[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:49

happytime schreef:
hebben jullie de weersvoorspelling gezien???
joepie voor ons: tegen de 22 graden gaat eraan komen... :D
arme eczeempaarden : daar gaan we weer! :(

idd. Mijn mini staat ieder geval snachts binnen. Gisteren heb ik een nieuw maatje voor hem opgehaald. Deze stond 24-7 buiten. Hij is ongelovelijk te dik en jullie raden het al. Hij heeft vannacht verschrikkelijk staan schuren. Staart als een pleeborstel en de manenkam op sommige plaatsen kapot. Heb ik dat weer. Nog één met exceem. Ik hoop het toch niet. Ik zal hem zo eerst even wassen tegen de jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:44

hoeft geen ezeem te zijn hoor.
als dieren veel te dik zijn zitten ze meestal vol met afvalstoffen en dat veroorzaakt jeuk.
lekker aan het werk zetten zodat alles van binnen goed gaat werken,goede vitamines er in en dan komt het misschien wel weer goed

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:00

Ik heb dé oplossing voor paarden die schuren bij de uiers (of is mijn haflinger de enige die dat doet? :P)! Mijn haf ging altijd half liggen, om dan met haar uiers over de grond te schuren. En dan tot bloedenstoe, echt heel heel sneu! Ik ben al met zalfjes en allemaal troepjes aan het smeren geweest, maar ik lijk dan nu eindelijk de oplossing te hebben gevonden! Ik heb een T-shirt met drukknopen en klittenband aan het buikstuk van de eczeemdeken gemaakt. Het T-shirt gaat vervolgens tussen haar achterbenen door en bovenop in een knoop. En het werkt perfect :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:24

maak es een foto als je wilt?
dan is het voor anderen wat duidelijker hoe dat vastzit

Refagreni

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:28

Je kunt ze zelfs standaard bestellen met uierflap. http://www.fly-free.nl Op die site staat ook een plaatje van hoe de flap eruit ziet, voor de huisvlijtigen onder ons. :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:49

Sjongejonge. Je wil niet weten hoe lang ik hier naar heb gezocht! Ik kwam telkens op Amerikaanse sites terecht, waar ze voor hengsten een soortvan buikflappen hebben. Die dingen waren behoorlijk aan de prijs, en dan moest je ze ook nog laten verschepen. Vandaar dat ik toen zelf maar aan het knutselen ben gegaan. Maar als deze eczeemdeken na de zomer weer gesloopt is koop ik er een van die site, Refagreni!
Wil wel even een foto maken, maar tis niet zo moelijk hoor. Het onderste stuk van het T-shirt zit vast aan het buikstuk van de deken, en de mouwen gaan tussen de achterbenen door en die knup ik dan op haar kont vast. Maar het heeft precies hetzelfde effect als op de site van Refagreni.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:59

Mloes schreef:
Ik heb dé oplossing voor paarden die schuren bij de uiers (of is mijn haflinger de enige die dat doet? :P)! Mijn haf ging altijd half liggen, om dan met haar uiers over de grond te schuren. En dan tot bloedenstoe, echt heel heel sneu! Ik ben al met zalfjes en allemaal troepjes aan het smeren geweest, maar ik lijk dan nu eindelijk de oplossing te hebben gevonden! Ik heb een T-shirt met drukknopen en klittenband aan het buikstuk van de eczeemdeken gemaakt. Het T-shirt gaat vervolgens tussen haar achterbenen door en bovenop in een knoop. En het werkt perfect :D

Ik vraag me af hoe die knoop dan zit, ik zou ook graag een foto willen zien!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:24

ik ook:)

1 voordeel van de boxrust die indi verplicht heeft is dat ze zonder deken staat... in de grote schuur waar ze staat zijn geen vliegen te bekennen :) maar voor als ze straks weer naar buiten mag... ook indi heeft idd altijd bij haar uiers (nahja nog wel net daarvoor) wondjes zitten...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:38

ellepel schreef:
hoeft geen ezeem te zijn hoor.
als dieren veel te dik zijn zitten ze meestal vol met afvalstoffen en dat veroorzaakt jeuk.
lekker aan het werk zetten zodat alles van binnen goed gaat werken,goede vitamines er in en dan komt het misschien wel weer goed

