[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:26

Dan is inderdaad een Boett beter. Mijne krabde met z'n achterbenen z'n manen/schoft open en met z'n tanden beet ie z'n staart open, dus de deken biedt voor mijn paard genoeg bescherming. :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:21

Ik houdt al een dagboek bij van de paarden, maar zal hem echt gaan uitbreiden voor de ZE. Zal dan alles proberen mee te nemen, dus ook temperatuur, neerslag en wind. En dan kijken of er periode's zijn waar hij dus wel last heeft. En natuurlijk zijn trainig, voeding enz. dat houdt ik nu allemaal al bij om te kijken of daar inderdaad verschil mee is.

Wij hebben het land ook voor het grootste gedeelte open. Wel aan 1 kant weer bosjes, maar de wind komt gelukkig van de andere kant (Z/ZW) bij de zomerdag. Wel overal sloten omheen, en een mestbult direct naast de bak. Vaak heb ik ze nadat ik ze uit het land haal nog een poos in de paddock staan en als er veel knutjes zijn (kan ik gelukkig meestal al zien bij huis, omdat we daar veel bosjes enz. hebben zitten en ik ze vanuit huis al kan zien) dan doe ik ze dus wel naar binnen, voordat het duister wordt. Ook niet de niet-ZE paarden hebben een hekel aan de knutjes.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:38

N.a.v. vorige posts, heb ik besloten ook maar een dagboek bij te gaan houden.
Op de nieuwe stal grenzen de weides niet aan bomen! Die staan nog wel behoorlijk ervan af.
Daar komt bij dat ze nu een ander ritme ingaat, qua voertijden, staltijden e.d.
Ik ga eens een dagboekje bijhouden vanaf, eeeeeeeuhm, nu?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:08

carol,jij had het over slobber voor shadow he?
toevallig kwam ik op de site van Van Cooten diervoeders terecht en die hebben masters seniorenslobberbrok en daar zit maar 11% suikers en zetmeel in.
http://www.equisanum.nl/html/paarden01.htm#

ik schrok vandaag een beetje van appie, hij is juist weer dik!
ja dat wil ook wel met dit weer natuurlijk,maar er mag echt wel wat bij hem af.
ik was vorige wek donderdag nog geweest,maar toen had ik zijn deken niet afgehaald en dan valt het natuurlijk niet op.

heb afgesproken dat hij geen voordroog meer krijgt, zit toch teveel suikers in volgens mij.
in hooi zit over het algemeen veel minder suiker.
hij gaat nu volledig over op hooi.
hij kreeg het ook al een dag of wat zeiden ze en viel me dus ook op dat de stal ook veel droger was dan de afgelopen tijd.

wij hebben hele mooie voordroog,maar voor ap is het gewoon niet geschikt.
het moet droog worden,dan kunnen we wat doen,zoals nu vreten ze zich ook alleen maar vol :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:26

Shadow staat nu weer op haar eigen voer, ga ook geen bejaardenvoer voor haar aanschaffen.
Heb nog jaren de tijd!!!

Afgelopen dagen i.v.m. gebitsbehandeling mocht ze even haar gewone eten niet hebben.
Heb dus haar eigen voer geweekt, en dan 2 handjes slobber erdoor. Daar deed ze het prima op!

Nu heeft ze haar eigen eten weer gelukkig!
Wil alleen over gaan op alleen subli zonder, heb het nu nog gemixt met de granenmix.

Zit alleen te zoeken op internet van de inhoud van het voer, maar wordt er niet wijzer van joh.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:48

beste is gewoon subli zelf bellen.
ik heb zo'n beetje iedereen al aan de telefoon gehad, heb gewoon alle voerproducenten zelf opgebeld en ze gevraagd wat ik voer wat ik wil en waarom.
is leuk hoor. met sommigen zat ik echt heel lang aan de telefoon.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:50

@ ellepel: laat me raden: pavo raadde nature's best aan :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:02

haha ja tuurlijk, in eerste instantie wel.

maar had ze dus uitgelegd dat ik voer wilde met hoger selenium en meer energie.
toen kwamen ze met de sportsfit aan.
ja maar daar zit maar 0.35mg selenium in ,zei ik nog dat is echt veeeeel minder dan andere voeders.

ja dan moest ik maar supplementje erbij doen :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:48

ik ben niet zo'n belheld, i.v.m. mijn gehoor.

Weten jullie trouwens wat alles daadwerkelijk inhoudt?
Zoals ruwe eiwit, as en het hele zooitje?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:52

@ellepel: mijn haflinger kreeg een flinke hoop voordroog en daar stond zij ook héél dik van!

Nu staat ze op hooi en langzaam maar zeker verdwijnen de kilotjes een beetje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:51

CarolShadow schreef:
ik ben niet zo'n belheld, i.v.m. mijn gehoor.

Weten jullie trouwens wat alles daadwerkelijk inhoudt?
Zoals ruwe eiwit, as en het hele zooitje?

ik heb dat net uitgewerkt voor op mijn site: zie www.stalloos.tk en dan voeding.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:10

Om even op één lijn te komen: voordroog is kuilgras of iets anders? ....
Logisch dat je paard daar dikker van wordt, daar zitten véél en véél meer voedingsstoffen in (dus ook suikers/eiwitten).. mijn paard mag het dan ook alleen van de buren ruiken, zelf krijgt ie tweede oogst weidehooi.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:20

volgens mij is voordroog hooi wat nét een dag te weinig gedroogd heeft als het ware :) dus niet dat natte zurige zompige spul
maar hooi met een (vind ik) aangenaam geurtje. mijn pony krijgt het nu ook, uit van die gewikkelde balen ik merk bij hem geen/weinig verschil :)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:38

HanneRonja schreef:
Ik wil dit jaar voor een Boett gaan. Heb inmiddels wat speurwerk gedaan en ben tot nu toe 3 nederlandse webshops tegen gekomen die ze verkopen. Ik kijk nu even naar maat 7: Paardendrogist 239 euro,
Atorka (ijslandershop) 220 euro
Divoza (gaat maar tot maat 6???) 259 euro!!!

Dus tot nu toe de Atorka op nr 1 qua prijs.

Nu nog de maat bepalen, daar heb ik jullie gebruikservaringen voor nodig. Ik heb een tinker, 163 hoog, en dus wat breder dan een gemiddeld paard zegmaar. Hier tinkers met ZE? Welke maat is goed? Hebben jullie foto's?

Deze deken had ik vorig jaar. (Everline) Prima deken, goede pasvorm alleen dunne stof en weidemaatjes die haar even een hapje gaven trokken er zo een winkelhaak of gat in. Hopelijk is de Boett wat steviger!!
Afbeelding

(Als ik dingen vraag waarvan de antwoorden al ergens staan verwijs me dan door ok!?)

Heb je dat flapje over de oren er zelf aan gemaakt? Met wat voor een stof? Ik wil zoiets op mijn halsdeken van ivanhoe laten maken namelijk.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:00

er zijn drie manieren die in nederland gebruikt worden om ruwvoer in dit geval gras te bewerken om te kunnen bewaren.
- inkuilen of beter silage van maken, je verpakt het gras in op een manier dat er vrijwel geen zuurstof bij kan komen, op het gras komen melkzuur-producerende bacterieen voor, ze groeien het lekkerst bij weinig zuurstof en ze zetten een deel van de suiker in het gras om in zuren. de meeste bacterieen die voor bederf of verrotting kunnen zorgen houden niet van al dat zuur.
de grootste productie van zuur gebeurt in de eerste 6 weken, je kunt het ook dan pas voeren, de melkzuurbacterieen maken zoveel zuur aan dat ze er zelf ook last van krijgen. ze stoppen dan met nieuwe zuren maken en je product is klaar, de meeste veeboeren noemen dat: het moet eerst bestorven zijn.
wat je inpakt aan gras dat bepaal je zelf, dat kan allerlei voedingswaarden of kwaliteiten hebben.
bij voordroog wordt er een iets droger product verpakt.

- drogen/volledige droging. gras dat je na het maaien op het veld laat indrogen tot het zo droog is
(minimaal 60 % droog) dat je het kunt bewaren, in de eerste weken droogt goed opgeslagen hooi nog ongeveer na tot 80 % , het is dan zo droog dat schimmels en bacterieen te weinig vocht uit het product kunnen halen om te kunnen groeien, is er teveel vocht in je product dan treedt er broei op, dat betekent eigenlijk dat bacterieen en schimmels zo hard aan het werk kunnen dat het er zelfs heel veel hitte ontstaat, soms kan het gaan smeulen en branden. bij lichte tot matige broei ontstaan alleen de bekende schimmelplekken, wel hebben bacterieen en schimmels de aanwezige voedingsstoffen alvast opgegeten. daarom noemt men gebroeid hooi ook wel gewoon waardeloos, het is niet geschikt voor paarden.

- kunstmatig drogen, het gras wat vaak al iets op het veld gedroogd is wordt naar een speciaal bedrijf gebracht dat het met warmte heel snel heel droog maakt. het droge product is zeer goed bewaarbaar mits goed opgeslagen, wel is het wat kwetsbaarder, vooral als er veel bladrijk of alleen bladeren van gras in zit, als dat erg droog wordt wordt het ook bros, hier wordt vaak grasbrok van gemaakt, je kunt het ook in verpakte balen kopen, heeft vaak erg weinig stof en schimmelsporen.

bij lucerne gebruiken ze ook meestal de kunstmatige manier.

voedingswaarden, en wat er in zit aan mineralen,is veel minder afhankelijk van de manier waarop je het geschikt maakt om te bewaren, het allerbelangrijkste is het gras dat je er in stop/mee begint.
de soorten gras, omstandigheden,bodem en oogstmethoden bepalenvoor het overgrote deel wat het eindproduct wordt. goed ontwikkeld en sappig engels raaigras dat in het bladstadium geoogst wordt, dat ook nog regelmatig en voldoende zon en vocht kreeg tijdens de groeiperiode en dat ook nog optimaal bemest is geweest, dat niet natgeregend is tijdens de oogst, kortom het ideaal van iedere melkveehouder is geen paardenvoer en ook zelden te koop, dat houdt hij graag zelf.

voor paarden wordt vaak een minder gelukt product (voor melkvee minder geschikt) verkocht, of speciaal gewonnen als paarden ruwvoer.
zolang paardenhouders geen vaste afspraken maken over hoe we wat noemen, dat is in de overige veehouderij wel aardig gelukt, blijft er veel onduidelijk, nergens staat goed omschreven wat paardenvoordroog is en moet bevatten, dus of je moet veel weten van het product of testen
of de verkoper op z'n mooie blauwe ogen blijven geloven.

wel een beetje of topic maar het komt hier wel regelmatig voorbij en ZE-paardenhouders zijn ook gespitst op voeding omdat de rol van voeding op ZE nog niet volledig is uitgespit.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:01

deedee19 schreef:
HanneRonja schreef:
Ik wil dit jaar voor een Boett gaan. Heb inmiddels wat speurwerk gedaan en ben tot nu toe 3 nederlandse webshops tegen gekomen die ze verkopen. Ik kijk nu even naar maat 7: Paardendrogist 239 euro,
Atorka (ijslandershop) 220 euro
Divoza (gaat maar tot maat 6???) 259 euro!!!

Dus tot nu toe de Atorka op nr 1 qua prijs.

Nu nog de maat bepalen, daar heb ik jullie gebruikservaringen voor nodig. Ik heb een tinker, 163 hoog, en dus wat breder dan een gemiddeld paard zegmaar. Hier tinkers met ZE? Welke maat is goed? Hebben jullie foto's?

Deze deken had ik vorig jaar. (Everline) Prima deken, goede pasvorm alleen dunne stof en weidemaatjes die haar even een hapje gaven trokken er zo een winkelhaak of gat in. Hopelijk is de Boett wat steviger!!
(Even de foto weg gehaald)

(Als ik dingen vraag waarvan de antwoorden al ergens staan verwijs me dan door ok!?)

Heb je dat flapje over de oren er zelf aan gemaakt? Met wat voor een stof? Ik wil zoiets op mijn halsdeken van ivanhoe laten maken namelijk.

Ja, zelf er aan genaaid, het was de staartflap van haar vorige deken, dus ook Everline-stof. Coupenaadje erin, 2 gaten voor de oren en klaar was ik.

(Toen het los is geraakt heb ik het niet meer vast gemaakt en daarom heeft ze alsnog haar eerste pluk manen afgeschuurd... ^) )
Het bleef ook niet altijd goed zitten. Maar ik knutsel en probeer ook maar wat om het leven van mn meisje aangenamer te maken!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:33

Ik kom ook even binnenvallen. Heb niet de 80 blz doorgelezen :P
Ik ben ook hard op zoek naar een deken. Lees vele positieve dingen over de rambo sweet itch, alleen die sluit toch niet aan bij de benen en dan kunnen de vliegjes er toch nog onder? Aan de andere kant, ik las ook weer ergens dat die elastieken rondom de achterbenen kunnen gaan schuren/snijden. En met zo'n groot ding om z'n buik ben ik wel bang dat de shet erachter blijft hangen met z'n benen..
Die Rambo sweet itch, is dat helemaal uit 1 stuk van de oren tot de staart?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:56

rambo is inderdaad geheel uit 1 stuk :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:29

@ Kev: ik heb bij mijn paard niet meer gezien dat hij jeuk heeft. Als die mugjes echt onder de deken zouden vliegen zou dat vast niet zo zijn.. Het is inderdaad één stuk, met klittenband sluiting bij de hals en normale dekensingels (met wel stukjes buikflappen) met een lange staartflap.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:04

Mijn pony schuurt nog altijd in d'r staart, we smeren het in, is wel rustiger, maar nieuw haar groeit nog net niet. :\ Denk binnenkort tóch maar de DA erbij om te vragen of die iets typerends ziet om een oorzaak vast te stellen. :)

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:36

Afgelopen zomer heeft die van mij met een Rambo Sweetitch Hoody gelopen. Ik vind het echt een superdeken!! Ik heb de Divoza dekens alleen nog maar voor reserve. Als ik een beetje budget over heb (yeah right :D) dan koop ik er eentje bij.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:26

ik heb zelf voor mijn haf een exeemdeken van de ooteman.
ik heb hem nu 1 jaar om gehad en er zit nog geen gaatje in.
ik ga alleen zelf knutselen aan de deken.
ik vind zelf namelijk de buikvlappen een beetje te smal.
de buik word niet helemaal bedekt waardoor hij nog bijtplekken heeft. ook zijn koker ligt helemaal open.
verder is de deken van de ooteman ook wel goed. blijft goed liggen en verschuift niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:35

Muzefee schreef:
Mijn pony schuurt nog altijd in d'r staart, we smeren het in, is wel rustiger, maar nieuw haar groeit nog net niet. :\ Denk binnenkort tóch maar de DA erbij om te vragen of die iets typerends ziet om een oorzaak vast te stellen. :)

nu nog?
zou idd de veearts maar es vragen,want nu nog zomereczeem?dan kan het haast geen zomereczeem zijn maar dan is het wintereczeem. :P ben wel benieuwd wat daar uit komt.

Citaat:
Om even op één lijn te komen: voordroog is kuilgras of iets anders? ....
Logisch dat je paard daar dikker van wordt, daar zitten véél en véél meer voedingsstoffen in (dus ook suikers/eiwitten).. mijn paard mag het dan ook alleen van de buren ruiken, zelf krijgt ie tweede oogst weidehooi..

maar toch zijn er bij ons op stal een heleboel die uitsluitend die voordroog eten die appie ook krijgten er dus niet echt dik van worden.....
appie wel,maar die word sowieso snel dik van niks.
het blijft een welshje he?
en die moeten gewoon weinig hebben.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:29

ellepel schreef:
Muzefee schreef:

nu nog?
zou idd de veearts maar es vragen,want nu nog zomereczeem?dan kan het haast geen zomereczeem zijn maar dan is het wintereczeem. :P ben wel benieuwd wat daar uit komt.

Jah, nog. :\ Was het maar wintereczeem. :+ Maar ik vermoed iets anders, maar wát! Ik denk eerder een allergie.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:03

voor wie echt alle huidaandoeningen wil bekijken, ga via google
naar "manual of equine dermatology", nadelen redelijke beheersing van het engels is nodig en het bevat schokkende foto's. dus niet voor de gevoelige tiepies.