[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisvtzant91

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:30

t is perfect verlopen ! :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:08

wat een PRUTSWERK heeft die kwakzalver ervan gemaakt!!
we zijn ondertussen een maand verder.... en nog steeds is t dik en komt er rotzooi uit..
ik een mooie rekening van mevrouw gekregen. 240euro en waarvoor:
-de castratie incl een enting die ie nog moest hebben
-het controleren van de wond
-4dagjes antibiotica
-het "schoonmaken" van de wond (lees: met een ontsmettingszeepje even de ergste zooi eraf halen, had ik zelf ook wel gekund)
diagnose en advies:tjah het is wel een beetje dik, en hij heeft wel wat koorts, ach ja koel maar wat... ofzo... lopen? hoezo? hij staat toch op wei??...
(koker zat gewoon vol met vocht en was tot dubbel formaat gegroeid, het scrotum was al even dik en gezwollen)

na anderhalve week was ik het zat, nieuwe arts laten komen. Hoewel hij zijn collega niet wil afvallen geeft hij toe dat er adequater gereageerd had moeten worden.. 4 dagen antibiotica is gewoon VEEL te weinig...
Nieuwe arts heeft me gelijk voor 2 weken antibiotica mee gegeven, 2 keer per dag 8 schepjes door zijn voor heen.
tevens: 2 keer per dag het wondgebied grondig reinigen en met een spuit zonder naald betadine erin spuiten...
De koker heeft ondertussen weer de normale maat en het scrotum is wat dunner geworden, de koort is gelukkig helemaal weg. maar we zijn er nog lang niet...

Hoe kan het zijn, dat iemand die ervoor gestudeerd heeft gewoon NIET weet hoe een fatsoenlijke nabehandeling eruit hoort te zien. Toen ik haar vertelde dat ik een nieuwe arts erbij gehaald heb kwam ze mooi met het excuus:
bij zoon dikkerd die ook al zo oud is (hij is 3.5 jaar) is de kans op complicaties nu eenmaal groter en duurt het herstel duurt nu eenmaal IETS langer... een behoorlijk understatement als je het mij vraagt! en ja, het is in Nederland niet normaal om langere tijd achter elkaar anti-biotica voor te schrijven zonder de wond tussendoor te controleren... Maar dat heeft ze tijdens het bezoek, vergeten te vermelden. toen was het: ach als de koorts in de loop van de volgende week hoger wordt, moet je nog maar eens even bellen...

overmorgen komt de nieuwe dierenarts voor een 2de nacontrole, de 2 weken antibiotica zijn op en het is nog lang niet zoals het moet zijn. Afhankelijk van wat de arts overmorgen zegt, ga ik haar bellen, minstens de helft van mijn geld terug vragen... complicaties kunnen voorkomen, maar dit had gewoon voorkomen kunnen worden.
Ze hebben lopen trekken en duwen aan die tangen, want ja een trekpaard heeft nu eenmaal dikkere zaadstrengen. De staleigenaar is eraan te pas moeten komen, dus die tangen met de strengen erin zijn mooi over gegeven van persoon naar persoon en er is lekker veel aan gerammeld en getrokken.. Met heel veel spierkracht, pijn en moeite heeft hij de tangen dicht gekregen. WAAROM? WAAROM heb ik deze problemen niet voorzien?
Ik voel me schuldig tegenover mijn paard! en ik ben boos op mevrouw de "dierenarts", als je niet WEET hoe de castratie van een trekpaard hoort, als je WEET dat je de castratie niet alleen aankunt, doe het dan gewoon NIET, geef toe dat je het nog nooit hebt gedaan, en informeer je hoe het werkt... JIJ hebt hiervoor gestudeerd, niet ik!!!

steffie__xx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:03

kan een paard van 5 maand al gecastreerd zijn?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:02

als toen al beide ballen ingedaald waren,dan zou dat kunnen.al vind ik het erg vroeg,maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.waarom vraag je dat?
steffie__xx3 schreef:

steffie__xx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:53

keona schreef:
als toen al beide ballen ingedaald waren,dan zou dat kunnen.al vind ik het erg vroeg,maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.waarom vraag je dat?
steffie__xx3 schreef:

Ik weet een 5 maand oude ruin de koop staan. Ik vond 5 maanden vroeg vandaar
Bedankt voor de reactie!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:02

Ik ga kijken naar een zeer rustige hengst van 10 jaar met naar zeggen van de verkopers met weinig hengstengedrag. Echter, bij mij zal het paard bij een merrie komen te staan en zal hij dus gecastreerd moeten worden. De eigenaren zeggen dat ze hem kunnen laten castreren als ik hem wil kopen.

