[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:17

singasong schreef:
V.w.b. die bietenpulp. Als ik lees waarom het gegeven wordt, waarom dan niet gewelde wiesencobs waar ongeveer 2% fructaan in zit.

Je bedoelt Pre Alpin Wiesencobs van Agrobs?
Daar zit 5,30% in (suiker+zetmeel), meer dus dan in bietenpulp.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:03

Jannepauli schreef:
singasong schreef:
V.w.b. die bietenpulp. Als ik lees waarom het gegeven wordt, waarom dan niet gewelde wiesencobs waar ongeveer 2% fructaan in zit.

Je bedoelt Pre Alpin Wiesencobs van Agrobs?
Daar zit 5,30% in (suiker+zetmeel), meer dus dan in bietenpulp.

Nee, ik geef Wiesencobs van Marstall.

Samenstelling:
Ingrediënten: gras van natuurweiden in het Allgäuer hoogland (100%) bestaande uit meer dan 50 verschillende soorten kruiden en grassen:

Engels raaigras, kropaar, rietzwenkgras, rood zwenkgras, Italiaans raaigras, doddegras, beemdlangbloem, rode klaver, witte klaver, veldbeemgras, glanshaver, goudhaver, eenjarig beemdgras, rolklaver, beemdvossestaart, gewoon struisgras, Alexandrijnse klaver, smalle weegbree, grote weegbree, reukgras, pinksterbloem, trilgras, wollegras, koekoeksbloem, standelkruid, kamgras, walstro en nog veel meer.

1ste snede na de bloei, gehakseld en met warme lucht gedroogd.

Analyse (per kg)

ruw eiwit (RE) 9,30 %
verteerbaar ruw eiwit 6,50 %
ruw vet 2,50 %
ruwe celstof 25,10 %
ruwe as 7,80 %
energie 9,50 MJ
Electrolyten
calcium 0,60 %
fosfor 0,30 %
natrium 0,20 %
kalium 2,00 %
zwavel 1.500,00 mg
Vetoplosbare vitaminen
vitamine E 80,00 mg
caroteen 41,20 mg
Sporenelementen
ijzer 225,00 mg
koper 7,80 mg
zink 30,00 mg
mangaan 83,00 mg
kobalt 0,13 mg
jood 0,22 mg
selenium 0,10 mg

Heb jij misschien een analyse van bietenpulp?

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:43

Marstall geeft helemaal geen zetmeel+suikeranalyse zoals je ziet. Ik vermoed dat hun Wiesencobs uit Allgäu dezelfde zijn als die van Agrobs, want dat bedrijf distribueert aan meerdere voerproducenten ( o.a. St.Hippolyt) die het dan onder eigen naam verpakken en verkopen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:39

Jannepauli schreef:
Marstall geeft helemaal geen zetmeel+suikeranalyse zoals je ziet. Ik vermoed dat hun Wiesencobs uit Allgäu dezelfde zijn als die van Agrobs, want dat bedrijf distribueert aan meerdere voerproducenten ( o.a. St.Hippolyt) die het dan onder eigen naam verpakken en verkopen.

Nee, ze zijn anders. Heb alle merken al uitgeprobeerd. Bij Hippolyt zit er veel stro in verwerkt, dat heb ik bij Marstall nog nooit eerder gezien.

Hippolyt komt trouwens wel bij Agrobs vandaan.

Ik heb het eens nagevraagd bij Marstall over de suikers en die vertelde mij dat het rond de 2% fructaan bevat. Eiwit weet ik niet. Ook al zou er in totaal fructaan/eiwit 6% in zitten, vind ik dat nog weinig.

Het voordeel vind ik dat er veel andere goede stoffen in zitten. Ik vraag me af wat bietenpulp allemaal bevat. Heb je hier een analyse van??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:31

Citaat:
Ik heb het eens nagevraagd bij Marstall over de suikers en die vertelde mij dat het rond de 2% fructaan bevat. Eiwit weet ik niet. Ook al zou er in totaal fructaan/eiwit 6% in zitten, vind ik dat nog weinig.

