Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:42

Pfoe wat een verhaal! Ik heb het helemaal doorgelezen en dat duurde wel een paar uur.. Wat knap dat je zo ver gaat voor haar! Ik ga je volgen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:41

Eindelijk weer positieve geluiden.....super !

Losmaken/los komen werkt op de bloedsomloop en dus óók op de hormoonhuishouding...zou "het dunne " kunnen veroorzaken...de darmen worden weer aan't werk gezet , de fabriek gaat weer werken...een natuurlijke balans wordt hersteld !
Een handjevol biks na het "werk"kan wonderen doen...
Weer positief denken en doen !

Zelfs na 1 positieve verbetering begint de schommeling in het hoofd en in het lijf...fijn dat je mijn raad ter harte nam...Kyana toonde al duidelijk verbetering en instinctieve vechtzin doordat jij haar "los" ging laten ,begon weer aan haarzelf te werken (instinctief)...jij toen nog niet...nu wél... nu weet ik dat jullie verder kunnen en Kyana in ieder geval beter in haar lijf en geest komt te zitten...

Ga zo door, neem de tijd, bedankt voor je eerlijke antwoorden en foto's/filmpjes...je hebt er nu al zoveel mensen/paarden door geholpen...ongeacht hoe het afloopt !

Blijf jullie ervaringen/foto's/filmpjes vertellen...voor diegene die wél wilden lezen/luisteren/uitproberen...!
Die het wél waarderen ,laten zich vaak niet horen...maar lezen alles heel goed en begrijpen het verhaal in zijn geheel !
Dus...ga zo door !!!
Ik blijf jullie volgen...
2 kanjers !

countrygirl

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:48

Zou nog graag iets aan dit verhaal willen toevoegen... wat wel helpt tegen dunne mest is Kurkuma.
Oftewel geelwortel, Koenjit, Turmeric.... allemaal hetzelfde. Het werkt ontstekingsremmend is werkt heel goed op de spijsvertering. Het is niet duur en ook niet schadelijk voor je paard.
begin gewoon met 2 volle eetlepels per dag door haar voer te mengen en hou dit eens 2 weken vol.
daarna de dosering halveren.... dit kun je maanden vol blijven houden, maar zie gewoon eens wat het resultaat is...
Ik weet van een heleboel rescue's voor paarden die dit eigenlijk al standaard geven bij b.v. ex-stal/manegepaarden omdat maagzweren gewoon heel vaak voorkomen. En echt hoor... de meeste paarden knappen zienderogen op.

Google er maar eens op.... voor humaan gebruik ook een aanrader!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:30

Fijne tips en berichten weer hier.Ook via pb mensen met een soortgelijk verhaal.Doet goed dat je niet de enige bent al gun ik het niemand.
Overigens ga ik ook met de overige paarden op deze manier verder,ik wil eens zien wat het ons brengt.

Kyana had wat last van spierpijn,gelukkig kan ze vrij bewegen dus morgen gaan we weer wat oefeningen doen,rustig aan.Het lijkt haar wel positief te beinvloeden,ze is geinteresseerd in me als ik met het halster kom (moest naar de smid) en haar ogen staan al een tijdje niet zo dof meer.
Verder waren achterbenen een stuk dunner,positief voorzichtig dus..

Countrygirl,ik ga het opzoeken.Dankjewel!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:28

Fijn dat het hier zo rustig is,goed teken ;-)
Kleine update van Kyana.
Gister de tweede les gehad,we doen hard ons best met oefenen en er was vooruitgang te zien.
Kyana vind het heel erg moeilijk (ik ook) maar is ontzettend beleefd en leergierig.
Vorderingen gaan goed en we mogen beginnen met de eerste stapjes van de Travers.

