[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JamieC

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:31

Ik ben even benieuwd naar jullie meningen en ideeën, dus bij deze een vraagje.

Afgelopen weekend zijn we bij een heel gaaf paard wezen kijken (niet voor mijzelf overigens, ik ben ruim voorzien :D ).
Fantastisch karakter, looplust, braaf, knap koppie, mooie bloedlijnen, echt een ideaal paard.
Alleen… Onder het zadel hoestte ze.
Het klonk een beetje alsof ze wilde briesen maar het er niet door kwam.
Dit bleef ze herhaaldelijk doen, na een paar keer lukte het briesen wel en begon ze weer opnieuw met hoesten.

Ze heeft geen goede conditie, ze staat nu stil en wordt twee keer per maand uit haar stal gepikt om een zware buitenrit te maken van ruim 3,5 uur. Wat dat betreft wordt er best wel wat van haar gevraagd.

Ook is ze niet goed gereden, op het moment dat je de teugels aanneemt knikt ze in. Haar rug blijft dan gespannen, ze loopt dan niet nageeflijk, maar gewoon 'rond'. We hadden er even iemand op gezet die voor het eerst op een paard zat, en op het moment dat hij de teugels aanraakte knikte ze al in. Slechte zaak dus.

Aan die conditie en de manier waarop ze gereden is kan wat gedaan worden. Een beetje liefde, regelmaat en geduld zal wonderen doen.

Het is naar mijn idee geen cornage, dat klinkt heel anders. Dampigheid of chronische bronchitis zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar zeker weten doen we het niet.

Hebben jullie een idee van wat het zou kunnen zijn?
En stel het is dampigheid of chronische bronchitis, zou het dan beter worden wanneer ze regelmatig aan het werk gaat en haar conditie wordt opgebouwd?
Of maak je dan alleen maar meer longblaasjes stuk?

We informeren vandaag overigens ook even bij een dierenarts, en mochten we het toch willen doorzetten zal ze klinisch gekeurd worden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:52

Heb je ook geïnformeerd bij de eigenaar of dat het paard dit altijd doet als ze gaat rijden, of dat het iets is van de laatste tijd?
Hoe ademt het paard in rust? Daaruit kun je ook al opmaken of het mogelijk om dampigheid gaat (meenknijpen met de buik, ze trekken dan hun buikspieren naar binnen met uitademen).
Hoe is de neus na het werk (neusvleugelen / grote open neusgaten) en hoe goed komt ze terug op adem na stappen?

Het kan zoveel zijn, een virusje, verkoudheidje, stof noem maar op. Ook haar huidige trainingspatroon zal er niet aan meewerken.

Als je het paard laat keuren, geef dan bij de keuring ook aan dat het paard bij het voorrijden hoestte en laat de DA ook uitgebreid naar de longen luisteren (voor én na dat het paard gelopen heeft)

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:22

Ze heeft het sinds ze ingereden is, dus nu zo'n 1,5 a 2 jaar.
Sinds ze ingereden is wordt ze onregelmatig gereden, en als ze gereden wordt, moet ze keihard aan het werk.
De mensen waar ze nu staat vertelden dat ze aan het einde zo'n lange rit wel hard 'zucht' en dat haar neus een beetje wit schuimt.
Het zit wel in ons hoofd om komend weekend misschien even langs te gaan om haar mee naar buiten te nemen, kijken hoe ze geageerd als ze normaal gereden wordt met op- en afbouwen.

In rust viel ons niets op, we hebben de ademhalingen niet geteld, maar het leek op het eerste oog vrij normaal.
Extreem pompen deed ze ook niet, tijdens of na het rijden.
Nu hebben we ook niet heel gek gedaan, alleen stap, wat oefeningen in de draf en een sprongetje met wat galopsprongen ervoor en erna. Zo'n 25 minuutjes denk ik.
Echt buiten adem was ze niet, en ze herstelde zich vrij snel.

