Jannepauli schreef:1. Omdat het aanpassen van de voeding vooralsnog het enige is ( naast beweging) waarmee je je paard kunt ondersteunen.
2. Lag het maar zo simpel! Het hele insuline resistentie gebeuren speelt zich af op moleculair celniveau. De verstoring in de cel wordt niet veroorzaakt door het niet (goed) functioneren van een orgaan o.i.d. - maar door het niet goed op elkaar afgestemd zijn van het Adenosine-proces in de cel zelf. Heel ingewikkeld verhaal wat ik je zal besparen, maar een feit is dat men tot nu toe nog niet heeft kunnen achterhalen waarom of waardoor dat proces verstoord raakt. Zou men - op dat niveau - het wél weten, dan zou ook voor mensen dit enigzins vergelijkbare type Diabetes te genezen zijn maar helaas is het zover nog niet.
Wat wel bekend is, is dat een bepaald enzym (AMPK Enzym) geactiveerd wordt door beweging en dat enzym is in staat de glucose verwerking op celniveau bij te sturen.
Wat je zegt "een paard wordt er niet mee geboren" is niet juist. Er is vastgesteld dat Insuline Resistentie bij mensen erfelijk zou kunnen zijn en er zijn gevallen bekend van nieuwgeborenen die al insuline resistent zijn. Dit betekent overigens niet dat iedere nakomeling ook IR wordt - maar de predispositie ( de mogelijkheid dat het ooit ontstaat) is er wel.
Dat zal best wat je hierboven verteld, ik geloof je meteen!
Citaat:
Wat paarden betreft: de middelen die er zijn, zoals bv Glucobalance, doen niet meer dan kort door de bocht gezegd de glucose al enigzins af te breken vóórdat het op celniveau belandt. In die zin zou je kunnen zeggen dat het "helpt". Maar genezen doet het zeker niet en in de meeste gevallen zou je je geld kunnen sparen door een zo'n uitgebalanceerd dieet als maar mogelijk is aan te houden. Het allerbeste middel om je paard te helpen is gratis: bewegen, véél bewegen!!
Wat ik weet is dat Glucobalance van Phytonics vooral werkt op de alvleesklier. Heb ik uit betrouwbare bron