Gister zijn er foto's gemaakt,zodra ik deze heb zal ik er een aantal plaatsen.
Automutilatie heb ik niet meer zien gebeuren gelukkig,wel is ze weer wat afgevallen (denk door het weer) en is de bevroren paddock/ondergrond niet zo fijn voor haar.Gelukkig kunnen we wel lekker oefenen op de wei in de sneeuw,lekker zacht aan de voetjes en ze heeft dan geen last.
Ze staat nog steeds op 1 zakje equipalazone,ik durf nog niet af te bouwen te stoppen,zeker niet nu in de winter.Eerst een goede oplossing vinden voor de voetjes in het voorjaar en dan eens verder zien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:27

Mooi nieuws TS!
Ben benieuwd naar foto's!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:44

Misschien handig als ik een beetje uitleg wat de bedoeling is.
Ik bepaal de positie van het hoofd,althans dat is de bedoeling.Onderhals moet ontspannen zijn en Kyana mag niet te diep.Stuwen mag niet,wel dragen (moeilijk hoor).Eerst voorwaarts neerwaarts op de volte in buiging met een ondertredend achterbeen.Daarna oefenen we schoudervoor op de hoefslag met voornaamste punt ondertredend achterbeen.Stapje moeilijker wat we gister als huiswerk kregen is frame verkleinen,dus gewicht meer op de achterhand,afwisselend met frame verlengen op de voorhand en dit met grote passen.
Verder begin travers,maar daar zijn uiteraard geen foto's van.

Overigens loop ik zelf nog erg te klooien met mijn positie,de leadrope en de kaptoom en de zweep :o , oefning baart kunst denk ik..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:13

Leuk om te zien (en te doen lijkt me)!
Ze doet me nog steeds aan een cushingpaard denken als ik haar zie, bolle buik maar toch ribben, wat arm in de besprong (maar dat is niet gek natuurlijk).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:25

Zou haar kaptoom wat strakker doen indien het kan, op 1 foto zit ie bijna in haar oog dat is niet de bedoeling.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:28

Ik weet het,keelriem zakte steeds,dus zat inderdaad niet ideaal.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:30

Ik weet het lastig is en blijft het om hem juist om te krijgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:56

Top van je dat je zo doorzet en nu met grondwerk aan de gang bent! Goed om te horen dat ze niet automutileert momenteel.

Voor wat betreft het kaptoom: Ik heb geleerd dat de neusriem zo hoog moet zitten als een hoge neusriem, dus twee vingers onder het jukbeen. Dan heb je kans dat de keelriem vanzelf ook beter op zijn plaats komt en als je dan alles strak vastmaakt, komt het niet snel meer in een oog. De druk die je dan uitoefent kan ook subtieler en gerichter zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:30

Afgelopen maandag toch besloten de equipalazone te stoppen (stond op 1 zakje per dag).Nu de dooi inzet durfde ik het wel aan.Het leek goed te gaan,woensdag hebben we haar oefeningen gedaan waarbij ze in het begin wel wat meer struikelde als anders.maar goed eerste keer weer in de bak ipv in de weide (door de sneeuw).
Omdat ze toch wat afviel besloten senior priores bij te gaan voeren,die heeft ze nu twee dagen gehad.
Vanmorgen zijn mijn ouders gaan voeren (ik ben gaan werken), s middags ben ik naar de paarden geweest em potverdikkie wat had ze een slechte dag zeg.
Ik haal ze uit de paddock om even op haar gemak te eten in stal,normaal komt ze direct als ik haar roep.Nu enkel een hinnik en ze bleef staan.Ik ben ze gaan halen en merkte het al,ze kan dan zo twijfelend lopen met haar achterbenen.Trekt ze absurt hoog op,hangt even in de lucht om vervolgens ergens neer te komen.'
Al lopen van en naar de stal was het zo erg dat het praktisch leek of ze elk moment om kon vallen achter,geen balans/coordinatie?..

Achteraf gezien ben ik weer zo dom geweest om twee veranderingen tegelijk toe te passen dus waardoor komt die achteruitgang nou.Stoppen van de pijnstillers of het andere voer?

Nu even stapje terug dus,weer op de pijnstillers om te zien wat dit doet en misschien kan ik zo het een of het ander uitsluiten..Indien dit niet betert stoppen met het nieuwe voer en zien wat dit geeft..

Ze was vandaag absoluut niet in staat om haar oefeningen te doen,is het pijn of is dit enkel de coordinatie...of beide..
Ik denk ook pijn,dit omdat het automutileren in lichte mate ook weer terugkeert als ze bv benaderd word door een ander paard.