Het is overigens een 5 jarig paard, met weinig bespiering en conditie.
Ik lees dat dampigheid vooral voorkomt bij oudere paarden?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:48

Ilse_123 schreef:
@ Apple,
Die van mij had hetzelfde. DA constateerde stofallergie en gevoelige luchtwegen, en in het begin ook allerlei soorten kuurtjes erin, maar dat werkte allemaal niet echt. Toen is hij verhuist naar een buitenstal op houtkrullen, en met voordroog ipv hooi, en toen was het over. Nu is hij vooral aan het hoesten door het vieze natte weer omdat hij natuurlijk nog steeds gevoelige luchtwegen heeft, maar een andere stal deed echt veel meer dan de kuren van de dierenarts.
Ik hoop voor je dat de buitenstallen snel klaar zijn, kan je paard daar ook op zaagsel, houtkrullen of vlas?

Wat vervelend voor jou en je pony.

Ja ik hoop ook echt dat de buitenstallen snel klaar zijn. Ik wil eigenlijk proberen of er van die rubber
matten in kunnen en dan een mini laagje stro (om urine te absorberen) erin.

De DA was er vandaag en zei dat ze wel al meer lucht had, ze heeft een prik gehad (weet even niet meer wat er nou in zat..) en de medicatie moet door die spuit door de helft.

Joplinnn98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:33

Mijn paard Joplin hoest ook sinds 2 weken.
Gisteren DA laten komen en zijn ademhaling bleek veel te snel.
Nu veel medicijnen enz enz. En hopen dat het beter gaat.
De DA twijfelt tussen een infectie in zijn luchtwegen en een ontsteking.
Moet ook zijn eetlust in de gaten houden en zijn temperatuur.
Over 10 dagen komt hij terug, hopelijk gaat alles dan beter.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:17

In principe maakte ik me nooit zorgen: ik verzorgde een paard dat in de winter wel eens 1 á 2x hoestte als je (voor het eerst) ging aandraven. Daarna was het ook over en ging het rijden prima. Nu is het m'n eigen paard (jeej! :D ) en dan voel je je uiteraard wat meer verantwoordelijk :=. Ik weet dat z'n luchtwegen wat gevoeliger zijn (maar is verder geen probleem in de zomer bijvoorbeeld) en daarom staat hij ook buiten en krijgt hij kuilvoer i.p.v. stoffig hooi. Hij hoest overigens nooit in rust, alleen dus als je na 5 á 10 minuten instappen gaat aandraven. Kan dit kwaad?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:35

Je weet pas of het kwaad kan als je het verder laat onderzoeken. Kan iets 'onschuldigs' zijn maar miss ook iets waar iets aan gedaan kan worden. Is moeilijk te zeggen zo van achter de pc, enige die dat kunnen beoordelen ben jij zelf en de dienarts...

Bij mij op stal stond iedereen vreemd te kijken dat ik naar de dienarts ging met mn pony, omdat ze alleen met aandraven hoestte en op stal nooit. Wat daar uit kwam quaoonderzoek kan je in dit topic lezen ;)

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:57

We hebben toch besloten haar te laten staan, en zullen de verkoper ook voorzichtig vertellen dat we eigenlijk vinden dat hij voor dit paard geen nieuw thuis kan zoeken.

Bij elke hoest zullen er meer longblaasjes kapot gaan, dus mocht het verbeteren door een andere omgeving en betere conditie, zal het daarna alleen maar slechter worden.
Hoe onwijs leuk en gaaf ze ook is, dit is het verstandigste (ook al zegt mijn gevoel wat anders, maar ja, daarvoor zijn we paardenmensen :P ).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:07

Verstandige keuze want het is een heel gedoe om een paard met gevoelige longen goed te houden. En deze is nog zo jong en dan nu al problemen...

Pony van mijn dochtertje heeft een stofallergie maar was bijna 17 toen we haar kochten. Verder was ze perfect en liep Z met haar vorige baasje. Super leerpony en in prima conditie. Wij hebben de gok genomen omdat ze gewoon thuis kwam te staan en ik alles aan haar kan aanpassen. Dat gaat perfect, ze heeft in de 2,5 jaar dat we haar hebben geen problemen gehad. Maar had ze op een pensionstal gemoeten dan had ik het niet aangedurfd. Want ze reageert gelijk met hoesten op schimmelsporen uit hooi of stro kwamen wij achter toen we haar na het lessen op de manege even een uurtje in de stal van het paard van mijn vriendin hadden gezet. Daar lag stro in en nog wat restanten droog hooi en dat slaat meteen op haar luchtwegen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:00

Heb hier in het verleden wat tips op gedaan.
Heb me onlangs door de da 'laten verleiden' om paardlief op de ventipulmin te zetten, na 2 dagwn was ik er klaar mee. Het is bij mijn paard een allergie en ventipulmin maskeert dan alleen maar.
Ik heb dus ruim 3/4 fles ventipulmin ter overname... pb me maar voor info.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:41

Dat is niet helemaal waar tantesam. Ventipulmin verwijdt de luchtwegen en lost slijm op, wat juist bij een allergie verlichting kan bieden.
Prednisolon is juist datgene wat allergieen maskeert.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:59

Wie kan mij helpen. Shetland merrie van nu 4 jaar is nooit ziek geweest. maar een paar paarden op stal hoesten en hebben een loopneus. Helaas heeft zij dit overgenomen. Ook als ze op rust staat hoest ze. Tijdens het werk niet meer dan normaal. Buiten wandelen half uur lang niet gehoest. Ze staat op een 24/7 buiten stalling.
Is ze gewoon verkouden dat het net zoals wij mensen wel een hebben een virusje is wat na een tijdje weer overgaat of?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:07

JamieC schreef:
We hebben toch besloten haar te laten staan, en zullen de verkoper ook voorzichtig vertellen dat we eigenlijk vinden dat hij voor dit paard geen nieuw thuis kan zoeken.

Bij elke hoest zullen er meer longblaasjes kapot gaan, dus mocht het verbeteren door een andere omgeving en betere conditie, zal het daarna alleen maar slechter worden.
Hoe onwijs leuk en gaaf ze ook is, dit is het verstandigste (ook al zegt mijn gevoel wat anders, maar ja, daarvoor zijn we paardenmensen :P ).

Verstandig :j

Mijn pony staat sinds gister avond op matten ipv stro en bij een
box naast de deur tot de buiten stallen klaar zijn.. Ik mag nog 2 dagen medicijnen
geven maar het gaat (nog) niet beter.. -O-

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:13

Kirstenn schreef:
Je weet pas of het kwaad kan als je het verder laat onderzoeken. Kan iets 'onschuldigs' zijn maar miss ook iets waar iets aan gedaan kan worden. Is moeilijk te zeggen zo van achter de pc, enige die dat kunnen beoordelen ben jij zelf en de dienarts...

Bij mij op stal stond iedereen vreemd te kijken dat ik naar de dienarts ging met mn pony, omdat ze alleen met aandraven hoestte en op stal nooit. Wat daar uit kwam quaoonderzoek kan je in dit topic lezen ;)

Ik heb je verhaal gelezen, zette me wel aan het denken..
Ik ga 28 december m'n paard verhuizen, dus ik kijk het nog even aan. Wie weet reageert hij in een nieuwe omgeving weer anders. En blijft het aanhouden, dan evt. toch DA er bij halen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:19

Hallo Bokkers :)

Ik heb mijn pony nu al 6 jaar, en 3 jaar geleden begon hij met hoesten. Nadat de DA enkele keren was geweest, zei hij dat hij een allergie voor stof heeft. Dus ik moest mijn hooi laten weken. Ik moet toegeven dat ik dit soms wel en soms niet doe, maar of ik mijn hooi nu altijd laat weken, hij blijft gewoon hoesten.
Ik zeg niet dat hij een hele dag stond te hoesten, maar wanneer hij een beetje gek deed met op de wei gaan of als het heel stoffig was, dan hoestte hij enkele keren.
In zijn stal ligt koolzaadstro, dus hier zit ook al niet heel veel stof in.

Hij heeft het trouwens ook niet altijd. Hij heeft periodes dat hij gewoon niet meer hoest.

Nu zit hij de laatste dagen wel erg veel te hoesten. Als ik zijn stalletje kom doen (ik ben er dan een halfuur) hoor ik hem zeker 5x hoesten op de wei. Als ik hem kom eten geven, zit hij ook heel de tijd te hoesten. Als hij dan zijn hooi eet, dan stopt het weer even (soms is dat hooi nat, soms ook niet).
Ik geef hem sinds kort ook de luchtwegenmix van de Paardendrogist, maar dit helpt dus totaal niet. Het wordt zelfs slechter, dus ik denk dat ik daar mee ga stoppen (en proberen om het dan maar te verkopen).

De DA is vorige week nog langs geweest en hij was helemaal gezond. Dus het is geen verkoudheid oid. Volgend jaar ga ik dan maar eens overschakelen op voordroog, mss dat dat iets gaat helpen. Hebben jullie nog tips? Want ik krijg de indruk dat hij die hoest heel vervelend vindt. Als hij gaat hoesten (en een paar hoesten achter elkaar, zeg maar een hoest-aanval), dan is hij heel onrustig in zijn stal...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:27

Ik heb mijn pony nu hoestvrij door: houtkorrels als stalbedekking in de schuilstal, voordroog en 24/7 buiten. Als ik 1 van deze dingen aanpas, begint ze terug te hoesten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:23

Dat soms wel en soms niet hooi weken is de boosdoener. Voor iedere keer dat je het hooi niet weekt, worden de longen geprikkeld.
Als je niet altijd het hooi kan weken dan kun je beter overstappen op voordroog. Dot schiet namelijk niet op!

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:34

Rianne1994 schreef:
Wie kan mij helpen. Shetland merrie van nu 4 jaar is nooit ziek geweest. maar een paar paarden op stal hoesten en hebben een loopneus. Helaas heeft zij dit overgenomen. Ook als ze op rust staat hoest ze. Tijdens het werk niet meer dan normaal. Buiten wandelen half uur lang niet gehoest. Ze staat op een 24/7 buiten stalling.
Is ze gewoon verkouden dat het net zoals wij mensen wel een hebben een virusje is wat na een tijdje weer overgaat of?

Poging twee en een edit: Ze heeft geen koorts

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:38

Als ze na 7 dagen nog hoest zou ik de DA bellen.

Met mijn pony gaat het iets beter nu ze op matten en naast de deur staat.
Ze oogt heel vrolijk/levendig en blij. Dat was vorige week wel anders.
Ze hoest nog wel. Ik kijk het nog even aan en anders maar weer bellen.. -O-

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:48

ze hoest al meer dan een week. Dierenarts assistente zegt dat ze gewoon verkouden is

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:51

Daar zou ik dus echt geen genoegen mee nemen.
Ik zou minstens om een kuurtje vragen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:19

tja ik dus wel aangezien ik weet dat er meer paarden op stal gewoon verkouden zijn. Wij zijn ook wel eens verkouden paarden ook. Als het erger wordt en ze koorts krijgt dan bel ik de dierenarts.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:27

Mijn pony is na 3 weken nog niet beter. Ze staat nu sinds een kleine week op matten ipv stro
en krijgt natter kuil dan het hooi dan ze eerst kreeg. Rij niet, alleen stukjes wandelen.
Ze lijkt wel veel 'beter', ze is blij en vrolijk maar hoest nog steeds en niet zo'n beetje ook.
De kuur is afgelopen en mag ik ook niet meer geven. De DA gebeld vandaag en hij zei
dat hij er nu niets meer aan kon doen -O- Over 10 dagen zegt hij dat ik weer moet
beginnen met de kuur Respulmin die mijn pony de afgelopen 2 weken heeft gehad..
Maar ik denk; als het nu niet heeft geholpen, waarom zou het dan straks wel helpen?

Ik ben daar echt niet blij mee.. Ik wil eigenlijk een scopie/longspoeling laten doen.
Heeft iemand daar hier ervaring mee?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:31

longspoelingen hoor ik veel goede verhalen over, weet er zelf niet zo heel veel van. Liz hoest al een stuk minder. Nog steeds geen koorts gelukkig

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:47

Ik heb dat bij mn pony laten doen bij de Lingehoeve, wat wil je erover weten?