Je bedoelde waarschijnlijk zetmeel ipv eiwit? Eiwitgehalte staat nl wel in je lijstje. Fructaan is eigenlijk ook fout: het gaat om simpele (enkelvoudige) suikers - fructaan is een complexe suikermolecuul die niet in de dunne darm opgenomen wordt.

Citaat:
Het voordeel vind ik dat er veel andere goede stoffen in zitten. Ik vraag me af wat bietenpulp allemaal bevat. Heb je hier een analyse van??

Wat zijn goede stoffen? Naar mijn idee zijn stoffen pas goed als het paard ze nodig heeft, en je middels analyse precies weet in welke hoeveelheid je bepaalde stoffen voert.
Het hangt er van af welke bietenpulp je gebruikt, maar als gemiddelde kun je aanhouden ( per kg):

Eiwit 10,2%
Lysine 0,57%
Vet 4,7%
Vezel 16,9%
Zetmeel 0%
Suiker 5%
Calcium 0,75%
Phos 0,09%
Magn 0,2%
Sodium 0,92%

Er zijn geen vitamines en overige mineralen toegevoegd

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:54

Jannepauli schreef:
[Je bedoelde waarschijnlijk zetmeel ipv eiwit? Eiwitgehalte staat nl wel in je lijstje. Fructaan is eigenlijk ook fout: het gaat om simpele (enkelvoudige) suikers - fructaan is een complexe suikermolecuul die niet in de dunne darm opgenomen wordt.

Wat zijn goede stoffen? Naar mijn idee zijn stoffen pas goed als het paard ze nodig heeft, en je middels analyse precies weet in welke hoeveelheid je bepaalde stoffen voert.
Het hangt er van af welke bietenpulp je gebruikt, maar als gemiddelde kun je aanhouden ( per kg):

Eiwit 10,2%
Lysine 0,57%
Vet 4,7%
Vezel 16,9%
Zetmeel 0%
Suiker 5%
Calcium 0,75%
Phos 0,09%
Magn 0,2%
Sodium 0,92%

Er zijn geen vitamines en overige mineralen toegevoegd

Ja ik bedoelde idd zetmeel!

Waarom is fructaan fout? In hooi/gras zit toch ook fructaan? Er zijn i.i.g. geen suikers of melasse toegevoegd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:58

Omdat de gewone voerfabrikant niet op fructaan zal laten testen: veel te duur. Wat wel meetbaar is in de gewone analyses van gras of hooi is suiker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:04

Fructanen is op zich niets mis mee....alleen wel als je paard IR is.
In hooi zitten inderdaad ook suikers en zelfs granen....de zaadjes.(zo is het graan ooit begonnen,als graszaadje)
Daarom word ook aanbevolen niet te veel hooi te voeren.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:24

Jannepauli schreef:
Omdat de gewone voerfabrikant niet op fructaan zal laten testen: veel te duur. Wat wel meetbaar is in de gewone analyses van gras of hooi is suiker.

Dat zou kunnen.
Marstall had het toen wel over fructaan en niet over suiker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:32

geerke schreef:
In hooi zitten inderdaad ook suikers en zelfs granen....de zaadjes.(zo is het graan ooit begonnen,als graszaadje)

In de wiesencobs zitten ook alleen maar uitgegroeide grassen, dus hoogstwss ook de zaadjes. Alhoewel ik die eigenlijk nooit tegenkom, ook niet als ik ze 'wel'.

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat er zo gehamerd wordt bij IR paarden op de voeding. Natuurlijk moet je de voeding aanpassen, zeker als je voer veel suikers/zetmeel bevat. Eigenlijk zou je geen één paard suiker-/zetmeelrijk voer moeten geven. Overal waar te voor staat is niet goed.
Alleen vind ik het nog veel belangrijker dat je de organen behandeld. Want eigenlijk is een IR paard een ziek paard en een ziek paard zou je moeten behandelen. Alleen de voeding aanpassen is in mijn ogen niet juist.

Ik zag ook nog Pre Alpin van Agrobs voorbij komen in een vorige post. Was dat de Senior? Want daar is nog olie aan toegevoegd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:40

singasong schreef:
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat er zo gehamerd wordt bij IR paarden op de voeding. Natuurlijk moet je de voeding aanpassen, zeker als je voer veel suikers/zetmeel bevat. Eigenlijk zou je geen één paard suiker-/zetmeelrijk voer moeten geven. Overal waar te voor staat is niet goed.
Alleen vind ik het nog veel belangrijker dat je de organen behandeld. Want eigenlijk is een IR paard een ziek paard en een ziek paard zou je moeten behandelen. Alleen de voeding aanpassen is in mijn ogen niet juist.

Wees jij maar blij dat de wetenschap zo op het aanpassen van voeding hamert want dat is, buiten het paard voldoende laten bewegen, het enige wat je voor een IR-paard kunt doen. De aandoening heeft helemaal niks met zieke organen te maken - als iemand je dat verteld heeft, dan moet die persoon terug naar school. Kort door de bocht gezegd: insuline resistentie betekent dat de cellen van het lichaam om tot nu toe niet bekende of bewezen redenen geen of nauwelijks glucose kunnen opnemen. De cel is "afgesloten". Omdat de glucose in het bloed te hoog wordt, reageert het lichaam met steeds meer afgifte van insuline en zo raakt het cirkeltje rond.Het is dus zaak om het glucose peil van een IR-paard zo laag mogelijk te houden. Zetmeel en simpele suikers worden in de dunne darm omgezet in glucose, dus hoe meer zetmeel ( bv graan, maar ook gras) hoe slechter dat is voor het paard. Niet verbruikt glucose wordt opgeslagen in de vorm van vet ( vandaar dat beweging zo belangrijk is, dan wordt een deel van de glucose verbrand) en teveel vet gaat op zich weer hrmonen afgeven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:09

Jannepauli schreef:
[
Wees jij maar blij dat de wetenschap zo op het aanpassen van voeding hamert want dat is, buiten het paard voldoende laten bewegen, het enige wat je voor een IR-paard kunt doen. De aandoening heeft helemaal niks met zieke organen te maken - als iemand je dat verteld heeft, dan moet die persoon terug naar school. Kort door de bocht gezegd: insuline resistentie betekent dat de cellen van het lichaam om tot nu toe niet bekende of bewezen redenen geen of nauwelijks glucose kunnen opnemen. De cel is "afgesloten". Omdat de glucose in het bloed te hoog wordt, reageert het lichaam met steeds meer afgifte van insuline en zo raakt het cirkeltje rond.Het is dus zaak om het glucose peil van een IR-paard zo laag mogelijk te houden. Zetmeel en simpele suikers worden in de dunne darm omgezet in glucose, dus hoe meer zetmeel ( bv graan, maar ook gras) hoe slechter dat is voor het paard. Niet verbruikt glucose wordt opgeslagen in de vorm van vet ( vandaar dat beweging zo belangrijk is, dan wordt een deel van de glucose verbrand) en teveel vet gaat op zich weer hrmonen afgeven.

Waarom moet ik daar blij mee zijn??

En daar (vetgedrukte regel) is een reden voor lijkt mij?? Een paard wordt niet met deze aandoening geboren dus er is iets in het lichaam dat dit veroorzaakt. Als je weet wat die oorzaak is kun je het behandelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:02

singasong schreef:
Jannepauli schreef:
[
Wees jij maar blij dat de wetenschap zo op het aanpassen van voeding hamert want dat is, buiten het paard voldoende laten bewegen, het enige wat je voor een IR-paard kunt doen. De aandoening heeft helemaal niks met zieke organen te maken - als iemand je dat verteld heeft, dan moet die persoon terug naar school. Kort door de bocht gezegd: insuline resistentie betekent dat de cellen van het lichaam om tot nu toe niet bekende of bewezen redenen geen of nauwelijks glucose kunnen opnemen. De cel is "afgesloten". Omdat de glucose in het bloed te hoog wordt, reageert het lichaam met steeds meer afgifte van insuline en zo raakt het cirkeltje rond.Het is dus zaak om het glucose peil van een IR-paard zo laag mogelijk te houden. Zetmeel en simpele suikers worden in de dunne darm omgezet in glucose, dus hoe meer zetmeel ( bv graan, maar ook gras) hoe slechter dat is voor het paard. Niet verbruikt glucose wordt opgeslagen in de vorm van vet ( vandaar dat beweging zo belangrijk is, dan wordt een deel van de glucose verbrand) en teveel vet gaat op zich weer hormonen afgeven.

Waarom moet ik daar blij mee zijn??

En daar (vetgedrukte regel) is een reden voor lijkt mij?? Een paard wordt niet met deze aandoening geboren dus er is iets in het lichaam dat dit veroorzaakt. Als je weet wat die oorzaak is kun je het behandelen.

1. Omdat het aanpassen van de voeding vooralsnog het enige is ( naast beweging) waarmee je je paard kunt ondersteunen.

2. Lag het maar zo simpel! Het hele insuline resistentie gebeuren speelt zich af op moleculair celniveau. De verstoring in de cel wordt niet veroorzaakt door het niet (goed) functioneren van een orgaan o.i.d. - maar door het niet goed op elkaar afgestemd zijn van het Adenosine-proces in de cel zelf. Heel ingewikkeld verhaal wat ik je zal besparen, maar een feit is dat men tot nu toe nog niet heeft kunnen achterhalen waarom of waardoor dat proces verstoord raakt. Zou men - op dat niveau - het wél weten, dan zou ook voor mensen dit enigzins vergelijkbare type Diabetes te genezen zijn maar helaas is het zover nog niet.
Wat wel bekend is, is dat een bepaald enzym (AMPK Enzym) geactiveerd wordt door beweging en dat enzym is in staat de glucose verwerking op celniveau bij te sturen.

Wat je zegt "een paard wordt er niet mee geboren" is niet juist. Er is vastgesteld dat Insuline Resistentie bij mensen erfelijk zou kunnen zijn en er zijn gevallen bekend van nieuwgeborenen die al insuline resistent zijn. Dit betekent overigens niet dat iedere nakomeling ook IR wordt - maar de predispositie ( de mogelijkheid dat het ooit ontstaat) is er wel.

Wat paarden betreft: de middelen die er zijn, zoals bv Glucobalance, doen niet meer dan kort door de bocht gezegd de glucose al enigzins af te breken vóórdat het op celniveau belandt. In die zin zou je kunnen zeggen dat het "helpt". Maar genezen doet het zeker niet en in de meeste gevallen zou je je geld kunnen sparen door een zo'n uitgebalanceerd dieet als maar mogelijk is aan te houden. Het allerbeste middel om je paard te helpen is gratis: bewegen, véél bewegen!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:22

Mandyke schreef:
Maar die bietenpulp zet dus aan?? Mijn paard heeft al een eeuwig overgewicht wat moeilijk onder controle te houden is, dan is zelfs dit niets voor haar? -O-

bietenpulp zet aan in de zin van een handjevol pulp bevat meer energie dan een handje hooi. niet gebruikte energie wordt omgezet in vet, dus als je in kilo's evenveel pulp als hooi neemt, kan je stellen dat ze van de pulp meer zullen aankomen.

@ ellepel, ik geef mijn Welshje van 1,26 twee wegwerpbekertjes (ongeweekt) per dag. eenmaal geweekt is dat wel een flinke kwak, maar het komt dus neer op drie flinke handen vol, ongeveer. als je het wilt gebruiken om iets door te mengen, wij doen dat ook voor de haflinger. zij is aan de Mg en vindt dat echt goor, maar met een handje kwikbeet pulp (geweekt wordt dat dus een mooi hapje) eet ze het met smaak.

overigens geef ik mijn ponies wel wat minder hooi nu ze wat meer kwikbeet krijgen. bijkomend voordeel vind ik de slankere buikjes, haha! de DA was er vandaag en die was érg tevreden over mijn werk met Zneddie (de Welsh), dus wij gaan lekker zo door... was overigens niet voor IR hoor, maar voor een op slot slaande knie.

nog een vraag, hoe zijn jullie erachter gekomen dat jullie paarden IR waren? ik neem aan dat de enige 100% betrouwbare manier een bloedonderzoek is, waar hebben jullie dit laten doen en wat kost het? wij verdenken onze haf Mone er namelijk van, maar kunnen er gewoon niet de vinger op leggen. wel vertoont ze alle bekende symptomen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:36

Jannepauli schreef:
1. Omdat het aanpassen van de voeding vooralsnog het enige is ( naast beweging) waarmee je je paard kunt ondersteunen.

2. Lag het maar zo simpel! Het hele insuline resistentie gebeuren speelt zich af op moleculair celniveau. De verstoring in de cel wordt niet veroorzaakt door het niet (goed) functioneren van een orgaan o.i.d. - maar door het niet goed op elkaar afgestemd zijn van het Adenosine-proces in de cel zelf. Heel ingewikkeld verhaal wat ik je zal besparen, maar een feit is dat men tot nu toe nog niet heeft kunnen achterhalen waarom of waardoor dat proces verstoord raakt. Zou men - op dat niveau - het wél weten, dan zou ook voor mensen dit enigzins vergelijkbare type Diabetes te genezen zijn maar helaas is het zover nog niet.
Wat wel bekend is, is dat een bepaald enzym (AMPK Enzym) geactiveerd wordt door beweging en dat enzym is in staat de glucose verwerking op celniveau bij te sturen.

Wat je zegt "een paard wordt er niet mee geboren" is niet juist. Er is vastgesteld dat Insuline Resistentie bij mensen erfelijk zou kunnen zijn en er zijn gevallen bekend van nieuwgeborenen die al insuline resistent zijn. Dit betekent overigens niet dat iedere nakomeling ook IR wordt - maar de predispositie ( de mogelijkheid dat het ooit ontstaat) is er wel.

Dat zal best wat je hierboven verteld, ik geloof je meteen!
Citaat:
Wat paarden betreft: de middelen die er zijn, zoals bv Glucobalance, doen niet meer dan kort door de bocht gezegd de glucose al enigzins af te breken vóórdat het op celniveau belandt. In die zin zou je kunnen zeggen dat het "helpt". Maar genezen doet het zeker niet en in de meeste gevallen zou je je geld kunnen sparen door een zo'n uitgebalanceerd dieet als maar mogelijk is aan te houden. Het allerbeste middel om je paard te helpen is gratis: bewegen, véél bewegen!!

Wat ik weet is dat Glucobalance van Phytonics vooral werkt op de alvleesklier. Heb ik uit betrouwbare bron ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:45

merrieveulen schreef:
hoe zijn jullie erachter gekomen dat jullie paarden IR waren? ik neem aan dat de enige 100% betrouwbare manier een bloedonderzoek is, waar hebben jullie dit laten doen en wat kost het? wij verdenken onze haf Mone er namelijk van, maar kunnen er gewoon niet de vinger op leggen. wel vertoont ze alle bekende symptomen.

Bij mijn paard is het bij Laarakkers vast gesteld.
Maar omdat ik ook altijd van het idee was dat enkel een bloedonderzoek 100% zekerheid kon bieden en ik de resultaten op papier wou, ben ik op zoek gegaan naar een (traditionele) DA die het niet in Keulen hoort donderen als je over IR begint (is in België nog ongekender dan in NL :roll: ) Uiteindelijk eentje gevonden en wat een uitleg kreeg ik me daar!! Terwijl alle andere DA's er precies nog nooit van gehoord hadden wist zij me echt een hele uiteenzetting te geven over IR, de gevolgen, wat te doen, de voeding, ... In ieder geval, zij wist me ook te vertellen dat een bloedonderzoek bij IR niet altijd sluitend is. Volgens haar kon een paard effectief IR zijn maar volgens het bloedonderzoek perfect binnen de (gezonde) marges vallen. M.a.w. het is niet omdat het niet in het bloed wordt vast gesteld dat het paard 100% zeker geen IR heeft, opletten daarmee dus!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:19

Dat klopt helemaal Mandyke - er kan sprake zijn van een vals-positief en een vals-negatief.
Als op het oog geconstateerd wordt dat het paard IR zou kunnen zijn en het bloedbeeld zegt van niet, dan kan het paard in de periphere fase zitten en is het verstandig om je paard toch als IR te beschouwen en te behandelen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:18

even een vraagje over die bietenpulp.
ik heb van mijn stalhoudster wat mee gekregen om uit te proberen,maar zij laat het dus echt zo'n beetje 10 uren weken omdat het echt mega uitzet volgens haar
hoe lang laten jullie het weken vordat je het voert?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:00

Als het "gewone" bietenpulp is moet je het inderdaad wel een nachtje laten weken met ruim voldoende water. Tien uur is wel erg lang, maar een uur of 6-8 en dan echt genoeg water erbij is wel de bedoeling. Meestal staat de voerverhouding op de verpakking vermeld en ook hoeveel water je moet toevoegen. Ik gebruik zelf de Kwik Beet van Dodson&Horrell - die is voorbewerkt en hoef je maar een minuut of 10 in warm water te weken.
Als ik van Kwik Beet 2 ons in een emmer doe, gaat daar anderhalve liter warm water bij. Dan heb je al een hele volle emmer!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:14

singasong schreef:
Wat ik weet is dat Glucobalance van Phytonics vooral werkt op de alvleesklier. Heb ik uit betrouwbare bron ;)

Mogelijk.. tenslotte geeft de alvleesklier de Insuline af. Maar op "betrouwbare bronnen" heb ik het niet zo, tenzij ze ergens gepubliceerd zijn als wetenschappelijk onderzoek in de veterinaire kanalen, en beoordeeld zijn door medewetenschappers. :P

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 01:07

Jannepauli schreef:
Mogelijk.. tenslotte geeft de alvleesklier de Insuline af. Maar op "betrouwbare bronnen" heb ik het niet zo, tenzij ze ergens gepubliceerd zijn als wetenschappelijk onderzoek in de veterinaire kanalen, en beoordeeld zijn door medewetenschappers. :P

Helaas, kan ik je niet aan helpen aan een wetenschappelijk onderzoek.

Glucobalance van Phytonics is zelf inmiddels wel wetenschappelijk onderbouwd ;)

Citaat:
Dit voorjaar heeft er een dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek plaatsgevonden naar de effecten van Phytonics Gluco balance en de resultaten zijn bekend!!

Gluco balance is een voedingssupplement wat gegeven wordt aan paarden met insulineresistentie. Bij IR (=insulineresistentie) zijn de cellen in het lichaam niet meer gevoelig voor insuline, een hormoon wat belangrijk is (voor het binnen de normaalwaarde) houden van de suikerspiegel in het bloed. De oorzaken van IR zijn nog niet helemaal duidelijk maar voorlopig wordt er aangenomen dat factoren als een te rijk voer, te weinig lichaamsbeweging, langdurige ontstekingen, chronische stress en erfelijke aanleg een rol spelen.

De gevolgen van IR, een hoge bloedsuikerspiegel en insuline concentratie hebben verscheidene effecten, welke per paard verschillen. De symptomen zijn onder andere: gewichtstoename, hoefbevangenheid, verhoogd vetgehalte in het bloed en vetophopingen (bulten), spierproblemen, schade aan bloedvaten en problemen met de hengstigheid.

De diagnose IR kan worden gesteld aan de hand van de volgende kenmerken zoals: obesitas, vetophopingen (vooral bij de nek, schouder en staartaanzet) en chronische hoefbevangenheid. Ook zijn er bloedtesten om IR aan te tonen, maar de betrouwbaarheid daarvan verschilt. Of de praktische uitvoerbaarheid is slecht.

De resultaten van het onderzoek zijn positief. Er was een controlegroep, deze paarden kregen gedurende 5 weken een placebo en een experimentele groep welke gedurende die tijd Gluco balance toegediend kregen. Zowel de eigenaar als de onderzoeker wisten niet welk paard wat kreeg toegediend. Bij de experimentele groep werd na afloop een significant verschil gemeten in het gewicht, de buik- en halsomvang. Terwijl er bij de placebogroep geen enkel significant verschil werd gemeten. Ook werden er een significante verschillen gezien tussen de twee groepen. De experimentele groep heeft minder vetophopingen en vetbulten, de huidgevoeligheid is beter, de hengstigheid is genormaliseerd en de paarden komen beter door de verharing dan de placebo groep. Verder waren de eigenaren uit de experimentele groep zeer positief, ze meldden dat hun paard een beter humeur heeft, werkwilliger en minder stijf is.

Het positieve effect van Phytonics Gluco balance is nu dus ook wetenschappelijk onderbouwd.
Voor meer informatie over de Gluco balance en de verkrijgbaarheid: kijk op
http://www.nmlhealth.com

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:29

Mandyke schreef:
merrieveulen schreef:
hoe zijn jullie erachter gekomen dat jullie paarden IR waren? ik neem aan dat de enige 100% betrouwbare manier een bloedonderzoek is, waar hebben jullie dit laten doen en wat kost het? wij verdenken onze haf Mone er namelijk van, maar kunnen er gewoon niet de vinger op leggen. wel vertoont ze alle bekende symptomen.

Bij mijn paard is het bij Laarakkers vast gesteld.
Maar omdat ik ook altijd van het idee was dat enkel een bloedonderzoek 100% zekerheid kon bieden en ik de resultaten op papier wou, ben ik op zoek gegaan naar een (traditionele) DA die het niet in Keulen hoort donderen als je over IR begint (is in België nog ongekender dan in NL :roll: ) Uiteindelijk eentje gevonden en wat een uitleg kreeg ik me daar!! Terwijl alle andere DA's er precies nog nooit van gehoord hadden wist zij me echt een hele uiteenzetting te geven over IR, de gevolgen, wat te doen, de voeding, ... In ieder geval, zij wist me ook te vertellen dat een bloedonderzoek bij IR niet altijd sluitend is. Volgens haar kon een paard effectief IR zijn maar volgens het bloedonderzoek perfect binnen de (gezonde) marges vallen. M.a.w. het is niet omdat het niet in het bloed wordt vast gesteld dat het paard 100% zeker geen IR heeft, opletten daarmee dus!

welke DA is dat geweest?

wat kunnen wij nu het beste doen volgens jullie? we verdenken de haflingermerrie van IR maar krijgen het dus niet 100% rond. wel laat ze praktisch alle klachten zien die in het rijtje staan, op de hoefbevangenheid na. daar zijn we uiteraard dan ook panisch voor, aangezien er hier op stal de afgelopen jaren drie paarden HB gestaan hebben.

@ ellepel, ik heb ook kwikbeet en week het met heet water soms maar 5 min (hoewel het langer moet staan anders branden ze de smoeltjes...), en dan is het iig op maximaal formaat. met koud water duurt dat iets langer. gewone bietenpulp moet idd langer staan. ik geloof ook dat dat meer uitzet maar daar ben ik niet 100% zeker van.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:53

Wat ik me eigenlijk afvraag, ik weet nu waarop ik moet letten als ik voor extra voer kijk naast het hooi, maar hoeveel geven jullie ervan?

Ik vind het erg leuk om met dit topic mee te leze ik leer er echt veel van

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:04

Ik heb hier nog een pot Phytonics Gluco Balance staan die ik niet nodig heb. Pot is nog helemaal dicht. Iemand interesse?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:15

geerke schreef:

Daar ben ik inmiddels ook achter. Dat ook graszaadhooi te veel gegeven kan worden.
Ben nu nog echt even zoekende om mijn haflinger weer "gezonder" te krijgen.
Bloeduitslagen rollen als het goed is morgen binnen.