En van de week heb ik ze nog heerlijk geborsteld,voor het eerst sinds lange tijd een soezende kyana op de poetsplaats met de oogjes toegeknepen van ontspanning...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:37

Zonder overgangsperiode ander voer geven is nooit goed, zeker niet als het paard ( om welke reden dan ook) niet 100% goed in het vel steekt. Een plotselinge voerverandering kan de 'goede' bacterieën in de blinde/dikke darm volledig overstuur helpen - de slechte bacterieën nemen het over en dat kan een hoop problemen veroorzaken waarbij hoefbevangenheid of koliek op de loer ligt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:39

Jannepauli schreef:
Zonder overgangsperiode ander voer geven is nooit goed, zeker niet als het paard ( om welke reden dan ook) niet 100% goed in het vel steekt. Een plotselinge voerverandering kan de 'goede' bacterieën in de blinde/dikke darm volledig overstuur helpen - de slechte bacterieën nemen het over en dat kan een hoop problemen veroorzaken waarbij hoefbevangenheid of koliek op de loer ligt.

Klopt...een van die signalen van dat probleem kan water zijn bij de mest,goede mest maar water er 'omheen'....'darmwater'.
Een van de meest voorkomende oorzaken van hb.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:42

Hoi hoi, jeetje was ik eindelijk blij om weer positieve verhalen te lezen, dan is de laatste wel een domper...hoe moet dat voor jou dan wel niet zijn. Erg hoe die kleine veranderingen zoveel met haar doen...nu ja, elke keer leer je weer wat heh. Maar het kan dus wel en da's denk ik fijn om te weten toch? Succes er weer mee!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:47

he balen meis,hopelijk komt ze hier weer gauw doorheen :(:) en zo leren we alsmaar ;) Ooit komen we er wel.....

Maar wat werd ik blij van je zinnetje :
En van de week heb ik ze nog heerlijk geborsteld,voor het eerst sinds lange tijd een soezende kyana op de poetsplaats met de oogjes toegeknepen van ontspanning

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:48

@Jp,ik ben niet volledig overgestapt en uiteraard word er eerst gemengd met weinig,ik begrijp dat een paard hieraan moet wennen.Zal dan ook nooit zomaar het voer rantsoen omgooien,enkel iets toevoegen en dit beperkte mate.

Ze vertoont geen koliekverschijnselen of HB.Het zit hem in de coordinatie,kan het niet anders uitleggen.
Weer die achterbenen die hun eigen leven leiden,net of ze niet weet hoe en wat,beetje twijfelend kan ik het wel noemen.Been blijft ook een tijdje in de lucht hangen en ze hapert dan.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:51

terug gaan naar de oude situatie dat het "goed" ging ...als ze weer "goed "reageerd( dus met equipalazone )stop je eerst met de equipalazone en kijk dan wat er gebeurd ...
Dus géén senior priores meer...
Bij overgangen nooit 2 dingen tegelijk veranderen maar 1 voor 1 en dan even goed aanzien wat er gebeurd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:52

Zou ze dan toch pijn hebben?
Vervelend nieuws dit.. Hopelijk gaat ze vlug weer wat vooruit..!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:54

:( Ook zo stom van me natuurlijk..nooit geen twee dingen tegelijk doen..

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:12

Je bedoelt het toch ook alleen maar goed?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:14

Ik geloof dat jij alles met de beste wil doet.
En 2 dingen tegelijk, je bent niet in 1x overgeschakeld op nieuw voer..
Het is vast het stoppen met de EP..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:30

Leren is een proces van "vallen en weer opstaan", even diep zuchten ....bewustworden en weer verder gaan...maar ook beseffen dat hier dus een kink in de kabel kwam...kan inderdaad een reactie zijn van het één of het ander...
Ik hoop voor jouw dat het voer de boosdoener is en niet het stoppen van/met de equipalazone...
Vergelijk het voer...wat kreeg ze en wat voegt de senior pr. toe ?
Was er meer anders gegaan als normaal ?
Even alles evalueren !

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:37

broadway we zijn het eens,ik had het niet beter kunnen verwoorden :D
en ts dit is ook wat ik bij Desert doe, steeds 1 ding veranderen of geleidelijk af/opbouwen en dan eerst aankijken hoe ze het daar op doet,maar we moeten soms even wakker geschud worden en niet te snel willen en dan weer leren van onze fouten en die mogen we terecht maken als mens,als we er ook maar van willen leren ;)