Daar hoop ik zelf ook een beetje op. Hij staat in ieder geval al met een graaskorf om in de weide. Snachts op stal of in de paddock met hooi en ik smeer zijn jeukplekken maar wel in. Hoop dat straks blijft dat het dan over gaat.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:58

Bij Atorka kun je een losse uierbeschermer krijgen, van Boett.
Ik heb er ook eentje en dat werkt prima bij mijn paard!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:42

ik heb de Agradi vandaag omgedaan bij Wisse, maat 215 ze vallen inderdaad klein. Hals viel me wel mee na de verhalen dat hij zo smal was, paste eigenlijk wel normaal. Iets strak op de schouder, zal voor als hij hem dagelijks om zou hebben wel wat te strak zitten denk ik ivm kale plekken op de schouder.
En de buikflap inderdaad belachelijk gek achteraan de deken wahaha. Maar er ligt niet heel veel mer vrij dan bij de Pagony, die zit bij hem ook vrij ver naar achteren.
Heb foto;s gemaakt, zal ze binnenkort even plaatsen hier :)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:30

Misschien een stomme vraag hoor maar heeft iemand ervaring met het inpakken van je stal?? Met mijn pony gaat het op de dag buiten best wel goed maar wij hebben hier in deze regio last van knutten die ook mensen belagen. Je hebt ze niet in het hele land maar vooral bij ons. Dankzij de isolerende functie van sneeuw is het nu een soort plaag en gaan ze ook de stal in wat ze anders eigenlijk heel beleefd niet doen. Maar goed pony wordt dus door duizenden (ik overdrijf niet) mugjes belaagd op stal en het maakt niet meer uit of ze binnen of buiten staat. Dit soort mugjes, waar ik trouwens ook allergisch voor ben, kan nog geen 5 min buiten zijn en dan ben ik helemaal gebubbeld, zijn met de langste dag weer vertrokken. Nu wilde ik eigenlijk mijn pony haar box inpakken met iets van vitrage ofzo. Het gaat om 1 voorkant en 1 zijkant, ze staat in een hoekbox namelijk. Iemand daar ervaring mee?? Ik ga het in ieder geval proberen. WIe niet waagt. Dier haar hele hoofd en liezen gaan er anders aan. Na de langste dag zou ze denk ik wel weer zonder kunnen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:33

Ik zou eerder zorgen dat er een constante luchtstroom in de stal is, dus een ventilator ervoor ofzo? Dan komen die etterbakkies ook niet... want op deze manier kun je ze ook insluiten en dat wil je dus iig niet. Bovendien zijn die knutten echt heel erg klein, dus moet je echt heeel fijnmazig spul hebben en dat is wel wat sneu denk ik :o .

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:38

Er is geen stroom daar dus een ventilator gaat niet lukken. En deze knutten zijn anders dan anders en zeer hardnekkig. Die laten zich niet wegjagen. Ze zijn echt in zeer grote getalen aanwezig en groter dan de andere knutten die voor eczeemklachten zorgen, je kan ze overduidelijk rond zien vliegen, de hele lucht is er van vergeven. Deze zorgen ook niet specifiek voor jeuk aan staart en manenkam. Deze zorgen voor jeuk overal. Ik weet dat ik ze dan ook kan insluiten en misschien even zielig voor poown maar het is tijdelijk, ze komt buiten op de dag en het is beter dan jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 01:05

hang van die plakstrips op?
of anders zo'n grote klamboe ophangen?
of gewoon een vliegengordijn bij de ingang van de stal,de paarden wennen er senl aan als ze er onderdoor moeten lopen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 01:15

Ik zal morgen een foto maken van het gordijn wat ik voor mijn stal heb hangen. Ik heb al jaaaren 2 excemers en met dit gordijn komt er geen vliegje door. Zijn kant en klare gordijnen die ik koop bij xenos, superhandig en kost bijna niks!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:56

je hebt ook van die gordijnen met van die brede doorzichtig-plasticen stroken toch?

