. Maar ze hebben geen jeuk meer, want ze worden gewoonweg niet gestoken. Een echte eczemer in zijn blootje is kwelling. Jeuk is zo erg, ze worden zo onrustig en ellendig en vooral ook bekaf, staan soms uitgeput en ellendig in een hoekje van de wei. Mensen die het zielig vinden met deken, begrijpen het dan ook echt niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:28

Wat denk je van een hoogzwangere eczeem-merrie...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:31

Heel eerlijk, ik zou niet met een eczeemmerrie fokken, het is toch niet helemaal uitgesloten of het erfelijk bepaald is of niet.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:51

Ik vind het ook maar lastig dat ZE.
Zeker omdat DA's er zo makkelijk mee gooien en meteen zeggen dat het vast zomereczeem is.

Mijn paardje staat nu bijna een week 's nachts binnen en dus nog maar van 9 tot 17.00 op de wei en buiten.
Wel gewoon 24/7 onder de RSIH.
En of het nou komt door dat hij s nachts binnen staat,minder gras kan eten of een combi van beiden.
Meneer heeft haast geen jeuk meer :) .
Niet meer jeuk dan de andere paarden op stal nu hebben iig.
Ik ben helemaal blij.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:01

Hallo iedereen, ik ben nogal gehaast en kom vlug eventjes iets neerzetten...
Ik ben een enorme leek in dit soort dingen, ik heb er nog nooit mee te maken gehad.
Maar ik maak me al een hele tijd zorgen over de shetlander die bij mijn verzorgpaard staat.
Ik dacht niet aan zomereczeem omdat ze deze winter ook een periode heeft gehad waarin ze schuurde. Dat is met corrigeren (want niet verder over nagedacht) verbeterd. Maar nu zie ik haar vanaf ze 's morgens in de weide staat uitgebreid met haar manen en staartwortel tegen de bomen aan schuren... En vandaag kwam ik aan bij mijn verzorgpaard en de helft van haar manen zijn gewoon weg...
Ik weet niet zeker wat het nu juist is, welke mogelijkheden zijn er?

Een probleem is dat ze nog heel jong is en ze verdraagt nog niet eens een gewoon dekentje (vliegendeken, zweetdeken...), laat staan een eczeemdeken...
Ik kan natuurlijk zelf de DA niet verwittigen want het is mijn pony niet, en ik wil liever de eigenaars aanspreken met iets meer informatie dan 'ze schuurt.' Ze hebben er in hun hele paardenleven vast ook niet mee te maken gekregen...

Kunnen jullie me misschien helpen met mogelijke oorzaken en oplossingen? Dat zou me al een heel eind op weg zetten om de pony te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:14

Leeftijd maakt niet uit hoor met een eczeemdeken. Die van mij was 2 jaar en had nog nooit een deken gezien en daar ging zonder moeite de pagony over. We waren best verbaasd, we hadden ons al van alles voorgesteld bij het gebeuren, maar het viel 100% mee.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:18

_KaWi_ schreef:
Ik vind het ook maar lastig dat ZE.
Zeker omdat DA's er zo makkelijk mee gooien en meteen zeggen dat het vast zomereczeem is.

Mijn paardje staat nu bijna een week 's nachts binnen en dus nog maar van 9 tot 17.00 op de wei en buiten.
Wel gewoon 24/7 onder de RSIH.
En of het nou komt door dat hij s nachts binnen staat,minder gras kan eten of een combi van beiden.
Meneer heeft haast geen jeuk meer :) .
Niet meer jeuk dan de andere paarden op stal nu hebben iig.
Ik ben helemaal blij.

Is heel logisch dat je paard nu minder jeuk heeft. Die vliegjes zijn het actiefst op de tijden wanneer jij je paard nu op stalt. Ik doe ze ook altijd naar binnen, dat scheelt een hoop jeuk! Ligt niet aan het gras hoor want als het heel hard waait laat ik ze wel langer grazen omdat er dan minder/geen vliegjes zijn en dan jeuken ze ook niet.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 01:16

Wist inderdaad wel dat het het beter is eczeem paarden 's nachts binnen te zetten i.v.m. de vele mugjes.
Maar dat hij bijna gelijk van zijn jeuk af zou zijn had ik niet gedacht.
Heeft vanavond nog een half uurtje in de paddock gestaan waar hij normaal heel erg op alles wat vliegt reageert maar nu helemaal niet meer.
Ondanks er echt een hoop rond vloog.
Hoop dat dit zo gaat blijven :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 06:05

als ik appie sncachts binnen zou zetten dan zou hij alles kapot schuren,die blijft dus lekker buiten ;)

gister mazzel,vond in de prullenbak van stal een eczeemdeken van stalgenootje.
alleen de bilriemen waren kapot,ik maak de deken wat korter,dan heeft appie er mooi een reserve bij! :j

gister vergeten foto's te maken,zijn manenkam is helemaal dik nog, en zat vol met korsten,jeuk was ietsje minder gelukkig.

saars,
van de 30 paarden bij ons op stal hebben er 3 echt zomereczeem
en de overige daarvan schuren er tien met hun staart,maar die hebben geen zomereczeem.!
die vinden het gewoon lekker,hebben losse haartjes,weet ik veel wat,maar geen eczeem!

laat een veearts kijken als je het niet weet voordat je zelf met spullen aan de slag gaat die misschien helemaal niet helpen!
misschien staat je pony wel gewoon in teveel gras en krijgt het daar jeuk van?
dus eerst veearst vragen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:20

terpentijn schreef:
Ik begrijp dit niet: het is helemaal niet moeilijk om een echt ZE-paard/ponie te herkennen: die worden simpelweg dol van de jeuk, rollen zich om, en schuren manen en staart tot alles er af is en tot bloedens toe.
Dan doe je een eczeemdeken op, oftewel "je pakt je paard volledig in" nadat je jeukstillend spul (van welk werkend merk dan ook) op de aangedane plekken hebt gesmeerd, en dan houdt het geschuur op, en beginnen manen en evtl. staart wortel weer aan te groeien.

Dat is vervelend voor JOU, maar bepaald niet voor het exczeem paard, die in een razende jeuk=-kwelling leeft,die is je dankbaar, dat je hem of haar verlichting kan bieden. Ieder ECHT EZ paard is een patient, is dus ziek, lijdt aan een aandoening, enheeft recht op een een doeltreffende behandeling, dus op een eczeemdeken en evtl. aangevuld met sprays, Derfen, weetikveel. Wat ook maar helpt om het jeuk-lijden te verlichten, hopenlijk zelfs te verhelpen.

Ik KEN echte EZ paarden: het is de hel voor ze.

Het zijn er echte weinigen, die dit echt hebben.
Ook kan het nog verkeren, en overgaan, meestal door verandering van omstandigheden.

Wat ik hier ALWEER mee wil zeggen is: denk nou niet te gauw dat je paard of ponie een EZ-geval is. Het is meestal niet zo. Statistisch bekeken is net nog niet 1 procent van de hele paardenpopulatie in Nederland, en dat zijn er aardig wat!
Je kunt je ook gek laten praten: Ja maar hij schuurt toch, er is een stuk uit zijn manen geschuurd.
Dat is volledig normaal, bij ieder paard, de vraag is of jij er niet van baalt DAT hij dat stuk er af geschuurd heeft.
Ik kan je het antwoord al wel geven: ja, je baalt. Zwaar!
Ik ook, toen mijn Shet dat geflikt gehad... jezus wat zonde!
Maakt hem echter nog niet direct een eczemer of een patient.

Laten we even reel; zijn: de meeste paarden schuren, soms ook fiks, maar het merendeel is NIET allergisch.

Wat ik me dus ook afvraag in deze: mijn merrie heeft het licht. In die zin, zodra ze op bemest gras komt te staan (ervoor GEEN jeuk) wordt haar manenkam hard. Nog steeds GEEN jeuk, maar ze krijgt dan wel een graasmasker voor en de verharding neemt af. Echter..... zodra het muggetjes weer wordt, gaat ze schuren. Niet veel, maar ik smeer haar dan wel in waarna de jeuk stopt en het schuren (tot nu toe) ook. Wat is in deze dan de kip of het ei?

Zoals gezegd door diegene die erop afgestudeerd is (en ik pretendeer niet dat zij alle wijsheid in pacht heeft) trekken op één of andere manier de stoffen ín die opslag van de harde kam (teveel eiwit dat niet door het lichaam afgevoerd kan worden door verstoorde stofwisseling) de muggen aan, én idd krijg je dóór die verstoorde stofwisseling een in feite zwaar overtrokken reactie van het lichaam op de stof die de mug gebruikt om het bloed te verdunnen.

Edit: mijn merrie haar moeder heeft het heel erg zwaar, dochter heeft het idioot zwaar toen ik ging kijken en die was toen nog maar net 3. Omdat zij dus uit een lijn komt waar het veel voorkomt, ben ik acuut gestopt met suikerrijk voer ed, en pas sinds twee jaar terug (merrie was toen 10) is zij tekenen van jeuk gaan vertonen. Dus ik vermoed toch ergens wel een link met omstandigheden, voer ed. Anders had mijn merrie het ook al veel en veel eerder moeten hebben. Ik denk wel dat de verstoorde stofwisseling erfelijk kan zijn.