Hebben jullie tips ?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:16

op oudere leeftijd castereren zitten meer consequenties aan,ook kan het zijn dat hi na de casteratie nog je merrie dekken gaat.dus dat moet je wel even weten.en wat is de afspraak zou iets mis gaan bij de casteratie,hebjij dan pech ofde verkoper of gaat hij naar de kliniek voor de ingreep wat mij wel verstandiger lijkt?
bertine37 schreef:
Ik ga kijken naar een zeer rustige hengst van 10 jaar met naar zeggen van de verkopers met weinig hengstengedrag. Echter, bij mij zal het paard bij een merrie komen te staan en zal hij dus gecastreerd moeten worden. De eigenaren zeggen dat ze hem kunnen laten castreren als ik hem wil kopen.

Hebben jullie tips ?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:23

keona schreef:
op oudere leeftijd castereren zitten meer consequenties aan,ook kan het zijn dat hi na de casteratie nog je merrie dekken gaat.dus dat moet je wel even weten.en wat is de afspraak zou iets mis gaan bij de casteratie,hebjij dan pech ofde verkoper of gaat hij naar de kliniek voor de ingreep wat mij wel verstandiger lijkt?
bertine37 schreef:

Hebben jullie tips ?

Als je hem laat castereren via een kliniek.
Daar word het via de lies gedaan.
Wondje geneest ook sneller en mooier.
Ik geloof dat het 6 maanden kan duren voordat de hormoon huishouding beetje normaal is.
Vruchtbaarheid hoor ik meerdere termijnen over

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:15

mijn jaarling word in april gecastreerd, ik doe het liever niet in de winter want dan krijgt hij net ietsje minder beweging dan in de zomer... en wei is ook schoner dan stal altijd, blijft de pies niet liggen etc. zijn balletjes waren met 7 maandjes al ingedaald had de dierenarts me gezegt voordat ik hem kocht... gelukkig begint hij nu pas een beetje slappe praatjes te krijgen maar het blijft een groot watje... maar bij een welsch dalen die meestal vroeg in zei hij... maarja van de zomer heeft hij geen balletjes meer :D /3

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:12

Zojuist een afspraak gemaakt om mijn bijna 2 jarige Friese hengst te laten castreren..
Pff vindt het wel erg spannend, hij wordt geholpen in de kliniek in Meerkerk..

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:05

Is het aan de raden de dagen na de castratie aan de hand veel te stappen met het paard?

Wordt uiteraard nog besproken met de arts maar wilde de vraag hier ook even voorleggen.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:15

Jaa paard moet juist bewegen!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:19

Jumpie schreef:
Jaa paard moet juist bewegen!

Dat snap ik. Hij staat overdag ook de hele dag buiten, in een droge weide en bak. Maar vroeg me af of de 'gedwongen beweging' van het stappen aan de hand ook toegevoegde waarde heeft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:51

Eventjes een vraagje, er staat sinds vorige week een nieuw paardje op stal, nu hielp ik de eigenares daarjuist met ze los te zetten in de piste, samen met de merrie van haar nicht.
Ineens dekte de ruin de merrie, de ruin is juist geen 3 maanden geleden gecastreerd geweest (14 oktober 2011).

Gisteren hebben ze mijn merrie erbij gezet, en nu hoop ik maar dat hij niet meer vruchtbaar is.
Normaal spreken ze toch tss de 6 weken en 8 weken.
Dus normaal mag hij niet meer vruchtbaar zijn denk ik dan.
Iemand een idee?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:20

De castratie van Nevele is goed verlopen. Ik heb veel voordelen (gehad) van het koude weer.

De dag van de castratie is hij na het bijkomen lekker naar buiten gegaan, waar hij even een boel stress kwijt moest. Met de voorbenen op de grond schrapen en het er duidelijk niet mee eens zijn. Heb hem zo'n 6 uren buiten laten staan.
In de avond heeft hij een bloeding gehad, veearts is ter plaatse geweest maar het had zichzelf weer opgelost.

De dag erna was het al begonnen te zwellen, en op de tweede dag na de castratie had hij een behoorlijke 'uier' hangen. We hebben een heleboel gestapt, 3 keer per dag een halfuur. Hond mee, en we vingen twee vliegen in één klap! Natuurlijk stond hij verder ook lekker de gehele dag buiten.

Nu zitten we natuurlijk in de kou (-7 , -10) :brr: en gister (8 dagen na de castratie) is de zwelling zo goed als weg en de wond geneest heel erg goed. Meneer heeft energie voor 10 en voelt zich hardstikke goed. Voor mij had ik geen betere tijd kunnen kiezen voor de castratie. Kan hem straks in het voorjaar weer lekker oppakken en aan de slag.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:05

Vandaag wordt mijn 2,5 jarige d-pony hengst gecastreerd.
THANK GOD!
Ik ben blij als hij zijn hormoontjes een beetje kwijt raakt.

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat... :)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:51

Ik meld me hier ook even. Heb een aantal ervaringen gelezen, maar stop er nu denk ik maar mee. Morgen breng ik mijn 4-jarige naar de kliniek zodat hij in de zomer lekker mee de wei op kan.
Slapeloze nachten heb ik er van, maargoed daarna kan hij lekker weer met de andere paarden de wei op.
Ik ben wel benieuwd wat julli ervaringen zijn met de groei na de castratie? Mijn paard moet nog wat uitzwaren en ik wilde eigenlijk wachten met castreren tot hij wat meer uitgegroeid is, maar de DA heeft me laten weten dat het een fabel is en een paard gewoon zo breed word als z'n genen bepalen (en training voor spieren natuurlijk).
Dus hebben jullie hier iets van gemerkt?

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:57

Volgens mij niet veel mensen meer op dit forum, toch zal ik mijn ervaringen ook even vertellen voor toekomstige hengsten eigenaren. Vanmorgen Makoub naar de kliniek Meursing gebracht. Reis ging prima en nu maar wachten op het telefoontje.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:04

sanneb schreef:
Ik meld me hier ook even. Heb een aantal ervaringen gelezen, maar stop er nu denk ik maar mee. Morgen breng ik mijn 4-jarige naar de kliniek zodat hij in de zomer lekker mee de wei op kan.
Slapeloze nachten heb ik er van, maargoed daarna kan hij lekker weer met de andere paarden de wei op.
Ik ben wel benieuwd wat julli ervaringen zijn met de groei na de castratie? Mijn paard moet nog wat uitzwaren en ik wilde eigenlijk wachten met castreren tot hij wat meer uitgegroeid is, maar de DA heeft me laten weten dat het een fabel is en een paard gewoon zo breed word als z'n genen bepalen (en training voor spieren natuurlijk).
Dus hebben jullie hier iets van gemerkt?

Je wilt hem niet gaan showen? ;)
Ze zwaren nog iets uit...maar volgens mij niet zo veel dan als ze hengst zijn.
Ik zie veel vroeg gecastreerde hengsten en die zwaren niet echt meer uit.......ze groeien wel de hoogte in.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:55

Ik had nog wel willen showen, maar de andere kant van het verhaal is dat hij niet het land op kan.
Dus hij zou de hele zomer alleen binnen staan omdat ik een keer een show wil doen;)
Daarbij heb je in NL niets aan een dekhengst, dus voor hem is het veel fijner zo.
Jammer vind ik het zeker wel, ben wel benieuwd wat een jury van hem vind. Wie weet nog eens als ruin :)
Hoger hoeft hij niet, ik hoop wel dat hij nog wat breder word.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:02

Ja dat is een nadeel op sommigen stallen.
Wij hebben gelukkig een hengsten wei.

Je hebt ook ruinen rubrieken hoor :)

Montoyo mag naar de premie keuring voor dat ik over zijn lot beslist :D

Je hebt ook een mooie spaanse schoonheid zag ik;)
Me eerste Arab was ook een spanjaard uit Mel rintin merrie x Kar halcon

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:07

Dank je :) Dat weet ik, ik ben je nog eens komen bezoeken bij Barc! Zo'n mooi lief paard. Had een mooie combi geweest samen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:10

sanneb schreef:
Dank je :) Dat weet ik, ik ben je nog eens komen bezoeken bij Barc! Zo'n mooi lief paard. Had een mooie combi geweest samen!

:+ :o Haha ik twijfelde al een beetje of dat zo was :D
Ja ooit wil ik nog een spanjaard aan me bestand toevoegen.
Verlopig even met me 2 russen bezzig houden :P

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:27

Ja we zijn alletwee over op wat anders, hoewel die van mij niet helemaal Rus zijn. Helaas zijn er niet zoveel spanjaarden. Maar ach een mooi paard is een mooi paard welke naam je er ook aan plakt!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:32

Dat is zeker zo....En Montoyo tja zijn uitstraling viel ik gewoon op:)
Maar Montoyo is echt een stoer manneke.
En Barcelano was heel zacht van karakter ondanks dat het een hengst was :D

Ag eerst een veulen misschien uit Montoyo en Mirka :P