Ik zou in el geval plakstrips ophangen!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:43

Hallo,
ik ben helaas ook gezegend met een paard met zomereczeem. Nu heb ik wel een beetje gezocht met de zoekmachine en hier in he topic ook wel wat erover gelezen maar zijn er veel mensen hier die Cavalesse gebruiken? Ik ga er volgende week ook aan beginnen als de dierenarts het heeft gebracht. Nu gebruik ik altijd sweet itch healer en sweet itch control maar ook dat werkt op dit moment niet zoals het ooit deed. Ik ben erg benieuwd naar de ervringen met Cavalesse. Wat ik begreep van mijn dierenarts was dat het ook een voedingssupplement is?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:45

er zit volgens mij vanalles in aan mineralen enz. dus dan is het idd een supplement.
IndianaJones hier gebruikt het, van anderen weet ik het zo niet meer.
Hoe erg schuurt je paard? En gebruik je ook dekens?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:49

opisop_shop schreef:
er zit volgens mij vanalles in aan mineralen enz. dus dan is het idd een supplement.
IndianaJones hier gebruikt het, van anderen weet ik het zo niet meer.
Hoe erg schuurt je paard? En gebruik je ook dekens?

Oke.
Nou mijn paard schuurt zijn manen en zijn staart en ook aan de zijkant van zijn billen dus niet achter langs de staart maar echt aan de zijkant. Zijn manen zit nu in de lengte van een cm of 10 nagenoeg geen haar mee ren zijn staart is bijna kaal. Ik was nog niet begonnen met het gebruiken van dekens want wilde eigenlijk eerst kijken of ik het onder controle kon houden met die sweet itch. Maar hij staat sinds september bij mij thuis en nu heeft hij een buitenluik en ik denk dat het daarom nu erger is dan voorgaande jaren omdat er ook veel meer van buiten (vliegen en alles) naar binnenkomt (DENK IK).
Maargoed is het slim om nu eerst die Cavalesse te gaan proberen of toch meteen ook de vliegendeken (of nodig een eczeemdeken) op te leggen?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:37

Ik zou er een eczeemdeken op leggen om het even rustig te houden en evt later weer proberen met een smeerseltje.
Maar ik weet niet of andere mensen er anders over denken hoor, dit is hoe ik het zou doen. En dit is ook nog maar 't 1e jaar met mijn eczemer dus ik heb nog niet mega veel eczeemervaring op gebouwd ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:10

Zo'n boedingssupplement heeft best wel even tijd nodig om te gaan werken, een eczeemdeken daarentegen niet. Die werkt direct. Ik zou dus absoluut direct een eczeemdeken erop gooien en de schrale plekken ook verzorgen met iets, zodat de huid ook kalmer wordt, want dat kan ook irriteren, als ze dat helemaal kaal schuren.
Mijn merrie zit weer tegen de hengstigheid aan denk ik, want de manenkam was echt weer vrij hard. Nu ben ik ook nog 2 weken mijn zadel kwijt, dus maar flink aan het longeren en flink aan het zweten om alle afvalstoffen eruit te krijgen. Vieze rotzooi, bah!

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:28

Hoi iedereen
ik volg dit forum al maanden omdat ik ook een excemer heb, een Noriker. We ga nu het derde exceemseizoen in samen; dit jaar lijkt het gewoon erger dan anders. De afgelopen week heeft hij bijna zijn hele manekam afgeschuurd onder zijn deken! Heb alles kortgeknipt ;( zodat ik er beter bij kan met wassen en smeren. Ben ook heel benieuwd naar de ervaring met Cavalesse
gr. Antine
Laatst bijgewerkt door antine op 30-05-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:28

Madeliefjes: Jeetje, is het daar zo erg?

Ik heb plakstrips in mijn stal hangen :D
Werken echt retegoed, gewoon de ouderwetse.
En dan op een hoogte dat ze net laag genoeg hangen om pony vliegvrij te houden, en net hoog genoeg voor als pony even uit haar dak gaat ofzo, dat ze er niet in komt te hangen.
Ik heb er 4 hangen, 2 wat achterin en 2 vooraan, waarvan eentje bij de boxdeur. Heb ze overigens niet helemaal in de hoeken hangen, want dan vliegen ze er al snel langsheen.

Verder heb ik mijn stal heel open gemaakt, zodat er veel luchtstroom is.
Maar dat zal in jullie geval geen oplossing zijn.

Denk dat jullie echt iets van horren e.d. moeten doen, zodat alle openingen beschermd zijn.
En dan in combinatie met een vliegenvanger voor de beestjes die er toch nog doorkomen.

Wel lastig dat er daar geen stroom is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:33

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt